Обґрунтування вибору тем, текстів та розподілу навчального часу




Сторінка1/4
Дата конвертації18.04.2016
Розмір0.6 Mb.
  1   2   3   4
11 клас. Академічний рівень. Позакласне читання

Лірика Йосипа Бродського”


Обґрунтування вибору тем, текстів та розподілу навчального часу
Існує думка, що великі поети і письменники випереджають свій час, підносяться до рівня пророків, хоча своє життя проживають у реальному земному світі серед реальних земних людей і ніщо людське для них не чуже. Анна Ахматова безпомилково відчула і відгадала серед величезної кількості обдарованих молодих поетів 60-х років XX століття справжнього генія Бродського. Людина залізної волі, дивного таланту, наділена всеосяжним філософським мисленням. Йосип Бродський – це епоха у світовій літературі. З усієї величезної і багатогранної спадщини поета вважаю за необхідне виділити для обговорення на уроках літератури у 11 класі саме вірші філософського та духовного плану, оскільки вони виявились етапними, підсумковими і для самого автора. Спроба заглиблення у смисл творів Йосипа Бродського, сподіваюсь, допоможе старшокласникам визначити власні життєві цінності та орієнтири, навчитись мислити глобально, сприймати життя у всій його суперечливості, величі, красі і потворності, сформувати по-справжньому філософське, толерантне ставлення до всього у світі.

Філософські вірші та вірші на біблійні сюжети і мотиви далеко неоднозначні, тож є невичерпним матеріалом для організації навчального діалогу при вивчені у шкільному курсі.


Урок № 60

Тема:Інтертекстуальний характер постмодерністської лірики Йосипа Бродського: філософське осмислення життя і творчості

Мета уроку: Ознайомити учнів з основними фактами біографії Йосипа Бродського, розкрити трагізм долі талановитого поета в ідеологізованому суспільстві, показати прагнення бути вільною особистістю.

Виділити головні напрямки лірики Й.Бродського.

Здійснити смисловий аналіз віршів “Я входил вместо дикого зверя в клетку...”, “Был черный небосвод светлей тех ног...”, “Тихотворение мое …” розкрити в них філософське осмислення життя і творчості як одного із основних напрямків лірики Й.Бродського.

Виробляти увагу до художньої деталі, вміння виділяти словесні образи, що допомагають зрозуміти світ почуттів та переживань ліричного героя.

Прослідкувати за стильовими, жанровими, мовними особливостями віршів Й.Бродського.

Випереджаюче завдання до уроку:


  1. Ознайомитись з біографією Й.О.Бродського (використовуючи рекомендовану літературу, підготувати повідомлення “Трагізм долі поета і людини Йосипа Бродського”.

  2. Використовуючи “Пам’ятку до роботи з ліричним твором”, скласти первинне враження про вірші “Я входил вместо дикого зверя в клетку...”, “Тихотворение мое, мое немое...”, “Был черный небосвод светлей тех ног...”.

Обладнання: портрети Йосипа Бродського різних років, виставка книг віршів Й.Бродського, список літератури до теми “Вивчення життя і творчості Йосипа Бродського”.

“Пам’ятка до роботи з ліричним твором”, тексти віршів.

Вчитель читає вірш Бессмертия у смерти не прошу…Ці дивні рядки належать перу Йосипа Олександровича Бродського, останнього з п’яти російськомовних лауреатів Нобелівської премії (1987 року) в галузі літератури.

Звернімося до епіграфу уроку (записаний на дошці):

...Я странную жизнь стихотворца

прекрасно на свете веду…



Иосиф Бродский

—Як ви вважаєте, що парадоксального у цих двох рядках?

Странная жизнь,
прекрасно на свете веду.

Поєднання нез’єднуваних на перший погляд понять.



Коментар вчителя: Складним, сповненим протиріч було життя Йосипа Бродського, таким же є і його художній світ, що відкривається читачеві не відразу.

Сьогодні ми спробуємо перегорнути декілька сторінок життєвого і творчого шляху поета, тому що поезія такого рівня збагачує наш розум, почуття, уяву і пам’ять.



Тема сьогоднішньої розмови ”Філософське осмислення життя і творчості в ліриці Йосипа Бродського”.

Перш, ніж ми почнемо розмову, скажемо декілька слів про особистість поета.

Компакт-біографія Йосипа Бродського.

Ім’я – Йосип (“примножуючий”)

Прізвище – Бродський

Рік народження – 24.05.1940 р.

Місце народження – м. Ленінград

Почав працювати – з 15 р. на заводі

Перші вірші – у 16 років (перша публікація, 1962 р., ж-л “Костёр”, вірш “Буксир”)

1964 – арешт, засудження на 5 років заслання “за тунеядство”(“тунеядство” - літературна праця)

Запис засідання суду, зроблений журналісткою, був таємно переправлений у західну пресу)

Суддя Савельєва: Громадянин Бродський, з 1956 року Ви змінили 13 місць роботи... Поясніть суду, чому ви не працювали у перервах між працевлаштуванням на нове місце і вели паразитичний спосіб життя.

Бродський: Я почав працювати з 15 років. Мені все було цікавим. Я змінював місце роботи, тому що прагнув якомога більше дізнатись про життя і людей.

Суддя: А те, чим ви займались, було корисною для батьківщини справою?

Бродський: Я писав вірші... Це моя робота... Я переконаний... Я вірю, що мої твори знадобляться не тільки тим людям, хто живе сьогодні, але й наступним поколінням...

Суддя: Хто може підтвердити, що ви поет? Хто зарахував вас у ряд поетів?

Бродський: Ніхто... А хто причислив мене до роду людського?

Суддя: І ви вчились де-небудь цьому заняттю?

Бродський: Не думаю, що цього можна досягти відвідуванням занять.

Суддя: На якій підставі ви почали цим займатись?

Бродський: Я думаю, це... від Бога.

(Порівняйте: Булгаков М.П. “Майстер і Маргарита”, у Коров’єва і Бегемота вимагають посвідчення членів МАССОЛІТУ. Вислів Коров’єва про те, що щоб бути Достоєвським немає необхідності бути офіційно причисленим до розряду літераторів.

1965 – дострокове звільнення під впливом світової громадськості. Публікація на Заході збірок “Стихи и поэмы”, “Остановка в пустыне”

1972 – висилка з СРСР. Викладацька діяльність у американських університетах і коледжах.

1987 – Нобелівська премія

28.01.1996 – смерть поета.

Повідомлення учнів про факти біографії поета, що вразили їх.

Йосип Олександрович Бродський народився 24.05.1940 року у Ленінграді.

До 15 років навчався в школі, потім працював, змінивши багато професій. Писати вірші, за його власним свідченням, почав у 16 років (з 16 років за ним було встановлено і нагляд КДБ).

До 1960 року був вже відомим і шанованим у неофіційних літературних колах і особливо серед молоді. Офіційна література його не визнавала, даючи можливість існувати на рівні жебрака лише випадковими заробітками на перекладах.

У 1963 році був заарештований, а у 1964 році засуджений до 5 років заслання з обов’язковим притягненням до праці за Указом Президії Верховної Ради СРСР “Про Відповідальність за тунеядство”, ганебну участь у цьому прийняло і Ленінградське Відділення Союзу радянських письменників. Бродському було винесено безглуздий вирок. Але завдяки заступництву А.Ахматової, С. Маршака, Д. Шостаковича, під тиском широкої кампанії обурення, що знайшла відгук і за кордоном, Йосип Бродський був достроково звільнений у 1965 році.

У наступні роки він досягає найвищого рівня у поезії, але, за виключенням 4-х віршів у збірці “День поезії” та небагатьох дитячих віршів і віршованих перекладів, йому не вдається нічого опублікувати.

У 1972 році ідеологи з партапарату та функціонери КДБ примусили його покинути батьківщину як інакомислячого.

На щастя, у США, де Бродський оселився, він знайшов широке визнання, повагу і сприятливу обстановку для праці. Пише він російською та англійською мовами, викладає російську літературу в університетах і коледжах. Його мати і батько, так і не отримавши дозволу побачитись з сином, померли у 1984-1985 роках.

У 1987 році Йосип Бродський став п’ятим російським літератором (Бунін, Пастернак, Шолохов, Солженіцин), що отримав Нобелівську премію, яку присуджує Шведська королівська Академія.

Творчість Бродського без сумніву стоїть у ряду вищих досягнень російської та світової культури.

З 1977 року побачили світ поетичні збірки “В Англии: Стихи”, “Конец прекрасной епохи: Стихи”, “Часть речи”, “Римские эллегии”.

У 1981 році став лауреатом “премії геніїв” Макартура, у 1992 році – п’ятим поетом-лауреатом Бібліотеки Конгресу США.

Є автором есе і літературно-критичних статей, що написані англійською мовою.

Бродського вважають спадкоємцем традицій російського Срібного століття, у його творчості органічно поєднується модерністське та постмодерністське мислення. Він здійснив неоцінимий внесок у розвиток інтелектуально-філософської лірики XX століття.

28.01.1996 року помер від інфаркту. Похований у Венеції. Але він сам і його твори приречені на безсмертя.

Коментар вчителя: Йосип Бродський – один із найвизначніших російських поетів другої половини XX століття. Його творчість можна назвати підсумковою, що зводить воєдино найважливіші тенденції мистецтва поетичного слова. Підсумковий характер поезії Бродського виразно проглядається у 3-х аспектах.

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка