Лекція основи цивільного захисту план лекції основи державної політіки у сфері цивільного захисту Єдина державна система цивільного захисту




Скачати 440.39 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації15.04.2016
Розмір440.39 Kb.
  1   2   3
Лекція 1. ОСНОВИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
ПЛАН ЛЕКЦІЇ
1.1. Основи державної політіки у сфері цивільного захисту

1.2. Єдина державна система цивільного захисту

1.3. Сили цивільного захисту

1.4. Режими функціонування Єдиної системи цивільного захисту

1.5. Організація цивільного захисту на об’єкті господарської діяльності

1.6. Основні заходи у сфері цивільного захисту

1.7. Навчання та підготовка населення до дій в умовах надзвичайних ситуацій


    1. Основи державної політіки у сфері цивільного захисту

Правовою основою цивільного захисту є Конституція України, Кодекс цивільного захисту, інші закони України, а також укази Президента та нормативні документи Кабінету Міністрів України.

Під час НС потенційні небезпеки для життя і здоров’я людей проявляються більшою мірою, з більшою ймовірністю негативних наслідків.

Кожен громадянин відповідно до Конституції України має право на захист свого життя і здоров’я від наслідків аварій, катастроф, стихійного лиха, застосування зброї, а також на вимогу гарантованого забезпечення реалізації цього права від органів виконавчої влади, керівників підприємств, організацій, установ незалежно від форм власності і підпорядкування. Держава як гарант цього права створює і розвиває Єдину державну систему цивільного захисту.



Цивільний захист – це система заходів (організаційних, інженерно-технічних, санітарно-гігієнічних, протиепідемічних тощо), які вживають центральні і місцеві органи виконавчої влади та підпорядковані їм сили, підприємства, установи та організації для запобігання та ліквідації НС, що загрожують життю та здоров’ю людей, завдають матеріальних збитків у мирний час і в особливий період.

Вирішення проблем природно-техногенної безпеки України забезпечує проведення на державному рівні таких заходів:

  • здійснення управління техногенними ризиками, що забезпечить стале, гарантоване зменшення кількості та наслідків НС техногенного і природного характеру.

  • створення цілісної міжвідомчої системи моніторингу і налагодження державної служби прогнозування та попередження природних і техногенних НС.

  • створення загальнодержавного реєстру потенційно небезпечних об’єктів і територій та механізмів їх моніторингу.

  • підвищення ефективності роботи органів державного нагляду за станом і функціонуванням потенційно небезпечних виробництв.

Засобом розв’язання проблеми захисту від техногенних і природних НС є створення в Україні Єдиної державної системи ЦЗ населення і територій, основне завдання якої – запобігати та реагувати на НС.

Запобігання виникненню НС передбачає підготовку та реалізацію заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінювання ступенів ризику, завчасне реагування на події, що становлять загрозу виникнення НС для запобігання лиху або пом’якшення його можливих наслідків.



Реагування на НС – це скоординовані дії підрозділів Єдиної державної системи цивільного захисту щодо реалізації планів локалізації та ліквідації аварій (катастроф) для усунення загрози життю та здоров’ю людей, надання невідкладної допомоги потерпілим.
Цивільний захист здійснюється за такими принципами:

  • гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров’я та власності;

  • комплексного підходу до вирішення завдань цивільного захисту;

  • пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров’я громадян;

  • максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій;

  • централізації управління, єдиноначальності, підпорядкованості, статутної дисципліни Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, аварійно-рятувальних служб;

  • гласності, прозорості, вільного отримання та поширення публічної інформації про стан цивільного захисту, крім обмежень, встановлених законом;

  • добровільності – у разі залучення громадян до здійснення заходів цивільного захисту, пов’язаних з ризиком для їхнього життя і здоров’я;

  • відповідальності посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування за дотримання вимог законодавства з питань цивільного захисту;

  • виправданого ризику та відповідальності керівників сил цивільного захисту за забезпечення безпеки під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.


1.2. ЄДИНА ДЕРЖАВНА СИСТЕМА ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
Єдина державна система ЦЗ (ЄСЦЗ) населення і територій створена для реалізації державної політики, спрямованої на забезпечення безпеки та захисту населення і територій, матеріальних і культурних цінностей, довкілля від негативних наслідків НС у мирний час та особливий період, подолання наслідків НС.

Головні завдання ЄСЦЗ:

  • прогнозування та оцінювання соціально-економічних наслідків НС;

  • розробка та здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню НС;

  • створення, збереження і раціональне використання матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання НС;

  • оповіщення населення про загрозу та виникнення НС, своєчасне інформування про обстановку і вжиті заходи;

  • організація захисту населення і територій у разі виникнення НС;

  • проведення рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків НС та організація життєзабезпечення постраждалого населення;

  • здійснення нагляду і контролю у сфері цивільного захисту;

  • надання оперативної допомоги населенню в разі виникнення несприятливих побутових або нестандартних ситуацій;

  • навчання населення способам захисту в разі виникнення НС та побутових нестандартних ситуацій;

  • міжнародне співробітництво у сфері цивільного захисту.

Структура ЄСЦЗ. До єдиної системи цивільного захисту входять територіальні і функціональні підсистеми (рис. 2.1). Територіальні підсистеми створюються в областях та місті Києві, функціональні – в міністерствах і відомствах.

Кожна підсистема має чотири рівні: загальнодержавний, регіональний, місцевий та об’єктовий).

До складу підсистеми належать:


  • органи управління ЄСЦЗ;

  • сили і засоби;

  • резерви матеріальних та фінансових ресурсів;

  • системи зв’язку, оповіщення та інформаційного забезпечення.




ЄСЦЗ

Територіальні

підсистеми

Рівні:

Державний

Регіональний

Місцевий


Обєктовий

Функціональні

підсистеми













ОРГАНИ УПРАВЛІННЯ

Координувальні

Постійні

Повсякденні

Рада національної безпеки і оборони України

КМУ


Комісія по ТЕБ та НС

(державна, обласні, районі

Комісія з НС (об’єктова)


МНС

Територіальні органи МНС

Органи воконавчої влади, їх уповноважені підрозділи з ЦЗ

Управління (відділ) з НС та ЦЗ держадміністрацій

Підрозділи (окремі особи) з НС на об’єктах


Центри управління в НС

Оперативно-чергові служби управлінь (відділів) з НС та ЦЗ

Диспечерськи служби




Сили та засоби

Резерви

Системи

АРФ постійної готовності

Формування АРС

Медицина катастроф

Позаштатні формування

Об’єднання громадян


Фінансові

Матеріальні



Зв’язку

Оповіщення

Інформаційного забезпечення населення

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка