Державний навчальний заклад




Скачати 256.81 Kb.
Дата конвертації22.04.2016
Розмір256.81 Kb.
ДОНЕЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ГОРЛІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ПОБУТУ ТА СФЕРИ ПОСЛУГ»


Методична розробка уроку хімії

з впровадження здоров’язберігаючих технологій

за темою: «Харчові добавки. Е- числа»



f:\хімія\stock-photo-unhealthy-food-popped-wheat-seeds-with-lots-of-food-additive-chemicals-73333387.jpg

Викладач хімії та біології

Віхрова Олена Іванівна

Горлівка 2013

АНОТАЦІЯ
Методична розробка уроку висвітлює теоретичні питання та практичні аспекти з теми «Харчові добавки. Е-числа». Опрацьовано літературні джерела за темою, створено методичну розробку уроку з предмету «хімія», в якій розкриті цілі, задачі етапів уроку, методи розвитку в учнів життєвих компетентностей та формування знань зі здоров’язберігаючих технологій .

Матеріали уроку будуть цікавими для викладачів професійно-технічних навчальних закладів у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.



ВСТУП

В умовах становлення і розвитку високотехнологічного інформаційного суспільства в Україні виникає необхідність підвищення якості та пріоритетності природничо-математичної освіти.

Хімія, як природнича наука, вивчає та пояснює навколишнє середовище і водночас забезпечує задоволення практичних потреб суспільства.

Знання з хімії про речовини, їхній склад, будову, властивості дають змогу формувати життєві компетентності учнів.

Перед викладачем сьогодні висувається складне завдання: потрібно не давати суму знань, а навчити учнів орієнтуватися в цілому світі, щоб вони могли застосовувати придбані знання на практиці. Давньогрецький вислів говорить: «Учень не чаша, яку необхідно наповнювати, а факел, який потрібно запалити».

Розвиток мислення учнів може здійснюватися лише в процесі активної розумової діяльності з вирішанням проблем, тому на уроці використовуються активні методи навчання: частково-пошуковий (евристичний) та дослідницький, які спрямовані як на засвоєння знань та вмінь, так і на використання набутих знань у повсякденному житті.

Значна роль на уроці відводиться встановленню міжпредметних зв’язків з біологією та інформаційними технологіями, що дозволяє дати учням наукові поради щодо збереження свого здоров’я та розширити уявлення про навколишній світ.

Тема уроку «Харчові добавки. Е-числа» є актуальною за тих обставин, що в наш час багато продуктів містять небезпечні добавки, що негативно впливають на стан здоров’я людини. Тому знання, які отримують учні на уроці, стануть у нагоді їм протягом життя.


Предмет: хімія

Тема програми: «Органічні сполуки»

Тема уроку: «Харчові добавки. Е- числа»



Мета уроку:

Навчальна: отримати знання з класифікації харчових добавок та їх впливу на здоров’я людини; навчитися використовувати набуті знання в житті.

Розвиваюча: розвивати життєві компетентності учнів - вміння аналізувати інформацію на етикетці товару; самостійно приймати рішення у виборі товару; розвивати критичне мислення учнів.

Виховна: формувати навички здорового способу життя.

Очікувані результати: учні повинні знати правила споживача, вміти характеризувати харчові добавки, опанувати здоров’язберігаючі технології з правильного вибору продуктів харчування.

Тип уроку: комбінований урок.

Метод навчання: частково-пошуковий (евристичний), дослідницький.

Міжпредметні зв’язки: біологія, інформаційні технології.

Дидактичне забезпечення: таблиці «Харчові добавки», «Корисні та нейтральні добавки», комп’ютер, мультимедійні презентації до уроку (розроблені експертними групами учнів), дидактичний роздавальний матеріал та інструкційні картки до лабораторного досліду.

Хід уроку


  1. Організаційний етап

Дидактична задача етапу: підготовка учнів до роботи на уроці.

    1. Привітання.

    2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _______, кількість присутніх на уроці _______, відсутніх _______.

    3. Перевірка готовності учнів до уроку.

    4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

Пропоную кожному згадати, що урок - це пізнання нового, невідомого, тому я вам бажаю гарного настрою, позитивного спілкування та чекаю від вас активної роботи. Сьогодні давайте згадаємо тему, яка вивчалася на попередньому уроці. При вивченні нової теми ми проведемо лабораторний дослід та зробимо висновки про те, які ми з вами споживачі.


  1. Перевірка домашнього завдання

Дидактична задача етапу: перевірити знання учнів.

Форма організації навчальної діяльності: фронтальна



    1. На попередніх уроках ми вивчали тему «Органічні речовини». Зараз проведемо хімічний диктант.

Хімічний диктант:

  1. Мономерами білків є … (амінокислоти).

  2. Втрата білковою молекулою своєї природної структури - це…. (денатурація).

  3. Укажіть резервний полісахарид організму людини ….. (глікоген).

  4. При спиртовому бродінні глюкози утворюється …… (етиловий спирт).

  5. Якісна реакція для глюкози це …. (реакція «срібного дзеркала»).

  6. Жири по своєму хімічному складу відносять до …. (естерів).

  7. Якісною реакцією на крохмаль є взаємодія з …. (розчином йоду).

  8. Хвороби пов’язані з нестачею та надлишком вітамінів …. (авітаміноз, гіпервітаміноз).

  9. Водорозчинні вітаміни це …. (В1, В2, В6, С, РР).

10) Жиророзчинні вітаміни це …. (А, Д, К, Е).

11) Низькомолекулярні органічні сполуки різних класів, які в невеликих кількостях, але неодмінно потрібні для забезпечення нормальної життєдіяльності організмів називаються: …. (вітаміни).



  1. Вивченням складу і властивостей вітамінів займався російський лікар: … (Лунін М.І.).

Проведемо взаємоперевірку у парах.

  1. Актуалізація опорних знань

Дидактична задача етапу: підготовка учнів до роботи за новою темою; організувати та направити пізнавальну діяльність учнів на досягнення мети уроку.

Форма організації навчальної діяльності: фронтальна

    1. Повідомлення теми уроку.

    2. Формулювання разом з учнями мети і задач щодо вивчення нового матеріалу.

Учні в процесі бесіди мають дійти думки про те, що необхідно знати склад споживаної їжі задля збереження здоров’я.

    1. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності.


Слово вчителя:

У харчовій промисловості застосовується велика група речовин, що об'єднується загальним терміном харчові добавки. Цей термін не має єдиного тлумачення. У більшості випадків під цим поняттям об'єднують групу речовин природного походження або одержаних штучним шляхом, використання яких необхідне для удосконалення технології, отримання продуктів спеціалізованого призначення (дієтичних, лікувальних та ін.), збереження необхідних або додання нових властивостей, підвищення стабільності і поліпшення органолептичних властивостей харчових продуктів. Зазвичай до харчових добавок не відносять сполуки, які підвищують харчову цінність продуктів харчування: вітаміни, мікроелементи, амінокислоти.

Сьогодні в суспільстві не вщухають численні суперечки щодо харчових добавок: добро чи шкоду вони завдають здоров’ю людини.

Насправді альтернативи широкому використанню харчових добавок не існує. Неможливо, скажімо, виготовити якісний зефір без пектину, напої тривалого зберігання — без консервантів, шоколадні цукерки — без емульгаторів, а варену ковбасу — без кольорокоригуючих речовин.

В Україні до використання дозволено 60 синтетичних барвників

До складу ковбас входять кольорокоригуючи Морозиво виготовляють із

речовини гідрогенізованої соєвої олії

Зелені, жовті, рожеві чупа-чупси, шоколадні батончики, солодка вода різні за смаком і кольором, але однакові за ступенем шкідливості для здоров'я.

Харчові добавки впливають на розвиток До складу молочних продуктів

аномальної м’язової маси входять консерванти
Харчування для людського організму має бути джерелом життєвої енергії, здоров’я, радості (особливо це стосується гурманів і прихильників попоїсти). Ми часто купуємо продукти, до складу яких входять різні харчові добавки: барвники, антиоксиданти, емульгатори, консерванти.

Запитання до учнів:

На етикетці з печивом, кетчупом або консервами значиться буква «Е» з номером. Що це означає? Чи завжди за яскравою етикеткою знаходиться якісний і корисний товар? Як ви вважаєте?




  1. Етап засвоєння нових знань

Дидактична задача етапу: надати учням конкретне уявлення про питання, що вивчаються; добитися від учнів первинного сприйняття, узагальнення та систематизації нових знань, відпрацювати відповідні вміння та навички.

Форма організації навчальної діяльності: групова

А зараз перейдемо до вивчення нового матеріалу нашого уроку за такими питаннями:

  1. Історія харчових добавок

  2. Визначення терміна «харчові добавки».

3. Класифікація харчових добавок, їх функції

4. Негативні наслідки вживання харчових добавок.

На попередньому уроці ми з вами сформували експертні групи:

І група - експерти м’ясокомбінату;

ІІ група – експерти хлібокомбінату;

ІІІ група – експерти молокозаводу;

ІV група – експерти рибного та консервного заводу;

V група – експерти кондитерської фабрики;

VІ група – експерти заводу безалкогольних напоїв.

Кожна група отримала випереджувальні завдання (Додаток 1).



Слово надається І групі експертів.
І група - Експерти м’ясокомбінату:

  1. Загальна історія харчових добавок.

Перші харчові добавки з'явилися практично одночасно з появою людини. Потреба добувати і ,найголовніше, зберігати їжу призвела до використання речовин, здатних продовжити в часі властивості того чи іншого продукту. Сіль, оцет, перець використовуються з найдавніших епох і стали невід'ємною частиною нашого життя. Вони надають особливого смаку повсякденній їжі, привносять свій аромат.

Населення поступово зростало, змінювався ритм життя, історичні реалії. Великі географічні відкриття та швидкозростаюча торгівля з далекими країнами породили необхідність робити запаси на тривалі періоди, зберігаючи їх поживні та смакові властивості. Для цього використовувалися переважно речовини природного походження. Наприклад, щоб риба не псувалася, а масло зберігало свої властивості, використовували сіль. Для продовження термінів зберігання овочів - яблучний оцет. Стародавні греки і римляни для консервування м'яса застосовували мед. При цьому, як свідчать трактати, воно не тільки залишалося свіжим, а й повністю зберігало свої смакові якості. Для цієї ж мети використовували розчин деревного вугілля, гарячий яловичий жир. З історії добре відомо, що на кораблях далекого плавання м'ясо заготовляли спеціальним способом - гарненько посипаючи його сіллю і спеціями, в тому числі перцем, полином, чебрецем і кропивою.

У кінці XIX - початку XX століття виробництво харчових добавок поставили на промислову основу. Причиною тому були значне зростання чисельності населення і, як наслідок, збільшення обсягів виробництва продуктів харчування, а також розквіт харчової хімії. Для збереження товарних властивостей стали використовувати речовини, що поліпшують, зберігають або змінюють властивості того чи іншого продукту, не тільки природного, але і синтетичного або напівсинтетичного походження.


  1. Надати рекомендації щодо вибору ковбасних виробів.

Перш ніж купити м’ясні вироби - прочитайте етикетку, там вказаний склад продукту. Розгляньте термін зберігання. Зробіть висновки про наявність консервантів. В справжніх м'ясних продуктах до складу входять тільки м'ясо, сало, сіль прянощі та харчові фосфати. Перед купівлею ковбасних виробів розгляньте зовнішній вигляд цих продуктів. Колір повинен бути не темний, свіжий запах. Вони повинні бути тверди на дотик та не ламатися. Справжня буженина повинна кришитися. Якщо вона добре ріжеться там є добавки. Якщо до складу виробу входить рослинний білок – це соєвий продукт. На маркуванні продукту повинно стояти: ДСТУ 4518-2008 «Національний Стандарт України», а не ТУ.
c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\колбасы\noviy_myasokombinat_na_stavropolie.jpg

Для збільшення строку придатності ковбаси та інших м’ясних продуктів до них додають Е250 нітріт натрію- канцероген. Він надає рожевий колір. Може викликати онкологічне захворювання. У великих дозах викликає збільшення артеріального тиску. c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\колбасы\images.jpg

Е 252 нітрат калію. Використовують для обробки м’ясних полу фабрикатів, ковбас.

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\колбасы\12090593-132-marisey.jpg

Е 251 нітріт натрію. Додають до шпіка, шинки, сушеного м’яса. В організмі людини перетворюється на більш небезпечні нітріти, викликаючи ракові пухлини та інтоксикацію організму.


ІІ група – Експерти хлібокомбінату:

  1. Визначте термін «Харчові добавки».

Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що ми їмо і п’ємо. І це не дивно — нам хочеться, як можна довше отримувати задоволення від цього життя. У суспільстві почалися суперечки про те, що ж це таке харчові добавки та що вони несуть: користь чи шкоду.

Харчові добавки – це природні сполуки та хімічні речовини, які ми не вживаємо у їжу самостійно, але в обмежених кількостях з різними продуктами вони потрапляють до нашого організму чи не щодня.

Для класифікації харчових добавок у країнах Євросоюзу розроблено систему нумерації. Кожна добавка має унікальний номер.

Харчові добавки — природні або синтезовані речовини, що цілеспрямовано вводяться в продукти харчування з метою надання їм необхідних властивостей (наприклад, органолептичних, технологічних), продовжити термін їх придатності. Вони не вживаються безпосередньо у вигляді самостійних компонентів їжі.

Зараз уже неможливо уявити жоден продукт із тривалим терміном зберігання без наявності у його складі харчових добавок. Такі харчові добавки, як сіль, спеції, прянощі використовуються людством з давніх часів, проте, широке їхнє вживання почалося наприкінці XX ст. і досягло найбільшого використання в наші дні.

Усі фахівці погоджуються з думкою, що виробництво харчових добавок буде лише зростати швидкими темпами. У зв’язку з цим, виникає необхідність створення нових хімічних технологій, щоб забезпечити потреби людства.


  1. Надати класифікацію харчових добавок та визначити їх функції.

Додавання харчових добавок до продуктів прискорює процеси виготовлення, зберігає зовнішній вигляд та якість продуктів при зберіганні.

У чому ж полягають функції добавок? Добавки регулюють вологість продуктів, роздрібнюють і розпушують, емульгують і ущільнюють, вибілюють і глазурують, окислюють, охолоджують і консервують. Вони навіть можуть перетворити тверді продукти в піну.

Оригінальні назви добавок досить довгі та складні. Тому для простоти використання та їх безперешкодної ідентифікації у всьому світі запровадили індекс «Е» від слова «Європа». Його також асоціюють зі словами «essbar/еdible», що в перекладі українською відповідно з німецької та англійської мов мають означати «їстівний».

Число харчових добавок, що застосовуються у виробництві харчових продуктів у різних країнах, досягає сьогодні 500, не враховуючи комбінованих добавок, ароматизаторів. У Європейському співтоваристві класифіковано 296 харчових добавок.

Залежно від призначення виділяють чотири великі групи харчових добавок:

1. Речовини, що регулюють смак продукту (ароматизатори, смакові добавки, що підсолоджують речовини, регулювальники кислотності).

2. Речовини, що поліпшують зовнішній вигляд продукту (барвники, стабілізатори кольору, вибілювачі).

3. Речовини, що регулюють консистенцію та формують текстуру (загусники, гелеутворювачі, стабілізатори, емульгатори).

4. Речовини, що підвищують збереження продуктів та збільшують терміни їх зберігання (консерванти, антиоксиданти)

Кожна харчова добавка має свій цифровий код з індексом Е, що гарантує перевірку на безпеку та може використовуватися за потреби лише у встановлених дозах. Використання харчових добавок має бути обов’язково вказано на упаковці.

Нумерація харчових добавок розпочинається із числа 100.

Згідно із системою кодифікування харчових добавок, усі вони розподілені на групи:



Е-числа

Класифікація

Функції

Е100–Е199

барвники

підсилюють або відновлюють колір продукту

Е200–Е299

консерванти

підвищують термін зберігання продуктів, захищаючи від псування, викликаного мікроорганізмами

Е300–Е399

антиоксиданти

підвищують термін зберігання харчових продуктів, захищають від псування, що викликане окисленням, (наприклад, згіркненням жирів або зміною кольору)

Е400–Е499

стабілізатори, емульгатори, загусники

стабілізують, зберігають або підсилюють забарвлення продукту, утворюють або підтримують однорідну суміш двох або більш незмішувальних речовин (наприклад, масло та вода) в харчових продуктах

Е500–Е599

регулювальники кислотності, розпушувачі

підвищують кислотність та (або) надають їжі кислий смак, змінюють (регулюють) кислотність або лужність харчового продукту, речовини або суміші речовин, що сприяють життєдіяльності дріжджів; звільняють газ та збільшують у таких спосіб об’єм тіста

Е600–Е699

підсилювачі смаку та аромату

підсилювачі смаку; модифікатори смаку; добавки, що сприяють розварюванню

Е700-Е899

запасні індекси для іншої можливої інформації




Е-900-999

глазуруючі агенти, підсолоджувачі, піногасники


речовини, які при змазуванні ними зовнішньої поверхні продукту надають блискучого вигляду або утворюють захисний шар запобігають або знижують утворення піни, створюють умови для рівномірної дифузії газоподібної фази в рідких і твердих харчових продуктах

Е1000-Е1521

герметики, ферменти, вологозатримувачі.


Зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю, зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\хлебозавод\img1.jpg

В хлібобулочні вироби при виготовленні додають регулятори кислотності та розпушувачі, які сприяють життєдіяльності дріжджів, звільняють газ та збільшують об’єм тіста.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\хлебозавод\1340788943_xleb.jpg

Також додають Е 282 пропіонат калію. Він викликає алергічні реакції. У бізквіти та тістечка додають Е 129 червоний привабливий. Викликає алергічні реакції. Не рекомендують вживати дітям молодше 3 років.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\хлебозавод\391782_898022_1330498655.jpg

Е 330 лимонна кислота – викликає органічні реакції.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\хлебозавод\33375.jpg

ІІІ група – Експерти молокозаводу:

  1. Надати рекомендації щодо вибору молочних виробів.

Уважно розглядайте етикетки молочних продуктів та молока. Які Е числа ви знайшли. До якого класу вони належать?

Розглядайте термін придатності молока та молочних продуктів. Розгляньте етикетки йогуртів, які ви збираєтесь купувати. Який термін його зберігання? Скільки Е чисел він має?



  1. Охарактеризувати декілька йогуртів, їх споживчу цінність.

«Кожен день по йогурту і у вас не буде проблем з травленням» - цю рекламу ми кожен день ми чуємо з екранів телевізорів. «Живий» йогурт – продукт капризний, а строк зберігання не більше тижня. Виготовлювачі хитрять та термічно його обробляють, при чому корисні бактерії зникають.

Що ми їмо?



№ з/п

Назва

Біфідобактерії на кінець терміну придатності*

Строк зберігання

Вміст ненатуральних складових, особливості продукту.

1

Активія

106 КУО/г

30

Загусник Е1442 ксантова мідь, регулятор кислотності лимонна кислота, цитрат натрію, ароматизатор, барвнии- хлорофіл, рибофлавін; сухе молоко.

2

Чудо-йогурт

Не знайшлося

35

Ароматизатор, ідентичний натуральному, барвник антоціан, лимонна кислота, пектин.

3

Ермігурт

Не знайшлося

28

Стабілізатор гуарова камідь, ароматизатори, інулін, Е 1422, цитрат натрію, згущувач, сухе молоко.

*- колонія утворюючих одиниць в 1 грамі продукту.

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\молокозавод\planiruetsya-stroitelstvo-sovremennogo_1.jpg

Для виготовлення порошкообразного та концентрованого молока виготовляють пірофасфати - Е450. Е210 бензойна кислота, Е211 бензоат натрію, Е212 бензоат калію- вводять як бактерицидний засіб в йогурти.

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\молокозавод\molokozavod_v_dolgorukovskom_rayone_snova_nachal_svyu_rabotu.jpg c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\молокозавод\1379261827_yogurt.jpg


Також молочно фруктові суміші та йогурти додають Е227 гідросульфіт кальцію, який викликаю алергічні реакції та приступи астми.

ІV група - Експерти рибного та консервного заводів

  1. Які негативні наслідки вживання харчових добавок?

Негативні наслідки вживання харчових добавок

Харчові добавки, що мають мутагенні, канцерогенні й токсичні ефекти офіційно заборонені на території України: фарбники Е121 (цитрусовий червоний) та Е123 (амарант), консервант Е240 (формальдегід). З 2005 року заборонені також консерванти E216 та E217. (додаток 3)

Вчені довели, що найбільше страждають саме діти. Штучні харчові барвники впливають на мозок дитини так само, як свинець, крім того, деякі з них можуть викликати звикання. Коли малюк регулярно вживає їжу з добавками і замінниками, в його організмі перестає працювати так звана «система сповіщення» про отриману отруту. Тобто у дитини не спостерігається таких тривожних сигналів отруєння, як висипання на шкірі, нудота або запаморочення. Але токсичні речовини накопичуються.

У Англії нещодавно встановили зв'язок між барвниками в ласощах і активністю малюків. Наслідком вживання барвників із солодощами стає неуважність, неконтрольована поведінка, що часто переростає в синдром гіперактивності. Що більше дитина вживає яскравих солодощів, то більше вона ризикує захворіти нервовими і психічними розладами.



Поради правильного здорового харчування:

  • не купуйте продукти з неприродно яскравим забарвленням;

  • уважно читайте етикетки;

  • не купуйте продукти з тривалим терміном зберігання;

  • що менше список інгредієнтів у готових продуктах, то менше добавок: продукти з вишуканим, пікантним смаком, швидше за все, містять різні добавки.

  • не перекушуйте чіпсами, готовими сніданками, супами з пакетика, хот-догами, всілякими бюргерами;

  • обирайте заморожені овочі замість консервованих;

  • замість того, щоб купувати готові соки, робіть їх самі;

  • відмовтеся від перероблених або законсервованих м'ясних продуктів, таких як ковбаса, сосиски, тушковане м'ясо в банках.

  1. Охарактеризуйте небезпечні харчові добавки.

Відповідь: Небезпечні харчові добавки:


Небезпечні харчові добавки

Номер небезпечного «Е»

Барвники

Е102, Е110, Е120, Е124

Канцерогени

Е103, Е105, Е110, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е153, Е210, Е211, Е213–Е217, Е231, Е232, Е240, Е251, Е252, Е321, ЕЗЗО, Е431, Е447, Е900, Е905, Е907, Е952, аспартам

Мутагенні та генотоксичні

Е104, Е124, Е128, Е230–Е233, аспартам

Алергени

Е131, Е132, Е160Ь, Е210, Е214, Е217, Е230, Е231, Е232, Е239, Е311–Е313, аспартам

Небажано вживати астматикам

Е102, Е107, Е122 —Е124, Е155, Е211–Е214, Е217, Е221–Е227

Небажано вживати людям, чутливим до аспірину

Е107, Е110, Е122–Е124, Е155, Е214, Е217

Негативно впливають на печінку та нирки

Е171–Е173, Е220, Е302, Е320–Е322, Е510, Е518

Порушують функції щитовидної залози

Е127

Призводять до захворювань шкіри

Е230–Е233

Подразнюють кишечник

Е220–Е224

Спричинюють розлад травлення

Е338–Е341, Е407, Е450, Е461, Е463, Е465, Е466

Спричинюють неправильний розвиток плоду

Е233

Заборонено вживати немовлятам та маленьким дітям

Е249, Е262, Е310–Е312, Е320, Е514, Е623, Е626–Е635

Впливають на рівень холестерину в крові

Е320

Руйнують вітаміни в організмі

Е220 (В1), Е222–Е227 (В12), Е320 (D), Е925 (Е)

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\косервы\1_przetwory_05_390.jpg

До консервованих овочей та фруктів додають барвник Е133, викликаючий алергічні реакції, до сушеного оселедця додають барвник Е154 коричневий, викликаючий розлад шлунку та алергію.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\косервы\main.jpg

Консервант Е201 використовують для маринованих овочів та фруктів - викликає алергію.



http://prv2.lori-images.net/kopchenaya-ryba-0002350438-preview.jpg

Е239 використовують для консервування рибопродуктів, він викликає ракові пухлини та алергію.



http://zakupka.tv/catalog/root/images/b1af5d0c-0246-11e1-b59f-dfac2928613c.jpg

Е284 борну кислоту використовують для консервування ікри лососевих та осетрових риб, впливає на печінку.



V група – Експерти кондитерської фабрики

  1. Охарактеризувати харчові добавки в кондитерських виробах, що дозволені для використання в Україні.

Харчові добавки, дозволені для використання в Україні (зі списку, що затверджений спеціальною Постановою Кабінету Міністрів України):


Е152

Вугілля

Е160а

Каротини

Е160з

Екстракт паприки

Е162

Червоний буряковий бетанін

Е164

Шафран

Е260

Оцтова (етанова) кислота

Е296

Яблучна кислота

Е406

Агар

Е420

Сорбіт і сорбітовий сироп

Е440

Пектини, желатин

Е422

Гліцерол

Е460

Целюлоза

Е637

Ефірні масла спиртові, водно-спиртові, аромат копчення, ванілін

Е901

Віск бджолиний (білий і жовтий)

Е902

Віск свічковий

Е905c

Парафін

Е908

Віск рисових висівок

Е1510

Спирт етиловий

Е1420

Крохмаль ацетиленовий


Корисні та нейтральні добавки.

  • Е101 — рибофлавін (вітамін ).

  • E140 — хлорофіл (безпечна речовина, що надає рослинам зеленого кольору).

  • Е152 — вугілля (усім відома корисна копалина, абсолютно нешкідлива).

  • Е160a — каротини (речовини, що близькі за властивостями до вітаміну А).

  • Е161b — лютеїн (вітаміноподібна речовина, що сприяє поліпшенню зору, використовується в ліках).

  • E163 — антоціани (рослинні пігменти, що надають забарвлення листкам і пелюсткам квітів).

  • E181 — таніни (група речовин, аналогічних до компоненту чаю, що надають йому терпкого смаку).

  • E202 — калій сорбат (один із найбільш популярних консервантів, абсолютно нешкідливий).

  • Е260 — оцтова (етанова) кислота (нешкідливий компонент натурального походження).

  • E296 — яблучна кислота.

  • Е270 — молочна кислота (природна речовина, що утворюється при молочнокислому бродінні.

  • E290 — карбон(IV) оксид (вуглекислий газ, що перетворює напій у газування).

  • Е300 — аскорбінова кислота (вітамін C).

  • E306-E309 — токофероли (вітаміни Е різних форм).

  • Е406 — агар-агар (натуральний і нешкідливий).

  • Е440 — пектини містяться у всіх наземних рослинах (особливо багато в яблуках).

  • Е500 —натрій гідрокарбонат (харчова сода).

  • Е507 — хлоридна кислота (аналогічна речовина виробляється в шлунку).

  • Е641 — L-лейцин (одна з корисних амінокислот).

  • Е642 — лізин (корисна амінокислота).

  • Е-916, Е917 — кальцій йодат (збагачує продукти харчування корисним для здоров’я йодом).

  1. Харчові добавки в кондитерських виробах, що негативно впливають на здоров’я людини.

У складі шоколаду Alpen Gold – не разрешённая добавка Е 476 - Полиглицерин полирицинолеаты (загуститель), Е322, которые вызывают расстройство желудка, болезнь печени и почек, повышают содержание холестерина в крови.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\рисунки\кондитерка\consigli-post-natale.jpg

В кондитерських виробах використовують барвник Е110 «сонячний захід», який викликає алергічні реакції.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\рисунки\кондитерка\31160.jpg

Барвник Е120 кармін також червоного кольору та барвник Е155 коричневого кольору (у шоколадних цукерках) викликають алергічні реакції.



VІ група – експерти безалкогольних напоїв

  1. Чому лимонна кислота (яку додають до безалкогольних напоїв) продукт натуральний, але отруйний?

Лимонна кислота Е333 виготовляється з натуральної сировини, проте тисячі наукових публікацій стверджують про канцерогенний ефект лимонної кислоти, яка примножує ракові клітини, які є в кожного, згущую кров, створюючи для них сприятливу середу. Тому консервуючи овочі будьте обережніше з «лимонкою»- накопичуючись у організмі провокую зростання злоякісних клітин.

  1. Надати рекомендації щодо вибору безалкогольних напоїв та соків.

1. Обережно подивіться на дно пляшок з соком. Натуральні соки мають осад.

2. Налийте у стакан соку та додайте харчової соди і підігрійте. Якщо змінилося забарвлення соку, він містить штучні барвники.

3. Розгляньте етикетки соків. Чи є там Е числа?

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\безалкогольніе штуки\2b.jpg
У газовані напитки додають консервант бензоат, який викликає злоякісні хвороби крові та лімфатичної системи.

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\безалкогольніе штуки\soft_drinks4.jpg

Барвники Е132 індігокармін синій та Е142 червоний викликають алергічні реакції та ракові пухлини.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\безалкогольніе штуки\slv1.jpg

У газовані води додають Е300 (аскорбінова кислота) та Е211 бензоат натрію, Е212 бензоат калію, а також Е330 лимонну кислоту регулятор кислотності. Підсолоджувачі сахарин, сорбіт, аспартан.



c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\безалкогольніе штуки\noalc-300x258.jpg

До фруктових соків та світлого пива додають Е227 який викликає алергію й астму. У склад кока-коли входить барвник кармін, який виготовляють з висушених комах кошеніль (вони додають червоний відтінок).



Слово вчителя:

А зараз декілька слів про продукти, які ви вживаєте майже щодня: чіпси, сухарики та морозиво.



http://vasi.net/uploads/podbor/w7623/29.jpg

До морозива додають Е131, Е171 діоксид титану – білий барвник, він викликає розлад печінки.



http://econet.ru/media/559/kindeditor/image/201304/20130423141859.jpg

У сухарики та чіпси додають Е620 глутаміновую кислоту, яка викликає алергію та розлад шлунка.



жевачка, жвачка

Для виробництва жувальної гумки використовують Е320 бутилоксианізол, викликає розлад кишкового тракту.



Отже, читайте етикетки продуктів харчування на наявність в них різноманітних «Е-шок»!!!

А зараз ми з вами сформулюємо ПРАВИЛО СПОЖИВАЧА:



«Маєш інформацію – вмій обрати якісний продукт».
4.Узагальнення і закріплення знань

Дидактична задача етапу: закріпити знання та вміння учнів.

Форма організації навчальної діяльності: індивідуальна.

Слово викладача:

Я пропоную для закріплення матеріалу провести екологічну експертизу продуктів харчування. Дослідимо упаковки та етикетки продуктів харчування, які дуже часто ви вживаєте.



Лабораторний дослід:

Тема: Екологічна експертиза продуктів харчування.

Мета: навчитися здобувати максимум інформації про продукт харчування при дослідженні упаковки та етикетки, робити аналіз отриманої інформації, оцінювати якість продукту з точки зору наявності в них харчових добавок.

Хід роботи

1. Заповніть картку експертизи етикеток харчових продуктів:

Найменування харчового продукт у




Термін зберігання




Вміст харчових добавок:







- Назва




- Код




- Функція




Наслідки надмірного споживання






  1. Підведення підсумків уроку

Дидактична задача етапу: підбиття підсумків роботи учнів на уроці.

Слово викладача

Підводячи підсумок уроку, я вважаю, що ми в повному обсязі розглянули тему «Харчові добавки». На початку уроку я ставила перед вами запитання:

Чи завжди за яскравою етикеткою знаходиться якісний і корисний товар? Як ви вважаєте?

Пропоную сформулювати здоров’язберігаючі технології з правильного вибору продуктів харчування.



Здоров’язберігаючі технології:

Технологія 1: не купувати продукти з неприродно яскравим забарвленням;

Технологія 2: уважно читати етикетки;

Технологія 3: не купуйте продукти з тривалим терміном зберігання;

Технологія 4: що менше список інгредієнтів у готових продуктах, то менше добавок: продукти з вишуканим, пікантним смаком, швидше за все, містять різні добавки.

Технологія 5: не перекушуйте чіпсами, готовими сніданками, супами з пакетика, хот-догами, всілякими бюргерами;

Технологія 6: обирайте заморожені овочі замість консервованих;

Технологія 7: замість того, щоб купувати готові соки, робіть їх самі;

Технологія 8: відмовтеся від перероблених або законсервованих м'ясних продуктів, таких як ковбаса, сосиски, тушковане м'ясо в банках.


  1. Домашнє завдання:

Дидактична задача етапу: повідомити учням про домашнє завдання; пояснити методику його виконання.

Проаналізувати продукти харчування, які Ви споживаєте дома (один-три). Результат оформити аналогічно до лабораторного досліду.

Творче завдання: підготувати інформацію про історію відкриття аспірину та скласти раціон здорового харчування.




  1. Рефлексія

Дидактична задача етапу: самооцінка учнів своєї навчальної діяльності.

«Я, як споживач, тепер знаю, що…»

«Сьогодні на уроці я навчився …»

«Набуті знання я буду використовувати …»

«Доведіть, що сьогодні на уроці ви не гаяли час …»
Слово викладача

Я вважаю, що сучасна людина, незважаючи на високий ритм і складність життя, буде приділяти збереженню свого здоров‘я достатньо уваги. Перетворення «людини розумної» на «людину, що хворіє», призведе, зрештою, до руйнування генофонду і виродження людей як біологічного виду. Перестати хворіти в цьому сенсі означає, що людина буде краще пристосована до навколишнього середовища, більше уваги приділятиме екології та здоровому харчуванню. Вона не буде ризикувати здоров‘ям, вживаючи продукти, що містять шкідливі харчові добавки та при виборі продуктів харчування буде використовувати здоров’язберігаючі технології!

Вірю, що у нас це вийде!


ЛІТЕРАТУРА


  1. Белінська Т.В. Про розвиток пізнавального интересу на уроках-змаганнях / / Хімія в школі. 2003. № 3. С. 43.

  2. Васюк В.В. «Откушайте …» или малые секреты о пищевых добавках/ Владимир Васюк, Лилия Ломсадзе. – Минск; Звезды Гор, 2009. – 60с.

  3. Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. -287с.

  4. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров/ Е.С.Полат, М.Ю.Бухаркина; Под ред. Е.С.Полат. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 272с.

  5. 2. Самоукіна Н.В. Організаційно-навчальні ігри в освіті. - М.: Народна освіта, 1996.

  6. 3. Штремплер Г.І., Пічугіна Г.А. Дидактичні ігри під час навчання хімії. -М.: Дрофа, 2003 р .

  7. Шевчук С.С. Науково-методична діяльність педагога професійної школи: Методичний посібник. – Донецьк, ІПО ІПП УМО. – 2012. – 116с.

  8. Джерела Internet.

Додаток № 1



Питання для експертних груп

Питання для І групи Експертів м’ясокомбінату:

  1. Підготувати інформаційне повідомлення (історія харчових добавок).

  2. Про що говорять позначки на етикетці ковбасних виробів.

  3. Надайте рекомендації щодо вірного вибору м’ясних виробів.

  4. Опрацюйте інформацію та зробіть презентацію «Харчові добавки в ковбасних виробах»

Питання для ІІ групи Експертів хлібокомбінату:

  1. Підготуйте повідомлення: «Що таке «харчові добавки»?»

  2. Надати класифікацію харчових добавок та визначити їх функції (підготувати відповідну таблицю).

  3. Підготувати презентацію «Харчові добавки » в хлібобулочних виробах».

Питання для ІІІ групи Експертів молокозаводу:

  1. Надати рекомендації по вибору молочних виробів.

  2. Характеризувати декілька йогуртів, їх споживчу цінність. Оформити відповідну таблицю.

  3. Підготувати презентацію виробів молокозаводу.

Питання для ІV групи Експертів рибного та консервного заводів:

  1. Охарактеризуйте небезпечні харчові добавки, які містять рибні вироби та консерви (оформити в таблицю).

  2. Зробіть висновки щодо негативного впливу вживання харчових добавок на організм людини.

  3. Підготувати презентацію рибних виробів та охарактеризувати Е склад в цих виробах.

Питання для V групи Експертів кондитерської фабрики:

  1. Охарактеризуйте харчові добавки в кондитерських виробах, що дозволені для використання в Україні (оформити таблицю).

  2. Підготувати повідомлення про корисні та нейтральні добавки (оформити таблицю).

  3. Підготувати презентацію кондитерських виробів та охарактеризувати склад Е в них.

Питання для VІ групи Експертів заводу безалкогольних напоїв:

  1. Чому лимонна кислота, яку додають до безалкогольних напоїв - продукт природний, але отруйний?

  2. Надати рекомендації щодо вибору безалкогольних напоїв та соків.

  3. Підготувати презентацію виробів заводу безалкогольних напоїв.





База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка