Арт-терапія в днз ( з досвіду роботи)




Скачати 78.37 Kb.
Дата конвертації19.04.2016
Розмір78.37 Kb.
Арт-терапія в ДНЗ ( з досвіду роботи).

Вже відмічено,що у сучасному суспільстві все більше зростає інтерес до арт-терапії як методу зцілення за допомогою творчості. А наші діти, які мають вади ОРА, мовлення, так потребують такого зцілення.

Заняття різними видами арт-терапевтичної діяльності, які мають місце, сприяє психологічному розвантаженню, розвитку креативності та індивідуальності особистості, покращує фізичний та психічний стани. Кожна дитина творча по-своєму і висловлює свій внутрішній світ по різному. Невербальне спілкування у малюків виражається у ліпленні, аплікації, малюванні.

До вподоби малюкам робота з тістом, глиною, пластиліном. Вони з задоволенням малюють пластиліном, вправляються в роботі з тістом, глиною. Саме ці матеріали допомагають дітям наблизитися до своїх справжніх почуттів та відіграють величезну роль в розвитку дрібної моторики. А скільки позитивних емоцій отримують діти в процесі творчості та при досягненні очікуваного результату. Вченими доведено, що глина має властивість поглинати негативну енергію.

Робота з різними крупами, макаронними виробами , папером ( квілінг, орігамі, мозаїка), соломкою, нитками, що використовують в роботі вихователі, як метод арт-терапії, сприяє розвитку комунікативних навичок, творчої уяви, спонтанності у виявленні емоцій і відчуттів, пошуку власних енергетичних ресурсів. Руками дітей макаронні вироби перетворюються в казкових персонажів, незвичайні квіти, а з ниток та матерії – в загадкових ляльок-мотанок.

Арт-малювання – це творчий акт, що дозволяє дитині відчути і зрозуміти самого себе, висловити вільно свої думки і відчуття. Малювання на склі не лише оригінальний засіб розвитку творчих здібностей дітей, ай ефективний вид терапії, який допомагає дитині зрозуміти себе, висловлювати вільно свої думки і почуття, бути самим собою, налагоджувати контакти, спільно працювати, виражати себе і при цьому цінувати самовираження іншого.

Дітей приваблює цей вид мистецтва своєю незвичайністю, можливістю експериментувати, навіть якоюсь чарівністю. Хіба ж не дивно, коли зображення постає з обох боків площини. На папері такий малюнок зробити не можливо. Таким чином, малювання виступає як спосіб осмислення своїх можливостей і навколишньої дійсності, як спосіб моделювання взаємовідносин і вираження різного роду емоцій, у тому числі і негативних.

Музиціювання в дітей розвиває мислення, увагу, пробуджує творчість, знижується рівень тривоги, підвищується самооцінка, вдосконалюється сенсомоторна функція, координація, тонка моторика, активізується загальний потенціал та можливості дитини, її адаптація. Як варіант музикотерапії є хоровий спів.. В роботі з дітьми музкерівники використовують техніку групової та індивідуальної музичної терапії

Танець – це мистецтво, що стимулює життєві сили, відновлює енергію, пробуджує творчість і здатність імпровізувати. По суті, будь-яка діяльність людини – це танець, або своєрідна імпровізація. Дитина може через рухи й рухову взаємодію розвивати самосвідомість, відпрацьовувати емоційні затиски, отримувати чіткіше сприймання себе та інших, викликати зміни у власній поведінці, які сприятимуть здоровому фізіологічному функціонуванню та психологічному стану.

К.Станіславський відзначив, що саме у процесі раннього спілкування театром у дітей розкриваються тайники їх творчої сили. БК визначено, що театралізована діяльність є специфічним видом дитячої активності, одним з найулюбленішим видом творчості. Тому вихователі, музкерівники включають елементи інсценізації в сценарії ранків, в процесі гурткової роботи, вихователі під час занять та самостійної діяльності.

БК та програма «Я у Світі», «Впевнений старт» зорієнтовані на педагога-новатора, здатного вносити у власну діяльність прогресивні ідеї, запроваджувати нововведення, винаходити щось корисне, нове, замінювати віджиле, новим. Йому притаманні висока особистісна та професійна культура, смілива педагогічна позиція, сучасний світогляд, чіткі переконання, творчий потенціал.

Тема: «Дошкільна педагогіка як синкретичний вид мистецтва».


  • Що ж таке синкретизм?

Синкретизм від грецького – з'єднання, латинського – поєднання - з'єднання, або поєднання різних систем або поглядів; у мистецтві – різних видів творчості (живопису, хореографії, вокалу, музики). Так, тлумачення й відноситься до дошкільної педагогіки. Адже вихователь – це людина багатьох професій: педагог, актор, режисер.

Театралізований тренінг

«Дошкільна педагогіка як синкретичний вид мистецтва».

Мета: підсумувати досвід, набутий учасниками;

розглянути поняття «дошкільна педагогіка» з погляду мистецтва.


  1. Вправа: «Покликання педагога».

Матеріали: аудіо запис ліричної музики; яскраво-червоні, білі, темно-вишневі сердечка, байка Г.Сковороди «Бджола і шершень».

Методист: Скажи мені, Бджоло, чого ти така нерозумна? Знаєш, що плоди твоєї праці не так тобі, як людям корисні. Одначе, не перестаєш у дурноті своїй мед тягати. Очевидно ви до нестями закохані в мед.



  • Ти поважний, пане раднику, відповіла Бджола. – Але не розумієш, що нам незрівнянно більшу радість дає збирати мед, аніж його споживати. До цього ми народжені й будемо такі, доки не помремо. Без того жити, навіть купаючись у медові, для нас люта смерть.

Методист: Часто кажуть, що педагог – це не просто професія, а покликання. Подібно до Бджоли з байки педагог завжди зорієнтований не лише на результат, а й на процес. Педагоги насолоджуються процесом своєї діяльності – мистецтвом виховання, готові довго чекати на результат і не вимагають від дітей вдячності. Адже, як говориться в байці, не зрівняно більша радість – збирати мед, аніж його споживати.

Завдання: кожен учасник повинен написати: на яскраво-червоному сердечку, що для вас є медом, на темному – труднощі, на білому – які міри потрібно приймати.

Давайте вірити в те, що все задумане здійсниться, а труднощі – подолаються.


  1. Вправа «Розвиток уяви»

Завдання: використовуючи метод асоціації перенести властивості живого об'єкта на театр.

Театр Дятел

строкатий

лісовий


лікар

літаючий


Строкатий театр – нарядні різнокольорові костюми, люди різного віку, в красивому нарядному одязі, розфарбовані різними фарбами.

Лісовий театр – в будинку відпочинку, який знаходиться в лісі, люди, які відпочивають на природі, тваринний світ дуже багатий. Кругом літають різноманітні екзотичні птахи.

Театр-лікар – лікує від депресії, розладів нервової системи.

Літаючий театр – знаходиться на борту НЛО, постановка спектакля в космосі.




  1. Вправа «Мистецьке виховання»

Матеріали:

чотири картки з педагогічною задачею на кожній;

чотири картки з назвами видів мистецтва;

фарби, пензлики, фломастери, олівці;

декорації та атрибути для театральної постановки

Для виконання завдання поділимося на 4 групи, кожна група отримає завдання (педагогічну задачу).

Завдання: розв'язати задачу засобами вказаного тренінгом виду мистецтва.

Педагогічна задача: Оленці шість років. Вона вміє читати й рахувати. Але не хоче йти до школи, хоч жодного випадку сказаного про школу не було. Переконайте, будь-ласка, Оленку в тому, що піти в школу, це велика радість.

(Наприклад: «Група образотворчого мистецтва» - може намалювати малюнок, група «Хореографічне мистецтво» - постановка, музичний-етюд «У школі чудово», «Музичне мистецтво» - написати пісеньку про школу; «Театральне мистецтво» - інсценівка.)

Переконайте Оленку.

Методист: Ну що ж, талантами ви не обділені.


  1. Метод «Рухлива педагогіка»

Завдання: відтворювати за допомогою рухів різні словесні завдання.

Методист: «Вихователь дуже щасливий, адже завідувач дошкільного закладу похвалила його за особливі успіхи в педагогічній діяльності».



  • Передайте цю радість за допомогою м'язів обличчя… за допомогою рук…, ніг.

Вихователь втомився: П'ятниця, вечір, у групі залишилась лише одна дитина.

  • Передайте цю вправу за допомогою м'язів обличчя, рук, усього тіла.

Вихователь хвилюється перед початком відкритого заняття… (погляд, м'язи обличчя).

З мімікою та жестами у вас все гаразд.

Робота у групах.


  1. Вправа «Розповім тобі казку».

Матеріали:

одинакові картки з текстом казки, поділеними на частини для кожної групи;

картки із завданням для кожної групи.

Казка «Кожушок і хмаринка».

Частина 1.

Народилася ягничка навесні. Вона швидко зіп'ялася на ноги й пішла знайомитися зі світом, радісно стрибаючи та наспівуючи пісеньку. Потім пустилася у танок, веселилася щиро і заохочувала до нього інших овець. Так і назвали її Веселинкою.

Частина 2.

У малої ягнички було багато братів і сестер. Усі мали чудові кучеряві кожушки. Якось, ідучи до лісу зі своєю родиною у пошуках кращого пасовиська, Веселинка відстала від отари. Ненароком вона зачепилася за колючий кущ. Її кожушок розірвався і залишився на гілочках. Ягничка заплакала.

Частина 3.

Пролітали у цей час по небу кучеряві хмаринки – небесні овечки. Почули плач ягнички, пожаліли бідолашну, спустилися на неї; утворивши м'якенький кожушок, ще гарніший від попереднього, а самі розтанули в небесах. Ягничка зраділа й відтоді вже ніколи не сумувала. Недарма ж її називали Веселинкою.

Картка 1. Ви не на жарт розгнівалися.

Картка 2. Ви ледве стримуєте сльози.

Картка 3. Вам дуже смішно.
З представленого можна зробити висновок, всі педагоги володіють культурою акторського мовлення.

Видатний педагог К.Ушинський, називаючи педагогіку складним, найвищим і найнеобхіднішим з усіх мистецтв, не протиставляв її науці.

Діяльність вихователя неможлива без використання ними технік декламування художніх творів, навчання дошкільників танцю чи вокалу, залучення їх до зображувальної діяльності та театральної. Театр, як зазначалося, також є синкретичним видом мистецтва, а терміни «педагог» і «актор», «педагог» і «режисер» часто виступають синонімами. Адже, що тісніший зв'язок мистецьких і педагогічних складових у діяльності вихователя, то вищий рівень педагогічної діяльності, то досконаліші творчі вміння дошкільників.

Мистецтво в діяльності педагога – «дошкільника» є засобом усебічного духовного розвитку дітей.



Релаксація

Вправа «Сила світла»

Матеріали: аудіо запис спокійної інструментальної музики, маленька свічка для кожного учасника

Методист повідомляє, що читатиме текст «Розповідь однієї свічки». Просить всіх розслабитися, розпочинає оповідь у супроводі спокійної інструментальної музики.

Методист: - Ви запалили мене і дивитеся на моє полум’я. Світло і тепло ,які я дарую, приносять вам радість. Я також радію, що горю для вас, бо інакше лежала б я в старій коробці недоторкана та забута, і не було б від мене ніякої користі. Зміст мого існування полягає в тому, щоб дарувати світло і тепло, віддавати всю себе на користь іншим. Я добре знаю: чим довше горітиму, тим коротшою ставатиму. Утім, я щаслива, адже моє тепло та світло надовго збережуться у ваших душах...

Так само й з вами. Або ви живете самі для себе, й тоді поруч з вами холодно й порожньо, або ж даруєте людям свої любов і тепло, й тоді ваше життя набуває сенсу, а вас сповнює щастя.



Думаю, лише той, хто іншим дарує радість, сам стає щасливішим. Лише той, хто іншим приносить світло, сам може прийняти його. Що більше «горітимете» для інших, то більше світла буде у вас самих. Чимало людей почуваються сумними та самотніми, тому що бояться розкритися назустріч іншим, подарувати частинку себе – своєї радості, сердечності, а деколи – навіть частинку свого смутку. Вони постійно нарікають на важкі часи й не можуть зрозуміти, що один-єдиний, навіть найменший, вогник цінніший від всеосяжної темряви.




База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка