М. Коцюбинський. Огляд життя і творчості письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет твору




Скачати 354.33 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації21.04.2016
Розмір354.33 Kb.
  1   2   3


Вивчення творчості

Михайла Коцюбинського

у 8 класі

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:and9gcqdwidugq6a2t97jdhnbkh_jykj6uohurljrhp6ndfhs_r-7na0 Конспекти уроків

вчительки Перегноївської ЗОШ I-II ст.

Подусівської М.М.

2014 рік

Урок 1. Тема: М.Коцюбинський. Огляд життя і творчості письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет твору

Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника; викликати бажання знати більше про цю людину, вміти викладати свої погляди на життя; з'ясувати особливості жанру та історичний контекст твору «Дорогою ціною», розкрити смислову та ідейну сутність вступу до твору; розвивати навички самостійного читання літературного твору; залучати учнів до пошукової роботи, сприяти розвитку критичного мислення, спостережливості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет М.Коцюбинського, комп'ютер, мультимедійна презентація «Життєвий шлях М.Коцюбинського», твори письменника, підручник.

Перебіг уроку

Людську любов, і радощі, й жалі,

І совість, що губилась на землі, --

У серце взяв, у світ поніс з собою.



А.Малишко «Коцюбинський»

I.Організаційний момент

«Створюємо настрій»

Учитель. Відчуймо ж ми себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо собі:



  • Я прийшов до школи вчитися…

  • Треба бути спокійним…

  • Зі мною друзі…

  • Я готовий добре працювати…

«Наші очікування»

--Тож заповнімо «Скриньку очікувань».

Учні прикріплюють листочки «Я хочу, можу, буду сьогодні»
II.Повідомлення теми і мети уроку

Знайомство з новим письменником, новою книгою подібне знайомству з хорошим другом. Сьогодні ми перегорнемо ще одну літературну сторінку, відкриємо для себе багатогранний талант Михайла Коцюбинського, життєвим покликанням якого було служіння рідному народові. Тож недаремно А.Малишко написав такі поетичні рядки, що є епіграфом нашого уроку.



III.Мотивація навчальної діяльності

М.Коцюбинський – видатна, неординарна особистість, у якого є чого повчитись. Перш за все – гуманізму, життєлюбства, прагнення до самоосвіти й самовдосконалення. Розпочнімо з біографічних відомостей про письменника, які частково ви підготували.



IV.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Учитель. Один із відомих письменників, який товаришував із М.Коцюбинським, писав: «Він був один із тих незвичайних людей, що при першій же зустрічі з ними викликають благосне почуття задоволення: саме цю людину ти давно ждав, саме для неї у тебе є якісь особливі думки!.. У світі ідей краси і добра він «своя» людина, рідна людина, із першої зустрічі він будить жадобу бачити його якнайчастіше, говорити з ним найбільше».

Що ви дізналися про М.Коцюбинського? Яке враження справив він на вас? Отож слово біографам.


2.Біографи

Під час розповіді учні переглядають презентацію і складають хронологічну таблицю важливих подій. (Додаток 1)

Народився Михайло Коцюбинський 17 вересня 1864 року у Вінниці в родині дрібного урядовця. Від матері Гликерії Максимівни успадкував «тонку і глибоку душевну організацію» та «любов і розуміння природи». Від няньки Хими, селянки, почув народну пісню, казку. Батько, Михайло Матвійович, був від природи людина неспокійна, не зносив утисків начальства, тому часто змінював місце роботи. Від нього у Михайлика виявилися прагнення до справедливості, наполегливість, любов до подорожей.

Цікавий факт : у родині Коцюбинських розмовляли російською мовою, а коли дев'ятирічний Михайлик тяжко захворів, то в маренні почав говорити українською. Нам здалося, що на генетичному рівні він і був українцем.

У тому ж віці Михайлик пробує складати українські пісні на зразок народних, а у 12 пише велику повість з фінського життя. Закінчивши дворічну народну школу в м.Барі, їде до Шаргорода навчатися в духовному училищі. Хоч навчання там було нудним і важким, Коцюбинський займався самоосвітою, багато читав. Саме у другому класі бурси літературний талант хлопця помітив учитель російської літератури і сказав колегам, що це росте майбутній письменник.

У 1881 році здібного випускника училища прийняли на безплатне навчання до духовної семінарії в Кам'янці-Подільському. Проте навчався Коцюбинський тут лише два роки.
3. Робота з підручником

Учитель. Пропоную знайти у підручнику матеріал про те, що завадило Коцюбинському продовжити навчання і чим займався він далі( на с. 249-250).

--Відповіді учнів.
4.Бесіда з учнями

Учитель. Як відомо, Коцюбинський тяжко хворів (нерви та серце). Нервові перевантаження і вплинули на досить коротке життя (прожив усього 49 років). Серед подій, які скорочували його життя були: 1)руйнація виноградників, які були сенсом життя їх господарів; 2)жорстокі розправи над мирним населенням, які він бачив під час революції 1905 року; 3)побачені ним тяжкі страждання і смерть близьких друзів, зокрема І.Франка. А ще Коцюбинський переймався питанням: чому в нас не вміють шанувати письменників? Адже він бачив в Італії, як скидали шапки і віталися з італійським літератором. А у нас шана приходить хіба що після смерті.

--А як ви думаєте, чому так відбувається?

--«Щось сильне тягне мене до літературної праці – і літературі я відданий цілою душею», - писав М.Коцюбинський. На які періоди можна поділити творчість письменника?

--Як ви думаєте, до якого періоду належить твір «Дорогою ціною»?



Учитель. Ось і відбулося знайомство з Михайлом Коцюбинським. Далі будемо мандрувати сторінками повісті чи оповідання?
5.Робота над твором «Дорогою ціною».

--Визначення жанру. Міні-дискусія

Учитель. Перш ніж розпочнемо вивчати твір, звернімо увагу на жанр твору та його історичну основу. У літературній критиці існують різні думки щодо визначення жанру цього твору. Одні науковці стверджують, що це оповідання, інші доводять, що це повість. Спробуймо дослідити і зробити свої висновки.



--Проблемне питання.

На дошці схема «Епічний твір»
http://www.ukrlit.vn.ua/lesson/8klas/52_1.jpg

  • Що таке оповідання?

Учень. Оповідання – невеликий розповідний твір, в якому йде мова про якусь одну чи декілька подій у житті однієї чи не багатьох дійових осіб.

  • Що таке повість?

Учениця. Повість – більший від оповідання розповідний твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого або важливого подіями часу.

Учитель. Отже, між визначенням оповідання та повість дуже незначна різниця, але вона є. То до якого жанру віднести твір «Дорогою ціною»?

Учень. Я вважаю, що це оповідання, тому що мова йде про одну подію – втечу Остапа Мандрики від пана за Дунай. Він і є головним героєм твору.

Учень 2. А на мою думку, це повість, бо, окрім Остапа, важливою героїнею є і Соломія, ми дізнаємося і про її життя, ще про життя Івана Котигорошка, їхнього земляка, та про долю циганської родини, куди Остап і Соломія потрапили під час втечі.

Учениця. Можна ще сказати, що тут, окрім теми здобуття волі, дуже широко розкривається тема кохання Остапа і Соломії.

Учень 3. Ще ми бачимо Остапа в кінці твору вже старим, вже минуло кілька років, тобто час не обмежений.

Учитель. Таким чином, ми з’ясували, що «Дорогою ціною» - це повість. Оскільки декілька головних героїв, декілька важливих подій, необмежений час, та ще й події розгортаються в історичному контексті. Це і є ще один невидимий герой твору – час.
--Історична основа твору. Бесіда.

Учитель. Ви вдома уважно прочитали пролог до повісті «Дорогою ціною». Скажіть, в які часи відбуваються події твору?

Учениця. «Діялось се в тридцятих роках минулого століття», - так пише Коцюбинський. Оскільки твір написано 1901 року, тому це 30-ті роки ХІХ століття.

Учитель. Добре. А скажіть, будь ласка, який стан життя був тоді на Україні?

Учень. На той час в Україні було кріпацтво, селяни мали працювати на панщині.

Учитель. Чи мирилися селяни з таким становищем?

Учень 2. Ні, вони не хотіли з цим миритися?

Учитель. Що ж вони робили?

Учень 3. Вони тікали від панів за Дунай, як Остап.

Учитель. Але ж не тільки. Ще протести селян виявлялися у різних формах: вони спалювали садиби панів, псували знаряддя праці, вбивали панів, відмовлялися відробляти панщину, виступали зі зброєю проти царських військ. Про одне з таких кривавих повстань згадується у повісті «Дорогою ціною». Що це за повстання?

Учениця. «Ще недавно, вмившись в Умані власною кров’ю і накидавши в Кодні стіжок гайдамацьких голів, пан смакував перемогу…». Тут йдеться про повстання під назвою Коліївщина.

Учитель. Хто був на чолі повстанців? Коли і де ми зустрічалися з цією особою?

Учень 4. Це Максим Залізняк. Ми знайомилися з ним, коли вивчали на початку навчального року історичну пісню «Максим козак Залізняк».

Учитель. Кого у творі називають гайдамакою і чому?

Учень 5. Остапа Мандрику так називає пан, тому що Остап «людей баламутить», тобто кличе їх до непокори панові.

Учитель. Дякую. Ми з’ясували історичну основу повісті і на наступних уроках більш детально розглянемо її сюжет, визначимо проблематику, охарактеризуємо образи.
IV. Узагальнення вивченого.

Учитель. Чого б ви хотіли навчитися у Коцюбинського?

А чи привабила вас повість «Дорогою ціною» ? Чим?



Гра «Уважний читач».

--Назвіть три власні назви з повісті на «С»:



С

іч

С

оломія

С

емен

--Назвіть прізвище Остапа?

--Назвіть ім'я пана.

--Куди тікали кріпаки?
V. Підсумок уроку.

Оцініть свою роботу , заповнивши таблицю. Оцінки за урок ви отримаєте з урахуванням заповнених вами карток .



Карта самооцінки учня


Критерії

Оцінка (від 0 до 2)

1. Підготовка до уроку (біографія письменника, робота в групі)




2. Підготовка до уроку (читання прологу повісті «Дорогою ціною»)




3. Активна участь на уроці




4. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування




5. Внесення цікавих ідей




6. Виконання всіх поставлених завдань




  1. Загальна оцінка



Дякую всім за плідну роботу.


VІ. Домашнє завдання.

1) Дочитати повість «Дорогою ціною» до кінця .

2) Скласти план до II і III розділів твору.

3) Написати твір-мініатюру «Чому повість «Дорогою ціною» залишається цікавою сьогодні?» (на 10-12 балів)

Додаток №1
c:\users\маруся\desktop\створити папку\2014-09 (вер)\сканирование0003.jpg
c:\users\маруся\desktop\створити папку\2014-09 (вер)\сканирование0001.jpg
c:\users\маруся\desktop\створити папку\2014-09 (вер)\сканирование0002.jpg
Урок 2. Тема: Проблема волі людини та можливостей її здобуття. Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі «Дорогою ціною»

Мета: продовжити знайомити учнів з ідейно-художнім змістом повісті, охарактеризувати образи головних героїв (Остапа, Соломії); на прикладі героїв твору з'ясувати розв'язання проблеми волі людини та можливості її здобуття; розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинків героїв; виховувати волелюбність, мужність

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет М.Коцюбинського, текст твору, ілюстрації до повісті, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки)

Перебіг уроку

Він ходив полями і шляхами,

Він любив, він жив, горів, творив.

М.Рильський

I.Організаційний момент

--Міні-інтерв'ю


  • Яким був попередній урок?

  • Якою була перерва?

  • З яким настроєм ви прийшли на урок?

  • А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли гарно попрацювати?

  • Отже, створімо таку робочу атмосферу.

У вічі своїм друзям щиро погляньмо,

Привітно посміхнімося,

Щасливими всі станьмо.
II.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Робота над епіграфом з елементами бесіди.

--Про кого, на вашу думку, так писав М.Рильський?

--Які риси характеру митця він підкреслює?

«Людина – найцікавіше для нас явище тому, що вона змінюється, ховає в собі всякі несподіванки, не задовольняється жодною формою «щастя», -- писав М.Коцюбинський. Письменник з великою силою і хистом зрілого майстра змальовує душевні переживання своїх героїв. Читаючи повість «Дорогою ціною», ми глибоко сприймаємо те, що відбувається з героями, вболіваємо за їхню долю, радіємо, дізнавшись про чудесний порятунок. Недаремно Коцюбинського ще називають художником слова. Згадаймо опис комишу й те, як його сприймає люта від безсилля Соломія, що заблукала в плавнях. Здається, що ми й самі б рвали,трощили цей нахабний очерет, який захопив у полон нашу героїню. Сьогодні ми зазирнемо у творчу лабораторію М.Коцюбинського й спробуємо розкрити таємниці його художньої майстерності. Але насамперед перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередньому уроці.


III.Актуалізація опорних знань.

1.Виконання клоуз-тесту

--Продовжте фразу :

1) місто народження М.Коцюбинського…;

2) заняття, яким Михайлик захоплювався у позашкільний час -- …;

3) М.Коцюбинському не довелося продовжити навчання у семінарії через…;

4) місто, в якому митець написав повість «Дорогою ціною» -- це …;

5) тема повісті -- …;

6) у творі порушено проблеми ..;

7) Остап утік із села, тому що…;

8) Соломія пішла з Остапом, бо …;

9) перша спроба потрапити за кордон була …;

10) коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа…;

11) Остап потрапив у в'язницю, тому що…;

12)головна думка твору -- ….



Учитель. Зараз перевіримо завдання. Учні здійснюють взаємоперевірку, зачитуючи відповіді по черзі.

2. Складання плану до II та III частин твору

II частина «Переправа»

1.Темна осіння ніч.

2.Чекання переправи.

3.Поява човна.

4.Козацькі вартові.

5.У млині Якима.

6. Переїзд.

7.Поранення Остапа.

III частина «У плавнях»

1.Втеча від варти.

2. Перев'язування рани.

3.Соломія шукає шляху.

4. Плавні.

5. Пожежа у плавнях.

6. Марення Остапа.

7. Остап віч-на-віч з вовком.

8. Думки і бажання героя.


IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Інсценування

Звучить ніжна мелодія. З'являються герої повісті Остап та Соломія.

--То ти, Остапе?

--Я, Соломіє…

--Що ж воно буде?

--А що ж буде? Хай воно загориться без вогню й диму… Втечу…Піду за Дунай, може ще там люде не побачились. От бачили – сакви… Бувай здорова, Соломіє.

--Тікаєш, покидаєш мене… І отже я лишуся сама з тим осоружним чоловіком… Ні, тікай, Остапе…Коли б ти знав, що робиться у горницях. Пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар,-- кричить, -- гайдамака. Він мені людей баламутити!..» Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику…»

--Так.

-- «З живого шкуру здеру, чисто оббілую…Я ж йому пригадаю, гайдамаці,кондю…»



--Так.

--«В некрути, -- каже, -- оддам». Тікай, Остапе,тікай, серце… Спіймають – катуватимуть, нелюди, живого не пустять…

--Враг його бери… Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що… Ех, піду, де воля, де інші люди… Бувай здорова, Соломіє…
Учитель. Ось вони – наші герої повісті: волелюбні, чисті серцем і помислами, для яких воля – це життєво необхідна умова їх гармонійного розвитку.

Повість захоплює напруженим сюжетом, героїчним характером і духовною красою його героїв. А ще – вмілим показом однієї з форм боротьби кріпаків за волю – втечі від панів. Українське селянство, за словами автора, готове було дорогою ціною заплатити за волю, мрія про яку передавалась із покоління в покоління, закликала до втечі від панів у місця ті, «де хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю,а ні – полягти кістками на вічний спочинок».

Отже, поговоримо про волелюбний характер українців, героїв твору «Дорогою ціною».
2.Опрацювання проблеми волі людини та можливості її здобуття у творі

--Бесіда за питаннями


  • Що ви розумієте під словом «воля»?

  • За яких умов сучасні люди можуть бути позбавленими волі?

  • Чи можна вважати слова «неволю» та «уярмлення» синонімами? Доведіть власну думку.

  • Хто у творі символізує кріпаччину?

  • Для чого у вступі до твору М. Коцюбинський намагався на прикладі тура зобразити важкі умови життя народу за часів кріпаччини?

  • Чому не всі люди ставали на боротьбу проти існуючого ладу? Що про це зазначив Остап?

  • Через що воля для героїв повісті має дорогу ціну?

  • Як Остап і Соломія намагаються її здобути? Яких страждань, поневірянь вони з цього приводу зазнали?

  • Хто такий Устим Кармелюк? Як він відстоював інтереси простого люду?

  • Чи можна вважати, що саме часи антикріпосницької діяльності відтворені у повісті? Відповідь вмотивуйте.

  • За допомогою яких рис свого характеру Остап і Соломія долають труднощі, тяжкі випробовування, що дала їм доля?

  • А ви маєте волю? Чи є спільні проблеми сьогодні з описаними у творі?

Прийом «Доміно»: Доберіть до слова «воля» синоніми.

--Значення поняття «воля» для розуміння ідейного змісту повісті.

Повість «Дорогою ціною» — один із найкращих творів Коцюбинського. Художник слова розкрив правдиві картини підневільного життя кріпаків, їх нестримне прагнення до волі. Письменник у творі оспівує волелюбність українського трудового народу, закликає здобувати її, хоча б і дорогою ціною. Твір написаний у 1901 році, коли в країні пожвавився революційний рух і боротьба за волю розгорнулася з новою силою. Героїчні події минулого, до яких звернувся письменник, пробуджували в його душі сучасників приспані прагнення до волі.

Чарівним називає письменник слово «воля». Це слово, що передавало найпозитивнішу мрію народу, розпалювало кров і в Остапа. Він бунтував, нагадував й іншим кріпакам, що «пора вже висунути шию з панського ярма». Герой утікає на вільні землі. У 30-х роках минулого століття в Україні посилюються протести кріпаків та селян проти жахливих умов життя. Вони спалювали садиби панів, вбивали своїх господарів, їхніх управителів, навіть виступали зі зброєю проти царських військ. Це був час Устима Кармелюка. Це була Велика битва, що наближала скасування кріпосництва. Саме про цей складний період розповідає у своїй повісті М. Коцюбинський, життя якого було пов’язане з селянством.

Письменник порівнює кріпаків із волелюбним знесиленим туром, на шию якого було накладено ярмо. Однією з форм протесту проти кріпаччини була втеча від пана, і саме на початку XX століття це явище набуло масового характеру. Дорогою ціною здобувалася воля, право на щасливе життя, саме на цьому і наголошує письменник у своєму талановитому творі.

М. Коцюбинський своїм твором прославляє бунтарський дух українського народу, який ніколи не хотів бути робочою худобою для панів. Волелюбний характер українців М. Коцюбинський підкреслює метафорою: «Ярмо було накладено на шию дикому турові», а сила, з якою селянство України бажало волі, порівнювалося з талими водами під теплим подихом весни, з повноводною річкою. Незважаючи на труднощі і поневіряння Остап зберіг любов до волі. Прагнення до волі, самовіддана боротьба за неї, мужність, відвага — найголовніші риси героїв твору. У цих образах втілено волелюбність українського народу, який ніколи не міг змиритися ні з пануванням іноземних загарбників, ні з пануванням «свої» поміщиків.

--Учні підбирають цитатний матеріал.

«Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі. Свіжі традиції волі, такі свіжі, що часом трудно було відрізнити сьогодні од вчора, підтримували жевріючу під попелом іскру»;

«Пісня волі, споетизованої, може в дні лихоліття, чаруючим акордом лунала в серцях молоді, поривала її туди, де ще не чуть кайданів, сковалих на людей людьми»;

«Хлоп протестував, тікав на вільні земля, рятуючись, як міг, од панщини, лишаючи на рідній землі все дороге, все миле його серцю»;

«…по лівім боці Дунаю, аж ген до моря стояло на чатах військо і заслоняло волю…»

«Ех, піду, де воля, де інші люди…»;

«Воля, воля, воля! Се чарівне слово, споетизоване дідом, розпалювало кров у хлопця, а дедалі, з літами, під впливом витворених панщиною умов, прибирало більш конкретну форму, глибше значення»;

«Він (Остап) почувся на волі. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилася по всіх жилах, запрохалась на волю…».



3.Характеристика головних персонажів твору

Учитель. М.Коцюбинський в повісті «Дорогою ціною» реалістично змальовує життєві факти і характери кріпаків першої половини XIX ст., які подав узагальнено. Втілені вони в індивідуальних людських долях Соломії та Остапа-привабливих героїв, які діють у конкретних історичних обставинах. Наступним завданням на уроці буде схарактеризувати персонажів, розкриваючи красу їхньої душі, благородство прагнень до волі, героїчний характер.
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка