Мікропроект Назва проекту




Скачати 140.12 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір140.12 Kb.



Мікропроект







Назва проекту: Ландшафтний дендрарій на шкільному подвір’ї

Актуальність:

Пріоритетність екологічної освіти на сьогоднішній день визнана всією світовою спільнотою. Тому благоустрою територій, що прилягають до навчальних закладів, приділяється значна увага: в ліцеї все повинно бути пронизано прагненням до прекрасного, а школярі повинні навчитися відчувати, розуміти, цінувати, і найголовніше творити красу. Ось чому благоустрій пришкільної території має не тільки естетичне, а й освітнє значення.



Мета:

~ звернути увагу учнів, їхніх батьків, вчителів до необхідності благоустрою пришкільної території як об’єкту навколишнього середовища, місця організації відпочинку та трудової діяльності учнів , на основі знань з ландшафтного дизайну;

- створити та реалізувати проект дизайну шкільної території навчального закладу шляхом створення шкільного дендрарію

~ залучати учнів до активного громадського життя в рамках проекту розвиваючи навички самоврядування, відповідальності, ініціативності, свідомості щодо виконання своїх обов’язків;

~ залучати учнів до створення на пришкільній території особливого природного мікроклімату, котрий дозволить відпочивати від міського галасу, відчувати єднання із природою, а також на практиці вивчати взаємозв’язок сучасного суспільства із природою;

~ виховувати в учнів дбайливого ставлення до природи, естетичного смаку, вміння цінувати прекрасне;

~ формувати екологічну культуру, практичні навички, необхідні для роботи на пришкільній ділянці;

~ покращити естетичний вигляд шкільного подвір’я шляхом створення нових квітників і вдосконалення вже існуючих з урахуванням народних традицій, використовуючи елементи ландшафтного дизайну.


Завдання:

~ об’єднати зусилля педагогів, учнів, батьків, направлених на благоустрій, естетичне оформлення та озеленення території школи , створити єдиного духовного середовища, завдяки участі у спільній справі, спільним інтересам, прагненням;

~ перетворити пришкільну територію на таку, яка б вирізнялася оригінальністю, неповторністю, цікавими формами та ідеями;

~ намагатися побачити оригінальність та красу пришкільної ділянки;

~ навчати учнів різним уміння і навичкам, збагачуючи їх новими знаннями про рослини та технології вирощування, а також вивчати основи мистецтва ландшафтного дизайну та архітектурних споруд.
Етапи реалізації проекту

1. Підготовчий етап:


  • Мотивація учнів щодо роботи над проектом, визначення мети та завдань проекту.

  • Створення плану дій на новий навчальний рік з урахування навчально-виховного плану.

2. Дослідницький етап:

  • Вивчення ландшафту шкільного подвір’я, аналіз зовнішнього вигляду існуючих квітників.

  • Вивчення структури, видового і сортового різноманіття рослин на квітниках шкільного подвір’я.

  • Складання графіка цвітіння рослин.

3. Конструкторський етап:

  • Розробка програми реалізації проекту, розробка основних заходів розвитку.

  • Розробка схеми висадження рослин у дендрарії .

  • Сортовий підбір рослин з урахуванням стилю дизайну.

  • Висадження садівного матеріалу і догляд за рослинами у дендрарії.

4. Практична реалізація проекту

Проект реалізується за напрямами:

- І напрям - «Чисте подвір¢я»;

- ІІ напрям - «Чисті джерела»

- ІІІ напрям - «Плекаємо сад»

- ІV напрям - «Парад квітів біля школи»

5. Просвітницький етап:

Випуск газети «Екологічний вісник»

Створення фільму «Квітуче шкільне подвір’я»

Залучення учнів в процес практичної охорони довкілля.

Просвітницька робота серед населення.

Залучення організацій та міських органів влади в реалізацію проекту «Зелена школа»

6. Заключний етап:

Порівняння наявних результатів роботи з очікуваними;

Створення підсумкового опису екологічного стану пришкільної території;

Фотомоніторинг.

Аналіз результатів. Поширення позитивного досвіду

Результати реалізації проекту

Озеленення шкільної території.

Підвищення рівня екологічної культури місцевого населення.

Покращення санітарно-гігієнічного стану території школи, а значить мікрорайону, в якому вона знаходиться.

Залучення учнів в процес практичної охорони довкілля.

Популяризація та розповсюдження накопиченого в ході реалізації проекту досвіду серед мешканців міста для створення ними зелених оазисів в своїх подвір’ях.


Підготовчо-дослідницький етап

1.Використовувати особливості території навчального закладу з метою вдалого і найбільш доцільного розміщення усіх компонентів озеленення: деревних насаджень, газонів, квітників, алей, доріжок, спортмайданчиків.

На території слід врахувати озеленення групових майданчиків відповідно віку дітей та зони юних натуралістів: ділянки овочевих і плодоягідних культур та квітники з урахуванням програмних вимог та пір року.

2.Скласти короткий довідник найбільш поширених рослин для озеленення та проведення дослідницької роботи.

3.Створити умови для вирощування рослин та їх розмноження в різні пори року.

4.З метою забезпечення посадковим матеріалом потрібного асортименту рослин закласти невеликий розсадник із різними відділами: насінний, шкілка, вегетативного розмноження, колекційний.

5.Створити з числа учнів групу з дослідження рослин та вести календар роботи з ними.

6.Використовувати рослини для виконання практичної частини програми з біології під час лабораторних та практичних робіт у вивчені розділу «Царство рослини».

7.Забезпечити сезонність квітів на квітниках.

8. Висаджувати рослини щодо їх вимог до світла та поєднання кольорів під час створення композицій на квітниках.



Це кам’яниста клумба, яку можна зробити у внутрішньому дворі школи. На ній постійно будуть рослини відповідно до сезону року. Біля клумби розташувати рабатку – довгу вузьку смугу з декоративними рослинами.



Плануємо зробити український куточок – тематичну ділянку, оздоблену декоративними елементами в народному стилю з використанням традиційних українських рослин. Покращити естетичний вигляд шкільного подвір’я шляхом створення нових квітників і вдосконалення вже існуючих з урахуванням народних традицій, використовуючи елементи ландшафтного дизайну


  1. Прибрати сміття на ділянках.

  2. Прибрати старі дерева.

  3. Перекопати ділянки.

  4. Територію шкільного подвір’я розбити на ділянки.

  5. Провести осінню обробку квітників:

  • зібрати насіння однорічників

  • пересадити багаторічні, розмножити вегетативними частинами;

  • використати підземні вегетативні частини рослин для весняного розмноження

  • обробити ґрунт.

Висадження рослин: береза, ожина, троянда, тюльпан, нарцис, хризантема, грецький горіх, клен


  1. Садовий інвентар.

  2. Земля для рекреації ділянок.

  3. Добриво для рослин.

  4. Матеріал для посадки: дерева, кущі, багаторічні квіти


Асортимент посадкового матеріалу для використання в озелененні територій:

Дерева:

Декоративні - дуб, береза, клен, верба, тополя, липа, сосна, туя, самшит, горобина.



Кущі: бузок, виткі троянди.

Квіти:

Весняні: Тюльпани, нарциси, піони, гіацинти, крокуси,

Літні: садова гвоздика, чорнобривці, гладіолуси, матіола, флокси, ромашки, мальви, петунія,

Осінні: чорнобривці, айстри хризантеми,

Бордюри - елементи квітника. Вони служать для декоративного оформлення ділянки Це вузька (10-20 см) смугова посадка низькорослих декоративних рослин у вигляді одноколірної кайми по краях газонів, клумб

Конструкторський етап
Розробка програми реалізації проекту.

Мета: з'ясувати та проаналізувати сучасний стан і можливі перспективи озеленення навчально-виховного закладу.

Завдання

  • здійснення ретельної інвентаризації насаджень території навчально-виховного закладу (заповнення інвентаризаційної картки (див. додаток №1) та анкети (див. додаток №2);

  • ознайомлення з асортиментом посадкового матеріалу (під час проведення екскурсій, походів; опрацювання каталогів, тощо);

  • розробка проекту (створення) шкільного дендрарію:

    • вибір і планування земельної ділянки навколо навчально закладу (див. дод. №3);

    • обгрунтування концепції учнівського дендрарію;

    • підбір видового складу дерев і кущів;

    • формування розсадника; підготовка грунту.

    • Створення скульптур « казкові персонажі »

Додаток №1

ІНВЕНТАРИЗАЦІЙНА КАРТКА

1. Українська назва виду


2. Латинська назва виду
3. Назва родини
4. Природний ареал
5. Життєва форма
6. Декоративні ознаки
7. Орієнтовний вік (роки)__
8. Висота рослин (м)
9. Діаметр стовбура (см)
10. Форма крони
11. Наявність біологічного та механічного пошкодження
12. Особливості генеративного розвитку
13. Кількість особин
14. Місце розташування рослин
15. Принцип насадження
16. Ким і звідки привезено.

Додаток №2

Анкета „Сучасний стан зелених насаджень навколо загальноосвітнього навчального закладу"

1. Яка загальна площа пришкільної території?


2. Яка площа відведена під зелені насадження:

  • - квітники:

  • - плодовий сад:

  • - учнівський дендропарк:

  • - інше

3. Видовий склад деревних рослин:

Назва виду

Вік (роки)

Кількість

Композиційне розміщення

туя

5

10

Вздовж західної огорожі школи

горобина







алея













































































































Примітка:
композиційне розміщення: алеї, групи, бордюри, живі огорожі, солітери (поодиноке насадження рослин)

Додаток №3

Рекомендації щодо розробки проекту учнівського дендрарію

Учнівський дендрарій повинен мати колекцію дерев, кущів для забезпечення навчального-виховного процесу, дослідницької роботи з біології, екології, природознавства, дендрології, а також для виховної та освітньої роботи серед місцевого населення. Слід пам'ятати, що при плануванні насаджень доцільно використовувати наукові принципи формування колекції аби поєднати елементи різних підходів.


Систематичний принцип полягає в тому, що на відведеній ділянці садять дерева, кущі, які належать до однієї родини чи роду.
Ботаніко-географічний принцип передбачає згрупування рослин, спільних за походженням.
Господарський принцип вимагає розташування рослин за корисними властивостями (наприклад, із декоративними властивостями з харчовими, лікарськими з цінною, деревиною тощо).
Естетичний принцип потребує особливої уваги щодо використання різних дивовижних форм крон, забарвлення листя, які викликають здивування, захоплення, позитивної емоції.
Фізіономічний принцип добору має на меті показати найбільш характерні риси будови, властивостей, особливостей вегетації, цвітіння та плодоносіння дерев і кущів.
Санітарно-гігієнічний принцип реалізується за рахунок створення різних елементів насаджень (захисна смуга від автомобільних доріг) та різних видів дерев і кущів фітонцидними властивостями (хвойні).
Територію учнівського дендрарію доцільно розділити на зони, різні за функціями та режимом користування.
Експериментальна зона відкрита для масових відвідувань учнів вона повинна мати розсадник, дослідні, колекційні ділянки лікарських і рідкісних рослин Експозиційна зона відкрита для масових відвідувань та відпочинку, тому на ній мають бути раціонально розміщені ландшафтні групи дерев і кущів. У межах цієї зони доцільно виділити такі складові:

  • ділянка голонасінних рослин,

  • ділянка покритонасінних рослин,

  • ділянка декоративних кущів,

  • ділянка витких рослин,

  • ділянка каменистої гірки (рокарій),

  • ділянка плодових рослин.

Колекцію голонасінних рослин експонувати в учнівському дендрарії доцільно у вигляді єдиного масиву в окремій частині, деякі види у ландшафтних групах центральних ділянок. При формуванні ділянки хвойних слід передбачати створення багатоярусних композицій. Використовуючи в першому ярусі види з родів сосна, ялина,; у другому-кипарисових туя, в третьому - ялівець, карликові форми хвойних.
Ділянка покритонасінних займає найбільшу площу дендрарію і характеризується найвищим систематичним різноманіттям та декоративними формами (плакучі,

кулясті, ряболисті, пірамідальні та ін.). В основі насаджень представники природної флори (види з родів дуб, береза, клен, граб, ясен, верба, тополя, липа та ін та ін.).


Особлива роль в озелененні території навчального закладу належить декоративним кущам, які разом із газонами забезпечують високий декоративний ефект в перші 2-3 роки після їх висаджування. Правильним добором і розміщенням кущів у дендрарії можна досягти безперервної зміни гами кольорів протягом усього вегетаційного періоду: наприкінці, у травні - жимолость .бузок, , влітку - гортензія,
Серед витких рослин доцільно культивувати дикий виноград, жимолость витку, виткі троянди, а також трав'янисті рослини

Рокарій - це поєднання карликових і низькорослих рослин (як покритонасінних, так і голонасінних) із каменями або залишками старої будівлі.
У плодовому саду доцільно представити різноманітність сорті найважливіших садівних культур.
Загальна принципова схема розміщення експозиційних ділянок в учнівському дендрарії полягає в тому, щоб сконцентрувати у фасадній частині навчального корпусу гарноквітуючі та цікаві за формою групи рослин, які викликають найбільший інтерес у весняно-літній період.
Основне завдання проектування - найкраще використати всі особливості території навчально-виховного закладу з метою вдалого і найбільш доцільного розміщення усіх компонентів озеленення: деревних насаджень, газонів, квітників, алей, доріжок, спортмайданчиків тощо. Під час закладання учнівського дендрарію слід брати до уваги природну рослинність, яка є індикатором умов місцезростання, що особливо важливо при доборі інтродуцентів і водночас є тим фоном, в який повинен вписатися новостворений дендрарій.
АЛЬПІЙСЬКА ГІРКА. Альпінарій, або альпійська гірка - квітник ландшафтного типу, що нагадує фрагмент гірського пейзажу, на якому розміщують камені і висаджують декоративні рослини.. Зазвичай роблять невелику гірку площею 6-10 м2, висотою 50-70 см. На гірці добре виглядають великі камені (діаметром 25-60 см. Для альпійської гірки вибирають в основному низькорослі і кущики, що багаторічні декоративні рослини: пролісок, « прольотку», гіацинт мишачий, дзвіночок, крокус, тюльпан низькорослий, бурачок, резуху, тимьян повзучий, котячу лапку, астру, вероніку повзучу.

У проектуванні учнівського дендрарію доцільно поєднати окремі елементи двох стилів планування: ландшафтного і геометричного, або регулярного. Якщо ландшафтний базується на природних особливостях місцевості, регулярний є цілком штучним і передбачає створення симетричних доріжок, квітників, газонів тощо. Одним із перших елементів проектування дендрарію є визначення мережі доріжок, їх ширини і розташування. Відповідальним моментом є визначення кількості дерев, кущів, які передбачено висадити у дендрарії. Асортимент визначають проектанти з урахуванням рекомендацій учителя біології. Розміщення дерев, кущів у дендрарії планується у вигляді груп (поодиноких екземплярів і суцільних насаджень.


Різноманітність видового складу дерев і кущів повинна насамперед задовольняти навчально-біологічним вимогам.


Практична реалізація проекту

І напрям – «Чисте подвір¢я»

- організація та проведення прибирання, впорядкування, очищення від сміття, різних відходів території дворів навчального закладу, застосування попереджувальних заходів виховного впливу до відповідальних за санітарний стан та забруднювачів довкілля;

- догляд за зеленими насадженнями, квітниками, посадка дерев, закладання алей, квітників, скверів, організація та проведення конкурсу «дизайн шкільного подвір¢я».
ІІ напрям - «Чисті джерела»


  • ліквідація сміттєзвалищ на прибережних смугах, на берегах водойм;

  • очищення і впорядкування джерел, організація і проведення конкурсів шкільного рівня « Чисті водойми»


ІІІ напрям - «Плекаємо сад»

  • оволодіння сучасними технологіями вирощування плодово - ягідних культур, методами одержання врожаїв, вирощування високоякісного посадкового матеріалу.

  • залучення учнів до дослідницької роботи з садівництва;

  • ознайомлення з основами ринкової економіки, сучасними формами господарської діяльності;

  • закладання плодових садів, шкілок, розсадників у школах.


ІV напрям – «Парад квітів біля школи»

  • активізація роботи загальноосвітніх закладів з благоустрою та покращення стану зовнішнього озеленення;

  • розвиток в учнів почуття дбайливого господаря закладу, в якому вони

навчаються;

- залучення учнівської молоді до озеленення та впорядкуванню

території навчальних закладів;

- закладання та створення на території навчального закладу газонів,

квітників, розаріїв та клумб різних типів, збільшення видового та

кількісного складу квітково – декоративних рослин в зовнішньому



озелененні навчальних закладів.


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка