МІСЦЕВІ БЮДЖЕТИ ТА МІЖБЮДЖЕТНІ ТРАНСФЕРТИ
Обсяг фінансового ресурсу місцевих бюджетів на 2016 рік сформовано з урахуванням вимог Бюджетного та Податкового кодексів України, положень програми діяльності Кабінету Міністрів України, проекту Основних напрямів бюджетної політики, схвалених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 314-р.
При визначенні обсягу ресурсу місцевих бюджетів на 2016 рік враховано:
макропоказники економічного і соціального розвитку України, схвалені постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 № 558;
підвищення розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки;
зміни в ціновій політиці щодо енергоносіїв;
норми Закону України від 12.08.2014 № 1363-VII «Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України»;
віднесення міст Кременець Кременецького району, Бережани Бережанського району Тернопільської області, Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення згідно з постановами Верховної Ради України від 13.05.2015 №№ 397-VIII, 398-VIII, 399-VIII;
положення постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження»;
зміни в адміністративно-територіальному устрої Луганської та Донецької областей відповідно до прийнятих Верховною Радою України постанов від 11.02.2015 № 177-VIII, від 20.05.2015 №№ 457-VIII, 458-VIII;
інші зміни до законодавства, що впливають на показники місцевих бюджетів та міжбюджетних трансфертів.
У цілому ресурс місцевих бюджетів на 2016 рік становить 332 194,0 млн. гривень, в тому числі за:
-
загальним фондом – 317 865,2 млн. грн.;
-
спеціальним фондом – 14 328,8 млн. гривень.
Прогнозний обсяг доходів місцевих бюджетів визначено у сумі 122 384,1 млн. грн., у тому числі за:
-
загальним фондом – 108 781,4 млн. грн.;
-
спеціальним фондом – 13 602,7 млн. гривень.
При прогнозуванні дохідної частини місцевих бюджетів було враховано:
-
статистичні показники, які використовуються при розрахунку прогнозних надходжень податків та зборів, зокрема за 2014 рік, очікувані макропоказники Мінекономрозвитку на 2015 рік та прогнозні на 2016 рік за
І сценарієм;
-
фактичне виконання дохідної частини бюджету за результатами 2012–2014 років та 7 місяців 2015 року.
З урахуванням реверсної дотації доходи місцевих бюджетів на 2016 рік становитимуть 119 309,8 млн. грн., у тому числі сума доходів:
-
загального фонду – 105 707,1 млн. гривень.
Відповідно до статей 98–100 Бюджетного кодексу України здійснено горизонтальне вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів.
За його результатами на 2016 рік визначено обсяг базової дотації – 4 753,5 млн. грн. та реверсної – 3 074,3 млн. гривень.
При розрахунку обсягу дотацій (базової/реверсної) враховано:
-
наявне населення – 40 061,4 тис. осіб;
-
надходження 10% податку на прибуток приватного сектору економіки – 2 115,8 млн. грн.;
-
надходження податку на доходи фізичних осіб до обласних бюджетів – 7 260,3 млн. грн.;
-
надходження податку на доходи фізичних осіб до бюджетів міст обласного значення та районів – 53 979,5 млн. грн.
Для обрахунку обсягів базової та реверсної дотації на 2016 рік використовувались офіційні дані звітності Державної служби статистики України щодо наявного населення станом на 01.01.2015 та Державної казначейської служби України – про фактичні надходження податку на доходи фізичних осіб, податку на прибуток приватного сектору економіки за 2014 рік.
При цьому, обсяг надходжень податків приведено у відповідність із новими нормативами зарахування.
З урахуванням зазначеного, середній рівень надходжень на 1 жителя, який враховується при горизонтальному вирівнюванні, становить з:
-
податку на доходи фізичних осіб міст і районів – 808,3 грн.;
-
податку на прибуток приватних підприємств – 56,8 грн.
-
податку на доходи фізичних осіб обласних бюджетів – 200,5 грн.;
Тобто, базову дотацію отримують:
-
бюджети міст обласного значення і районні бюджети, у яких находження податку на доходи фізичних осіб на 1 жителя нижче 727,5 грн.,
-
обласні бюджети, у яких находження на 1 жителя з:
Базову дотацію з державного бюджету у 2016 році отримають 18 обласних бюджетів, 53 бюджети міст обласного значення та 385 районних бюджетів.
Реверсна дотація передбачається, коли надходження на 1 жителя становлять
-
податку на доходи фізичних осіб – вище 220,5 грн.
-
податку на прибуток підприємств – вище 62,5 грн.
У 2016 році реверсну дотацію будуть перераховувати 6 обласних бюджетів, 64 бюджети міст обласного значення та 36 районних бюджетів.
Водночас проектом Державного бюджету України на 2016 рік передбачено, що для місцевих бюджетів Донецької та Луганської областей , на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, при горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності місцевих бюджетів базова дотація на 2016 рік визначається в обсязі, затвердженому для таких бюджетів на 2015 рік – 96,6 млн.гривень. При цьому, зазначений обсяг базової дотації затверджується у складі базової дотації як резерв коштів для надання місцевим бюджетам після повернення територій під контроль державної влади.
У цілому обсяг міжбюджетних трансфертів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, передбачено у сумі 212 884,2 млн. грн., у тому числі за:
-
загальним фондом – 212 158,1 млн. грн.;
-
спеціальним фондом – 726,1 млн. гривень.
За загальним фондом передбачені такі трансферти:
-
дотації – 6 845,9 млн. грн., у тому числі:
-
базова дотація – 4 753,5 млн. грн.,
-
стабілізаційна дотація – 2 000,0 млн. грн.;
-
додаткові – 92,4 млн.грн., з них:
-
міському бюджету міста Славутича на забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста – 10,0 млн. грн.;
-
на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб'єктам космічної діяльності – 82,4 млн. гривень.
-
субвенції – 205 312,2 млн. грн., у тому числі:
-
на здійснення державних програм соціального захисту населення – 92 998,4 млн. гривень, з яких на:
-
виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу – 46 851,6 млн. грн.;
-
надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот – 43 000,0 млн. грн.;
-
надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу – 956,7 млн. грн.;
-
надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот), на компенсацію втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян – 2 190,1 млн. грн.
-
освітня– 50 721,5 млн. грн., в обсязі якої враховано:
-
резерв коштів (1% загального обсягу субвенції) – 507,2 млн. грн.;
-
резерв коштів для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей – 1 106,3 млн. грн. (виходячи із затверджених на 2015 рік сум з урахуванням змін умов оплати праці у 2016 році).
-
медична– 53 074,0 млн. грн., в обсязі якої враховано:
-
цільові видатки – 2 131,1 млн. грн. для:
-
лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет – 638,9 млн.грн. (на рівні 2015 року);
-
забезпечення додаткових виплат медичним працівникам системи екстреної медичної допомоги відповідно до Закону України «Про екстрену медичну допомогу» – 431,1 млн.грн.;
-
лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу – 1 042,7 млн.грн.;
-
виплати щомісячної державної допомоги ВІЛ-інфікованим дітям і дітям, які страждають на хворобу, зумовлену ВІЛ, та здійснення банківських послуг, пов’язаних з виплатою цієї допомоги – 18,4 млн.грн.
-
резерв коштів (1% загального обсягу субвенції) – 530,7 млн. грн.;
-
резерв коштів для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей – 2 851,7 млн. грн. (виходячи із затверджених на 2015 рік сум з урахуванням змін умов оплати праці у 2016 році).
-
на підготовку робітничих кадрів – 6 891,2 млн. грн., в обсязі якої враховано:
-
резерв коштів (1% загального обсягу субвенції) – 68,9 млн. грн.;
-
резерв коштів для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей – 633,2 млн. грн. (виходячи із затверджених на 2015 рік сум з урахуванням змін умов оплати праці у 2016 році).
-
на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях за принципом "гроші ходять за дитиною" – 769,4 млн. гривень.
В обсязі субвенції враховано резерв коштів для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей – 63,4 млн. грн.;
-
на придбання витратних матеріалів для закладів охорони здоров'я та лікарських засобів для інгаляційної анестезії – 19,0 млн.грн.;
-
на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги – 138,0 млн.грн.;
-
на здійснення фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, – 115,9 млн. грн.;
-
на виконання заходів щодо радіаційного та соціального захисту населення міста Жовті Води – 8,5 млн.грн.;
-
на будівництво (придбання) житла для сімей загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, а також для інвалідів I–II груп з числа військовослужбовців, які брали участь у зазначеній операції, та потребують поліпшення житлових умов – 300,0 млн.грн.;
-
на проекти ліквідації підприємств вугільної та торфодобувної промисловості і утримання водовідливних комплексів у безпечному режимі на умовах співфінансування (50 відсотків) – 256,3 млн. гривень;
-
на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів – 20,0 млн. гривень.
За спеціальним фондом державного бюджету місцевим бюджетам передбачено субвенції на:
-
реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту "Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей" – 179,7 млн.грн.;
-
завершення будівництва метрополітену у м. Дніпропетровську – 546,4 млн.грн.
Для надання державної підтримки соціально-економічного розвитку регіонів у проекті Державного бюджету України на 2016 рік передбачені бюджетні програми:
„Державний фонд регіонального розвитку, у тому числі проекти добровільного об’єднання територіальних громад“ з обсягом фінансування 5 280,0 млн. грн. ( 1% прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту Державного бюджету України на 2016 рік);
„Державні капітальні видатки, що розподіляються Кабінетом Міністрів України“ – 1 000,0 млн. гривень. |