Министерство сельского хозяйства и продовольствия республики беларусь




Скачати 488.2 Kb.
Сторінка1/5
Дата конвертації14.04.2016
Розмір488.2 Kb.
  1   2   3   4   5

МИНИСТЕРСТВО СЕЛЬСКОГО ХОЗЯЙСТВА

И ПРОДОВОЛЬСТВИЯ РЕСПУБЛИКИ БЕЛАРУСЬ



ГЛАВНОЕ УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ, НАУКИ И КАДРОВ
Учреждение образования

«БЕЛОРУССКАЯ ГОСУДАРСТВЕННАЯ

СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННАЯ АКАДЕМИЯ»

Кафедра английского языка



C.А. Носкова

Пособие

ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
Часть 1
Для магистрантов и аспирантов

Горки

БГСХА

2013

МИНИСТЕРСТВО СЕЛЬСКОГО ХОЗЯЙСТВА

И ПРОДОВОЛЬСТВИЯ РЕСПУБЛИКИ БЕЛАРУСЬ

ГЛАВНОЕ УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ, НАУКИ И КАДРОВ


Учреждение образования

«БЕЛОРУССКАЯ ГОСУДАРСТВЕННАЯ

СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННАЯ АКАДЕМИЯ»

Кафедра английского языка
C. А. Носкова

Пособие

ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
Часть 1
Для магистрантов и аспирантов

Горки


БГСХА

2013
УДК 804. 0 (072)


Рекомендовано методической комиссией

факультета международных связей

и довузовской подготовки

23.10. 2013 г. (протокол №2).
Автор:

кандидат филологических наук,



доцент кафедры английского языка С.А. Носкова

Рецензент:

кандидат педагогических наук,

доцент кафедры английского языка И. П. Макаренко



Носкова C. А.

Пособие по английскому языку: Часть 1 / Белорусская государственная сельскохозяйственная академия; Сост.C.А. Носкова. Горки, 2013, 60 с.


Пособие предназначено для подготовки к сдаче кандидатского экзамена по английскому языку. Включают требования к кандидатскому экзамену по дисциплине «Иностранный язык», программу подготовки, грамматические и лексико-стилистические особенности научного стиля, а также материалы чисто прикладного характера, облегчающие работу с индивидуальными текстовыми материалами по специальности, а также выход в устную речь – беседу по научной работе.

Для магистрантов и аспирантов.



УДК 804. 0 (072)
© УО «Белорусская государственная

сельскохозяйственная академия», 2013



ВВЕДЕНИЕ
Пособие предназначено для подготовки к сдаче кандидатского экзамена по английскому языку. Включает требования к кандидатскому экзамену по дисциплине «иностранный язык», программу подготовки, грамматические и лексико-стилистические особенности научного стиля, материалы чисто прикладного характера, облегчающие работу с индивидуальными текстовыми материалами по специальности, а также выход в устную речь – беседу по научной работе. Теоретические сведения иллюстрируются примерами и образцами.

Пособие рассчитано на обучающихся с разным уровнем владения английским языком и не зависит от области специализации, так как оно не содержит узкоспециальной лексики.

Методическое пособие составлено на основе программы кандидатского экзамена по иностранному языку для аспирантов и соискателей, рекомендуемой Министерством образования Республики Беларусь.

СОДЕРЖАНИЕ И СТРУКТУРА ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК»
В соответствии с целевыми установками иноязычной подготовки обучающегося содержанием общеобразовательной дисциплины «Иностранный язык» является обучение различным видам речевой деятельности в предполагаемых сферах научного общения.

Тематическое содержание общеобразовательной дисциплины «Иностранный язык» реализуется в форме устного и письменного общения на иностранном языке.



Тематическое содержание устного общения:

международное сотрудничество в научной сфере;

достижения науки в странах изучаемого языка (в области научных интересов обучающегося);

содержание научного исследования обучающегося.



Формы письменного общения:

научный перевод;

научное реферирование и аннотирование.

Изучение общеобразовательной дисциплины «Иностранный язык» рассчитано на 420 часов (140 аудиторных часов и 280 часов самостоятельной работы).

Виды занятий:

аудиторная групповая работа (состав группы – 10–15 человек – для нелингвистических специальностей

обязательное внеаудиторное индивидуальное выполнение обучающимся заданий по письменному переводу научных текстов по исследуемой проблеме (110 000 –120 000 печатных знаков) с последующим оформлением данных заданий в виде реферата;

консультации (групповые и индивидуальные).


ТРЕБОВАНИЯ К СОДЕРЖАНИЮ И СТРУКТУРЕ КАНДИДАТСКОГО ЭКЗАМЕНА ПО ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ

«ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК»
На кандидатском экзамене по общеобразовательной дисциплине «Иностранный язык» обучающийся должен продемонстрировать умение пользоваться иностранным языком как средством профессионального общения в научной сфере.

Право на сдачу кандидатского экзамена по общеобразовательной дисциплине «Иностранный язык» получает обучающийся, выполнивший в полном объеме требования, предъявляемые программой-минимумом, и представивший обзорный реферат (тематический или сводный) на иностранном языке. Реферат должен быть подготовлен на материале письменных переводов научной литературы по теме диссертационного исследования и сопровожден краткой аннотацией на русском, белорусском и иностранном языках, перечнем переведенной литературы и словарем научных терминов по специальности с русскими эквивалентами (не менее 300 лексических единиц).

Кандидатский экзамен по общеобразовательной дисциплине «Иностранный язык (английский, немецкий, французский, испанский, итальянский)» включает следующие задания:

1. Письменный перевод со словарем научного текста по специальности на русский/белорусский язык. Объем текста – 2500 печатных знаков для лингвистических специальностей и 2000 печатных знаков – для нелингвистических специальностей. Время выполнения перевода – 45 минут. Форма контроля – чтение текста на иностранном языке вслух и проверка выполненного перевода.

2. Чтение оригинального текста по специальности без словаря. Объем текста – 2000–2100 печатных знаков для лингвистических специальностей и 1500–1600 печатных знаков – для нелингвистических специальностей. Время подготовки – 5–7 минут. Форма контроля – передача общего содержания текста на иностранном языке.

3. Чтение иноязычного текста социокультурной направленности и изложение его основного содержания на иностранном языке. Объем текста – 1500–2000 печатных знаков. Время подготовки – 15 минут.

4. Беседа на иностранном языке по тематике, связанной с научной деятельностью и диссертационным исследованием обучающегося (тема исследования, актуальность и новизна, материалы и методы исследования, полученные результаты и выводы).


Рекомендации по оформлению реферата
Реферат. Реферат (Summary)

Объем реферата в среднем составляет 16-20 страниц формата А4. Набор текста обычно осуществляется шрифтом Times New Roman, кегль 14, межстрочный интервал – полуторный; поля страницы: сверху, снизу, слева – 2–2,5 см, справа – 1–1,5 см.

Тема реферата отражает научную тему аспиранта.

Виды рефератов. Реферат может быть монографическим (по одному источнику) и обзорным (составляется на одну общую тему по нескольким источникам).

Структура реферата по страницам:

1. Титульный лист с выходными данными (где выполнен реферат – Министерство, вуз, кафедра; название реферата; кем выполнен, напр.: аспирант/соискатель кафедры …. Иванов И.И.; научный руководитель, напр.: д.т.н., проф. Сидоров С.С.; кем проверен, напр. к.филол.н., доц. Петров В.В.; год выполнения).

Реферат подписывается проверяющим преподавателем иностранных языков.

2. Аннотация и Abstract. Три аннотации реферата (на русском, белорусском и английском языке) имеют идентичное содержание.

3. Содержание реферата (разделы и подразделы).

4. Введение. Отражает обоснование выбора проблемы или темы: актуальность, степень изученности/освещенности в литературе, практическую/теоретическую значимость и т. п. Может быть сделано как по прочитанным материалам, так и по другим источникам. Объем – 1–1,5 стр.

5. Основная часть – изложение темы по реферируемым материалам согласно содержанию.

6. Заключение – выводы по изложенным в реферате вопросам.

Может представлять собой краткие тезисы. Объем – 1–1,5 стр.

7. References – библиографические ссылки, по которым составлен реферат, с указанием всех выходных данных и страниц.



Требования, предъявляемые к реферату:

1) объективность (отбор материала определяется значимостью исходной информации);

2) четкость, логичность и связность изложения информации;

3) недопущение прямой речи и собственных рассуждений;

4) включение иллюстративного материала (таблиц, формул, схем и др.) в случае крайней необходимости и в минимальном количестве. Иллюстративный материал можно оформить в виде нескольких страниц приложения к реферату.

Штампы аннотаций.

Текст аннотации на любом языке опирается на использование типичных для него штампов, служащих для оформления введения в тему, развития и смены темы, подведения итогов.



Key-patterns

The paper deals with… – (Данный/настоящий) реферат касается …

… is devoted to… – посвящен…

… describes… – описывает…

… presents information on ... – представляет информацию о…

Special/Much attention is paid to… – Особое/Большое внимание уделяется…

It is specially noted that… – Особо отмечается, что…

Details are given of… – Приводятся подробности…

… is described in detail. – Подробно описывается…

Mention is made of… – Упоминается о…

… is described/are described … – описывается/описываются.

In short – вкратце.

The paper concludes with... – В конце реферата приводится…

The information of the paper may be interesting for… – Информация реферата может представлять интерес для…

… …….may be useful for… - может быть полезной для…

………….may be recommended to ... – может быть рекомендована…

Текст аннотации на английском языке обычно пишется в Present Simple или в Present Perfect, причем сказуемое часто стоит в пассивном залоге (Passive Voice).
Темы для устного обсуждения для кандидатского экзамена по английскому языку в БГСХА
1. Мои научные интересы и научная деятельность. Моя кафедра.

2. Перспективы моей научной карьеры.

3. Университеты как научные центры. Ведущие научные школы в моей области знаний.

4. Наука в исторической перспективе (появление и развитие моей научной области).

5. Современное состояние науки в моей области знаний.

6. Роль иностранного языка в международном сотрудничестве и решении научных проблем.

7. Международные и национальные программы поддержки молодых ученых.

8. Вопросы научной этики и гражданской ответственности ученых.


Unit 1. Planning a career in science


  1.  Why do you want to do research ? No, really. Why? You need to be very clear in your mind what the reasons are. Thankfully, there are some very good reasons why a normal, sane person would choose to do research. If any of these make sense to you, then you are on the right track. The reasons why you ‘ve joined a master/PhD course can be:

  1. I’m fascinated by a particular topic.

  2. I know that I want to work in academia.

  3. I want to stay at university one /three more years.

  4. It is necessary for my career advancement.

  5. I am taking a PhD primarily as a means of self-development.

  6. Because of the recession.

  7. I am good at (as a hobby) …

  8. To be called Dr!

Which are yours?

  1. Read what some student coaches write about their Master studies at Waganingen university and answer the questions which follow.

Student coaches are students who know from their own experience how difficult it can be to choose a MSc programme. They can help future masters with all your questions about the possibilities after your Bachelor studies. For instance, what is the difference between a bachelor and a master study programme? What is the added value of a Master? What are the career possibilities? Or what is the difference between the Bachelor programme at my current university and Wageningen university. The student coaches will help you to answer these questions in order to make the right choice.

A. Hello everyone! I’m Karine, 23 years old and a second year MSc student in Aquaculture and Marine Resource Management. This MSc offers a unique, multidisciplinary programme in the field of aquaculture, marine ecology and marine governance. I follow the specialisation Marine Resources and Ecology, with special interest in the Ecology part. However, this is just one of many paths you can take in this programme. Before this master I did the BSc Animal Sciences, but this MSc-programme is home to students of many different backgrounds. As a result of that I can imagine that there are a lot of different questions from future students. As a student coach I will try to help you to answer these questions, of course related to the MSc-programme, but since this is already my 5th year of living in Wageningen I can also tell a lot about that.

B. Hello! My name is Elleander and I am 23 years old. Since one year I am studying in Wageningen for the master in Applied Communication Science. After finishing my HBO education, I decided to extend my knowledge in the field of communication, combined with food. A long period of thinking followed, considering all options and in the end, the master of Applied Communication Science turned out to be a perfect match with my interests. Finding the masters study matching with your interests can be challenging and might lead to a lot of questions. These questions can be related to the study programme of Applied Communication Science, or living in Wageningen etcetera.

C. Hi! My name is Nienke and I am the student coach of the Environmental Science and Urban Environmental Management Master programmes. I started the Master Environmental sciences in September 2012, after completing a Bachelor in Maastricht. What I like about the programme is that it is highly applicable and deals with current environmental issues, while keeping an eye at the future. The university of Wageningen has a lot of practical knowledge available, which ensures a high quality programme! When I was choosing my own Masters programme, it was very helpful to ask my questions to a student who had experience with the programme, and have a chat about the university. Do you have trouble deciding if Environmental Science or Urban Environmental Management is the right programme for you? As a student coach I am here to answer all your questions about choosing the right programme, studying in Wageningen , and student life.

D. Andrew Watson, MSc Crop Protection, a PhD research student

Harper Adams University has by far the best reputation within the industry. Having already been there for four years I knew the lectures were of a very high standard. The MSc allowed me to study the subject I was passionate about in more detail. It gives you greater opportunities to get the job you want, and enables you to progress more easily.

The MSc works well because each module is taken in an intensive week of lectures, enabling you to stay focused on a specific subject. This makes best use of your time and allows you to organise your life around studies. Having an MSc definitely gives you an edge when applying for jobs, and certainly improves your self-confidence, time management, report writing and organisational skills.

The teaching at Harper Adams is fantastic; the lectures are very well organised and highly relevant to what I want to do. The university also has very good facilities, especially with the new library, and a great social life! I have been a member of its outdoor pursuits club and have been rock climbing, sky diving, ice skating, skiing, and kart-racing. I was also a member of Harper Adams rowing club, shooting club and off road club, so I've never been short of something to do when I'm not studying.



What questions would you like to ask these students?

Can you speak about reasons why you’ve taken a master course? And your first impressions?

3. After reading the information about PhD students in Great Britain and their employment possibilities, answer the question: Where would you like to work after your master course and why?



More postgraduates than ever before

In the last ten years the number of postgraduate students in the UK has increased to almost 400,000, an increase of 400% over the last 20 years and continuing to rise. Reasons for this rise include:



  • Increasing opportunities for postgraduate study, full-time, part-time and by distance learning (it is worth noting that over 60% of all postgraduates are part-time students)

  • The perception that a postgraduate qualification is an asset when developing your career or competing with others for jobs

What do postgraduates do? The work which postgraduates enter will depend not only upon the subject studied but also upon the individual graduate - their interests, employability skills, abilities and personal circumstances. These will be especially important for those graduates who are seeking employment not directly related to their studies. The reasons why you have chosen to follow postgraduate study are also significant. According to the survey done by a British university PhDs work in the following spheres:

  • 50% in education

  • 10% finance, IT and business

  • 15% health and social work

  • 15% manufacturing

  • 5% public administration

  • 5% other

4. Now you are going to read the interview with a young scientist. Be ready to comment on his answers.

question


Why did you decide to become an ecologist specializing in birds?

answer


I like solving problems, and science provides a logical way of solving real-life problems. So becoming a scientist was no great surprise, I guess. Becoming a bird ecologist was just luck! I had the chance to be a field assistant for a scientist working in the Galapagos Islands, and while I was there, I saw a particular problem in behavioral biology that I wanted to solve and, in the process, made myself into a bird ecologist.

question


What educational background do you need to become an ecologist?

answer


You need at least a bachelor's degree in biology, with the chemistry, physics and mathematics training that goes along with that. Many ecologists have master’s and Ph.D. degrees also, and those degrees are necessary for some kinds of ecologist positions, like university professorships.

question


What do you do during a typical day at work?

answer


I work in two places. When I am in the field at my group's Galapagos study site, I have a long day. We study seabirds called masked boobies there, and we have put numbered leg bands on several thousand birds so that we can recognize them from year to year. Every year, I keep track of which of our boobies are still alive by doing a census at night, when most birds are sleeping at their nests in a big colony. I walk around with a head lamp and read the band numbers while the birds sleep, and I write the band numbers in notebooks. This can take all night, every night, for about two weeks. During the day, I work with the other people in the research group, students and such, helping out with their own projects. I don't get a lot of sleep in the field! I don't mind, though, because the research is exciting to me and I like my job.

When I am back in my office, I spend time teaching biology classes at Wake Forest University in North Carolina, writing grant proposals to support all of this field research, analyzing data and writing papers to make our results public. I also try to make sure that schoolkids hear about science and how scientists do their jobs, like with something called The Albatross Project (http://www.wfu.edu/albatross), which lets classes participate in our research on seabirds.



question


What do you enjoy most about your work? Is there anything about it you don't like?

answer


There are two things I enjoy most about my work. First, I get to work with interesting and enthusiastic people who are also fired up about science. Second, every once in a while I have moments in which I suddenly understand the solution to a problem that I've been working on -- those are great moments.

question


If I'm a student thinking about becoming an ecologist, what can I do now to prepare?

answer


Read a lot, and not just about science. Successful ecologists are successful in part because they have prepared their minds to attack scientific problems using a variety of intellectual tools. Take mathematics courses seriously. Ask questions about why nature is like it is, and try to get the answer yourself before asking someone else for an answer. When deciding on which college to attend, ask about opportunities to participate in research while you're a college student. See if you can arrange to have a short visit with an ecologist at a college or university near your home. Ecologists are among the friendliest people anywhere, and they would be glad to talk with someone interested in their field.

question


Is there anything else you'd like to let Frontiers viewers know about yourself or your career?

answer


I'd like to emphasize that science isn't about guys in white lab coats with big vocabularies. It's about curious people asking questions about nature and finding the answers by collecting data.
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка