Навчально-методичний посібник на допомогу педагогічним працівникам у підготовці та проведенні




Сторінка1/4
Дата конвертації14.04.2016
Розмір0.63 Mb.
  1   2   3   4



Навчально-методичний центр цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Вінницької області

Методичний кабінет



НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК

(НА ДОПОМОГУ ПЕДАГОГІЧНИМ ПРАЦІВНИКАМ

У ПІДГОТОВЦІ ТА ПРОВЕДЕННІ

«ТИЖНЯ ЗНАНЬ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ»)

м. Вінниця

Рекомендовано Головним управлінням з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Вінницької облдержадміністрації (лист від 09.11.2010 року № 04-02-4-1147).


Рекомендовано Управлінням освіти та науки Вінницької обласної державної адміністрації.

Рецензенти:

Вовченко С.Д. – начальник Головного управління з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Вінницької облдержадміністрації;

Івасюк І.Д. – начальник Управління освіти та науки Вінницької обласної державної адміністрації;

полковник. сл. ЦЗ Степанов С.М. – начальник Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області;

Загривий О.О. методист з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності Вінницького обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методичний посібник підготовлено працівниками методичного кабінету навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області.
Навчально-методичний посібник містить методичні рекомендації та інформаційно-довідковий матеріал для підготовки та проведення теоретичних та практичних занять (заходів) згідно тематичного плану «Тижня знань безпеки життєдіяльності» в загальноосвітніх навчальних закладах.

Посібник розрахований на педагогічних працівників середніх загальноосвітніх навчальних закладів, які залучаються до підготовки та проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності».


Методичний посібник розглянутий та схвалений на методичній нараді Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області (протокол №8 від 27.10.2010р.).

Хто попереджений - той захищений

«Швидше всього наздоганяє
та небезпека, яку зневажають»



Публіцій Сір

Сьогодні, як ніколи, підвищується роль освіти у підготовці школярів до самостійного життя у світі, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація з кожним роком погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного життя і здоров’я. Отже, виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, із засвоєним алгоритмом дій в умовах конкретної надзвичайної ситуації - одне з пріоритетних завдань, яке поставлене сьогодні перед освітою.

За даними Держкомстату, дорожньотранспортнi пригоди, пожежі, нещасні випадки на воді, випадкові та навмисні пошкодження, аварії, травмування в побуті тощо щорічно забирають життя десятків тисяч людей, і немала частина з них – діти…

Основною причиною такого загрозливого становища с незнання чи нехтування елементарними правилами безпеки, недостатня iнформованiсть щодо поведінки у разі виникнення надзвичайних ситуацій, вiдсутнiсть практичних навичок самодопомоги.

У профiлактицi дитячого травматизму велику роль вiдiграють працівники системи освіти, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій, правоохоронних органів. Безумовно, їх спільне прагнення забезпечити безпеку життя дітей, дає свої позитивні результати, але цю роботу необхідно проводити систематично, особливо напередодні канікулярного періоду.

Саме тому виникла необхідність проведення в навчальних закладах додаткових заходів з метою надання дітям елементарних знань з питань особистої безпеки, вивчення правил поведінки під час надзвичайних ситуацій, особливо тих, вірогідність виникнення яких достатньо висока на тій чи іншій території, та в які можуть потрапити саме діти.

Одним з таких профілактичних заходів є «Тиждень знань безпеки життєдіяльності». Щорічно Міністерство освіти і науки України та Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи видають спільний документ, яким рекомендовано в загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладах двічі на рік, напередодні зимових та літніх канікул, проводити «Тиждень знань безпеки життєдіяльності» (спільний лист від 03.04.2007р. МОН України №1/12-1292 та МНС України №01-3963).

В даному посібнику надані методичні рекомендації щодо підготовки та проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності», а також зібраний навчальний матеріал відповідно до тематичного плану проведення тижня. Сподіваємось, він допоможе педагогічним працівникам навчальних закладів і всім, хто займається питаннями безпеки життєдіяльності в середньоосвітніх навчальних закладах якісно, цікаво, а головне корисно проводити даний захід.



Рекомендації щодо проведення

«Тижня знань безпеки життєдіяльності»
Загальна мета «Тижня безпеки життєдіяльності» складається з:

освітньої - формувати в учнів свідоме ставлення до свого життя та здоров’я;

популяризувати основні правила безпечної життєдіяльності серед молоді;

розвиваючої розвивати в учнів життєві навички, що мають ключове значення для безпеки повсякденного життя;

виховної педагогічними методами впливати на реальну поведінку учнів шляхом розвитку у них життєвих навичок необхідних для безпеки їхнього повсякденного життя;

виховувати в учнів гуманне ставлення до людини, що потрапила в біду, викликати до неї співчуття, бажання допомогти;

пропагувати професію рятувальника;

мотиваційної створювати позитивну мотивацію у школярів до вивчення правил безпечної поведінки в різних небезпечних ситуаціях;

практичної - підвищити рівень практичної підготовки учнів до дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, закріпити отримані знання на практиці;

відпрацювати стереотипи поведінки школярів в умовах загрози та виникнення НС.

Запорукою успішного проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» є ефективна організація навчально-виховного процесу, який дасть можливість учням оволодіти основними знаннями, уміннями та навичками безпеки повсякденного життя, а також сформувати у школярів правила безпечної поведінки та необхідність дотримання їх в різних нестандартних ситуаціях.
Проведення тижня може включати такі етапи:


  • визначення тематики заходів тижня: слід враховувати сезонні ризики: наприклад, наприкінці першого семестру варто більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в умовах низьких температур, під час проведення новорічних та Різдвяних свят тощо. Наприкінці другого семестру слід наголошувати на правилах поведінки під час відпочинку біля водоймищ, при зустрічі з дикими та свійськими тваринами, під час грози, подорожі до лісу тощо;

  • продумане планування: підбір навчально-дидактичного матеріалу та визначення форм проведення заходів тижня повинні відповідати віковим групам та індивідуальним особливостям дітей: 1-4 класів, 5-7 класів, 8-9 класів, 10-11 класів;

  • чітка та результативна організація навчально-виховного процесу;

  • використання сучасних педагогічних методик: інтерактивних, проектних, тренінгових тощо, які дадуть змогу задіяти не тільки свідомість дитини, а і її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну людину»;

  • використання міжпредметних зв’язків: оскільки безпека життєдіяльності - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів слід опиратися на знання учнів з природознавства, біології, географії, хімії, фізики, основ здоров’я тощо;

  • моделювання стереотипів поведінки школярів в умовах загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, засвоєння основних правил поведінки, які гарантують безпеку повсякденного життя дитини;

  • підведення підсумків тижня.


Безумовно, успішне втілення завдань, які поставлені перед освітніми закладами щодо навчання та виховання дітей, ознайомлення їх з правилами безпеки, можливе тільки при творчому поєднанні класних і позакласних заходів та гурткової роботи.

Особливу увагу необхідно приділити засвоєнню практичних дій учнів, їх вмілому поводженню в різних життєвих ситуаціях.
Під час проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» можна виокремити такі компоненти:

теоретичний, практичний, ігровий.

Теоретичний компонент може бути різноманітним. Його основне завдання – розширити та поглибити знання школярів про основи безпеки життєдіяльності, різного роду надзвичайні ситуації та правила поведінки під час їх виникнення, безпеку у повсякденному житті, ведення здорового способу життя тощо. Теоретичні знання школярі можуть отримати в ході проведення конференцій, диспутів, дискусій, дебатів, круглих столів на які бажано запрошувати фахівців з відповідних галузей.

Практичний компонент передбачає виконання школярами практичних дій: моделювання стереотипів поведінки школярів в умовах загрози та виникнення різного роду надзвичайних ситуацій, проведення етапів змагань юних рятувальників за програмою Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки» та спортивних естафет тощо;

Ігровий компонент знайшов своє застосування в конкурсах, вікторинах, турнірах, рольових іграх, театралізованих виставах - найбільш видовищних масових заходах «Тижня знань безпеки життєдіяльності». Основна перевага вищезгаданих заходів в тому, що участь в них можуть брати всі без виключення учні.
Основні вимоги до проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності»:

1. Залучення всіх учнів до участі в заходах «Тижня знань безпеки життєдіяльності».

2. Органічне поєднання класної і позакласної діяльності.

3. Практична спрямованість заходів.

4. Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх інтересів і здібностей.
Основні заходи «Тижня знань безпеки життєдіяльності»

можуть бути такими:

  • проведення міні-лекторію (серії передач) по шкільній радіотрансляційній мережі під рубрикою «Це повинен знати кожен»;

  • проведення виховних годин у кожному класі, наприклад: «Твоя безпека залежить від твоєї поведінки»;

  • випуск стінгазет, проведення конкурсу на кращу стінгазету на тему: «Безпека повсякденного життя»;

  • проведення конкурсу плакатів, колажів, наприклад: «Будь уважним», «Правила безпеки повсякденного життя», «Коли електроприлади бувають небезпечні» тощо.

  • проведення конкурсів, КВК, брейн-рингів, наприклад: «Небезпеки, що оточують нас», «Азбука безпеки», «Сам собі рятувальник»;

  • проведення вікторин, наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Виживання в екстремальній ситуації»;

  • проведення конференцій, семінарів, круглих столів, наприклад: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності», «Екологічні проблеми сьогодення», «Профілактика інфекційних захворювань»;

  • написання творів на тему: «Рятувальник - професія героїчна», «Герой рятівник завжди поруч».

  • проведення дебатів, диспутів, наприклад: «Твоє життя - твій вибір», «Чи слід легалізувати легкі наркотики», «Тютюнопаління і алкоголізм - чи важко втриматися від поганих звичок?»;

  • виставка творчих дитячих робіт, наприклад: «Надзвичайна ситуація очима дітей»;

  • проведення етапів змагань юних рятувальників за програмою Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки»;

  • перегляд і обговорення відеофільмів і відеосюжетів з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності;

  • виступи агітбригад ДЮП, ДЮІР, команд юних рятувальників «Школа безпеки»;

  • проведення екскурсій у територіальні підрозділи МНС України в області, в музеї, на пожежно-технічні виставки.



План проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» готується за 2 тижні до початку проведення.

За 3-4 дні до початку «Тижня знань безпеки життєдіяльності» у вестибюлі школи вивішується План проведення тижня, умови проведення окремих конкурсів, теми семінарів, конференцій, виступів на конференціях, а також фотоматеріали з проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» минулого року. Бажано оформити школу стендами, стінгазетами і плакатами на теми безпечної життєдіяльності та пропаганди здорового способу життя.

У період проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» можна проводити радіопередачі під час великої перерви, повідомляти про заплановані заходи, місце і час їх проведення, підсумки і результати проведених заходів, називати окремих учнів-переможців і класи, які найбільш відзначилися під час проведення тижня.

Наприкінці «Тижня знань безпеки життєдіяльності» необхідно підвести підсумки змагань, конкурсів та нагородити переможців.
Орієнтовний план проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» (І семестр)
Понеділок

  1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Переохолодження організму. Відмороження».

2. Проведення виховної години: «Твоя безпека залежить від твоєї поведінки ».

3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності».
Вівторок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимовий період: «Обережно, ожеледиця!», «Небезпечні бурульки».

2. Проведення брейн-рингу (конкурсу, КВК) серед команд старшокласників на тему: «Надзвичайні ситуації. Порядок дій у разі їх загрози або виникнення».

3. Проведення конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечна поведінка на канікулах» або «Правила безпеки в повсякденному житті».
Середа

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Небезпечні забави. Тонкий лід».

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Правила безпечної поведінки в повсякденному житті».

3. Проведення етапу змагань юних рятувальників серед старшокласників за програмою Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки».
Четвер

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Профілактика інфекційних захворювань», «Обережно, грип».

2. Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Твоє життя - твій вибір».

3. Проведення екскурсії у територіальні підрозділи МНС України, в музеї, на пожежно-технічні виставки.
П’ятниця

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Новий рік. Святкуємо без пригод», «Обережно, петарди!».

2. Перегляд та обговорення відеоматеріалів, відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки під час їх виникнення.

3. Підведення підсумків тижня. Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учасників тижня.
Орієнтовний план проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» (ІІ семестр)
Понеділок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в весняно-літній період : «Безпечна поведінка біля відкритих водоймищ».

2. Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному (тепловому) ударі».

3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».
Вівторок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Отруєння грибами».

2. Проведення брейн-рингу серед команд старшокласників на тему: «Основи пожежної безпеки».

3. Проведення конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».
Середа

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Якщо ви заблукали в лісі».

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Виживання в екстремальній ситуації».

3. Проведення етапу змагань юних рятувальників серед старшокласників за програмою Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки».
Четвер

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Обережно, блискавка!».

2. Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Тютюнопаління - це загроза для здоров'я людини?».

3. Проведення конкурсу творів: «Рятувальник – професія героїчна».
П’ятниця

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Кліщ маленький, а біда велика».

2. Перегляд та обговорення відеофільмів, відеосюжетів з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності.

3. Підведення підсумків тижня. Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учасників тижня.

Тематичний план проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності»
Тематика тижня підбирається зі списку рекомендованих тем (додаток 2 до спільного листа від 03.04.2007р. МОН України №1/12-1292 та МНС України №01-3963):
Тема 1. Основні правила поведінки у побуті.
Тема 2. Основні правила поведінки при експлуатації побутових електроприладів.
Тема 3. Основні правила поведінки на транспорті, автошляхах та залізниці.
Тема 4. Основні правила поведінки під час літнього відпочинку на воді, біля водоймищ.
Тема 5. Основні правила поведінки при зустрічі зі свійськими та дикими тваринами.
Тема 6. Основні правила поведінки під час подорожі до лісу.
Тема 7. Основні правила поведінки під час збирання грибів та лікарських рослин.
Тема 8. Основні правила поведінки при виникненні пожежі в квартирі.
Тема 9. Основні правила поведінки під час грози, сильного вітру, шквалів.
Тема 10. Основні правила поведінки при виявленні розливу ртуті.
Тема 11. Основні правила поведінки при користуванні предметами побутової хімії та піротехнічними засобами.
Тема 12. Основні правила поведінки при виявленні маловідомих предметів.
Інформаційно-довідковий матеріал відповідно до тематичного плану проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності»
Тема 1. Основні правила поведінки у побуті
У побуті трапляється значно більше нещасних випадків, особливо пов’язаних з пожежами, ніж, наприклад, на виробництві. Домашні роботи виконують люди різного віку - від дітей до дідусів і бабусь, з різним рівнем освіти і ті, хто не має найменшого поняття про техніку безпеки.

Травматизм у дітей обумовлений в основному особливостями дитячого віку: ступенем розумового і фізичного розвитку, відсутністю необхідного життєвого досвіду, підвищеною допитливістю, схильністю до пустощів та ін. Велике значення в попередженні дитячого травматизму має правильна організація побуту, належний нагляд за ними, систематична виховна робота. Побутові травми у дітей нерідко виникають при відсутності порядку в домашньому господарстві, недбалому зберіганні горючих, отруйних, вибухових речовин, сірників, ліків тощо.



Кухня — це приміщення, що має найбільше потенційно небезпечних і шкідливих факторів, які за несприятливих умов можуть зашкодити здоров’ю людини. Наявність вогню, гарячих предметів і рідин може спричинити термічні опіки тіла, пожежу. Наявність газових приладів (плити, водогрійні колонки) створює небезпеку вибуху і пожежі при порушенні правил їх експлуатації. Травму можна одержати при неправильному користуванні ріжучими або колючими предметами (ножем, виделкою, пилкою тощо). Кислоти, луги можуть викликати хімічні опіки.

Одним з розповсюджених джерел харчових отруєнь можуть бути продукти харчування, заражені деякими мікробами, які виділяють дуже сильні отрути білкової природи. До таких мікробів в першу чергу належить паличка ботулінуса, токсин якої є найсильнішим з природних отрут. Смертельною є доза всього лише 10-10 г/кг. Отруєння виникає в результаті вживання консервованих м’яса, риби, грибів, плодів і овочів, заражених спорами цих бактерій, які розвиваються в безкисневому середовищі. Після звичайного для харчових отруєнь початку (блювання, пронос, біль в животі) через декілька годин настає послаблення зору, порушення мови і акту ковтання внаслідок паралічу м’язів глотки і горлянки, потім настає параліч інших м’язів, що призводить до загибелі хворих.


Профілактика важких отруєнь полягає:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка