Анотація Оптимізм, віра в людину – невичерпне




Скачати 150.65 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір150.65 Kb.
Анотація

Оптимізм, віра в людину – невичерпне

джерело творчої   енергії, нервових сил,

здоров’я вихователя й вихованця

В.О.Сухомлинський

Час навчання  у школі співпадає з найбільш інтенсивним ростом та розвитком людини, формуванням здоров’я на все життя. Але стан здоров’я сучасних українських школярів останнім часом швидко погіршується, що викликає серйозну тривогу спеціалістів усіх галузей, зокрема освіти.  

Постійні стресові перевантаження учнів ведуть до порушення механізмів саморегуляції фізіологічних функцій та сприяють розвитку хронічних хвороб, негативно впливають на якість навчання. Ці проблеми виникають часто через високу щільність уроку,  перенасиченість різними видами діяльності або їхню  одноманітність, емоційну напруженість, психологічну, м’язову втомлюваність учнів . 

У повсякденній гонитві за показниками якості освіти, у намаганні  досконало сформувати кожну з ключових  компетентностей  ми забуваємо про здоров’я тих, хто є основним учасником навчально-виховного процесу.

В.О.Сухомлинський  зазначав: « У 85 процентів невстигаючих і відстаючих головна причина відставання, незнання, незадовільної роботи на уроках і вдома - поганий стан здоров’я, якесь захворювання чи нездужання»

 Разом з тим проблема збереження здоров’я школярів вирішується протягом щоденної практичної роботи вчителя, спрямованої на формування в учнів життєвої компетентності, зокрема компетентного ставлення до власного здоров’я.

«Зміцнити здоров’я людини в дитинстві, не допустити, щоб дитина вступала в юність кволою і млявою, – це означає дати їй всю повноту життєвих радощів», – підкреслював В.О.Сухомлинський

Вивчаючи позитивний педагогічний досвід російських та українських колег, зокрема педагогічну спадщину Сухомлинського, дійшла висновку: створити сприятливі умови для всебічного розвитку особистості, ініціативи, творчості, самореалізації кожного учня , подолати здоров’явитрачальний характер уроків української мови та літератури  можна,  використовуючи в організації навчально-виховного процесу здоров’язберігаючі технології та   формуючи в учнів розуміння цінності здоров’я .            

Актуальність цього питання окреслена  Конституцією України, документами Міністерства освіти, Національною програмою „Діти України”,  регіональною програмою «Моніторинг оздоровчої функції освіти» 

    Організація навчально-виховної діяльності на уроці  повинна проводитися  у тісному зв’язку із зміцненням здоров’я учнів, вважаючи, що у більшості випадків їх відставання у навчанні головною причиною є поганий стан здоров’я. Успіх у навчанні, на думку В.О.Сухомлинського,  починається з турботи про те, як харчується і як спить дитина, яке її самопочуття, як вона грає, скільки годин протягом дня буває на свіжому повітрі. Тому дана виховна година і э одним із видів навчально – виховного процессу, який сприяє зміцненню здоров’я в учнів.



ЦІННІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЛЮДСЬКОГО ЖИТТЯ

(виховна година)



Класний керівник: Борбуцька Н.А

ЦІННІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЛЮДСЬКОГО ЖИТТЯ

(Година спілкування у 10 класі)



Мета і завдання: поглибити знання учнів з проблеми здорового способу життя; формувати уявлення учнів про репродуктивне здоров’я; виховувати почуття цінності родинних стосунків, відповідального батьківства.

Обладнання: Картинки здорового способу життя, схеми – визначення, вислови відомих людей, прислів’я про здоров’я.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Люди починають свій день словами «Доброго ранку!», «Доброго дня». Сьогоднішній урок ми розпочинали привітаннями із всміхненими обличчями.

- Як видумаєте, чи приємно бачити усміхнене обличчя, чути ласкаві, звернені до тебе слова ввічливості? Чому? (Відповіді дітей).

Посмішка зігріває серце людей, покращує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма. Пригадаймо якомога більше лагідних, добрих слів. Наповнимо цими словами нашу класну кімнату.



Діти називають такі слова.

А зараз ми відчинимо двері нашого класу та випустимо ці слова по всій школі, в інші класи. Нехай усім дітям буде добре, приємніше, веселіше.



1. Привітання вчителя.

Поглянь, дитино, все довкола

Так щиро посміхається тобі:

І сонце, й небо, ліс і поле –

Ти теж у відповідь їм посміхнись.

Ти привітайся з днем чудовим,

Пташками, травами, струмочком голубим,

І знай: усе це є природа,

Її люби, примножуй, бережи!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. «Мікрофон».

- Що на світі найдорожче?



(Відповіді дітей вчитель фіксує на дошці).

Немає нічого дорожчого на світі,

Ніж дивне щастя жити на Землі

В здоров’ї кожній квіточці радіти,

І посміхатися навіть уві сні.

Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,

Із юних літ нам треба берегти,

Адже нічого більше нам не треба,

Щоб тільки всі здорові були ми.

Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина – це здоров’я. Без нього немає повноцінного, радісного, щасливого життя.

В третьому тисячолітті, під час наукового та технічного прогресу без знань не обійтися жодному із нас. Та й кожен повинен досягти своїх вершин у житті. А це не завжди легко й просто, тому що все досягається великими зусиллями волі і фізичними навантаженнями. Отже, треба мати велику силу й міцну волю, а це мають лише ті, хто здоровий фізично і духовно. Недаремно кажуть люди, що в здоровому тілі – здоровий дух.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Ось про це ми дізнаємось на уроці. Здійснимо подорож цікавими стежинами по «Країні Міцного Здоров’я».

Спосіб життя має велике значення для здоров’я людини і складається з 4 категорій:

• економічної (рівень життя);

• соціологічної (якість життя);

• соціально-психологічної (стиль життя);

• соціально-економічної (устрій життя).

Мотивація навчальної діяльності.

Учень 1

Життя твоє – безцінний дар.

Не забувай про це ніколи.

Ти спиш під зорями стожар,

Чи з друзями ідеш до школи,

Живеш ти в місті чи в селі,

Подумай, як життя прожити?

Ти слід залишиш на землі –

То треба гарний залишити.

- Які слова у цьому вірші найголовніші?

- Сьогодні ми з’ясуємо, в чому цінність людського життя та його неповторність.

Епіграфом до уроку будуть слова Леонардо да Вінчі «Пам’ятай, життя – це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує».

- На світі немає нічого більш цінного, ніж життя і здоров’я. І треба жити так, щоб не завдавати страждань рідним і близьким. Треба завжди піклуватися про себе, адже, коли людина здорова, вона може здолати всі труднощі життя.



Учень 2

Хто здоровий, – той сміється,

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини,

Це ж чудово для людини!

Хто здоровий, той не плаче,

Жде його в житті удача.

Він уміє працювати,

Вчитись і відпочивати.

Хто здоровий – не сумує,

Над загадками мудрує,

Він сміливо в світ іде

Й за собою всіх веде!

Бо здоров’я – це прекрасно,

Здорово, чудово, ясно!

І доступні для людини

Всі дороги і стежини!

Зрозуміло, всім відомо,

Як приємно буть здоровим,

Тільки треба знати,

Як здоровим стати.

3. Від чого залежить здоров’я людини?

- На здоров’я людини впливає багато різних факторів. Що це за фактори?

Ведучий записує на плакаті слово здоров’я і під ним - всі фактори, які на нього впливають.

(Учасники називають фактори самостійно, а ведучий їх доповнює.)

спадковість, рівень медицини, екологія, спосіб життя.

- Якщо домовитися, що наше здоров’я – це 100%, то на скільки відсотків буде впливати кожен з зазначених чотирьох факторів на наше здоров’я? - спадковість – на 20 %;

- рівень медицини – на 10 %;

- екологія – на 20 %;

- спосіб життя – на 50 %.

- На запитання Що таке здоров'я ? сучасна наука налічує близько 300 визначень. Це і одне з джерел радості, щасливого життя. Також – стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб. Так, здорова людина добре працює та вчиться, вона є життєрадісною і веселою. Така людина потрібна і корисна своїй сім'ї, суспільству та державі. Здоров'я - це спосіб життя людини. Давно доведено що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров'я. Добре здоров'я містить у собі всі цілі в житті людини, її інтереси та звички. Це почуття любові до самого себе. Це – сонце, що зігріває теплом усе живе. За таблицею ми бачимо, що стан здоров'я на 50% залежить від самої людини. А в наш час, в складних екологічних умовах, величезне значення має здоровий спосіб життя. Важливою умовою для підтримки здорового способу життя є відмова від шкідливих звичок. Тобто, звички, що шкодять особистому здоров'ю та здоров'ю інших людей.



Учень 3

Шкідливі звички, мовби тінь,

Все ходять за тобою,

І так чекають на ту мить,

Щоб потягнуть з собою.

Наркотики , цигарки, і спиртне –

Це просто страх,

Як подружитися із ними –

Здоров'ю буде крах.

Які шкідливі звички вам відомі?

- Що таке репродуктивне здоров’я?

Вчитель. Репродуктивне здоров’я – це стан цілковитого фізичного, розумового і соціального добробуту, а не просто відсутність фізичних вад або недуг у всіх питаннях щодо репродуктивної системи, її функцій і процесів.

Репродуктивне здоров’я залежить від дотримання здорового способу, профілактичної освіти, морально-духовних цінностей особистості, інформаційної політики в ЗМІ.



Гра «Одягни слово».

Придумайте епітети до слова «життя».

- Яке? (Веселе. Чудове. Красиве. Важке. Щасливе).

- Якого кольору життя ? (Оберіть свій колір олівця).

- Запишіть на стрічках, яке у вас життя.

(Діти заповнюють стрічки-промінчики та закріплюють їх на дошці).

Погляньте, які різні промінці! Життя – це перш за все здоров’я людини.



7. Вправа «Континуум».

Вчитель. - Поміркуйте чи завжди інформація, що надходить із засобів масової інформації, відповідає нормам суспільної моралі й позитивно впливає на репродуктивне здоров’я молоді. Проведемо в класі умовну лінію. Праворуч стануть ті, хто вважає вплив ЗМІ позитивним, а ліворуч – негативним. Решта – посередині, ближче до того чи того краю.

8. Вправа «Наш захист».

Вчитель. Вплив ЗМІ на репродуктивне здоров’я людини є вагомим, однак не вирішальним. Адже від вас самих залежить, які журнали і книжки читати, фільми дивитися. Кожен може навчитися захищати життя та здоров’я своє і майбутніх дітей. А для цього потрібно знати фактори впливу та ризику на репродуктивне здоров’я


  1. Вибери з переліку продуктів тільки ті, які можуть нашкодити здоров’ю: сметана, яблука, огірки, пепсі-кола, хліб, молоко, чіпси.

  2. Який телефонний номер потрібно набрати у разі виникнення пожежі? (101).

  3. Як називаються коливання земної поверхні, що виникають унаслідок підземних поштовхів величезної сили? (Землетрус).

  4. Що треба робити, щоб не хворіти, легше і швидше переносити зміни погоди? (Загартовуватися).

  5. Кого називають «пасивним курцем»? (Людину, яка вдихає тютюновий дим, але сама не курить).

Запитання для другої команди

  1. Вибери з переліку людських звичок ті, які корисні для здоров’я: загартовування, куріння, чищення зубів, гризти нігті, ввічливість, говорити неправду.

  2. Куди потрібно звертатись і який телефонний номер потрібно набирати, у разі виявлення крадіжки? (У міліцію, 102).

  3. Як називають розлиття річки при розтаванні снігу, льоду або від тривалих дощів і злив? (Повінь).

  4. Яка невиліковна хвороба передається тільки через кров, спричиняється вірусом імунодефіциту, який ослаблює організм? (СНІД).

  5. Яке приміщення у будинку є найнебезпечнішим? Чому? (Кухня, адже в ній містяться різні електроприлади, газова плита).

(Музична пауза. Пісня про здорове харчування на мотив пісні «Посмішка»)

Є корисні страви і смачні:

Борщ і каша, груші, сливи, спіла диня.

А шкідливим – дружно скажем: «Ні!»

Не приносять вони користі людині.

Приспів:

Про здоров’я треба дбати,

Вітаміни споживати,

Огірочки, апельсини і морквину.

І тоді, повір, умить

Перестанеш ти хворіть.

Пам’ятай це мудре правило, дитино.

Не купуй нізащо на обід

Різні чіпси, шоколадки і мівіну.

Їх вживать багато нам не слід,

Не приносять вони користі людині.

Чарівне дерево просить порятунку.



На ньому слова-шкідники у вигляді гусені.

Лінь




злість




скупість




заздрість




наркоманія




куріння




егоїзм




жадібність




лінощі

- Що сталося з нашим деревом?

- Як його врятувати ?

- Очистіть дерево від шкідників.

Ви прогнали шкідливі звички, адже вони негативно впливають на здоров’я людини! Викликають захворювання, неспокій, знервованість та багато зла.



Заключне слово вчителя. Діти, пам’ятайте!

Здоров’я бережіть, доки молоді,

І мудрими йдіть по цій землі.

Хай кожен з вас запам’ятає,

Що без здоров’я щастя не буває

Адже без сумніву , тільки здорова дитина досягає успіхів у навчанні, добре розвивається фізично, має врівноважений психічний стан. І звичайно добре коли здоровий спосіб життя вибирають цілими родинами.

Здоров’я родини – здоров’я дитини.

В цю істину вкладено глибокий зміст.

Здорова родина – здорова дитина.

У цих двох поняттях покладено міст.

Хай міст цей єднає батьків і дітей,

Щоб правильно й радісно жити,

іти по житю із дивізом в руках:

« Здоров’я потрібно цінити!»

(звучить тиха та повільна музика)

Вчитель. А зараз, заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви, чуєте як звучить тиша? Залишайтесь серед цього прекрасного буяння природи, і відчувайте як у вас вливаються нові сили…

А тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.

Додаток 1







Додаток 2



Епіграф до уроку: «Пам’ятай, життя – це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує».

Леонардо да Вінчі

Додаток 3
·  Здоров'я дорожче за багатство.
(Джон Рей)
·  Існують тисячі хвороб, але здоров'я лише одне.
(Карл Людвіг Берне)
·  Помірність - мати хорошого здоров'я.
(Максим Валерій)
·  Здоров'я - всьому голова.
(М. А. Шолохов)
· Тільки у сильному, здоровому тілі дух зберігає рівновагу, і характер розвивається у всій своїй могутності.
(Герберт Спенсер)
·  Навіть нйміцніший організм надломлюється або принаймні зношується і стомлюється, коли він занадто розкішно користується дарами природи.
(Д.І.Пісарев)
·  Той, хто хоче бути здоровим, частково вже видужує.
(Джованні Боккаччо)
·  Здоров'я набагато більше залежить від наших звичок і харчування, аніж від лікарського мистецтва.
(Джон Леббок)
·  Людина повинна знати, як допомогти собі самій у хворобі, пам’ятаючи, що здоров'я є найбільшим багатством людини.
(Гіппократ)
·  Перший обов'язок того, хто хоче бути здоровим, - очистити навколо себе повітря.
(Ромен Роллан)
·  Здоров'я не цінують, доки не приходить хвороба.
(Томас Фуллер)
·  Витонченість і краса не можуть бути відокремлені від здоров'я.
(Марк Туллій Цицерон)
·  Здоров'я ніколи не може втратити своєї ціни в очах людини, тому що і в достатку, і в розкоші погано жити без здоров'я.

Додаток 4



Додаток 5

ФАКТОРИ ЗДОРОВЯ

Додаток 6

УМОВИ ЗДОРОВЯ

Додаток 7



Анкета для учнів

  1. Як ви вважаєте: чи потрібні людині знання про здоровий спосіб життя? (Так, ні, не замислювався)

  2. Які, на ваш погляд, складові здорового способу життя:

- загартування організму;

- режим дня;

- правильне повноцінне харчування;

- дотримання правил особистої гігієни;

- заняття фізкультурою і спортом;

- відсутність шкідливих звичок;

- чисте повітря.

3. Чи робите ви ранкову зарядку? (Так, ні, не щодня)

4. Чи займаєтесь ви спортом?

(Так, ні, не дозволяє здоров’я, немає бажання)

5. Чи палите ви? (Так, ні, 1-2 цигарки на день, більше 5 на день)

6. Чи палить хтось із вашої родини? (Так, ні, іноді)

7. Чи вживаєте ви спиртні напої? (Так, ні, періодично вживаю)

8. Чи знаєте ви, що шкідливі звички впливають на здоров’я?

(Так, ні, не замислювався)

9. Чи хотіли б ви позбутися шкідливих звичок?(Так, ні, мені байдуже)

10. Від кого ви хотіли б дізнатися якомога більше про здоровий

спосіб життя? (Від медпрацівників, від батьків, від учителів,



з радіо і телебачення, з літератури)

11. Чи хотіли б ви у майбутньому вести здоровий спосіб життя? (Так, ні)



Додаток 8



База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка