Конкурсу: «Учитель року 2011» в номінації




Сторінка1/6
Дата конвертації15.04.2016
Розмір1.48 Mb.
  1   2   3   4   5   6
Головне управління освіти та науки

Дніпропетровської державної адміністрації

Дніпропетровський обласний інститут

Післядипломної педагогічної освіти

Відділ освіти Апостолівської районної адміністрації

Матеріали конкурсу:

«Учитель року 2011»

в номінації «Біологія»

вчительки біології

Новоіванівської загальноосвітньої

школи І – ІІІ ступенів

Апостолівського району

Цикалюк Тетяни Іванівни

2011

Висновки

про педагогічну та методичну діяльність Цикалюк Тетяни Іванівни

Цикалюк Тетяна Іванівна має добру наукову, теоретичну і методичну підготовку, досвідчений вчитель. Добре володіє методикою викладання свого предмета, знає і любить свій предмет. Активно застосовує різні нестандартні форми і методи роботи. ЇЇ учні є активними учасниками і творцями уроку. Практикує у своїй роботі проведення інтегрованих уроків з предметами : хімія, географія, інформатика. Вчитель намагається розвивати творчий потенціал кожного учня, максимально перетворюючи свої уроки на епізоди з життя. . Вчитель проводить предметні тижні, та різноманітні тренінги. Активно впроваджує в практику своєї роботи проектну діяльність. У своїй роботі використовує передовий педагогічний досвід. Також значна увага вчителя під час проведення уроків приділяється використанню інноваційних технологій. Добросовісно готується до уроків, проводить їх на високому науковому та методичному рівнях. Значну увагу приділяє екологічному вихованню учнів. В практику роботи впроваджує нестандартні уроки. Вміло стимулює пізнавальний інтерес і активність учнів на уроці, розвиває самостійність у роботі.

Вихованці Тетяни Іванівни завжди приймають участь в районних та шкільних предметних олімпіадах та різноманітних районних конкурсах де неодноразово займали призові місця.

Добре обладнаний кабінет біології , багато методичної літератури, роздаткового матеріалу , відеоматеріалу. Як класний керівник значну увагу приділяє вихованню і згуртуванню учнівського колективу. Багато працює з батьками з питань навчання і виховання учнів. Продумано і змістовно проводить родині свята , що сприяє співдружності вчитель – батьки – учень.

Вимоглива до себе і до своєї роботи, користується повагою в колективі, серед учнів і батьків. Творча людина , умілий вчитель.

Директор школи: Т.М.Козакова

Начальнику

Відділу освіти Апостолівської

райдержадміністрації

Колеснік Лідії Павлівні

вчителя біології Новоіванівської

загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів

Цикалюк Тетяни Іванівни

Заява


Даю згоду на участь у конкурсі «Учитель року» в номінації «Біологія»

01.09.2011 Цикалюк



АНКЕТА

учасника обласного конкурсу «Учитель року»

1.Прізвище ,ім’я по батькові Цикалюк Тетяна Іванівна

2.Дата і місце народження 27.01.1968 село Кам’янка, Апостолівського району

3.Повна домашня адреса з поштовим індексом, телефон ,e-mail Дніпропетровська область, Апостолівський район, село Новоіванівка, вулиця Карла Маркса12А 53831

4.Паспортні дані (серія,№, ким , коли виданий, адреса реєстрації) АМ №059470 20 жовтня 2000 року апостолівським РВУМВС україни в Дніпропетровській області.

5.Ідентифікаційний код 2486309489

6.Які навчальні заклади закінчили, у якому році, спеціальність за дипломом

Криворізький державний педагогічний інститут по спеціальності Біологія 1995



7.Місце роботи (повна назва, адреса, телефон закладу, e-maiI) n.ivan-sw@i/ua

Новоіванівська загальноосвітня школа I-III ступенів Апостолівського району Дніпропетровської області село Новоіванівка телефон 05656 5 23 66



8.Стаж роботи : загальний, 23

9.Кваліфікаційна категорія: Вища

10.Звання -

11.Державні нагороди, відзнаки(обов’язково рік нагородження)

12.Класи, в яких викладаєте 5-11

13.Мова викладання: українська

14.Проблема, над якою працюєте: «Система роботи з активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках біології через впровадження інтерактивних технологій»

15.Інноваційні форми роботи та технології,що використовуються: В практичній педагогічній діяльності на уроках використовую комп’ютерну та відео підтримку , відеоматеріали , роботу в групах , тренінги. Учні готують проектні роботи, які використовую на уроках.

16.навчальна література, якою користуєтесь при підготовці до уроку

-В.І. Кузнецов «Методика викладання біології»

Харків «Скорпион» 2002

-В.В.Хвостіченко «Нестандартні уроки з біології»

ПП «Торсінг плюс» Харків 2007

-Савустьяненко Т.Л. «Інновації на уроках біології»

Харків «Основа» 2007

- О.Пометун «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання»

Київ Видаваництво А.С.К. 2004

- Бібліотека журналу «Біологія»

Відкриті та нестандартні уроки біології.

Харків «Основа» 2005

17.Ваше педагогічне кредо :

Моє педагогічне кредо щаслива мить, коли дитячий сміх лунає дзвінок
в пам’яті незграбній любов’ю друга розумію всіх
І проганяю геть думки нахабні про крихти болю,
Гіркоту розлуки, яка, мить,чітка, і невблаганна
Сплелись вузлом серця наші і руки.
І праця, хоч нелегка та кохана.
Я йду до раю, де людські життя.
Є зародком серця безмежжя буднів,
Я сію зерна чисті, без сміття,- Це зерна творчості
Людинолюбні.
О.Філіпчук


18.Опишіть ( уформі короткої замітки обсягом до одної сторінки) власний особистісний і педагогічний портрет:

Працюю в Новоіванівській загальноосвітній школі I-III ступенів Апостолівського району вчителем біології з 1989 року. Закінчила Криворізький педагогічний інститут у 1995 році по спеціальності «Біологія».

Працюю над проблемою:»Система роботи з активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках через впровадження інтерактивних технологій»

Для цього використовую як науково-методичну літературу, так і фахові журнали.

В практичній педагогічній діяльності на уроках використовую комп’ютерну та відео підтримку, відеоматеріали , роботу в групах, ігрові методи. Як вчитель-тренер проводжу тренінги та елементи тренінгів на своїх уроках.

Учні готують проектні роботи, які потім використовуємо на уроках.

Знаю нові педагогічні технології і використовую їх в своїй практичній діяльності. Підтримую стійкий інтерес до свого предмету. Володію індивідуальними засобами навчання.
Підпис учасника
Цикалюк Т.








Сучасна біологія освіта має велике значення. Оскільки сприяє формуванню особистості. Яка розуміє життя як найвищу цінність. Може свідомо оцінити і розв’язати проблеми. Що постають перед конкретною людиною і людством в цілому.

Особистостями не народжуються, а вони поступово формуються в процесі індивідуального розвитку. Формування залежить від суспільства, від створення в нього умов для всебічного вдосконалення, творчого розвитку індивіда, який за певних умов перетворюється на незалежну, суспільно активну особистість.

Кожна дитина – це скарбниця нерозкритих можливостей. А розкрити їх, розвивати задатки та здібності дитини – задача, яка стоїть перед вчителем. Для цього повинен бути створений душевний добробут, коли внутрішньо учень готовий робити відкриття. А це можливо за відсутності невпевненості, відчуття неповноцінності. Саме застосування інтерактивних технологій забезпечує створення комфортних умов для творчості.

Біологія з її точністю, об’ємністю, загадковістю є ідеальною сферою для розвитку мислення, уяви й вираження почуттів. Пам’ятаючи про це, на своїх уроках я намагаюся використовувати активні та інтерактивні методи навчання, які спонукають учнів до самостійного здобування знань, засвоєння умінь і навичок у процесі пізнавальної і практичної діяльності, виховують у учнів наполегливість, почуття впевненості у свої сили.

Ступінь активності учнів під час уроку є реакцією на методи і прийоми роботи вчителя. На своїх уроках, для розвитку пізнавальної активності та творчої діяльності учнів, використовую технології групового навчання, навчання у грі, дискусії, які суттєво доповнюють традиційні форми і методи.

Інтерактивні методи використовую на різних етапах навчання : під час первинного оволодіння знаннями, їх закріплення і вдосконалення, формування вмінь і навичок.

На початковому етапі уроку для активізації знань з попередньої теми проводжу інтелектуальні розминки. Учням пропонується запитання, які вимагають короткої відповіді. Наприклад, гра « Так чи ні ». У 7 – 8 класах для таких відповідей часто застосовую сигнальні картки двох кольорів. Пропоную учням ігри – вправи « Виключи зайвий термін » з поясненням, чому він зайвий. Наприклад : ботулізм – вірусний гепатит – сальмонельоз – пневмонія – холера. Гру « Зрозумій мене ». учні називають вид тварин, явища, орган, або органелу за описом однокласника, гра « Хрестики – нулики

Доля створення на уроці позитивного настрою і зацікавленості в навчальному матеріалі, використовую такі прийоми як : « Приваблива мета »

« Здивуй », « відстрочена загадка ». використовуючи прийом « Відстрочена загадка», на початку уроку учням пропонується цікавий факт або загадка, відгадка на яку буде відкрита на уроці під час роботи над новим матеріалом.

Приклад : Тема « Хімічний склад клітини. Неорганічні речовини».

На початку уроку загадую загадку. В Індії щорічно десятки міліонів поломників приходять до берегів річки Ганг, щоб зцілитися та зануритися в чудотворну воду. Ця вода , дійсно, не псується у відкритих посудинах за 40 – градусної спеки. Вчені зацікавилися цим фактом. Щоб це могло бути ? Відгадка буде знайдена на уроці під час роботи з новим матеріалом. Виявляється, що у водах Гангу міститься великий відсоток срібла. Очевидно на своєму довгому шляху з вершини Гімалаїв річка проходить через породи, що містять бактерицидний метал.

Добре відомо, що ніщо так не стимулює роботу думки, як дивовижне, тому прийом « Дивуй » сприяє ще і пожвавлення на уроці. Приклад. Мікроелементи та короткозорість. Учні з’ясували, що короткозорість пов’язана з низьким вмістом у грунті таких хімічних елементів, як Куприм, Цинк, Кольбат та Іод. В Україні бідні землі – це лісові та гірські ландшафти. В цих районах фіксується великий відсоток короткозорих школярів. У степовій зоні цей відсоток помітно нижчий. Підтримати активність учнів на наступних етапах уроку допомагають групові форми організації навчальної діяльності. Групова робота сприяє формуванню в школярів позитивного ставлення до навчання. Дає можливість усім учням активно працювати на уроці, дозволяє реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування. Прикладом роботи в гуртках є елемент уроку в 8 класі з теми « Будова скелета » . Для ознайомлення з навчальним матеріалом учням пропонується виконати вправу « Ажурна пилка ».

І етап. Учні об’єднуються у п’ять груп, колір картки буде вказувати до якої початкової групи належить учень, цифра на картці – номер « експертної » групи. Отримують завдання та використовують його спільно своєю групою. Під час виконання завдання діти користуються макетами скелетів, таблицями, додатковою літературою.

Завдання для І групу. Прочитайте статтю підручника « Скелет голови » (ст..52), статтю « Череп ». Визначте, з яких відділів складається череп. Які кістки входять до цих відділів? Яка їх особливість? Заповніть схему « скелет голови ».

Завдання для ІІ групи. Прочитайте статтю підручника « скелет тулуба » ( ст. 52 – 53 до статті « Грудна клітка »), статтю « Хребет ». Назвіть вигини хребта та їх значення. Складіть схему « Відділи хребта ».

Завдання для ІІІ групи. Прочитайте статтю підручника « грудна клітка » ( ст..53), статтю навчального посібника « Біологія » Ю. Павіченка ст.. 235). Визначте, з яких час тин складається грудна клітка. Які функції виконує грудна клітка ? Складіть схему « грудна клітка ».

Завдання ІY групи. Прочитайте статтю підручника « Скелет кінцівок. Верхня кінцівка ».( ст.. 53 - 54), статтю навчального посібника біологія Ю.Павіченко ст. 253. З’ясуйте, з яких відділів складається скелет верхніх кінцівок. Які функції вони виконують ? Проведіть дослідження і дайте відповідь на запитання : Які кістки входять до їх складу ? Які суглоби забезпечують рух ?

Складіть схеми « Скелет верхніх кінцівок», « Суглоби, що забезпечують рух ».

Дослідження : 1. Нахиліть голову та нащупайте кістку в місці, де шия й тулуб утворюють кут. Яку кістку ви відшукали? 2. З боку спини лівою рукою знайдіть нижній кут правої лопатки й повільно відведіть праву руку вбік і вгору. Які кістки починають рухатися? Що ви скажете про значення поясу верхніх кінцівок?

Завдання для Ý групи. Прочитайте статтю підручника « Скелет кінцівок. Нижня кінцівка ( ст. 55)», статтю навчального посібника « Скелет кінцівок »( Біологія Ю.Павіченко). З яких відділів складається скелет нижніх кінцівок? Які функції вони виконують? Які кістки входять до їх складу?. Які суглоби забезпечують рух ? Складіть схеми « Скелет нижніх кінцівок », « суглоби, що забезпечують рух ».

ІІ етап. Учні об’єднується в експертні групи таким чином, щоб до кожної увійшли члени з різних початкових груп. Кожен з учасників групи ознайомлює інших зі змістом опрацьованої інформації. « Експерти » аналізують м матеріал в цілому.

ІІІ етап. Учні повертаються в початкові групи, щоб поділитися знаннями, отриманими в експертній групі. Відбувається остаточне узагальнення вивченої інформації та їх корегування.

Вивчити різноманітність тварин, рослин, їх значення в природі й житті людини доцільно в групах з використанням технологій у грі. До цих уроків учні отримують завдання і готуються заздалегідь. Для знайомства зі своїми представниками тваринного чи рослинного світу вони пишуть сценарії і готують телепередачі, усні журнали, виступають уроді тварин, квітки, дерева, читають вірші тощо.

До таких уроків учні готуються з великим інтересом, набувають уміння самостійно одержувати нові знання, орієнтуватися в літературі розвивають свої творчі здібності.

Прикладом може бути урок « різноманітність молюсків, їх рол ь в природі та житті людини ». Учні класу об’єднані в три групи. Перша група

« Наутілус » на підводному човні, яким керував капітан Немо, потрапили у води Тихого океану, де зустрілися з каракатицею та іншими головоногими молюсками. Під час подорожі учні не тільки грали ролі капітана, його помічника, професора, проглядали відео матеріали, а багато самі розповідали цікавого матеріалу про представників класу головоногих, їх роль у природі, пропонували рецепти страв з кальмарів. Друга група « Перлівниця » відкрила крамницю з продажу ювелірних виробів та спостерігала казкове перетворення перлинки на чарівну дівчину, її розповідь про веселе дитинство, коли вона була пісщинкою,

Та несподівано течією морської води була занесена у відкриту мушлю, про дальші її пригоди аж доки не потрапила до крамниці у вигляді ювелірної прикраси.

Третя група, назва якої була « Ставковик », свою тему розкрила у вигляді телепередачі « у світі тварин ». на передачу були запрошені : « представник Севастопольського інституту дослідження морів, співробітники дніпропетровського держуніверситету з кафедри зоології, студенти університету ». Передача була насичена відео матеріалами, музичними фрагментами. Учні підготували багато цікавої інформації, зібрали велику колекцію морських та річкових черепашок, сувенірних виробів, ґудзиків.

Важливим засобом активізації пізнавальної діяльності учнів є дискусія, адже вона сприяє глибокому розумінню проблеми. Формуванню самостійної позиції, розвитку критичного мислення, краще розуміти іншого.

Наприклад, для усвідомлення змісту теми « Поява людини, її роль у біосфері »( загальна біологія, 11 клас ) учням пропонується дискусія « За – проти ». Перед класом стави ться дискусійна проблема : людина виникла від людиноподібних мавп в антропогенний період історії Землі. Ті,хто дає стверджувальну відповідь, переходять до столу з табличкою « За », заперечують – до столу з табличкою « проти 2 » . Учитель по черзі переходить від однієї групи учнів до іншої і пропонує їм відстояти свою думку. Право захищати свої погляди має лише той учень, якому надається « мікрофон 2».

Учні мають свої переконання і відстоюють їх. Вони в своїх виступах наводили наступні аргументи :

- викопні відбитки стоп австралопітеків віком 3,8 млн.років доводять, що на той час ходіння на двох ногах звільнило руки предка людини;

- сучасна людина, або кроманьйонець, широко представлений викопними залишками, знайденеми у таких віддалених одне від одного місцях, як острів Борнео та Європа;

- найбільш відомі кісткові залишки ранніх європейців сучасних типів знайдені у гроті Кроманйон. Вони були вищі на зріст і мали більш пропорційну статуру, ніж неандертальці. Для них характерні : вужча, ніж у неандертальців, високо та прямо посаджена голова з не виступаючою уперед лицевою частиною, великі любові долі мозку, слабо виражені надбрівні дуги, добре розвинений підпорідний виступ;

Учні, що заперечували цю гіпотезу, пропонували різні версії, серед яких були :



  • Теорія, щодо космічного походження людини;

  • Гіпотеза Яна Ліндсберга про походження людини від вторинноводних приматів;

  • Гіпотеза Джеймса Уейнксі, який стверджує, що всі народи світу походять від однієї маленької групи, доісторичних африканців, пов’язаних між собою кровними узами.

На етапах закріплення і вдосконалення знань використовую ряд прийфомів, серед яких « Своя опора ». Група складає опорний конспект уроку на великому аркуші паперу. Ці опорні конспекти вивішуються на дошці, учні мають можливість з ними познайомитися. Використовую гру « придумай пастку ». У цьому випадку групи складають опорний конспект з помилками, потім обмінюються конспектами і виправляють помилки. Потім, використовуючи технологію « Мікрофон » можна підбити підсумок уроку. Опорні конспекти будуть використані на наступних уроках для повторення матеріалу попередньої теми. На етапі закріплення учням пропоную скласти кросворди, лабіринти, анаграми.

На уроках, де використовуються інтерактивні технології, діти почувають себе впевнено. Вони вільно висловлюють свої думки, спокійно сприймають зауваження, адже вони є активними учасниками навчального процесу Уроки з сучасними формами навчання формують свідоме ставлення до навчання..



Урок № 1


ФУНКЦІЇОПОРНО-РУХОВОЇСИСТЕМИ. КІСТКОВА І ХРЯЩОВА ТКАНИНИ

Цілі уроку: вивчити особливості будови кісткової та хрящової тканини; встановити функції опорно-рухової системи; формувати вміння робити висновки, складати схеми, переконувати у своїй думці інших; формувати толерантне ставлення до всіх учасників навчального процесу.

Обладнання: таблиці «Скелет людини», «Тканини людини», декальци-нована та прожарена кістки, саморобні таблиці «Механічні характеристики різних матеріалів», «Порівняння хімічно-

II. Мотивація навчальної дальності Механічні характеристики різних матеріалів



Цикл уроків з теми «Опора і рух»

го складу кісток дитини та старої людини», таблички з поняттями.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-діалог.

Методи та прийоми:

• інформаційно-рецептивний: бесіда, робота з підручником, робота в групах;

• репродуктивний: заповнення таблиці, виконання вправи «Два — чотири — ... — всі разом»;

проблемно-пошуковий: пошук відповідей на проблемні питання, самостійне складання схем, формулювання висновків;

• дослідницький: домашнє завдання творчого характеру. Основні поняття та терміни:

опорно-рухова система, скелет, м'язи, зв'язки, кісткова та хрящова тканини, остеоцити, хондроцити, колаген, мінеральні речовини, гіаліновий хрящ, волокнистий хрящ, еластичний хрящ. Міжпредметні зв'язки: хімія, медицина.

.

ХІД УРОКУ



І. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

• Яку назву має один з напрямків кібернетики, що вивчає особливості будови й життєдіяльності живих організмів для створення нових приборів, механізмів систем?



(Біоніка)

• Пригадайте з курсу ботаніки та зоології, які особливості живих організмів використала людина для створення будівель, техніки... (За основу створення свого стометрового будинку архітектор Доллін-



гер взяв ялину; каркас для ажурного палацу архітектор Пакстон запозичив у тропічної водяної лілії; сонячні антени нагадують квітку, що розквітла; принцип роботи реактивного двигуна ракети запозичений у кальмара; великі зерносховища за своєю структурою нагадують шкаралупу яйця...)

• Яку будову мають залізобетонні конструкції? (Металевий каркас, залитий бетоном)

• Які організми нагадують вам таку конструкцію?

(Тіло будь-яких тварин, що мають внутрішній скелет. І людини також

Таблиця 1

Матеріал

Міцність на стискування, Н/мм2

Міцність на розтягування, Н/мм2

Сталь

552

827

Кістка

170

120

Граніт

145

4,8

Фарфор

552

55

Дуб

59

117

Бетон

21

2,1

Завдання. Розгляньте таблицю «Механічні характеристики різних матеріалів». Проаналізуйте, які матеріали є міцнішими за кістку.

Як людина використовує сталеві конструкції (Як каркас, опору...)

• Які функції виконують кістки в організмі людини? Чому їх міцність поступається лише високоякісній сталі

Саме ці питання сьогодні ми будемо вивчати на уроці. Розкриємо секрети:

чому в малих дітей кістки гнучкі, а у старих — крихкі;

чому в разі захворювання кров роблять пересадку кісткового мозку. Ці два проблемні питання записуються на доці, щоб після ознайомлення з теоретичним матеріалом діти могли їх розв'язати. Повідомляються тема й цілі уроку.

III. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

ФУНКЦІЇ ОПОРНО-РУХОВОЇ СИСТЕМИ

Учні знайомляться з новим матеріалом під час діалогу, одночасно заповнюють таблицю «Функції опорно-рухової системи». Поняття, що позначають функції, записані на табличках і розміщені на дошці. 1. Опорна функція/

Інформація: з часом все більше й більше роботи виконують машини, людина більше часу проводить за монітором комп'ютера, відповідно, рухливість людини зменшується. Американські геронтологи спрогнозували, які зміни відбудуться в організмі людини, якщо вона буде більше часу проводити, управляючи машинами, не рухаючись. Зріст людини стане меншим, хребет вигнеться, тулуб нахилиться вперед, щоб обличчя було підняте вгору й людина могла бачити простір перед собою, шия вигнеться догори...

Чому людина виглядатиме химерно?



(У процесі еволюції виникнуть ті особливості в будові, які найкраще допомагали б виконувати певну роботу. Наприклад, нахил тулуба вперед зменшить навантаження на організм під час виконання роботи за комп'ютером)

часу проводити, управляючи машинами, не рухаючись. Зріст такої людини стане меншим, хребет вигнеться, тулуб нахилиться вперед, щоб обличчя було підняте вгору й людина могла бачити простір перед собою, шия вигнеться догори...

• Чому людина виглядатиме химерно?

(У процесі еволюції виникнуть ті особливості в будові, які найкраще допомагали б виконувати певну роботу. Наприклад, нахил тулуба вперед зменшить навантаження на організм під час виконання роботи за комп 'ютером)

• Яку функцію у цьому випадку виконуватиме опорно-рухова система? Що забезпечить виконання цієї функції?



(Функцію опори, хребет та нижні кінцівки)

2 Захисна функція

• Де розташовані головний та спинний мозок? Чому?



(Головний мозок розташований у черепній коробці, а спинний мозок у каналі хребта)

• Які ще органи захищає опорно-рухова система? (Усі внутрішні органи)

Яку функцію в цьому випадку виконує опорно-рухова система? Що забезпечує виконання цієї функції?

(Функцію захисту; череп, хребет, грудна клітка, м'язи живота)

3.Рухова функція



Самоспостереження. Учні виконують невеликий комплекс фізичних вправ.

• Яка функція опорно-рухової системи реалізувалася під час виконання вправ? Що забезпечує виконання цієї функції?



(Рухова функція, кістки та м'язи)

4. Кровотворна функція



Факт. У кістках є червоний кістковий мозок, де постійно утворюються клітини крові.

• Яку функцію в цьому випадку виконує опорно-рухова система? Що забезпечує виконання цієї функції?



(Кровотворна; червоний кістковий мозок)

5. Запасаюча (депонуюча) функція



Факт. У разі гіперфункції при щитоподібної залози виникає руйнування кісток.

• Чому це відбувається?



(Паратгормон виводить Кальцій з кісток, зберігаючи таким чином його сталість у крові. Якщо функція прищитоподібних залоз підвищується, з кісток виводиться багато Кальцію, вони пом'якшуються і скелет людини спотворюється)

Факт. У разі тривалого голодування гормон підшлункової залози глюкагон перетворює глікоген, що міститься в м'язах, на глюкозу.

•Яка функція опорно-рухової системи реалізується? Що забезпечує виконання цієї?



(Запасаюча функція, кістки та м'язи)

Таблиця 2 Функції опорно-рухової системи

Схема 1

Функції

Що їх забезпечує

Опорна

Кістки хребта та нижніх кінцівок

Захисна

Череп, хребет, грудна клітка, м'язи живота

Рухова

Кістки та м'язи

Кровотворна

Червоний кістковий мозок

Запасаюча

Кістки та м'язи

Хімічний склад кісток

• Які властивості мають бути притаманні кісткам, щоб забезпечувати функції опори, захисту та руху?

(Тверді, міцні та пружні)

• Пригадайте, які речовини входять до складу організму людини. (Неорганічні (вода та мінеральні солі) й органічні)



Проблема. Чи всі речовини входять до складу кісток? Що забезпечує їх міцність та твердість?

Демонстрація. Учні розглядають декальциновані та прожарені кістки.

Факт. На початку прожарювання з кістки виділялася пара, всі органічні речовини згоряють. Якщо кістку помістити в розчин кислоти, то неорганічні речовини розчиняються.

Завдання. Зіставте свої спостереження з фактами. Висновки виразіть у вигляді схеми (див. схему 1).

Завдання виконується в парах, після виконання відбувається захист робіт з аргументацією певного вибору.

Яку проблему можна розв'язати, виходячи з цієї інформації?

Обговорення. Проблема: «Чому міцність кісток поступається лише високоякісній сталі?»

Будова кісткової та хрящової тканини

З чого складаються живі організми?

(Хімічні речовини — клітини — тканини — органи організм)

Яка будова будь-якої тканини тваринного організму?



(Тканина = клітини + міжклітинна речовина)

Для ознайомлення з цим циклом інформації пропонується виконати інтерактивну вправу «Два — чотири — ... — всі разом». Цикл інформації розбивається на три блоки: «Будова кісткової тканини», «Будова хрящової тканини», «Особливості хрящів». Відповідно учні класу об'єднуються у три великі групи. Спочатку кожна пара працює над завданням, що поставлене перед її групою, згодом вони об'єднуються у четвірки, і так доти, поки не утворяться великі групи, в яких відбувається остаточне обговорення завдання. Після виконання завдання представники від кожної групи знайомлять однокласників з результатами своєї роботи.



Завдання для І групи

Опрацюйте статтю підручника «Кісткова тканина» (с. 59, § 15). Поміркуйте, що входить до складу кісткової тканини, які властивості ці складові забезпечують. Висновки виразіть у вигляді схеми.



Завдання для II групи

Опрацюйте статтю підручника «Хрящова тканина» (с. 62, § 15). Поміркуйте, що входить до складу хрящової тканини, які властивості ці складові забезпечують. Висновки виразіть у вигляді схеми.



Завдання для IIIгрупи

Опрацюйте статтю підручника «Хрящоватканина» (с. 62, § 15), статтю «Хрящі» (додаток). Поміркуйте, які хрящі властиві організму людини, які функції вони забезпечують. Висновки виразіть у вигляді схеми.

IV. Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

Факт.

Таблиця З

Порівняння хімічного складу кісток дитини та старої людини



Хімічний склад кісток

Вміст у дитячому віці, %

Вміст у старих людей, %

Вода

20

20

Неорганічні речовини

50

55

Органічні речовини

ЗО

25

Завдання. Ознайомтеся з даними таблиці. Яку із зазначених проблем можна розв'язати?

Обговорення. Проблема: «Чому в малих дітей кістки гнучкі, а у старих — крихкі?»

Завдання. Опрацюйте інформацію таблиці «Функції опорно-рухової системи». Знайдіть розв'язання другої проблеми, що зазначена надошці.

Обговорення проблеми: «Чому в разі захворювання крові роблять пересадку кісткового мозку?»

V. Узагальнення та систематизація знань

Із переліку запропонованих термінів визначте зайвий. (Терміни записані на аркушах паперу.)

Органічні речовини, мінеральні

речовини, синтетичні речовини,

неорганічні речовини, вода

Опорна, захисна, живильна, кровотворна, рухова, запасаюча

VI. Підсумки уроку

Діти спілкуються між собою, відповідаючи на запитання: «Що вас вразило на уроці?»

VII. Повідомлення домашнього завдання

1. Опрацюйте матеріал підручника — § 15, до статті «Будова кісток».

2. Намалювати шарж «Людина майбутнього» (для дітей з художніми здібностями).

3.Напишіть твір «Людина майбутнього» (для дітей з лінгвістичними здібностями).

4.Уявіть себе дослідниками, які вивчають тіло людини. Складіть схему «Класифікація кісток», враховуючи їх розміри й форму.

Додаткова інформація

ХРЯЩІ


Основна властивість хрящів — міцність та гнучкість. Але, звичайно, хрящі менш міцні, ніж кістки. Сполучнотканинні волокна хряща нагадують арочні конструкції. Вони можуть амортизувати механічний струс. Хрящі, крім того, є місцями прикріплення й опори м'яких тканин.

В організмі людини є хрящі кількох різновидів: гіаліновий, волокнистий, еластичний. Гіаліновий, або склоподібний, хрящ — твердий і гнучкий. Він має велику кількість міжклітинної речовини й знаходиться там, де особливо важливі міцність та еластичність (на поверхнях кісток, що з'єднуються, в місцях з'єднання ребер з грудиною, в стінках гортані та бронхів тощо).

У волокнистому хрящі розташовано багато паралельних колагенових волокон. Такий хрящ досить міцний, але менш еластичний, ніж гіаліновий, він зустрічається у внутрішньосуглобових та міжхребцевих дисках.

У вушній раковині та в надгортаннику знаходиться хрящ еластичний, або сітчастий. Він вирізняється пластичністю, але менш міцний, ніж гіаліновий та волокнистий, тому розташовується там, де не потрібно великої протидії ззовні.

  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка