Хвороби органів дихання та їх профілактика




Скачати 59.79 Kb.
Дата конвертації16.04.2016
Розмір59.79 Kb.
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

УРОКУ БІОЛОГІЇ В 9 КЛАСІ

Тема уроку: ХВОРОБИ ОРГАНІВ ДИХАННЯ

ТА ЇХ ПРОФІЛАКТИКА

Відкритий урок.

Тема: хвороби органів дихання та їх профілактика.

Цілі уроку:

ознайомити учнів з основними захворюваннями органів дихання, причинами їх розвитку й заходами профілактики;

продовжити формування монологічного мовлення , уміння на науковій основі викладати знання, реалізувати розумову діяльність, здатність порівнювати, узагальнювати, аналізувати;

виховувати вміння і навички поважного ставлення до однокласників, думок інших, об’єктивного підходу до оцінювання чужих знань, дотримання дисциплінарних установок; створювати комфортне освітнє середовище щодо збереження здоров’я учнів і формування в них цінності здоров’я, здорового способу життя.



Методи і прийоми:

Інформаційно-рецептивний(словесний, наочний), пошуковий, репродуктивний(конкретизація і закріплення набутих знань), візуальний (таблиці), релаксопедичний.

Виклад інформації , пояснення, активізація уваги та мислення, одержання нових знань, використання ІКТ,

міжпредметні зв’язки (медицина, музика).



Базові поняття й терміни:

Грип , туберкульоз, дифтерія, трахеїд, бронхіт, бронхіальна астма, пневмонія, плеврит.



Хід уроку.

І.Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Питання для бесіди.



  1. Що таке дихання ? Яке воно буває?

(Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу. Розрізняють внутрішнє й зовнішнє дихання).

  1. Назвіть органи дихання.

(носова порожнина

гортань

трахея

бронхи

легені)

3.Функції носової порожнини.



( Нормалізація температури повітря , що проходить до органів дихання. Нюх.)

4.Функції гортані.



(Забезпечує проходження повітря до трахеї,

захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі,

забезпечує генерацію звуків.)

5.Функції бронхів.



(забезпечують транспорт повітря між трахеєю й альвеолами, беруть участь у терморегуляції організму.)

6.Функції легенів.



(забезпечують газообмін між кров’ю й атмосферою.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Чому лікарі радять дихати через ніс?

Хоча мікроорганізми й пил затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом зі слизом, але частина їх усе ж таки проникає в органи дихання, що може стати причиною різних захворювань : грипу , туберкульозу, ангіни, дифтерії та деяких інших хвороб.

Вірус грипу здатний ослабити імунітет людини.

Грип – це вірусне захворювання , що передається повітряно-крапельним шляхом. Під час чхання і кашлю хворих людей мільйони вірусних частинок потрапляють у повітря. Якщо вони проникають у дихальні органи здорової людини , вона може заразитися грипом.

Для профілактики грипу хворих людей слід ізолювати, при спілкуванні потрібно прикривати рот і ніс захисною марлевою пов’язкою. У період епідемії грипу медики проводять протигрипозну вакцинацію.



Виступ медсестри з інформацією про вакцинацію.

Часто дорога вакцина не по кишені і тому існують народні методи профілактики грипу. Найбільше в період грипу потрібно пити рідини – чай з лимоном , шипшиною , смородиною, малиною, липою, калиною, ехінацеєю, медом, тепле молоко. Зверніть увагу що чай з липою потрібно пити в період лікування бо він негативно впливає на зір якщо його пити цілорічно.



Повідомлення учнів з одночасним заповненням таблиці.

Захворювання

Причини виникнення

Симптоми

Грип

Потрапляння до дихальної системи вірусів грипу.


Кашель, нежить, чхання, підвищена температура.


Туберкульоз

Потрапляння до організму людини туберкульозної палички.


Руйнування тканин легень або інших органів.


Дифтерія

Потрапляння до організму людини дифтерійних паличок.


Ураження слизової оболонки горла, загальне отруєння організму токсинами бактерій.


Трахеїт

Ураження слизової оболонки трахеї під час розвитку інфекційних захворювань.


Запалення слизової оболонки дихального горла (трахеї), кашель, біль у грудях , захриплість голосу.


Бронхіт

Виникнення запалення бронхів унаслідок розвитку інфекційних захворювань або впливу деяких речовин (отруйних , алергенів тощо).


Загальне нездужання , м’язові болі , нежить, запальні ураження глотки, сильний кашель.


Бронхіальна астма

По

Порушення прохідності бронхів унаслідок спазму мускулатури дрібних бронхів , набряку слизової оболонки й закупорення їх в’язкими виділеннями під час розвитку алергічних процесів у бронхах .



Напади ядухи, утруднене дихання , задишка , кашель.

Пневмонія (запалення легень)

Розвиток у легенях запальних процесів, викликаних різними бактеріями або вірусами під впливом сильного переохолодження, значних фізичних і нервово-психічних перевантажень, інтоксикацій та інших чинників , що знижують імунітет.

Значне підвищення температури тіла , сильний озноб, кашель, болі в боці, дихання поверхневе, прискорене.

Плеврит

Запальні процеси в плеврі, що розвивається як ускладнення під час запалення легень, туберкульозу, ревматизму та інших інфекцій, а також у разі алергічних захворювань і пошкодження грудної клітки.

Болі у грудній клітці , що посилюються під час вдиху й кашлю, загальна слабкість, лихоманка , іноді розвивається дихальна недостатність.

Включити музику для активізації організму, опірності до захворювань.

(Сергій Рахманінов .Концерт для фортепіано з оркестром .2частина)

Проект .Основні заходи профілактики захворювань органів дихання.(проект Козуба В. – учня класу)

(роздача буклетів-памяток)

Пам’ятка


Основні заходи профілактики захворювань

органів дихання.

1.Проведення вакцинації.

2.Карантин (уникнення контактів із хворими).

3.Дотримання правил особистої гігієни.

4.Регулярне диспансерне обстеження.

5.Підвищення опірності організму (загартування, збалансоване харчування тощо)



І.Послідовність дій під час використання гірчичників.

1.Намочіть гірчичники в теплій воді.

2.Прикладіть гірчичники до потрібної ділянки шкіри тією стороною , на якій розташований шар гірчиці.

3.Накрийте ділянку тіла з гірчичниками й залиште на 15хв.

4.Зніміть гірчичники і змастіть шкіру вазеліном .

ІІ.. Послідовність дій під час накладання компресів.

1.Для постановки компресу намочіть шматок марлі або тканини в блюдці з теплою водою і відіжміть.

2.Намочіть цю марлю спиртом і покладіть на місце компресу в розгорнутому вигляді.

3.Зверху над марлею покладіть компресний папір, закрийте його ватою й обв’яжіть бинтом, а зовні вкрийте теплою хусткою.



ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

1. Кінцеве заповнення таблиці.

За симптомами і причинами ми повинні підписати де яке захворювання.

2.Самостійна робота учнів.



1.Які чинники сприяють виникненню захворювань органів дихання?

(Висока запиленість і погане провітрювання приміщень, порушення правил особистої гігієни, відсутність вакцинації і загартування, нераціональне живлення, розумове й фізичне перенапруження).

2.Чому дуже часто виникають епідемії повітряно-крапельних інфекцій?

(Це пояснюється такими особливостями повітряно-крапельних інфекцій , як легка заражуваність, швидке поширення, сильна генетична мінливість патогенів, яка ускладнює вироблення імунітету).

3. Оцінювання знань учнів

V. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 33, повторити – 32.



Записати рецепти лікування від бабусь.


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка