Доцільність використання презентацій на уроках біології з досвіду роботи творчої групи вчителів біології Катеринопільського району




Дата конвертації24.04.2016
Розмір59.2 Kb.
Доцільність використання презентацій на уроках біології

з досвіду роботи творчої групи вчителів біології

Катеринопільського району (1 грудня 2011)

Керівник групи: Марцін Інна Миколаївна – вчитель біології Катеринопільської ЗОШ IIII ступенів № 1

Вступ

Глобалізація, швидка зміна технологій, утвердження пріоритетів сталого розвитку суспільства зумовлюють зростання ролі освіти.

Життя ставить перед сучасною освітою завдання навчання та виховання такого учня, який:

  • може гнучко адаптуватися в життєвих ситуаціях, що динамічно змінюються, самостійно здобувати необхідні знання, уміло використовувати їх для вирішення різноманітних проблем на практиці;

  • самостійно працювати над розвитком своєї духовності, інтелекту;

  • володіти високим рівнем інформаційної культури.

Для досягнення зазначеної мети не тільки учень, а й вчитель повинен вміти застосовувати сучасні інформаційно – комп’ютерні технології. Це обумовлює використання у педагогічній діяльності різних способів представлення навчальної інформації, зокрема презентації.

Зважаючи на те, що презентації дедалі більше займають вагоме місце у навчальному процесі, ми створили в Катеринопільському районі творчу групу вчителів біології з проблеми: «Мультимедійна презентація як важливий засіб навчання біології».

Метою творчої групи є надання методичної допомоги вчителям біології щодо створення та впровадження в навчальний процес мультимедійних презентацій.

1

Завдання: розробити серію навчальних презентацій до розділу «Людина», 9 клас.

Результати нашої роботи:

  1. 2010р – Лариса Федорівна Бойченко – вчитель біології Шостаківського НВК була нагороджена Дипломом II ступеня Головного управління освіти і науки облдержадміністрації за розробку серії цифрових ресурсів: «Кров і лімфа. Кровообіг і лімфообіг»;

  2. Світлана Миколаївна Гончар – вчитель біології Вікненської ЗОШ I-III ступенів, стала лауреатом за серію цифрових ресурсів до теми : «Дихання»;

  3. 2011 р – Марцін Інна Миколаївна - вчитель біології Катеринопільської ЗОШ IIII ступенів № 1 створила серію цифрових ресурсів з теми «Гуморальна регуляція» для поглибленого вивчення.

Ці матеріали розміщенні на сайті Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників у розділі колекція цифрових ресурсів.

Методичні рекомендації щодо створення навчальних презентацій.

Перед початком роботи над презентацією необхідно досягти повного розуміння того, про що йтиметься. Презентація повинна бути короткою, доступною і композиційно завершеною. Її тривалість повинна складати не більше 20-30 хвилин при кількості 20-25 слайдів, причому демонстрація одного слайду займає близько 1 хвилини.

На думку, нашої творчої групи, мультимедійна презентація уроку повинна складатися з таких етапів: вступ, розкриття основних ідей, висновок.

Для того, щоб досягти цілей вступу, потрібно привернути увагу учнів до матеріалу, який необхідно засвоїти, це можуть бути цитати, наприклад: «Кров, потрібно знати, це особливий сік…» (В. Шекспір) або

2

«Ядро – це фортеця, де схована головна відгадка самовідтворення життя»

(Є.Яковлєва), прикмети:»Шкірка на цибулі тонка – зима буде мяка; тверда і товста – зима буде суворою» (родина Цибулеві), відображення народної мудрості у приказках та прислів’ях: «Якщо садив грушу, не чекай персиків, якщо сіяв гарбузи, не чекай бобів» (Закономірності мінливості).

Ефективність розкриття основних ідей у презентації залежить від її чіткої структуризації, мінімуму ввідних слів, підбору тексту, схем та малюнків (учні не повинні напружуватися, читаючи слайди).

Важливе значення має :розміщення блоків інформації на поверхні екрану і їх взаємодія з освітленим простором екрану; а також кольорове зображення слайдів. Тому слід ретельно підбирати колірні відтінки, прагнучи до гармонійного їх поєднання, що не викликало б негативних емоцій в учнів. В електронному тексті мовні якості слід використовувати переважно короткі чіткі і лаконічні фрази.

Потрібні переходи. За допомогою них створюється природний хід презентації, що дозволяє учням легко стежити за логікою подачі матеріалу. Для позначення переходу можна використовувати:

- короткі фрази, наприклад: «Фази фотосинтезу проілюструємо таким чином…» і далі коментувати те, що з`явилося на слайді;

- вжити привертаючий увагу вислів (На цьому малюнку…);

- привести актуальну статистику, наприклад, при вивченні сенсорних систем: «90% інформації сприймається за допомогою органів зору і слуху…»;

- використати жарт, наприклад : «Для того, щоб проснувся талант в учня – треба його розбудити…»;

- витримати паузу;

- змінити тон голосу.

Висновок повинен бути позитивним і упевненим. Яскравий висновок, що запам'ятовується, дуже важливий для успіху всієї презентації.

3

Практика показує, що презентації є ефективними на будь-яких етапах навчально-виховного процесу, проте на різних за структурою та дидактичною метою уроках методика застосування їх повинна відрізнятись.

Доцільність використання мультимедійних презентацій з біології зумовлена:

  • ефективним використання навчального часу (можна економити час у підготовці до уроків, так і в проведенні самого уроку);

  • інтенсифікуванням всіх рівнів навчально-виховного процесу;

  • підвищенням наочності матеріалу та полегшенням його сприйняття завдяки компактному і чіткому поданню навчальної інформації; (Фотосинтез, Етапи енергетичного обміну, Біосинтез білка, Механізм скорочення м’язів… можна використовувати відеодемонстрації дослідів, мікро – макрозйомки, динамічні малюнки, що дають змогу наочно збагатити пояснення матеріалу, звертаючи увагу на особливо складні та неоднозначні моменти. );

  • розширенням та поглибленням матеріалу з біології, тобто збагачується і нарощується власний досвід кожного учня;( показати і розповісти про красоту природи: рослин, тварин, які ми не можемо побачити);

  • здійсненням оперативного зворотного зв’язку за допомогою зорового контакту з учнями у класі;

  • створені презентації легко тиражуються, можуть демонструватися практично на будь-якому комп’ютері і являють собою корисний засіб аудіовізуальної підтримки будь-якої доповіді – виступу чи звіту перед класом;

  • презентації можуть створюватися не тільки для показу на стінному екрані для учнів у класі, але також можуть використовуватися для індивідуального перегляду на комп’ютері;

  • комп’ютерні презентації можуть використовуватися як для занять з безпосередньою участю учителя, так і без його участі (наприклад, для самоосвіти), якщо учень з певних причин не зміг відвідати урок,

4

то завдяки флешці чи диску він зможе опрацювати матеріал вдома

самотужки з більшим інтересом, ніж просто читати підручник;

  • для виконання випереджуючих завдань як засіб ознайомлення з новою інформацією;

  • презентації можна використовувати як Вступ у складну тему - тому на початку такої презентації можуть бути вміщені цікаві, провокуючі проблемні запитання; для узагальнення знань та контролю знань;

  • створення учнівської презентації як засобу подання самостійної дослідницької роботи учнів. Учень створює творчу роботу, яка має елементи власного бачення, здогадок і фантазії. Окрім цього, у рамках проектної діяльності учні працюють над технічним виконанням презентації, використовуючи знання і навички, отримані не тільки на уроках біології, але й інформатики Адже для того, щоб знайти цікаві відомості чи світлини учень мусить попрацювати з літературою чи Інтернетом, що в свою чергу його всебічно розвиває.

  • можливість розвитку просторового мислення з предметів природничо-математичного циклу;

  • презентація може стати емоціональною кульмінацією, вершиною уроку, або навпаки – зняти емоціональну та інтелектуальну напругу.

Презентації повинні не заміняти вчителя, а доповнювати його.

Загальновідомо, що будь - яка інформація набагато краще сприймається, коли вона викликає позитивні емоції. Тому для того, щоб провести презентацію на високому рівні учителю потрібно проявити організованість; мати хороший словниковий запас; володіти почуттям гумору; керувати класом, проявляючи гнучкість у висвітленні основних ідей; емоційно висвітлювати теоретичний матеріал. Основна ж вимога до вчителя - це ентузіазм і настрій на досягнення.

Таким чином, ефективність мультимедійних презентацій значною мірою залежить від якості використаних матеріалів, а також від майстерності педагога: знання засвоюються не тоді, коли їх дають, а тоді, коли їх беруть.


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка