Народна медицина народилася в серці народу, до народу вона й має бути повернута




Скачати 47.24 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір47.24 Kb.
НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК-МАНДРІВКА З БІОЛОГІЇ

у 7 класі
Підготувала вчитель біології

вищої категорії, старший вчитель

Червоноградського НВК №13, Теслюк Н.Ю.

Тема уроку: Народна медицина народилася в серці народу, до народу вона й має бути повернута.

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями народної медицини, вказати на її валеологічні основи, формувати повагу до народних зцілителів, фітотерапевтів, виховувати любов до природи.

Обладнання: гербарії лікарських рослин, таблиці, на яких зображено лікарські рослини, малюнки рослин, коробки із лікарською сировиною, виставки відповідної літератури, на дошці вислів Л.Павленка: «Народна медицина народилася в серці народу, до народу вона й має бути повернута», саморобна квітка «Вічного здоров’я», аудіозапис пісні «Смерекова хата», мультимедійна презентація, комп’ютерне забезпечення.

Хід уроку:

(Учні поділені на 6 груп: «Зелена аптека на подвір’ї», «Зелена аптека узлісся, лісу», «Зелена аптека лук і полів», «Зелена аптека городу», «Зелена аптека на підвіконні», «І бур’яни лікують». )



Вчитель: В житті українського народу останнім часом відбувається багато подій, які значно змінюють наші погляди на прожиті роки, допомагають краще збагнути процес оновлення. До таких подій можна віднести і відродження забутого скарбу нашої землі – народної медицини чи як по-іншому ще говорять, лікування за допомогою лікарських рослин. Що ж це за рослини? Так, лікарськими називають рослини, що містять речовини, які мають властивості запобігати хворобі або виліковувати її. Знову стежина народної мудрості веде нас до природи, до отих квітів, травинок, що в людині оживають здоров’ям. І справедливими є слова лікаря фітотерапевта Леоніда Павленка, який сказав, що «Народна медицина народилася в серці народу, до народу вона й має бути повернута.» Людський організм – це частинка природи як і трави, що ростуть на землі. І саме трави допомагають хворій людині бути здоровою, а здоровій – ще більше зміцнювати свій організм. А чи хочете ви, діти, бути здоровими? А що значить для вас бути здоровими? (Відповіді учнів)Зрозуміло. Тому, я вам сьогодні пропоную здійснити мандрівку у пошуках квітки вічного здоров’я. Дорога наша буде довгою і нелегкою і, щоб віднайти чарівну квітку якнайшвидше, ви повинні мені весь час допомагати своїми розповідями, які підготували до уроку заздалегідь, а я за це кожній групі буду давати пелюстку зачарованої квітки. Домовились? Отож, вирушаймо у подорож.

Існує така легенда: «Коли Бог вигнав за гріх Адама і Єву із раю, то сказав: «Якщо ви такі неслухняні і розумніші за мене, самі й лікуйтеся від недуг». І розсипав над Землею насіння різних цілющих трав. Найбільше попало цього насіння на українську родючу землю.» Тому українці здавна були добрими травниками. Майже в кожному селі хтось із травників займався лікуванням травами, зіллям. Вони знали понад 350 видів рослин, що мали лікувальні властивості. Був звичай починати збирати трави 10 травня (день Семена, Зілота), коли вони зацвітали і продовжували збирати протягом червня і особливо на Івана Купала. Травники говорили, що на Івана пахощі квітів і трав найп’янкіші, зілля найпомічніше. Тому народ і оспівував ці рослини в піснях, легендах, віршах, коломийках.

У рідному краї і серце співає…

І кожна травинка і кожна билинка

Вигадують мрії на теплих вітрах,

Під вітрами мальви, в саду материнка

Оспівані щедро в піснях.

Є рослини, які народ особливо шанує і вони є обов’язкові біля хати дбайливої господині.

Хата моя, біла хата,

Рідна моя сторона!

Пахне любисток і м’ята,

Мальви цвітуть край вікна.



Це м’ята, нагідки, рум’янок, любисток, рута пахуча, мальви. І нехай колись в спогадах про рідний дім, далеку пору дитинства у вашій пам’яті і спливуть пахощі м’яти, цвіт любистку, розпростерті стебельця споришу біля батьківського порогу, яскравіші за вогонь нагідки під вікном рідної оселі.

(Звучить мелодія пісні «Смерекова хата».)

(Далі – групова форма роботи. Розповіді учнів супроводжуються демонстрацією ілюстрацій, мультимедійної презентації)

Учні (за першим столом «Зелена аптека на подвір’ї») розповідають про м’яту, деревій, любисток, подорожник, нагідки, зачитують короткі легенди, вірші, особливості лікувальних властивостей, ілюструють їх.

Вчитель: А стежка веде нас далі від батьківської хати на узлісся і в ліс.

Учні (за столом «Зелена аптека узлісся, лісу») розповідають про суниці, шипшину, березу, дуб, липу, звіробій, терен.

Вчитель: І ось стежина нас вивела на луки та поля.

Учні (третьої групи «Зелена аптека лук та полів») розповідають про полин, чебрець, волошки, див’ясил, маки.

Вчитель: Через луки та поля прийшли ми з вами на наші городи, на яких теж виявляється є багато лікарських рослин.

Учні (групи «Зелена аптека городу») розповідають про лікувальні властивості культурних рослин (картопля, малина, топінамбур).

Вчитель: А якщо хтось занедужав сильно і не може вийти з дому, то йому допоможуть ті рослини, які ростуть на підвіконні. Чи не так?

Учні (групи «Зелена аптека на підвіконні») розповідають про алое, аспарагус, гібіскус, пеларгонія.

Вчитель: Всі ми знаємо якої шкоди завдають нашим городам бур’яни, вони наші злі вороги з якими ми весь час ведемо боротьбу. Нищимо їх, вириваємо, не розуміючи того, що і вони теж є рослинами і можуть нам бути у потребі.

Учні (шостої групи «І бур’яни лікують» ) розповідають про кропиву, грицики, череду, лопух.

Вчитель: Молодці, дітки. Чи всі групи отримали пелюстку? Дуже добре. Пелюстки квітки ми знайшли, але квітка наша залишається ще неживою, а щоб вона розцвіла і додавала вам сил та здоров’я, то у цьому допоможуть ваші знання, які ви отримали на уроці. Але я вас попереджала, що дорога терниста, довга та нелегка, тому один учень від групи повинен пройти через кабінет народного цілителя. Тобто: у мене на столі є дуже багато коробок з лікарською сировиною. Я називаю симптоми умовної хвороби, а учень знаходить ліки для себе. Зрозуміли? Ви ж усі записуєте в зошити хворобу і ліки від неї.

(Після цього збирається уся квітка.)

Вчитель: Подивіться, діти, як ожила наша квітка. Скільки здоров’я та радості вона зможе нам принести! І щоб вона не втратила цілющої сили залежить лише від вас. Все життя пам’ятайте слова зцілительки з Делятина Івано-Франківської області: «Щоб перемогти зло, пам’ятайте тільки радості, а прикрощі вчіться швидко забувати. Відкиньте всі страхи, викорініть із себе почуття заздрості – це дуже погане почуття. Запам’ятайте, коли ви комусь посилаєте зло, воно неодмінно повертається бумерангом і б”є по вас. Ніколи не сваріться – побачили б ви, яка чорна страшна хмара оточує вас, коли ви сваритеся, ви б її запам’ятали назавжди. Не плюйте на святу землю, на ній ростуть обереги вашого здоров”я - трави. Немає хвороби, яку б вони не вилікували. Задумайтесь: 4000 рослин мають лікувальні властивості, а ми використовуємо лише приблизно 300 видів. Коли йдете по лікарські рослини, ласкаво попросіть: «Земле, дай мені, будь ласка, цю квіточку… Дерево, дозволь узяти твою гілочку…» Самі собі, людям, деревам і квітам усміхайтесь… І тільки тоді ви відчуєте вогонь спілкування з Богом, а відчувши його, завжди будете прагнути цього вогню незміреного ні з чим щастя – мати міцне здоров’я на всі літа».

Завдання додому: продовжувати збирати легенди, цікаві відомості, записи старожилів про рослини.
Використана література:

1. Яцук Г.В. Біологія і духовність. - Тернопіль, 1994.


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка