Мета: поглибити знання учнів про фізичні та хімічні властивості нітратної кислоти; про склад нітратів як солей нітратної кислоти, їх властивості й застосування, поширення в природі




Скачати 139.62 Kb.
Дата конвертації22.04.2016
Розмір139.62 Kb.
НІТРАТНА КИСЛОТА. НІТРАТИ.

Мета: поглибити знання учнів про фізичні та хімічні властивості нітратної кислоти; про склад нітратів як солей нітратної кислоти, їх властивості й застосування, поширення в природі;

Розглянути загальні відомості про мінеральні добрива, їх раціональне використання, роль хімії в розв’язанні продовольчої проблеми;

Формування навичок складання формул нітратів; електронного балансу ОВР; написання рівнянь йонного обміну;

Виховувати комунікативні навички, розвивати вміння логічно мислити, аналізувати отриману інформацію.

Тип уроку: урок поглиблення знань.

Метод: проблемно-пошуковий.

Форми роботи: доповідь, виконання хімічного експерименту, робота в парах, мультимедійна презентація, робота з підручником, вправа «Коло ідей», вправа «Асоціативний кущ».

Обладнання: підручник, лабораторний посуд, реактиви,зошит, набір мінеральних добрив, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, інструкція з техніки безпеки при проведенні хімічного експерименту, мультимедійний проектор, екран, ноутбук,

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

На дошці слова О.М.Нефедова «Можна не любити хімію, але прожити без неї сьогодні і завтра неможливо».



Учитель: Сьогоднішній урок пройде під цим девізом. Подумайте, чи є перебільшенням слова видатного вченого, чи має він рацію?

( учні висловлюють свої думки)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель: Ваша праця на уроці буде підтвердженням цих слів. А урок почнемо з невеликої розминки. Вам роздано завдання на встановлення назв речовин, де правильні відповіді позначені літерами, Склавши їх, ви отримаєте слово.( робота в парах )



Картка №1.




NO2

HNO3

AlCl3

NH3

O3

H2SO4

Cu(NO3)2

N2O

Озон

к

о

т

р

н

ф

в

ж

Амоній хлорид

с

ф

і

а

к

ц

щ

ю

Купрум нітрат

б

г

а

в

і

з

т

м

Нітроген (ІV)оксид

р

н

ч

і

в

щ

о

а

Нітроген (І)оксид

л

м

у

с

х

ж

в

а

Амоніак

ж

к

о

т

в

й

н

м

Сульфатна кислота

г

п

л

с

о

н

в

ж

Нітратна кислота

м

а

п

р

о

л

г

ч

Картка №2.




N2

SO2

NH4 NO3

HNO3

AgNO3

K2SO4

NaOH

Нітратна кислота

а

д

в

к

ї

н

р

Натрій гідроксид

ф

ш

о

в

ц

с

и

Азот

с

н

г

а

т

г

р

Калій сульфат

в

т

щ

у

л

л

п

Амоній нітрат

в

с

о

к

н

г

л

Сульфур (ІV)оксид

а

т

у

с

н

ш

м

Аргентум нітрат

щ

о

у

х

а

а

ю

Картка №3.




(NH4 ) 2 SO4

O2

N 2O5

KNO3

AgCl

AgNO3

NO

Нітроген (ІІ)оксид

п

а

у

ю

м

ж

н

Калій нітрат

в

и

с

і

к

щ

е

Кисень

с

т

с

р

м

у

ф

Аргентум хлорид

т

и

ж

г

р

а

ї

Аргентум нітрат

с

щ

ї

д

з

а

а

Амонію сульфат

т

м

н

с

т

ї

г

Нітроген (V)оксид

к

щ

и

ц

и

у

п

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Неважко здогадатися, що з цих слів ми складемо тему уроку «Нітратна кислота. Нітрати».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Вправа «Асоціативний кущ».

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слова «нітратна кислота»?

( думки учнів з коментарями та розгляд нітратної кислоти на встановлення фізичних властивостей )

2.Фізичні властивості нітратної кислоти.

Безбарвна, летка рідина з різким запахом, на повітрі «димить», дуже добре розчиняється у воді.

3.Хімічні властивості нітратної кислоти.

- дія на індикатори;

- взаємодія з металами ;

Нітратна кислота реагує з металами інакше, ніж інші кислоти. Нітратна кислота – це сильний окисник. Вона окиснює майже всі метали ( за винятком золота, платини…) перетворюючи їх на солі нітрати. При цьому водень не виділяється, бо відновлюється Нітроген, а не Гідроген. Продукти відновлення нітратної кислоти можуть бути різні. Це залежить від концентрації кислоти та від активності металу.

- взаємодія з основними оксидами;

BaO +2HNO3 =Ba(NO3 )2 + H2 O

- взаємодія з основами;

KOH + HNO3 = KNO3 + H2 O

- взаємодія з солямивідбувається за умови, якщо береться сіль слабкішої або леткішої кислоти.

CaCO3 + 2 HNO3 = Ca (NO3) 2 + CO2 + H2 O

б ) перегляд відеофільму «Нітратна кислота». В результаті перегляду відеофільму записати рівняння реакцій, що стосуються хімічних властивостей нітратної кислоти, про які згадується у фільмі.

в ) специфічні властивості нітратної кислоти

Cu +4HNO3 (конц.) =Cu(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O

3Cu + 8HNO3 (розб.) =3 Cu(NO3)2 + 2NO + 4 H2 O

Скласти електронний баланс до ОВР

г ) застосування нітратної кислоти ( робота з підручником)

4.В результаті майже всіх реакцій продуктом реакцій є нітрати. Про них ми поговоримо в наступній частині уроку. Напередодні ви об’єдналися в групи: група біологів, хіміків, медиків. Випереджувальним завданням було підготувати інформацію про нітрати з позицій своєї групи. До слова запрошуються учні групи «Хіміки», які познайомлять нас із фізичними та хімічними властивостями нітратів.

Лабораторний дослід

Тема: Ознайомлення із зразками нітратів.

Обладнання та реактиви: хімічні стакани, або пробірки, у які насипано нітрати натрію, кальцію,купруму(ІІ), алюмінію.

Хід роботи.

Опишіть фізичні властивості нітратів, їх назви, формули, колір, розчинність у воді.

Солі нітратної кислоти називають селітрами. Їх використовують як мінеральні добрива. Ознайомимося з ними.

NaNO3 - порошок білого чи жовтого кольору, розчинний у воді, містить 16% Нітрогену. Дерево,папір із натрій нітратом самозаймаються. При потраплянні на шкіру, слизову оболонку носа виникає подразнення.

NH4NO3 - містить 15 – 16 % Нітрогену, вибухонебезпечний порошок ( його не зберігають разом із торфом, соломою, вугіллям ), подразнює слизову оболонку носа.

Ca( NO3)2 - містить 15,5 – 17 % Нітрогену.Гігроскопічний.

Фізичні властивості нітратів.

Кристалічні речовини з йонними кристалічними гратками; всі нітрати добре розчинні у воді токсичні.

Хімічні властивості нітратів.

Характерною хімічною властивістю нітратів є їх розкладання при нагріванні. Продукти розкладання залежать від природи металу, який входить до складу солі.

Ліворуч від Mg Me(NO3) n + O2

Me(NO3)n Mg – Cu MeO + NO2 + O2

Праворуч від Cu Me + NO2 + O2

Записати рівняння реакцій за даною схемою.

5.На дошці малюнки «Поле буряків», «Великі та малі овочі», «Будівля лікарні», екологічний плакат, «Терези».

Вправа «Коло ідей». Придумайте смислові слова – розгадки, що об’єднують усі фрагменти.

Так, це нітрати, їх вміст у продуктах харчування, та вплив на організм людини.

6. Презентація роботи групи «Біологи».

Висновок. Заходи, що запобігають накопиченню нітратів у рослинах.


  • Використовуйте мінеральні добрива лише в рекомендованих дозах.

  • Підживлюйте рослини на початковій стадії утворення коренеплодів.

  • Збирати врожай овочевих після 1300 , до початку бутонізації та цвітіння.

  • Добре освітлюйте рослини.

7.Звіт роботи групи «Медики».

Висновок: Заходи, які зменшують вміст нітратів в овочах.



  • Вживайте вітамін С – він пригнічує утворення шкідливих речовин. Для нейтралізації 1мг нітритів необхідно 1,2мг вітаміну С. Вітамін А, Е, Р, пектини зменшують канцерогенну дію нітратів.

  • Вживайте імуностимулятори (елементи Fe, Zn, Se)

  • Вживайте в їжу харчові волокна, які містяться у висівках, борошні грубого помолу. Вони виводять з організму токсини.

  • Ковбасні вироби проварюйте, зливаючи після цього воду.

8.Методика визначення вмісту нітратів у рослинах.

Лабораторний спосіб.

А) Шматочок рослинної сировини розітріть у ступці.

Б) Краплю соку помістіть на предметне скло.

В) Додайте кілька крапель дифеніламіну.

Г) Порівняйте із шкалою В.Церлінг.

Виявлення наявності нітратів в домашніх умовах.

А) Розтираєм у ступці рослинну сировину. Можна розтерти з піском. Після розтирання накрить посудину фільтрувальним папером. Трохи притрусить алюмінієвим порошком.

Б)На предметне скло нанести краплю води і покласти в неї універсальний папірець ( індикатор )

В) В досліджуваний матеріал додати розчину лугу. Предметне скло помістити на фільтрувальний папір.

Г) Виділяється аміак і змінює забарвлення універсального папірця ( синіє). Якщо синіє зараз же нітратів багато. Якщо через 3хв – нітратів 2% від маси. А якщо через 5хв – нітратів мало.

9.Особливе місце в нітратній проблемі посідають харчові добавки – штучні консерванти Е249 – Е252, нітрати і нітрити натрію і калію. Їх додаютьу м’ясо,ковбасу, рибу,сири. Ці добавки надають м’ясній продукції червоного кольору, який майже не змінюється з часом. Запам’ятайте! Такі продукти не можна смажити, готувати на грилі або запікати. Продукти з цими маркерами бажано купувати якомога рідше. Вчені порівняли скільки одержують нітратів міські і сільські жителі. Як висновок, вказали,що багато молока та яблук у раціоні мешканців сіл. Вони також споживають забруднену нітратами воду із криниць. Тому й кількість нітратів в організмі сільського жителя в 2 рази вища, ніж у міського.

Для людини безпечною добовою нормою нітратів є 150 – 200мг. Для дорослої людини гранично допустима добова доза становить 500мг, а 600мг є токсичною.

Сумна статистика:

Щохвилини: знищується 50т родючого грунту;

Щогодини: 1700 акрів продуктивної землі стає пустелею.

Щорічно: Землі України втрачають 24 млн. т гумусу.

Отож треба прислухатись до слів І.Бородіна, який сказав: «Природа такий же унікум, як і картина Рафаеля… Знищити її легко, а відновити неможливо.

V.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота для групи «Біологи»

А) Скласти казку у якої є початок і кінець. Вам треба придумати,як можуть розгортатися події в казці.

Казка.


Жили собі на світі два брати-близнюки Нітрогени. Були вони настільки нерозлучними, що являли собою одне ціле й називалися Азотом. Жили вони в країні Повітря. У цій країні жилося братам дуже добре: літали вони, де заманеться, були вільними й щасливими.

Та цареві країни Рослин Будяку Буряковичу дуже це їх вільне життя не подобалось, тому що мешканцям його країни вкрай не вистачало Нірогенів для здоров’я. Скільки він не намагався залучити Нітрогени до себе на службу,нічого в нього не виходило. Тоді вирішив Будяк Бурякович діяти хитрістю. Викликав він своїх підданих Бобовичей і наказав їм розділити братів та змусити їх служити країні Рослин…(придумати основу частину казки.)

Із цієї казки випливає висновок не стільки хімічний, скільки філософський: щастя – це коли ти комусь потрібний.

Б)Тестові завдання.

1.В який ряд формул ввійшла нітратна кислота?

А) HNO3, HNi, NaNO3 б) HNO, Na3PO4, H3PO4

Серед наведених сполук вкажіть солі амонію.

а) NH4NO3, б)HNO3, в) NH4OH, г) KNO3, д) (NH4)2CO3

3. Які із нижче запропонованих пунктів вказують на використання мінеральних добрив:

А) негативно впливають на водних рослин;

Б) підвищують врожайність;

В) важкорозчинні вносяться під зиму, добре розчинні навесні;

Г) потрібно знати норму внесення.

4.Вкажіть назву речовини, формула якої Ca(H2PO4)2

А) кальцій ортофосфат; б) кальцій гідроген фосфат;

В) кальцій дигідроген фосфат.

5.Які з рівнянь вказують на специфічні властивості нітратної кислоти.

а) 2HNO3 + CuO = H2O + Cu(NO3)2

б) 4HNO3 = 4NO2 + O2 + 2H2O

в) 8HNO3 + 2Cu = 3Cu(NO3)2 + 4H2O

6.В результаті дисоціації амоній нітрату утворюються йони:

а) H+ і NO3- б) NH4+ і NO3- в)NH4+ і NO2-

7.Які з наведених пар речовин будуть реагувати між собою?

а) HNO3 і Cu б) H3PO4 і Ag в) HNO3 і NH3

8.Вкажіть кількість електронів, відданих чи приєднаних атомами згідно схем:

а) NO3- ------ NH4+

б) NO2 ------- NO3-

Процес окиснення чи відновлення відображає кожна з них?

9. Внаслідок нейтралізації натрій гідроксиду масою 8г нітратною кислотою масою 19,6г утворюється сіль. Дайте назву солі та визначте її масу.

10. Як здійснити перетворення?

(NH4)2CO3 --- NH3 --- NO --- NO2 ---HNO3 --- NaNO3 --- NaNO2

I

NH4Cl --- NH4OH



V.Д /з Опрацювати параграф 10, записати схему перетворень, що стосуються хімічних властивостей нітратної кислоти.

VІ. Підведення підсумків.





База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка