Конкурс «Творчий учитель обдарований учень»




Скачати 317.45 Kb.
Дата конвертації21.04.2016
Розмір317.45 Kb.

III Всеукраїнський конкурс «Творчий учитель – обдарований учень»

Анкетні дані автора: Абакумова Катерина Іванівна,

вихователь, «вихователь-методист»

навчально-виховного комплексу

«дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній

навчальний заклад № 25 «Волошка»,

м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровської області.

Досвід роботи на посаді вихователя 17 років

Контактні дані: dnzvoloshka@mail.ru
Інноваційні підходи щодо організації систематичної педагогічної роботи з дітьми старшого дошкільного віку з розділу «Всесвіт»

Анотація досвіду

Актуальність досвіду: застосування комплексного підходу до вивчення «Всесвіту» дошкільників свідчить про широту сприйняття картини світу самим педагогом, який не обмежується тільки суто професійними рамками, а й активно застосовує нетрадиційні підходи і поєднання. Використання в освітньому процесі розвивального і пізнавального матеріалу про Всесвіт, про природу Космосу виявляє самостійність, творчість, активність до пізнання навколишнього світу дошкільниками. Повноцінний пізнавальний розвиток дітей, засвоєння необхідних знань, умінь, навичок про природу Всесвіту спрямовано на свідоме і міцне оволодіння знаннями, способами виконання навчальних дій.

Інноваційність досвіду: впровадження інноваційної технології психолого-педагогічного проектування, дослідницько-пошукова діяльність забезпечує автору досвіду результативність в освітньо-виховній роботі щодо формування елементарних уявлень про Космос, екологічної компетенції дитини дошкільного віку. Організація педагогічної роботи з дітьми старшого віку з розділу «Всесвіт» демонструють численні додатки: методичні розробки інтегрованих занять, наочність, додаткова інформація та консультації для вихователів та батьків. Досвід роботи будується на засадах оновленої редакції Базового компоненту дошкільної освіти та Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», охоплюючи інваріантну складову за освітньою лінією «Дитина в природному довкіллі».

Об’єктом дослідження є: вивчення Всесвіту дошкільників в системі всебічного та гармонійного розвитку особистості дитини.

Предмет дослідження: формування знань, умінь та навичок у дітей дошкільного віку про природу Всесвіту шляхом цілеспрямованого впливу сім’ї та дошкільного навчального закладу.

Мета дослідження: вивчити особливості технології впровадження психолого-педагогічного проектування щодо організації систематичної педагогічної роботи з дітьми старшого дошкільного віку з розділу «Всесвіт».

Завдання:


  1. З’ясувати стан проблеми в педагогічній теорії та освітній практиці.

  2. Вивчити стан досліджуваної проблеми в практиці педагогів України.

  3. Обґрунтувати основні етапи впровадження психолого-педагогічного проектування з дітьми старшого дошкільного віку з розділу «Всесвіт».

Базова програма «Я у Світі» передбачає змістову лінію «Природа Космосу», до якої входять знання та елементарні уявлення дитини про простір, який існує за межами планети Земля, тобто все те, що існує над Землею. У першу чергу, це те, що дитина дошкільного віку може бачити: Сонце, небесний звід, зірки, Місяць.



Головним завданням цієї змістової лінії є формування елементарних уявлень про Космос, про життя Космосу, без якого не може бути життя й на Землі. За цієї умови у дошколят можливо сформувати основу цілісного сприйняття світу, відчуття усвідомлення зв’язку Землі та Космосу, свого зв’язку з єдиним світом.

Практика свідчить про те, що ми, вихователі, не формуємо у дітей достатніх уявлень про сонце, землю, планети, космос та їх значення в природі й житті людини. У цьому можна переконатися, переглянувши малюнки дітей. У будь яку пору року діти зображують сонце високо в небі з яскравим промінням. Розповідаючи про сезонні зміни в природі, малята також обмежуються їх перелічуванням, не розуміючи причинних зв`язків. Таких знань недостатньо для формування початкових матеріалістичних уявлень. Виходячи з цього, мною вирішено досконаліше вивчати зі своїми вихованцями розділ «Всесвіт» Базової Програми «Я у Світі».



Мета досвіду: сприяти впровадженню інноваційних підходів щодо організації систематичної педагогічної роботи з дітьми старшого дошкільного віку з розділу «Всесвіт» Базової програми «Я у Світі» шляхом технології психолого-педагогічного проектування .

ЗМІСТОВА ЛІНІЯ «ПРИРОДА КОСМОСУ»

БАЗОВОЇ ПРОГРАМИ «Я У СВІТІ»

З дошкільних років дитина починає цікавитися загадковим світом навколоземного простору, таємницями безмежного Космосу і, в першу чергу, найближчими до Землі планетами і зірками, які можна спостерігати в небі. Цю потребу малюка враховує і забезпечує Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», одна зі змістових ліній, якої має на меті ознайомлення дітей з природою Космосу. Зокрема визначає такі основні завдання: надати дітям загальну інформацію про рідну планету та її супутник Місяць, Сонце і його роль, розкрити поняття «Космос» та «Сонячна система», ознайомити з характерними особливостями інших планет Сонячної системи, а також виховувати естетичний смак, здатність бачити красу зоряного неба.

На основі аналізу Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», що спрямована на реалізацію Базового компонента дошкільної освіти, В. А. Старченко пропонує, враховуючи особливості дітей певного вікового періоду, організовувати навчально-виховну роботу з дошкільниками щодо формування у них елементарних астрономічних уявлень наступним чином.

На четвертому році життя:

1. Показати дітям елементарні взамозв'язки в житті природи й людини.

2. Дати початкові знання про небо, його різноманітність, красу та вплив на природу життя людини.

3. Пояснити дітям значення Сонця та його дію (гріє, яскраво світить, сходить, заходить).

4. Ознайомити дітей з явищами природи в різні пори року,їхньою красою, особливостями та впливом на життя людини.

Вся навчально-виховна робота на цьому етапі, на думку дослідниці, має базуватися на безпосередніх живих спостереженнях від елементарних конкретних знань до більш складних абстрактних. Дітям варто запропонувати: спостереження за природою, встановлення залежності від стану неба (хмарне, безхмарне, блакитне, світле); визначення характерних особливостей неба в різні пори року та в різні години доби (вечірнє, ранкове, осіннє, зимове, весняне, літнє).

Доступним і цікавим буде спостереження за Сонцем (тепле, яскраве, сліпить очі, знаходиться високо, низько над землею). Необхідно підкреслити його роль у житті людини (дає світло, тепло, під його дію ростуть рослини, квітнуть квіти, співають пташки):

- загадки, прислів'я, приказки: «Сонце світить, та не гріє»; «Куди рідко заглядає Сонце, туди часто навідуються лікарі» та ін.;

- читання художньої літератури, усної народної творчості, заучування віршів, потішок, закличок, проведення рухливих ігор: «День і ніч», «Сонечко і дощик», «Пташки літають», «Злови промінчик» та ін.;

- розгляд картин, ілюстрацій, читання дитячих книг;

- самостійна художня діяльність: спонукати дітей до замальовок, готових малюнків, малювання Сонця, неба та ін.

На п'ятому році життя:

1. Розширювати знання дітей про Сонце, небо.

2. Ознайомити дітей з Сонячною системою як спільною сім'єю планет (всі планети рухаються навколо Сонця по чітко визначених орбітах).

3. Дати знання про планету Земля, місце в Сонячній системі (рухається навколо Сонця, залежність дня і ночі від руху Землі, місце в системі планет).

4. Дати знання про Місяць - супутник Землі (освітлюється Сонцем, змінює видиму форму, дослідження Місяця).

5. Дати перші уявлення про зоряне небо та сузір'я як окремі групи зірок (Сузір'я Великої та Малої Ведмедиці та ін.).

6. Ознайомити дітей з вивченням Космосу.

На 5-му році життя дітей знайомлять зі схемою Сонячної системи, а також з моделлю Землі - глобусом, визначають розташування Землі по відношенню до Сонця та інших планет. Для цього необхідно провести спеціальні заняття з використанням практичного та наочного матеріалу.

Продовжується робота з формування у дітей знань про Сонце та його значення для життя на Землі. Влітку й навесні Сонце високо над Землею, воно зігріває землю, воду, повітря. Восени і взимку сонячні промені ковзають по поверхні землі, тому тепла менше. Дітям слід пропонувати прості досліди на дію сонячних променів на ріст, фотосинтез рослин, танення криги, сушіння білизни на сонці та в тіні тощо. Щоб показати зміну пір року залежно від розташування Землі і Сонця, можна провести дослід з лампою та глобусом як моделями Землі і Сонця.

Спостереження за зоряним небом має формувати пізнавальні інтереси та приносити естетичну насолоду. Необхідно наголосити, що краса зоряного неба доступна всім. У найдальших куточках нашої Землі існує безмежний небесний простір з яскравими зорями в нічному небі.

Ознайомлення з окремими групами зірок - сузір'ями -починається з найвідоміших сузір'їв – Великої і Малої Ведмедиць. Дітям необхідно розповісти про походження назви сузір'їв, прочитати легенди, розглянути ілюстрації. Для закріплення теоретичного матеріалу можна використати викладання зірочок на тканині та наклеювання на папері. Дітей поступово підводять до розуміння єдності Землі та Космосу, сприяють цілісному сприйманню навколишнього світу.

На шостому році життя:

1. Формувати розуміння єдності Землі Космосу та його вплив на життя планети Земля.

2. Вчити дітей сприймати красу та різноманітність зоряного неба.

3. Ознайомити з галактикою Молочний Шлях, розповісти історію назви цієї галактики в Україні - Чумацький Шлях.

4. Ознайомити з планетами Венерою, Марсом, Юпітером, Сатурном та їхніми особливостями.

5. Вчити дітей користуватися глобусом, визначати континенти, моря, материки.

6. Розширювати знання про дослідження Космосу, штучні супутники, космічні кораблі, оснащення,одяг та харчування космонавтів.

7. Складати творчі розповіді, казки, вигадки на «космічну» тематику.

8. Розширювати словниковий запас «космічними» термінами.

9. Дати елементарні знання про метеорити та комети.

Діти старшого дошкільного віку мають засвоїти цілісне поняття про Сонячну систему та розміщення у ній планет у відповідному порядку. Дітям пропонують послідовно самостійно розкладати планети- заготовки навколо Сонця, робити замальовки, самостійно знаходити помилки. Для цього можна виготовити демонстраційний та роздатковий матеріал для викладання планет на мольберт, або ж малювати їх на дошці. Дітям пропонується знайти місце кожної планети. На основі безпосередніх спостережень та ілюстративного матеріалу треба показати дітям різні фази Місяця, з'ясувати походження понять «місяць», «рік». З метою розвитку пізнавального інтересу та спостережливості дітям можна запропонувати календар спостережень за Місяцем, у якому можна відмічати зміни його форми та величини. Це допоможе дітям отримати усвідомлені знання про молодий та повний місяць (фази), встановити причинно-наслідкові зв'язки між формою Місяця та положенням його на небі.

Старших дошкільників знайомлять з картою зоряного неба, легендами та походженням назв окремих груп зірок, дослідженнями Місяця та планет Сонячної системи. Дітей знайомлять з «космічним домом» космонавтів, їхнім одягом, харчуванням та перебуванням у невагомості, розповідають про «зоряне містечко», де проживають космонавти та їхні сім'ї, де здійснюється підготовка до польотів.

У процесі життєдіяльності розширюється словник: Космос, невагомість, скафандр тощо.

Доречно використати досвід М. Монтессорі, зокрема:

- парні картки з зображеннями малюнків, де діти підбирають потрібні картки з підписами зображених предметів. Кількість парних карток може бути різною (5-6 пар).

- карта зоряного неба з підписами сузір'їв та набір карток з відповідною назвою (діти розглядають зображення, підбирають картку з відповідним надписом).

- викладання різних сузір'їв на тканині, папері за допомогою зір-заготовок.

Діти старшого дошкільного віку можуть самостійно вирізати зірочки з паперу, складеного в кілька разів. Ознайомлення з планетами Сонячної системи, варто починати з найближчих родичів Землі – Венери та Марса.

Дітям необхідно дати енциклопедичні знання про планети, в доступній формі показати їх своєрідність неповторність. Маючи елементарний запас знань за змістовою лінією «Природа космосу», діти можуть складати творчі розповіді, казки, оповідки на різні теми: наприклад, «Пригоди сонячного промінчика», «Космічні мандри», «Заблукали на Місяці» та ін.

Під час свят, розваг доречно використати народні традиції по закликанню Сонця, чи дощу, прикмети та повір'я українського народу. Доцільним буде поєднання інформаційного матеріалу з пошуково-дослідницькою діяльністю. Разом зі спеціальними заняттями, бесідами, читанням, розповідями потрібно досить широко застосовувати: настільно-друковані ігри з космічною тематикою, ребуси, кросворди, логічні та винахідницькі задачі. Давати знання про Меркурій, Юпітер, Сатурн та інші планети потрібно послідовно, закріплюючи кожен етап наукової нформації. Дітям можна давати такі домашні завдання: звернути увагу на захід, схід Сонця, спостерігати за формою Місяця, кольором неба.

Основним методом ознайомлення дітей дошкільного віку з астрономією є спостереження. Саме цьому методу належить особлива роль у пізнанні дітьми природи, оскільки він базується на чуттєвому сприйманні, забезпечує живий контакт дітей з реальними об'єктами природи, в результаті чого у них формуються реалістичні уявлення про природні об'єкти та зв'язки між ними.

Поглибити й розширити уявлення дітей про зорі й сузір'я, явища, пов'язані з ними, допоможе залучення дітей до експериментальної-дослідницької діяльності.

Залежно від обсягу та складності організації проведення, дослід може бути як цілим заняттям, так його компонентом. Слід пам'ятати, що нові знання як результат самостійного «відкриття» дитини мають формуватись на знаннях, попередньо нею засвоєних. Отже, нескладні досліди проводять під час занять, екскурсій у природу, прогулянок, цільових прогулянок та праці на природі з метою закріплення, узагальнення та систематизації знань дітей старшого дошкільного віку.

Особливість системи пошуково-дослідної роботи полягає в тому, що у дітей формуються здібності розглядати конкретні природні явища. Діти не лише сприймають властивості об'єктів природи, а й виділяють, оцінюють справжні необхідні умови здійснення природних процесів, тобто вони можуть з'ясувати, проаналізувати зовнішні умови, внутрішню зумовленість змін, які відбуваються з тілами. У дітей формуються чіткі усвідомлені уявлення.

Дослідництво має суттєве значення для майбутньої практичної діяльності дітей. Воно дає змогу не лише орієнтуватися у характері роботи, а й раціонально спланувати свої дії.

Мене дуже хвилює, наскільки мої малюки підготовлені до школи, як розвинені у них необхідні для цього якості, здібності, вміння логічно мислити. Мої вихованці повинні мати гострий розум, швидкість мислення, фантазію. Ми вступили в третє тисячоліття і життя не стоїть на місці. Тому необхідно розвивати малюка, його розум і психіку, послідовно формувати передумови для навчання.

Вивчення теми єдності Землі та Космосу розпочато з дітьми вже з молодшої групи. Насамперед, забезпечувала постійне спілкування малюків із природою. Під час прогулянок спостерігали за життям природи, яка оточує нас. Звертала увагу на красу, різноманітність природи. На прогулянці привертала увагу малюків на небо, його різноманітний колір, настрій небесної сфери, форму та колір хмар, на сонечко, яким воно буває, де воно прокидається і куди заходить спати. Пояснювала дітлахам, що від сонечка залежить життя людей і життя природи. Завжди, кожної пори року, спостерігали за змінами в природі, звертала увагу діток на залежність цих змін від Сонця, світла та тепла, яке находить від нього. Взимку спостерігали з малюками за зірками та Місяцем, за змінами форми Місяця.

А вже в середній групі розпочато знайомство з глобусом - моделлю Землі.

Розглядали знімки нашої планети з Космосу. Пояснила, що Земля – це спільний Дім для всієї природи. Протягом року спостерігали за Сонцем, кольоровими змінами неба, вечірнім зоряним небом, місяцем. В другу половину дня розповідала різноманітні легенди, казки про нашу планету та Космос.

Взимку спостерігали за зірками та сузір’ями. Спонукала діток мріяти, фантазувати про життя Всесвіту. Чи є домівки, окрім нашої планети? Саме в середній групі розповідала про перших героїв – космонавтів. Ознайомила з Сонячною Системою - сонячною сім’єю планет, до якої належить і наша Земля.

Зі старшими дошкільнятам продовжуємо знайомство з глобусом, розвиваємо вміння орієнтуватися на глобусі, показувати моря, океани, континенти. Разом з дітьми зробили макет нашої планети Земля. Їм було дуже цікаво «мандрувати» нашою планетою. Завдяки цьому макету діти познайомились з іншими континентами, з їх природою. У листопаді провели жартівливий конкурс на головного видувальника зірок із врученням «Зоряного ковпака». Під час спостережень взимку за зоряним небом використовували бінокль, а також проводили гру «Хто перший на небі знайде необхідне сузір’я, яскраву зірку». Зима надає чудові можливості для збагачення уявлень дітей про природний простір. Разом з дітьми із снігу та льоду створили казковий космодром та снігову модель Сонячної системи.

В старшій групі я запровадила проект «Таємниці Всесвіту». Нашим проектом дуже зацікавились батьки. На протязі трьох місяців осені вони зробили чудовий макет Сонячної системи та багато різноманітних поробок. Родинами були написані реферати «Всесвіт».

Для формування культури ознайомлення з далекими об’єктами ми почали створювати зоряну кімнату, макети планет, літальних апаратів, об’єктів Сонячної системи. Ми відкрили міні-музей, який назвали «Загадки Космосу». В цьому музеї були виставлені всі роботи, що підготували родини та багато різноманітної літератури про Космос. Провели конкурс на кращий малюнок «Тисячооке небо».

Завдяки проекту діти отримали елементарні знання про приладдя для дослідження Космосу: телескоп. Розширили знання про сім’ю Сонця - Сонячну систему, отримали уявлення про планети. Дошкільнята можуть розповісти про вплив Сонця на все живе довкілля, про корисну та шкідливу дію, про вплив Місяця на ріст і розвиток рослин. Закріпили причинно-наслідкові зміни частин доби та пір року.

Разом з дітьми обговорили цікаві наукові відкриття, пов’язані з Космосом, ті відкриття, які доступні дитячому сприйняттю. Дуже любимо мріяти та фантазувати про життя в далеких світах, самі складаємо оповідання, казки. Також, дуже подобається, особливо в другу половину дня, розглядати ілюстративний матеріал, який відображає різноманітне життя космічного та навколоземного простору.

А ще мої розумники дуже люблять, щоб з ними проводили досліди – експерименти «Чому зірки, як здається, рухаються колом?», «З яких кольорів в дійсності складається сонячний промінь», «Зірки світять постійно» та інші.

Продовжую розширювати та поглиблювати знання та уявлення дiтей про планету Земля, природу Землi, про Космос, небо, про те, як небо впливає на життя на Землi. Поглиблюю знання про причинно-наслiдковi зв'язки та процеси в природi. I надалi планую вiдображувати знання та уявлення дiтей у рiзних видах та формах творчостi.

Під час експериментальної роботи з старшими дошкільниками я завжди беру до уваги одну із найважливіших умов ефективності: нові знання, як результат відкриттів кожного малюка, мають формуватися на знаннях, які раніше ними вже засвоєні. Завдяки цьому, задовольняється природна допитливість дитини, її інтерес до навколишнього світу, а розвиваюча функція навчання та виховання вимальовується через сутність принципу наступності. Це сприяє розвитку в дітей вміння застосовувати раніше набуті знання про явища та об'єкти природи в іншій конкретно-значущій діяльності.

Я ставлюся до кожної дитини з повагою, намагаюся якомога більше забезпечити малюків увагою, турботою, вірою в свої сили, вчу їх здатності фантазувати, дивуватися, досліджувати, вигадувати, шукати, запитувати.

Для вивчення теми «Космос» обрано технологію психолого-педагогічного проектування.



ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ СИСТЕМАТИЧНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗДІЛУ «ВСЕСВІТ» БАЗОВОЇ ПРОГРАМИ «Я У СВІТІ»

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНЕ ПРОЕКТУВАННЯ

П-з - Прийняти; Підтримати; Пізнати.

Прийняти - кожну дитину такою, яка вона є і полюбити її. Діти всі різні як і дорослі.

Підтримати - кожну дитину в труднощах адаптації і розвитку. Дати відчути себе предметом зацікавленості і симпатії.

Пізнати - сильні й слабкі сторони кожного вихованця, базуючись на знаннях про їх вікові і індивідуальні особливості. Вчасно помітити і закріпити найменші, особисто значимі для нього, досягнення, порівнюючи їх лише з його вчорашніми успіхами.

Кожний тематичний цикл ППП-3 складається з шести етапів.


І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

Я, як вихователь, маю створити мотивацію, яка перетворить моє педагогічне завдання у прагнення, бажання дітей, збудить їхню внутрішню активність.

Повинна вміти терпляче вислухати міркування кожної дитини, всі можливі варіанти розв'язання поставленої проблеми.

Вміти «вписатися» у ситуацію спілкування з малятами, вміти прогнозувати дії дітей-партнерів і бути готовим йти за ними, а не штучно нав'язувати їм свою волю та бачення.

Не всім одразу вдається реалізувати свої проекти, оскільки виникає багато проблем організаційного характеру. Потрібні відповідні знання з просування системи особистісно-розвивальної взаємодії, складовими якої є:


  • психолого-педагогічна діагностика;

  • визначення педагогічних завдань;

  • організація діяльності вихованців;

  • аналіз динаміки та рівнів активності дітей, а також корекція їхнього розвитку;

  • прогнозування виховних ситуацій суб'єктивної взаємодії.

II. ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЕТАП

За результатами діагностики проводиться низка педагогічних заходів, спрямованих на забезпечення знань дітей, оволодіння навичками та вміннями, необхідними для реалізації спільного задуму.



III. РЕПРОДУКТИВНИЙ ЕТАП

Практично застосовувати набуті на інформаційному етапі знання, навички та вміння під час підготовки та реалізації спільного задуму.

Особливої тактовності потребують діти, які в собі невпевнені: «Ти простеж, як це робить Софія і допоможи їй». Коли над дитиною не тяжіє обов'язок зробити те, що їй видається не по силі, тоді побоювання не впоратися із поставленим завданням зникає. Саме того не помічаючи, вона переймається загальним «робочим» настроєм, і те, що раніше вважалося неможливим, їй вдається зробити.

IV. ЕТАП УЗАГАЛЬНЕННЯ, АНАЛІЗУ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

За обраною темою проводяться контрольні заняття з усіх видів організованого навчання, і психолог (методист) оцінює рівень знань дітей.

ППП-3 — сприяє формуванню в дитини креативності, тобто здатності творчо розв'язувати будь-які проблеми, що виникають за тієї чи іншої ситуації самостійної діяльності.

На цей етап виділяється третина часу, відведеного на всі шість етапів.



V. ТВОРЧИЙ ЕТАП

Здійснюється реалізація задуму: проводиться свято чи закінчуються виготовленням дитячої книжечки, придумуванням казок, змагання, вистава і т.ін.

Невід'ємна умова успішного педагогічного впливу на творчому етапі - віра в дитину, в її здатності й нерозкритий потенціал творчості.

Важливо зазначити й підтримати оригінальність виконання дитиною завдання як її здатність до нового, нестандартного розв'язання проблеми:



  • «Як незвично розташував візерунок Сашко»;

  • «Як цікаво виконала це завдання Світлана».

Дитячі колективні роботи позначені розмаїттям тематики та барв, розташуванням візерунків, особливостями зовнішнього вигляду образів. З вихованцями проводиться бесіда про те, хто придумав свято, кому що сподобалося, хто і як допомагав, як їм можна віддячити.

VI. РЕФЛЕКСИВНО - ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

На завершальному етапі відбувається так би мовити «подорож у часі» у зворотному порядку. В дітей розвивається вміння оцінювати самих себе і свою діяльність протягом усіх попередніх етапів, виявляти спільні успіхи та невдачі, помічати й радіти з того що вдалося товаришеві.

Можна гнучко міняти розклад занять, використовуючи такі види:

Комплексні - все заняття підпорядковано одній меті.

Домінантні - акцент на одному виді діяльності, інші - допоміжні.

Сюжетно-домінантні - ігрові дії підпорядковані сюжетові.

Інтегровані - різні види діяльності дітей зосереджені навколо якоїсь ідеї, проблеми.

Технологія П-3 будується на суб'єкт-суб'єктивних відносинах «активний вихователь - активні діти».

ОРГАНІЗАЦІЯ СИСТЕМАТИЧНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗДІЛУ «ВСЕСВІТ»

Розпочинати роботу з дітьми необхідно з найелементарніших понять та уявлень про зв’язки на прикладах залежності нашого життя та життя природи від Сонця, тепла і світла, яке нам надсилає зірка. З давніх-давен погляди людей були спрямовані до неба. Починаючи з перших своїх кроків по землі, людина відчувала та осягала свою залежність від неба. Її життя та діяльність багато в чому і, безпосередньо, залежали від неба. Наші пращури добре знались та розумілись на проявах неба, пов'язуючи з цим свою життєдіяльність. Звідси стільки прикмет, прислів'їв, приказок. Окрім життєвих проблем, люди здавна пов'язували з небом свої мрії, присвячували йому свої творення. Існує багато різноманітних видів костюмів народів світу, але спільне в них те, що вони символізують єдність Землі та неба, а людину, одягнену у відповідний костюм, між небом, Космосу та Землею.

Перед собою я ставлю наступні завдання:

а) допомогти малюку побачити красу та різноманітність кольорової гами, відчуття її змінного настрою, побачити захоплюючу картину безмежного неба в довгі зимові вечори;

б) надавати необхідні знання, розвивати уважність, спостережливість, сприйняття та уяву.

Весь проект щодо реалізації завдань змістової лінії «Природа Космосу» повинен будуватися від живих спостережень, казок і легенд до елементарної астрономії. Малятам необхідно дати можливість довідатися про Сонце та його сім'ю - планети, про інші системи та світи, впізнати найяскравіші сузір'я та зірки (Велика та Мала Ведмедиця, Полярна зірка). Завдяки розвитку пізнавальних здібностей, діти можуть «виходити» за межі того, з чим вони безпосередньо спілкуються, можуть мріяти про життя, яке криється в безмежних просторах Всесвіту.

Тема «Космос» дуже об'ємна, тому розумію, що для її реалізації я повинна збагачувати свої знання за допомогою спеціальної літератури. Важливо, щоб мої знання були точними, а образи, в які я перевтілюю ці знання, красивими та привабливими для кожної дитини.

Ознайомлювати дітей з теми «Космос» я почала з молодшої групи. Враховуючи те, що дана тема дуже важка для дошкільнят молодшої групи, я поставила перед собою слідуючі завдання:

-дати перші поняття про явища природи (зміну пір року, дня та ночі);

- загальні уявлення про небо, зміни які відбуваються в небі, красу та різноманітність стану небесної сфери;

- показати залежність життя на землі від життя неба;

- формувати цілісний образ неба та його мешканців, основу розуміння землі та неба.

Виконувала ці завдання слідуючим чином:


  • дошкільнята постійно спілкувалися з природою;

  • під час прогулянок разом спостерігали за життям природи, яка оточує малюків;

  • звертала увагу на красу, різноманітність природи;

  • кожної пори року спостерігали за змінами в природі;

  • звертала увагу на залежність змін в природі від Сонця, світла та тепла, яке находить від нього;

  • на прогулянках звертала увагу малят на небо, його різноманітний колір, настрій небесної сфери, форму та колір хмар, на сонечко і на те, яким воно буває, де прокидається і куди заходить спати, як від нього залежить життя людини і життя природи;

  • спостерігали за світанком та заходом Сонця, як на це реагують квіти та пташки;

  • пояснювала, що небом неможливо ходити, небом можна тільки літати.

  • взимку, коли рано темніє, звертала увагу малят на зірки та Місяць, зміни форми Місяця.

Збагачуючи уявлення про «Космос» з дітьми середньої групи, визначила слідуючі завдання:

  • продовжувала спостереження з малятами за життям природи на прогулянках;

  • познайомились з глобусом – моделлю Землі;

  • розглядали знімки нашої планети з Космосу;

  • пояснила, що земля – це спільний Дім для всієї природи;

  • на протязі року: спостерігали за небом, Сонцем, кольоровими змінами та проявами неба, вечірнім зоряним небом, Місяцем;

  • закріпила поняття про залежність життя людини та природи від світла та тепла Сонця;

  • спостерігали за видимою різноманітністю Сонця, змінами Місяця;

  • взимку, коли рано темніє, спостерігали за зірками та сузір'ями, впізнавали знайомі та найяскравіші зірки.

В другу половину дня разом з малятами мріяли та розмірковували про життя у глибинах Всесвіту, де у Природи, окрім нашої планети, є безліч інших домівок. Розповідала про перших героїв – космонавтів. Розглядали Сонячну Систему – сонячну сім'ю планет, до якої належить і наша Земля, на плакатах та макеті «Сонячна Система». Розповідала про Сонячну Систему - сонячну сім'ю планет, до якої належить і наша Земля.

А вже для дошкільнят старшої групи отримання знань про Всесвіт вирішувала слідуючими завданнями:

- продовжувала розширювати та закріплювати знання про планету Земля, природу Землі;

- постійно поглиблювати знання про причинно-наслідкові зв'язки та процеси в природі;

- поглиблювати знання дітей про Космос, Всесвіт, Галактики;

- розвивати вміння малят спостерігати за природою, робити зіставлення та висновки із спостережень, проводити аналогії;

- розширювати знання про небо, його вплив на життя планети;

- розвивати усвідомленність єдності Землі та Космосу;

- розвивати та закріплювати свідомість невідокремленості життя людини та природи від Космосу;

- розвивати сприйняття краси різноманітних проявів небесної сфери;

- постійно збільшувати роль природознавства в засвоєнні знань про Космос;

- відтворювати свої знання та уявлення у різних видах та формах творчості.

Вирішувала завдання слідуючим чином:


  • порівнювала зміни в житті природи щодо змін минулого року;

  • привертала увагу малят до краси та різноманітності природи нашої планети. Разом з малятами знаходили спільне, що об'єднує кожний об'єкт природи;

  • розглядали знімки нашої планети з Космосу;

  • продовжували знайомитися з глобусом;

  • розвивала вміння орієнтуватися на глобусі, показувати моря, океани, континенти;

  • познайомились з явищами місячного затемнення;

  • надавала малятам елементарні знання про приладдя для дослідження Космосу: телескоп;

  • ознайомила з сучасними дослідженнями Космосу;

  • розширяла знання про сім'ю Сонця - Сонячну систему;

  • давала уявлення про планети нашої Сонячної системи;

  • розказала про посланців далеких світів – метеори, метеорити, мандрівників, яких можна побачити на нічному небосхилі (дані я черпала з відомих книг, казок, легенд, міфів народів світу).

В другу половину дня разом з малюками обговорювали цікаві наукові відкриття, пов'язані з Космосом. Мріяли та розмірковували про життя в далеких світах. Складали оповідання та легенди про життя Всесвіту. Читали та розповідали відповідні казки, легенди, міфи. А також розглядали ілюстративний матеріал, який відбиває різноманітне життя космічного та навколоземного простору.

ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНЕ ПРОЕКТУВАННЯ В СТАРШІЙ ГРУПІ

При формуванні уявлень про Космос у дітей старшої групи була вибрана проектна методика. Система роботи по темі «Космос» припускає особистісто зорієнтований підхід до розвитку дитини. Свою діяльність спрямовувала на розвиток розумових, пізнавальних, комунікативних здібностей, які здійснювала через різні види дитячої діяльності. Зміст освітньої діяльності доступний віку дає дітям здатність виразити свої емоції, переживання і освоєнні знань про Космос.

При впровадженні проекту враховувала вікові, індивідуальні і психологічні особливості дітей (розвиток мислення, пам`яті, уяви, сприйняття). Зміст діяльності орієнтований на розумовий, особистісний і психологічний розвиток дитини.

В ході реалізації проекту малята отримали уявлення про планети Сонячної системи, про Землю як планету: форма, розмір, рух навколо Сонця і своєї осі. Запам'ятали ім`я першого космонавта Землі. Познайомилися і дізналися про значення нових слів «космонавт», «скафандр», супутник», «сузір`я», «метеорит», «орбіта», «телескоп».

Проект сприяв логічному мисленню, розвитку творчої уяви, а також уміння дітей встановлювати причинно-наслідкові зв`язки об`єктів і явищ.

При реалізації проекту використовувала варіативні форми роботи: проблемно-пошукові ситуації, інтегроване, комплексне навчання, розбір проблемних ситуацій. Велику увагу приділяла створенню умов для розвитку пізнавально-мовної активності малят, а також розвитку їх допитливості, прагнення до самостійного пізнання і роздуму, розвитку розумових здібностей і мови, що сприяло усебічному гармонійному розвитку особистості.

Методичний і дидактичний матеріали були скомплектовані за принципом тематичного планування в тому, що:

а) при ознайомленні з навколишнім світом малята знайомилися з новою темою, присвяченою Космосу;

б) усі інші види діяльності (розвиток мови, ліплення і інші) продовжують цю тему;

в) батькам пропонуються рекомендації з проведення спостереження, домашньому читанню діткам, для закріплення пройденого матеріалу;

г) свята, дозвілля, вікторини не лише допомогають закріплювати знання малят, але і дають можливість реалізувати ці знання в іграх ( сюжетно-рольових, режисерських, рухливих).

У тематичному плануванні передбачувала усі форми роботи з малюками: організована діяльність, вільна гра, індивідуальна гра, індивідуальна робота з дітьми , читання художньої літератури, бесіди з дітьми, розваги, вікторини, т.д. Усі ці форми служать досягненню мети проекту, це: всебічний розвиток малюків, розвиток уміння малюка відкривати у буденному нові, несподівані можливості, розвивати уміння систематизувати і узагальнювати свої знання.

Завжди ставилась до дитини як до дослідника, бо він формує її індивідуальний процес мислення, який поки що перебуває на нижчих етапах еволюції. Велика кількість запитань малюків свідчить, про високу сензитивність малюка, і саме та інформація по темі «Космос», що я весь час надаю своїм малюкам, сприяє задоволенню природної активності кожної дитини.

Для пізнавального розвитку з дітьми проводила щотижневі бесіди на теми:

- «Планети і зірки»;

- «Які бувають космічні кораблі?»;

- «Зірки і сузір`я»

- «Земля - наш будинок у Всесвіті»;

- Сонце - джерело життя на Землі».

Метою цих бесід є розширення представлень про Всесвіт.

Діти люблять шукати й знаходити самі. Їм подобається відчувати себе Колумбами, і тому я постійно стараюсь допомогти малятам відібрати те головне, що веде до скарбниці знань, поглиблює їхні власні думки та збагачує творчість.

Малята полюбили досліди з магнітом, електризованим гребінцем, довідалися, як за допомогою збільшуваного скла в морозний сонячний день розпалити багаття на снігу; вони знають як улаштований телескоп; переконалися на собі, у якому одязі влітку прохолодніше- у чорному чи світлому; відкрили для себе, що не шуба гріє, а вони гріють шубу. Мої дітки розуміють, що тепле повітря легше, а тому воно завжди піднімається вгору. Малята з задоволенням досліджують з яких кольорів складається сонячне проміння, чи стоїть Сонце на місці? Замальовували шлях руху Сонця; чи тягнуться рослини до сонячного світла; чи зірки світять постійно, куди вони зникають вдень?; як на зміну дня приходить ніч ( на прикладі глобусу та настільної лампи або свічки ); чому здається, що зірки рухаються колом і багато іншого.

Займаючись художньою діяльністю малята ліпили з тіста, пластиліну веселих марсіян, космонавтів, космічні кораблі і місяцеходи, робили аплікації з кольорового паперу, тканини, фольги на тему «Зірки і комети», зображували свої уявлення про політ в космос. Створювали макети «Ракета на старті», макет «Сонячної системи», панно «Космічний колейдоскоп». Усі ці вироби поповнювали виставку «Загадковий Космос».

Первинні уявлення про Всесвіт, про перший політ на Місяць, запуск супутника і учених-винахідників , в доступній і захоплюючій формі, малята отримували вирушаючи в космічні подорожі в процесі пізнаваль-

ної діяльності і сюжетно-рольових ігор. Великою популярністю серед малят користуються дитактичні ігри: «Зоряний шлях», «Підбери одяг для космонавтів», «Склади свою планету», «Різні картинки», «Незвичайні мешканці планет», мета яких - закріплення отриманих знань.

Таким чином, в процесі реалізації проекту у моїх малят разом з розвитком пізнавальних здібностей збагатився словниковий запас, розширилися природничо-наукові уявлення про Космос, широко проявилися ініціативність і творчість. Вони тепер багато знають і можуть розповісти іншим дітям про досягнення учених і космонавтів.

Роботу по цій темі я і надалі продовжуватиму.

«У дітей треба розвивати зір, слух, розум: нехай дивляться і захоплюються довколишньою красою, багатством зоряного неба, квітучого лугу, зеленню лісу. Нехай вчаться прислуховуватися до звучання великого оркестру природи: шум вітру, шелесту листя, співу цвіркуна, квакання жаб...»

С.Геник


Умови

для


реалізації проекту



Утворення системи діяльності

Вибір спеціальних педагогічних дій



Створення розвиваючого средовища




Космічна лабораторія

Конструкторське

бюро









Незвичайний Всесвіт

Космокінозал

Спортивний зал «Майбутні космонавти»



Читальний зал

«Все про Всесвіт»



Космічна

музика


Космічна майстерня

Космічна

ігротека



Загадковий Всесвіт



БІБЛІОГРАФІЯ

1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».- К:, Світич, 2009р. -430 с.

2. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні - К; Ред. журналу «Дошкільне виховання», 1999р.

3. Андрюшенко Т. Планування за Базовою програмою «Я у Світі» // Дошкільне виховання. — 2009. — № 2. — С. 14–15.

4. Журнали «Дошкільне виховання» 2012р. № 8, 2010р. № 2, 2010р.№8.

5. М. Міщенко «Дивосвіт», Київ «Веснянка» 1990р. с 15-25.

6. Рассоха - Дісс М.С. «Загадки космосу» Ранок, 2010 с.4, 38,42, 46,48,56,70.

7. К.Л.Крутій, О.М. Каплуновська «Природа космосу» , «Запоріжжя», ТОВ: «Літ Лтд» 1999 с.50-55.

8. В.В. Федієнко «Моя планета Земля» В.Д. «Школа» 2008р. с.30

9. О.О.Фентин «Тайни Всесвіту» РеІісаЬ «Фактор» 2008р.с. 12, 69, 109,136.

10. І.К. Жданова «Світ навколо нас» географічний атлас для дітей Москва 1990р.

11. Нечипорук Н. І., Томей О. П. Розвивальні ігри для дошкільників. — Х.: Вид. група «Основа», 2007. — 192 с.

12. Каплуновська О. М. Дошколятам про Космос : програма та методичні рекомендації / О. М. Каплуновська.- Запоріжжя : ЛПС ЛТД, 2000. - 132 с.

13. Старченко В. А. Дошкільнятам про зоряне небо : навчально-методичний посібник до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» / В. А. Старченко. - К. : Наш час ; Х. : Ранок, 2010. - 111 с.



14. Шваб Л. Б. Подорож у Всесвіт: інтегроване заняття з піроритетом інтелектуально-мовленнєвих завдань //Дошкільний навчальний заклад. -






База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка