Алкоголь, тютюн, наркотики викрадачі людського здоров’я




Скачати 132.43 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір132.43 Kb.


Тема: Алкоголь, тютюн, наркотики – викрадачі людського здоров’я.



УРОК № 14
Тема. Алкоголь, тютюн, наркотики – викрадачі людського здоров’я.

Мета: Формувати в учнів уявлення про згубну дію на дитячий організм куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин; формувати уявлення про «пасивного курця»; продовжувати формувати в учнів уявлення про права дитини;

Формувати вміння відстоювати власні переконання; оцінювати свої вчинки і приймати рішення в кожній конкретній ситуації; формувати в учнів уміння передавати свої знання однокласникам, друзям, молодшій сестричці чи братику;

Виховувати у школярів здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин; викликати в учнів бажання знати окремі права дитини за Конвенцією прав дитини (Конвенцію було прийнято 20 листопада 1989року, після чого права дітей отримали силу закону. Конвенція набула чинності для України з 27 вересня 1991 року. Закон «Про охорону дитинства було прийнято в 2001 року. Закон про охорону дитинства» було прийнято в 2001році).
поглибити знання учнів про шкідливі звички та вплив на дитячий організм куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин; виявити шляхом бесіди та анкетування схильних до шкідливих звичок дітей.

розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки та приймати рішення відповідно до ситуації; виховувати в учнів здатність протидіяти пропозиціям щодо спроби куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин,


Обладнання: малюнки цигарки, пляшки, шприця; свічка, заготовки до книги-застереження «Алкоголь, тютюн, наркотики – викрадачі людського здоров’я», картки з завданнями для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель

Нема нічого кращого на світі,

Ніж дивне щастя жити на Землі

В здоров’ї, кожній квіточці радіти

І посміхатись навіть уві сні.

Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,

Із юних літ нам треба берегти.

Адже нічого більше нам не треба,

Щоб тільки всі були здорові ми.


  • Для того, щоб довго жити, що на вашу думку, насамперед треба мати? (Міцне здоров’я.)

  • Майбутнє кожного з вас залежить від сьогоднішнього вашого ставлення до здоров’я.

  • Безцінний скарб для кожної людини – здоров’я. Народ завжди це розумів і тому не забував нагадувати, що… (Діти пригадують приказки та прислів’я про здоров’я.)



    • Найбільше щастя у житті – то здоров’я.

    • Здоровий не знає, який він багатий.

    • Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши, – плачемо.

    • У здоровому тілі – здоровий дух.

    • Здоров’я не купиш ні за які гроші.

    • Бережи одяг, поки новий, а здоров’я, поки молодий.

    • Як про здоров’я дбаєш, так і маєш.



ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда

  • Які риси характеру людини важливі для досягнення успіху?

  • Що таке звички?

  • Які хороші (корисні) звички можуть бути в людини?

(Культура поведінки, охайність в побуті та одязі, доводити до кінця розпочату справу, дбати про власне здоров’я, дотримання режиму дня та ін.)

  • Які ви знаєте шкідливі звички?

(Лихослів’я, гризіння нігтів, неправильна постава (поза) під час сидіння, телеманія, куріння, вживання алкоголю та наркотиків.)

  • Чому ці звички називаються шкідливими?

  • Кому вони шкодять?


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


  1. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми говоритимемо про вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров‘я людини. (На дошці вчитель вивішує малюнки цигарки, пляшки, шприця.)

Англійський філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія.

2. Створення книги-застереження «Алкоголь, тютюн, наркотики – викрадачі людського здоров’я.»

Сторінка 1 «Ал Коголь»

Робота над казкою «Про злого перевертня на ім’я Ал Коголь».

    • Я розповім вам казку про злого перевертня на ім’я Ал Коголь та жителів міста, які його перемогли.

Давним-давно в одному східному місті з’явився торговець на ім’я Ал Коголь. Приїжджий придбав лавку на одній із міських вулиць, розклав у ній нитки, цвяхи, горшки та миски і став торгувати. Він вів себе тихо і нікому не заважав. Але після його появи в місті почали відбуватися дивні речі. Пішла жінка до чоботаря забирати черевики. Черевики відремонтовані. Але як? Замість закаблучок на підборах пряжки.

Здивувалася жінка, дивиться на чоботаря, а той робить вигляд, що все так і повинно бути, та й говорить: «Ви ж самі просили, щоб я відремонтував вам черевики саме так!»

Був у тому місті чудовий зубний лікар. Але з приїздом торговця люди стали боятися ходити до нього: одному пацієнту він вирвав здоровий зуб, іншому, замість зубів, лікував вуха, третьому насипав перцю в рота замість ліків.

Але найгірше було те, що деякі добрі, працьовиті жителі міста дуже змінилися. Тесля побився з сусідом-перукарем. Каменяр сварився на вулиці й зачіпав перехожих. Продавець солодощів ображав свою дружину і дітей, яких раніше дуже любив. Скляр і пекар, завжди охайні, одного разу вранці прокинулися один у кущах міського парку, інший – у пилюці під парканом.

Усі ці люди дуже змінилися і зовні. Очі у них стали маленькі й безбарвні, носи червоними або фіолетовими, руки трусилися, йшли вони похитуючись і створювали враження хворих. Жителі помітили, що деякі люди часто заходили в лавку до Ал Коголя, але купували там не цвяхи, горшки та миски, а тонкі, високі пляшки. Коли вони пили рідину з тих пляшок, то кривилися, а потім – очі у них червонішали, говорили вони грубими голосами, часто сварилися і, навіть, вчиняли бійки. Здавалося, що злий джин переселився з пляшок у цих людей, тоді вони, добрі і розумні, ставали злими, поводилися грубо і некультурно. Горе, сльози та біди прийшли в їхні оселі.

Жителі звернулися за порадою до мудреця.



  • У давні часи, - відповів мудрець, - була легенда, що той, хто вип’є склянку цього зілля, перетворюється на орла, якого легко заклює курка: той, хто вип’є дві склянки, перетворюється на барана – найдурнішого в стаді; той, хто вип’є три склянки, стане свинею і валятиметься у багнюці, не бачачи ні зеленого листя на весняних деревах, ані сяйва зірок на нічному небі. Якщо ви хочете жити щасливо і достойно, якщо не хочете пускати у свої будинки горе і сльози, потрібно об’єднатися і вигнати цю нечисть із нашого міста.



Запитання для обговорення:

  • Чим торгував купець?

  • Які дивні речі почали відбуватися у місті після приїзду чужоземця? Чому?

  • Що порадив мудрець мешканцям міста? Чи можемо й ми скористатися його порадою?


Інформаційне повідомлення.

Шкідливою, згубною звичкою є вживання алкогольних напоїв. Серед причин смертності – алкоголізм на третьому місці. У людини, яка вживає спиртні напої, з ладу постійно виходять мільйони клітин і капілярів – цілі частини мозкової тканини перестають існувати, вона потрапляє в залежність від алкоголю й метою її життя стає склянка цієї отрути. Дитина, яка випила навіть трохи пива, не контролює свої дії. Згодом вона відчуває погіршення самопочуття, на може зосередитися, не здатна вчитися. Та це для неї стає неважливим, бо їй найкраще з тими, хто прогулює уроки, погано вчиться, не слухає батьків.



Сторінка 2 «Куріння – ворог здоров’я людини.»

Інформаційне повідомлення

  • Ще однією шкідливою звичкою є куріння. На територію Євразії тютюн потрапив після відкриття Північної Америки Христофором Колумбом. Ніжними квітами тютюну придворні дами прикрашали свої пишні зачіски, пізніше тютюн почали нюхати, а ще пізніше – курити.

Тютюновий дим містить 1200 шкідливих речовин, найсильнішою з яких є нікотин.

У людини, яка закурила вперше, виникає гостре отруєння: слинотеча, нудота, збліднення, прискорення пульсу, шум у вухах, посилене потовиділення, задишка, тремтіння рук і ніг.

У результаті систематичного паління виникає подразнення слизової оболонки ротової порожнини, з’являється запалення дихальних шляхів, розлади пам’яті, погіршується зір. У курців часто болить голова, руйнується емаль, зуби стають жовтими, часті інфаркти. Куріння призводить до гастритів, виразок шлунку, спричинює бронхіти і туберкульоз. Курці частіше хворіють на рак легень.

Робота над оповіданням Антона Аллатона «Я ніколи не палитиму». (Діти його прочитали вдома.)

Запитання для обговорення:


  • Чи палила Майя?

  • Чому ж їй стало зле?

  • Що вирішили Майя та її татко.

Сторінка 3 «Наркоманія – хворобливий потяг до вживання наркотиків».

Інформаційне повідомлення.

Інколи підліткам хочеться відчути себе дорослими. Цікавість, недостатність знань про шкідливість наркотиків, пустощі призводять до рабської залежності від наркотиків.

При цьому з’являється занепад сил, безсоння, втрата апетиту, схуднення. Шкіра стає жовтувато-сірою. Обличчя вкривається зморшками. Слабшають розумові здібності. Звужується коло інтересів, знижується працездатність, погіршується пам’ять, зникає почуття відповідальності. Наркоман починає обманювати, красти.

Наркоманія – важка хвороба, яка викликає серйозні зміни у здоров’ї, стає причиною інвалідності або смерті у молодому віці. Вік життя наркоманів в середньому на 20-25 років менший, ніж у нормальних людей.


Фізкультхвилинка. (На вибір учителя)
ІV. Закріплення вивченого на уроці.
Робота над оповіданням «Ти ж знав!» Бруно Ферраро.

(Читання оповідання «Ти ж знав!». Діти слідкують, відмічають незрозумілі слова, відповідають на поставлені запитання:)

  • Чому це оповідання має таку назву?

  • Яка головна думка оповідання?

  • Яке прислів’я з оповідання ви запм’ятали?

  • Чого воно нас вчить?

Гра «Так чи ні?»

  • Без куріння неможливо подорослішати? (Ні.)

  • Тисячі людей в Україні щороку передчасно помирають від хвороб, пов’язаних з наркотиками, курінням, спиртними напоями? (Так.)

  • Ті, хто не курять мають право дихати чистим повітрям. (Так.)

  • Курцю легко позбутися шкідливої звички. (Ні.)

  • Дитина, яка випила пива не контролює себе. (Так.)

  • Наркотичні речовини швидко руйнують здоров’я. (Так.)

  • Куріння в підлітковому віці не викликає звикання до цигарок. (Ні.)

  • Під час пасивного куріння людина одержує більше отруйних речовин, які містяться в тютюновому димі, ніж сам курець. (Так.)

Робота з підручником.

а) Читання статті «Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров’я» з метою підготовки висловлювання:

б) Читання статті «Навчитися казати «Ні!»»

Тренінг «Я кажу «Ні!»».

Вчитель. У нашому житті можуть виникнути ситуації, коли нам пропонують закурити цигарку, можливо навіть з наркотичною травою, випити пива чи вина.

Інтерактивна вправа.

Метод «Прес».

Інструктування, об’єднання в групи.



І група – «Шкідливість куріння в приміщеннях».

ІІ група – «Вживання підлітками алкоголю»

ІІІ група – «Вживання підлітками наркотиків».

Учні отримують картки, у яких зазначено чотири етапи методу.



  1. Позиція: «Я вважаю, що…»

  2. Обґрунтування: «… тому, що …»

  3. Приклад: « … наприклад …»

  4. Висновки: «Тому я вважаю …»

Можливі результати.

І група.

  • Я проти того, щоб люди курили в приміщеннях.

  • Тому, що куріння шкідливе як для курців, так і для людей, які перебувають у цьому приміщенні.

  • Наприклад, дослідження показали, що пасивне куріння призводить до раку.

  • Тому я проти того, щоб люди курили в приміщеннях.

ІІ група.

  • Я проти того, щоб люди вживали алкоголь.

  • Тому що алкоголь гальмує їхній розвиток і ріст.

  • Наприклад підлітки не можуть адекватно себе поводити.

  • Тому я вважаю, що підлітки не повинні вживати алкоголь.

ІІІ група.

  • Я проти того, щоб підлітки вживали наркотики.

  • Тому що під впливом наркотиків знищується неповторна особистість.

  • Наприклад, людина не контролює свої емоції, втрачає волю.

  • Тому я вважаю, що підлітки не повинні вживати наркотики.

Технологія «Карусель».

Інструктування, об’єднання в групи, розподіл ролей. Діти розділяються на два кола: внутрішнє – хлопчики, зовнішнє – дівчатка.



Завдання для хлопчиків: запропонувати партнеру спробувати цигарку або алкогольний напій.

Завдання для дівчаток: відмовитись у чіткій формі.

За командою вчителя кола пересуваються: пари змінюються, думки «шліфуються». Презентація результатів виконання вправи.



  • Придумати причину і відмовитися.

  • Змінити тему розмови.

  • Навести факти шкідливого впливу того, що пропонують.

  • Відмовитися, нічого на пояснюючи.

  • Найкоротший спосіб одразу сказати «Ні!».

Вчитель. Ми мусимо навчитися казати «Ні!» аби відвести від себе небезпеку. Як би ви відмовились на таку пропозицію?

(Учитель записує на дошці відповіді дітей. Обговорення відповідей.)

Вчитель. Діти, вчимося казати «Ні!» Разом голосно скажіть: «Ні, дякую». Повторіть впевненіше: «Я не хочу», «Я не буду». Якщо хтось примушує зробити проти вашого бажання, залишіть цю людину або компанію. Скажіть, що вам треба йти. Знайдіть причину або відмовтеся жартом. Звернися за допомогою до друга. У цьому випадку ти матимеш ситуацію «двоє проти одного.»

Діти, уявімо, що вам вперше запропонували закурити цигарку, спробувати алкогольний напій. Яку відповідь ви дасте? (Кожен з учнів вибирає варіант відповіді, записаний на дошці, й промовляє.)



  1. Дякую, у житті все треба спробувати.

  2. Дякую, не хочу і вам не раджу.

  3. Не можу, тому що не дозволяють батьки.


V. Підсумок уроку.


    • Чи потрапляли ви самі в подібну ситуацію?

    • Чи була вирішена проблема? Як? Чому?

    • Яку іншу лінію поведінки можна було б виробити?

    • Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?

Вчитель. Алкоголь, тютюн, наркотики – викрадачі людського здоров’я.

Одного прекрасного дня не сказав – «Ні», а безвільно закурив, понюхав, вколовся, – вступив у залежність від наркотиків.

Китайський філософ Лао-то говорив: «Той, хто може подолати іншого – сильний, той, хто може подолати себе, – могутній».

Обов’язок громадян – дбайливо ставитися до матері природи, чуйно й доброзичливо – до оточуючих, відповідально – до свого здоров’я.

Запам’ятайте, любі діти!

Здоров’я бережіть, доки малі,

І мудрими ідіть по цій землі.

Хай кожен з вас запам’ятає,

Що без здоров’я щастя не буває.

Отже, знімемо з дошки «викрадачів» людського здоров’я. (Діти знімають малюнки з дошки.) Сподіваюсь, і дуже вірю в те, що вони ніколи не з’являться у вашому житті. Наостанок я запалю цю свічечку. Вона – як вогник надії, який ніколи не згасне у вашому серці. Поки свічечка горить, скажіть кілька слів про те, що вам особливо запам’яталося з уроку.


VІ. Домашнє завдання.


  1. Скласти кросворд «Шкідливі звички».

  2. Дібрати прислів’я та приказки про шкідливі звички.

  3. Намалювати плакат «Ні! – курінню, алкоголізму, наркотикам.»

Література:

«Початкова освіта» №41 (425) листопад 2007. Наша вкладка. Готуємось до уроку, стор. 4-6.

«Фізкультура і спорт»

Уроки з курсу «Основи здоров’я». 4 клас. Тернопіль, Навчальна книга «Богдан» 2005рік. Н. О. Будна, З. Л. Головко, С. І. Рядова.

«Початкова освіта», № 46 (334) грудень 2005, стор. 21-22.

Антона Алатона «Я ніколи не палитиму».
Я ніколи не палитиму!
Майя з татом пішли у гості. За розмовою дорослі забули про неї і почали курити. Дівчинці стало погано. Отямившись, Майя вирішила з’ясувати, що з нею сталося. Вона звернулась до Макрофага, і той розповів їй, якої шкоди завдає клітинам людського організму нікотин. Після цього Майя, якій раніше подобалося, що дорослі курять, вирішила, що ніколи і нізащо не ризикуватиме так своїм здоров’ям.


  • Зізнаюся під секретом, я не завжди вважала, що курити – це погано. Навпаки! Мені подобався запах сигарет, які палив тато. І по телевізору бачила, як вродливі жінки катаються на розкішних машинах, покурюючи довгі сигарети. Авжеж, іноді й мені кортіло бути схожою на них. Та один випадок переконав мене в інакшому.

Якось ми з татом пішли в гості до дядька Дениса, давнього татового приятеля. Вони товаришують з самого дитинства і дуже схожі один на одного. У них навіть захоплення однакові. Їм подобаються ті ж самі книги та сигарети, вони обидва полюбляють вудити рибу і грати в шахи. І тільки в одному без кінця сперечаються – коли обговорюють справи по роботі.

От і того не встигли ми покуштувати пиріг, яким пригощала нас тітка Марія, дружина дядька Дениса, як вони заговорили про свою роботу. Тітка Марія взялася перемивати посуд. Отож я занудьгувала й сама незчулася, як заснула в кріслі. Снився мені жахливий сон. Мовби я знову потрапила до Країни невидимок. А там діялося щось неймовірне.

Усе місто огорнув густий дим. Мешканці кашляли й задихалися, деякі навіть непритомніли. Аж тут я почула голос свого вірного друга (пам’ятаєте?) Макрофага:


  • Майє, прокинься! Хутчій, хутчій!

Я ледве розклепила очі:

  • Тату, мені дуже зле…

  • Маріє, допоможи! – сполошилися тато й дядько Денис.

Прибігла занепокоєна тітка Марія:

  • Що ви наробили? Навіщо ви палите при дитині? Негайно викликайте лікаря. А дівчинку мерщій на свіже повітря!

Ох-ох, зізнаюся: було мені дуже зле. Але тато й дядько Денис почувалися не краще. Вони, виявляється, геть забули про мене. І тепер усі докоряли їм – і тітка Марія, і лікар, і мама. Мама навіть розплакалася, коли мене привезли додому і розповіли, що трапилося.

Увечері я взяла в ліжко книжку. Хотілося дізнатися, як там справи у мешканців Країни невидимок після отакої пригоди. І от що розповів мені Макрофаг:



  • Сигаретний дим дуже шкідливий для людини. Надто ж – для дитячого організму. Він містить чимало отрути: і чадний газ, і нікотин, і отруйні смоли. Усі разом вони здатні завдати великої шкоди. Після сьогоднішньої пригоди ми втратили багато воїнів. Отож наша армія декілька тижнів буде беззахисна перед інфекцією.

  • Але ж, Макрофагу, хіба для татового здоров’я тютюновий дим не шкідливий?

  • Овва! У дорослих, які палять сигарети, уражаються клітини, що захищають організм від раку. Тому серед курців значно частіше трапляються хворі на рак.

  • А що воно таке – рак?

  • Це тяжка недуга. Пов’язана вона з появою «неправильних» клітин в організмі. Аби тобі було зрозуміліше, це такі клітини-калічки, нездатні виконувати аніяких корисних функцій. Ці калічки дуже швидко розмножуються й утворюють пухлини в різних місцях тіла. У нашому війську є спеціальні загони, навчені розпізнавати й знищувати такі клітини-калічки. А в курців тютюновий дим знищує це військо.

  • Але ж хіба тато не знає про це? Чому ж він палить?

  • На жаль, Майє, курцеві не так просто позбутися цієї шкідливої звички. Він звикає пити каву із сигаретою, вести ділову бесіду, попихкуючи димком. Йому здається, що саме з ним нічого злого не скоїться. Дехто все ж таки знаходить у собі силу відмовитися, як висловлюються лікарі, від тютюнової залежності. Але на жаль не всі. Ось тому я прошу тебе, Майє: ніколи не пали. Пам’ятай: звикнути до сигарети куди легше, ніж кинути палити.

  • Що ж, Макрофагу, любий! Хіба ж я дозволю, аби з моєї вини гинули друзі-захисники? І татові розкажу, як шкідливо палити. Може, він спроможеться подолати свою погану звичку. За сніданком я розповіла татові, татові, про що говорила з Макрофагом.

А тато відповів:

  • Знаєш, доню, я давно думав про те, що слід кинути палити. А після вчорашнього випадку вирішили з дядьком Денисом ніколи більше не брати сигарети до рук. – Я із вдячністю дивилася на татка і думала, що він у мене найкращий у світі, а я ніколи-ніколи не палитиму!


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка