Напрямки оздоровчої роботи з дітьми




Скачати 142.76 Kb.
Дата конвертації18.04.2016
Розмір142.76 Kb.
Напрямки оздоровчої роботи

з дітьми

Я не боюся ще й ще раз повторити: 


турбота про здоров΄я - це
найважливіша праця вихователя.
Від життєрадісності, бадьорості
дітей залежить їхнє духовне
життя, світогляд, розумовий
розвиток, міцність знань, віра в
свої сили...".

В. О. Сухомлинський

     Усі ми знаємо, що немає в людини більшої цінності, ніж здоров'я.

     З давніх-давен відоме гасло : „ Твоє здоров'я - в твоїх руках ". Формування, збереження та зміцнення здоров'я дітей - одна з найболючіших, найактуальніших проблем нашого суспільства.

     Загальновідомо, що основи здоров'я закладаються в період раннього та дошкільного дитинства, тож збереження, формування та зміцнення здоров'я кожного малюка є пріоритетним завданням суспільства, родини та дошкільного закладу. Для реалізації цього завдання особливо важливо сформувати у дитини відповідальне ставлення до власного здоров'я і знання про нього, оздоровчі уподобання, інтереси, потреби та життєві звички. Феномен здоров'я був предметом дослідження багатьох учених і розглядався у кількох аспектах: філософському, медико-біологічному, соціально-педагогічному. Його вивчали зокрема М. Амосов, Є. Вайнер, В. Войтенко, Г. Нікіфоров, Ю. Лісицин, В. Петренко та інші.

      Дослідження науковців свідчать, що у формуванні здоров'я дітей 20 % належать спадковості, 20 % екологічному чиннику, 10 % медичному забезпеченню, а 50 % умовам виховання, навчання та способу життя.

      У преамбулі статуті ВОЗЗ здоров'я охарактеризовано як „ стан найбільшого фізичного, психічного та соціального благополуччя дітей, а не тільки відсутність хвороб та фізичних вад ".

      Враховуючи актуальність проблеми здоров'я національні програми: „ Освіта ( Україна ХХ1 століття ), „ Діти України ", Національна доктрина розвитку освіти та програма „ Здоров'я нації " визначають найважливішими стратегічними завданнями, всебічний розвиток людини ( в тому числі і дитини), становлення її духовного, психічного та фізичного здоров'я, формування у дітей відповідального ставлення до нього, як до найвищої індивідуальної та суспільної цінності. Ці завдання знайшли відображення в Конституції України, Законах України, „ Про освіту ", концепції національної безпеки України, у базовому компоненті дошкільної освіти.

      Отже, оскільки здоров'я є найважливішою цінністю, то і установка на його збереження є основою світогляду як для вихователів, так і для вихованців.

      Педагоги санаторних груп нашого дитячого закладу звернулися до нетрадиційних оздоровчих методик, вивчили та ввели у практику роботи :

​ Систему парадоксальної дихальної гімнастики

А. Н. Стрельникової, Бутейко.

​ Розминальні та дихальні вправи системи "хатха-йоги" і комплексу „бебі-йоги", дихально-оздоровчий комплекс „кунг-фу" та гімнастику у-шу для дошкільників.

​ Точковий масаж біологічно активних зон організму за методикою

А. А. Уманської.

​ Зібрали максимум інформації про дітей своєї групи та їхніх батьків, нахилів та психофізіологічних особливостей їх організму.

​ Придбали в групи масажери, м'ячі, еспандери, шиповані м'ячі, штучні жорсткі доріжки , фігурні мочалки.

Виготовили:

​ „Доріжки здоров'я" для активізації рефлекторних зон стопи та зміцнення імунної системи:

​ доріжки з різноколірними слідами з кутом зовнішнього розвороту носків на 13,5 градусів для лікування стопи,

​ подушечки різних кольорів: червоного, синього, зеленого, жовтого, рожевого у формі геометричних фігур ( для розвитку у дітей тактильних відчуттів, профілактики плоскостопості та загального оздоровлення організму ) з різними наповнювачами: квасоля, просо, каштани, горох.

​ універсальні посібники: півлітрові пластикові пляшки, частково наповненні піском, кульки - брязкальця, зроблені з дводенець пластикових пляшок, наповненими металевими кришечками, кольорові палички.

Склали модель педагогічної роботи з батьками:

„Криничка здоров'я дошкільників"

​ Як стати неболійкою (виявлення критеріїв здоров'я дитини. Виявлення знань у батьків про нетрадиційні методи оздоровлення дітей).

​ Таємниці домашньої аптечки (конкурс знань батьків про засоби профілактики та лікування грипу).

​ Плоскостопість як її виявити (панорама „Комплекс вправ при плоскостопості").

​ Як стати неболійкою? (література на вихідний день).

​ „Сова" чи „жайворонок" (консультація для батьків).

 

Створили умови:



Умови формування фізичного здоров'я:

​ створення в групах належного санітарно - гігієнічного, повітряного, світлового режиму. Чистота, наявність чистого повітря і освітлення позитивно позначаються на роботі серцево-судинної, дихальної та нервової систем;

​ регулювання психічної, фізичної й емоційної працездатності дітей, дотримання її періодів ( оптимум і спад ), зняття втоми;

​ активізація рухової діяльності дітей, проведення динамічних хвилинок

( для розвитку великої та дрібної мускулатури тіла );

​ цілеспрямований розвиток усіх органів і систем організму дітей ( у тому числі і систем мозку ) : дихальної, серцево-судинної, шкіри, органів зору, нюху засобами різних сучасних технологій;

​ збереження та охорона дитячого слуху, зору, голосу, постави;

​ використання елементів загартовування дітей;

​ виконання гігієнічних процедур перед вживанням їжі, після туалету;

​ організація достатнього денного сну для дітей дошкільного віку; цікавого та корисного відпочинку.



Умови для формування психічного здоров'я дітей:

​ створення гармонійних, доброзичливих взаємовідносин між педагогом і дітьми, а також між самими дітьми;

​ прояв педагогом почуття любові до дітей, ніжності, доброти;

​ активізація у дітей прояву радості, подиву, зацікавлення, захопленості;

​ цілеспрямований розвиток психічних процесів, позитивних психічних станів і властивостей особистості.

Умови для формування духовного здоров'я:

​ виховання в дітей дбайливого ставлення до природи, людини, до духовних цінностей сім'ї, народу, усього людства, рідної мови, культурної спадщини країни й усього світу, національних традицій як українського народу, так і народів етнічних меншин.



Умови для формування соціального здоров'я:

​ позитивні контакти педагога з дітьми ( словом, жестом, поглядом, мімікою );

​ добрі, культурні, дієві взаємовідносини між дітьми;

​ навчання дітей ( у взаємовідносинах ) самооцінки й оцінювання інших дітей з усвідомленням мотивів поведінки, вчинків;

​ розвиток у дітей самостійності суджень, думок, рішень у пізнавальній, ігровій, трудовій діяльності;

​ формування у дітей активної життєвої позиції.



До плану роботи з дітьми ми включили

фізкультурно-оздоровчий блок:

 

Види гімнастики: стимулювальна;

​ дихальна;

​ пальчикова;

​ для очей;

​ коригуюча;

​ міогімнастика;

​ психогімнастика.

 

Спеціальні вправи та ігри:

​ розвиток дрібної моторики;

​ розвиток психомоторики;

​ розвиток уваги та пам'яті;

​ корекція постави;

​ попередження плоскостопості;

​ валеологія.

 

Психокорекція:

​ казкотерапія

​ сміхотерапія

​ музтерапія ( музичний супровід режимних моментів, музичне оформлення фону занять ).

Види масажу:

​ дотиковий за А.Уманською;

​ масаж вушних раковин;

​ масаж стоп ніг;

​ біомасаж за допомогою щіточок;

​ лікувально-профілактичний, оздоровчий, ортопедичний;

​ епізодичний самомасаж для поліпшення носового дихання;

​ масаж очей, великих м'язів очей;

​ масаж потилиці;

​ самомасаж та з масажерами.

 

Елементи методик:

​ „бебі-йога";

​ „хатха-йога";

​ „у-шу";

​ „кунг-фу".

Аромо та фітотерапія, аерофітотерапія

​ Ароматизація приміщень ( евкаліпт, гірська сосна, часник, лимон, герань, чебрець );

​ Фіточай ( шипшина, листя чорної смородини, малини, Карпатський чай „ лісові ягоди ";

​ Напої з ягід, узвар;

​ Вітамінотерапія;

​ Вітаміни С, А, Е, D. Аромотерапія із засушеними травами в мішечках тасон на них.

 

 

Аутотренінг і психогімнастика:



 

​ ігри та вправи з розвитку емоційної сфери;

​ ігри - тренінги на подавлення негативних емоцій і зняття невротичного стану;

​ цілющі мудри;

​ „ етюди душі ";

​ „ екран настрою ";

​ ігри - медитації.

 

Кольоротерапія.

Кольоровий і світловий супровід середовища та навчального процесу.

 

Клінічна корекція:

 

​ лікувальний масаж;



​ оздоровчий, ортопедичний;

​ фіточай ( грудний збір, елекосол );

​ ЛФК;

​ лікарські засоби (елеутерокок ).



 

Педагоги нашого закладу завжди кажуть: «Не забувайте відкрито посміхатися очима, переповнювати своє серце радістю - це захистить вас від хвороб», та пам'ятайте крилатий вислів А. Мюссе: «Фізичні вправи можуть замінити багато ліків, та ні одні ліки в світі не можуть замінити фізичні вправи».

  

Виробляємо правильну поставу дитини змалку 

(попередження та профілактика постави та плоскостопості) 

     Простежте уважно за дитиною: як вона сидить, ходить, тримає голову, яка в неї фігура. Кожен з нас хотів би бачити свою дитину спритною, здоровою, стрункою. Необхідно знати, що гармонійність ,будови тіла залежить від постави, яка формується в період росту і розвитку організму дошкільника. Правильна постава не тільки естетична, але й створює оптимальні умови для роботи серцево-судинної, дихальної і травної системи, позитивно впливає на самопочуття дитини. Фізіологічні вигини хребта у дітей формуються до 6-7 років. Через несприятливі зовнішні умови можуть виникнути різні порушення постави, а їх, профілактика найбільше ефективна саме в дошкільному віці.

      Всім нам добре відомо, що просто необхідно стежити за здоров'ям та фізичним розвитком дитини, щорічно звертатися до лікаря на медичні огляди. Та інколи так буває, що під час короткочасних та епізодичних оглядів лікар може не помітити деяких дефектів постави. Батьки повинні звернути увагу на поставу дітей та оглядати їх в домашніх умовах. Оглядають дитину спереду, збоку і зі спини. Під час огляду спереду звертають увагу на контури і рівень розташування плечей, на форму грудної клітки. Необхідно також перевірити, чи немає яких-небудь асиметричних відхилень (вгнутість або сплющення однієї із сторін тулуба). Коли дитина повернеться спиною, належить перевірити правильність положення голови, лінії шиї, плечей, спини. Лінію хребта краще всього видно при нахилі дитини вперед. При нормальній поставі хребет розміщується по середній лінії тулуба, плечей і кути лопаток знаходяться на одному рівні, поперечні проміжки(між боковою поверхнею тулуба і опущеними вниз руками) повинні бути однаковими.

      Під час огляду збоку, треба звернути увагу на контури живота. Випучений чи відвислий живіт свідчить проте, що у дитини слабкі м'язи черевного пресу.

     Одним з найбільш поширених порушень постави є право-або лівостороннє викривлення хребта(сколіоз). При сколіозі, одне плече підняте, лопатки розміщені асиметрично, одна бокова сторона тулуба випукла, друга - западає

     хребці скручуються навколо своєї осі, через що випирають ребра або утворюється горб.

      Друге порушення постави - кіфотична постава(кіфоз), крім слабкого розвитку м'Язів спостерігаються зміни в зв'язочному апараті хребта, зв'язки розтягнуті і тому природний згин хребта в грудній області значно збільшений.

     Лордотична постава(лордоз)- значна зігнутість хребта в поперековому відділі шийний згин зменшений, надмірно видається живіт.

      Попередити дефекти постави значно легше, ніж їх лікувати. Профілактика порушень постави здійснюється в дошкільному закладі освіти та повинна здійснюватись в сім'ї обов'язково в двох напрямках :створення оптимальних гігієнічних умов(правильне освітлення, систематичне провітрювання приміщення, дотримання режиму дня, відповідні до зросту дитини меблі) і цілеспрямована виховна робота.

      Такі засоби фізичної культури ,як загально розвиваючи вправи, рухливі ігри, вправи спортивного характеру, загартовуючи процедури сприяють формування правильної постави.

      Для виправлення окремих видів порушень постави рекомендуються такі вправи.

Вправи для виправлення сколіозу

      В.п.- лежачи на животі, руки вперед. Підняти ліву руку вгору, зробити коловий рух рукою вліво-назад, повернутися у в.п. те ж виконати правою рукою. Повторити 8-10 разів.

      В.п.- сидячи на підлозі, руки на поясі, ноги калачиком. Нахил вліво, ліктем торкнутися коліна(вдих) і повернутися у в.п.(видих). Те саме виконати вправо. Повторити 8-10 разів.

 

Вправи для виправлення лордозу

     В.п.- стійка ноги на ширині плечей на відстані кроку від стола(стільця),кисті рук на краю стола(спинки стільця),пружні нахили тулуба вперед, коліна не згинати. Дихання довільне. Повторити 8-10 разів. Після нетривалої паузи вправу повторити.

     В.п.- стійка ноги на ширині плечей, руки за спиною, кисті в замок, нахил тулуба вперед, руки відвести назад (видих)і повернутися у в.п.(вдих). Коліна не згинати. Повторити 8-10 разів.

     В.п.- сидячи на підлозі, ноги нарізно ,руки в сторони. Нахил ліворуч, торкнутися правою рукою носка лівої ноги(видих) і повернутися у в.п.(вдих). Ті самі рухи виконати до правої ноги. Повторити 8-10 разів.

Вправа для виправлення

сутулості і кіфозу

      В.п.- основна стійка ( ступні ніг паралельні, руки опущені вниз). Підняти руки в сторони, праву ногу назад на носок (вдих); повернутися у в. п. (видих). Ті самі рухи виконати до лівої ноги. Повторити 8-10 разів.

      В. п.- сидячи на стільці, спина торкається стінки, руки на поясі. Руки вниз-назад за спину стільця (видих) і повернутися у в. п. (вдих). Повторити 10-12 разів.

      В. п.- лежачи на спині, руки в сторони. Відвести руки вгору, зробити оплеск над головою(вдих) і повернутися у в.п. (видих). Повторити 8-10 разів.

     В.п.-о.с. Підняти руки через сторони вгору, торкнутися долонями потилиці (вдих) і повернутися у в.п.(видих). Голову не опускати ,прогнутися в попереку. повторити 8-10 разів.

     В.п. - лежачи на животі, руки вперед. При підняти голову, руки і ноги вгору,

     Прогнутися в попереку(вдих) і повернутися у в.п.(видих). Повторити 8-10 разів.

     В.п.- упор стоячи на колінах. Піднімаючи голову і витягуючи руки вперед, прогнути спину (видих) і повернутися у в.п.(вдих). Повторити 8-10 разів.

     Ходьба з мішечком піску на глоові9масою 500г),руки в сторони, потім на пояс(до1,5-2 хв.)

      Одним з найефективніших засобів профілактики різних порушень постави є плавання. Під час плавання у дитини підвищується рухливість хребетного стовпа і укріплюються всі великі групи м'язів тулуба. Під час занять з плавання розвивається грудна клітка. Глибоке дихання запобігає її ущільненню, надмірному опусканню ребер.

      На формування постави значний вплив здійснює статико-динамічна функція стопи. Навіть незначна зміна її форми може стати причиною порушення правильного положення таза, хребта і як наслідок цього-патологічні дефекти постави. Батькам слід звернути увагу на взуття дитини. Невисокий(1-2 см)і широкий каблук сприяє оптимальному куту розгинання в гомілковому суглобі. Чешки або кеди зручні для занять з фізичної культури,

але не придатні як повсякденне взуття.



Вправи для профілактики і корекції

плоскостопості у дошкільників

​ Ходьба на носках п'ятках, зовнішніх сторонах стопи. Руки на поясі, спина пряма(1-2 хв.)

​ Ходьба з високим підніманням стегна. Носки відтягувати, руки на поясі(1-2хв.)

​ Ходьба босими ногами по гімнастичний палиці прямо і боком(30 сек.)

​ Біг на носках у повільному темпі (1,5-2 хв.)

​ Піднімання навшпиньки. Стопи паралельні, руки на поясі(8-12 разів)

​ Перекат з п'ят на носки і з носків на п'яти, руки на поясі(8-12 разів)

​ Присідання на всій стопі, носки разом, п'яти нарізно (6-8 разів)

​ Присідання на носках(6-8 разів)

​ Стрибки на місці на одній і обох ногах (10-16 разів)

​ Сидячи на підлозі згинання і розгинання стопи, не відриваючи п'ят від підлоги(15-20 разів)

​ Захват пальцями ніг предметів на підлозі(1,5-3 хв.)

​ Прокочування м'яча стопою . Вправу виконувати по черзі правою і лівою ногою(2-4хв)

​ Колові рухи стопами(12-16 разів кожною стопою).

Неабияке місце займають профілактичні масажі.

Для запобігання порушень постави

Дитина лежить на животі ,руки вздовж тулуба.



Погладжування

      Ліва рука дорослого кладеться поперек ліворуч від хребта дитини, права-на лопатку праворуч від хребта. Зустрічні легкі й вільні рухи(ліва рука рухається вгору, права-вниз)протягом 20-40 сек.(доки шкіра не почервоніє).



Розминання

     Спіралеподібні рухи пучками трьох пальців (вказівний, середній, безіменний) згори вниз по правій, потім по лівій стороні спини. Пальці від шкіри не відривати, кожну сторону розминати 3-5 разів.



Погладжування

      Пружіння. Два зігнутих пальці (працюють середні фаланги вказівних і середніх пальців) поставити так, щоб хребет опинився між ними. Один-два рази пройти уздовж хребта від лопаток до попереку легкими пружними натискуваннями.



Для запобігання плоскостопості

Погладжування. Великим пальцем 5-7 разів виконати рухи по краю всієї п'яти, по вигину стопи до великого пальця дитини.

Штрихування. Вказівним пальцем 5-7 разів у горизонтальному напрямку виконати зигзагоподібні короткі рухи по центру стопи(зліва направо).


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка