Ошнек Олександр Анатолійович 2013 р. Бінарний урок




Дата конвертації19.04.2016
Розмір78 Kb.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Методична розробка уроку географії у 8 класі

за темою:

Охорона навколишнього середовища. Шляхи поліп-шення екологічного стану

Підготував вчитель географії

Рубіжанської загальноосвітньої

школи І – ІІІ ступенів № 6

Луганської області

Ошнек Олександр Анатолійович

2013 р.

Бінарний урок географії та основ здоров’я у 8 класі

Тема: Охорона навколишнього середовища. Шляхи поліпшення екологічного стану.

Мета: Ознайомити учнів із станом навколишнього середовища, роздивитись основні шляхи поліпшення екологічного стану середовища; продовжувати формувати в учнів екологічну свідомість та бережливе ставлення до природи; розвивати увагу, пам'ять, мислення та пізнавальний інтерес до вивчення природничих дисциплін.

Завдання: Навчити учнів правилам екологічної поведінки.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Обладнання:

- саморобні таблиці і дидактичний матеріал;

- діапроектор;

- слайди про природу;

- географічна карта світу;

- карта України.

Використовуються: інтерактивніформи організації роботи з учнями.

Учні повинні знати зміст понять: очисні споруди, безвідходні виробництва, біотехнології, ре циклічні виробництва.

Учні повинні вміти виконувати правила екологічної поведінки.

Основні терміни:очисні споруди, безвідходні виробництва, біотехнології, ре циклічні виробництва.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

Мозковий штурм.

Чи можна захистити природу і себе від забруднення?

А навіщо тримати довкілля у чистоті?

(Учні виказують свої міркування з цих питань, а вчитель скорочено записує їх на дошці, потім разом ці міркування аналізуються та відбираються ті, які найбільш підходять)

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Міні-лекція.

З точки зору екологічної науки визначають такі зони екологічної ситуації:



- Зона напруженої екологічної ситуації – територія, у межах якої швидкість негативного впливу людини на навколишнє середовище перевищує темпи самовідновлення природи і виникає загроза докорінної, але ще зворотної зміни природних систем. Такі зони виникають внаслідок постійного забруднення навколишнього середовища.

- Зона екологічного лиха – територія, в межах якої відбувається важко зворотна зміна природних систем. Такі зони з’являються під час аварій танкерів в океані, на підприємствах, внаслідок яких інтенсивно забруднюється навколишнє середовище.

- Зона екологічної катастрофитериторія, в межах якої відбувається незворотний перехід до повної втрати відновлення природної системи. Зонами екологічного лиха вважають існуючі пустелі, особливо Сахару.

2. Вправа «Ланцюжок»

А давайте спробуємо встановити зони екологічної ситуації в Україні.(З огляду міні-лекції учні намагаються назвати приклади існування кожної з цих зон в Україні. Один учень називає, а інший продовжує)



3. Проблемне питання.

А чи існують якісь шляхи покращення екологічного стану довкілля? (Учні висловлюють свої міркування , спираючись на власні знання, отриманні на інших уроках)



4. Пояснення вчителя.

Шляхи поліпшення екологічного стану навколишнього середовища:

- маловідходні виробництва;

- безвідходні виробництва;

- ре циклічні виробництва;

- очисні споруди;

- біотехнологічні виробництва;

- заходи з охорони природи.



5. Засідання клубу «Екологічний бумеранг».

Гра передбачає активізацію пізнавальної діяльності учнів про охорону природи та примноження її багатств, з’ясування питань зворотної дії антропогенного фактора на саму людину.

Хід гри

Ведучий(вчитель): Організатори «Екологічного бумерангу» вітають вас і впевнені, що тут зібрались не байдужі до того, що з ними відбувається щоденно, а також ті, хто розуміє, що Земля – наш спільний дім.

(Під музику демонструються слайди мальовничих куточків України)(див. Додатки)



На їх фоні звучать слова:

Природа, в якій вам, молодим, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищується. Чи багатьом з вас пощастило бачити прозору річкову воду, чистий пісок, насолоджуватися тишею без реву моторів, дихати чистим повітрям без домішок бензину, мазуту, пестицидів? Ваше майбутнє може стати жахливим, якщо не почати негайно лікувати цю проказу. Прийшов ваш час діяти.

Ведучий: Так, сьогодні настав час діяти, тому що найголовнішою проблемою людства є проблема виживання, яка стосується кожної людини, кожної істоти. Не які блага цивілізації не замінять чистого повітря і води, вільних від шкідливих домішок. «Бумеранг» - це повернення. Як же нам повернути колишню красу і чистоту природи? Як примножити її багатства?

Спробуємо з’ясувати це сьогодні.

Ми запрошуємо учасників гри на наш імпровізований майданчик.

(Учасники 2 команди по 5 учнів, займають місце на імпровізованому майданчику)



Ведучий: Проведемо розминку. Вам відомо, що на нашій планеті є багато місць, які визнані місцями екологічних катастроф. Спробуйте назвати їх і показати на географічній карті світу. (1 хвилина на обдумування)

Ведучій: А тепер необхідно продовжити фразу: «Я засмучений тим, що….» (1 хвилина на обдумування)

Ведучій: Сумувати далі немає коли. Настав час приймати рішення. Оголошується конкурс «Аналіз наслідків помилково прийнятих рішень».

Ми знаємо, що надто часто приймаються рішення, наслідки яких є просто катастрофічними. Наприклад, великої шкоди Поліссю завдали науково необґрунтовані меліорації, осушення боліт. Рівень ґрунтових вод знизився в середньому на 1,8 – 1,0м, близько 50% малих річок стали жертвами незворотних змін стоку, в них значно зменшилась кількість риби та інших організмів. Як наслідок, Полісся, за оцінкою експертів, вмирає. До речі, страшного удару, екосистемам Полісся, завдала й Чорнобильська катастрофа.

Завдання командам: згадати ще випадки помилково прийнятих рішень і спробувати розв’язати цю проблему (1 хвилина на обговорення).

Ведучій: Зрозуміло, що запропоновані учасниками дії щодо покращення природних умов після помилково прийнятих рішень, потребує грошей. Увазі команд пропонується конкурс «Куди віддати мільярд?»

При обговоренні бюджету на Верховній раді винайшли 1 мільярд гривень для вирішення екологічних проблем.

Завдання командам: запропонувати свою версію використання мільярду (3 хвилини на обговорення).

Ведучій: Одним із перспективних шляхів вирішення екологічних проблем сучасності є безвідходні екологічні технології. Оголошується конкурс «Відходи у доходи». Як зробити екологічно і економічно вигідними виробництво? Цю проблему спробують розв’язати команди.

Завдання командам: запропонуйте безвідходне виробництво м’яса великої рогатої худоби (5 хвилин на обговорення).



ІІІ. Закріплення.

Ведучій: Дослідження сучасних соціологів і психологів свідчать, що сучасна екологічна криза є наслідком кризи людського духу. Люди повинні зрозуміти, що сьогодні стратегія виживання одна – нова екологічна філософія життя. Отож оголошується конкурс «Нова філософія життя».

Завдання командам: перед вами пункти старої філософії життя (учасникам роздаються картки з твердженнями з книги Білявського Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К., 1997. – с.38 – 39).

Стара філософія життя:


  • Навколишнє середовище, природні ресурси безмежні, тому, вичерпавши потрібне в одному місці, можна пересуватися в інше й продовжувати споживати стільки, скільки хочеш (або можеш).

  • Життя людей можна зробити кращим завдяки постійному нарощуванню наших матеріальних достатків і прибутків.

  • Вартість будь-якого проекту визначилася сумарною вартістю матеріалів, необхідної енергії, праці, тобто на першому плані була економічна доцільність, вигода.

  • Природа повинна бути переможена.

  • Нові технології допоможуть вирішити всі наші проблеми.

  • Людина стала над природою, відокремилася від неї і повинна керувати

природними процесами.

  • Відходи є неприємним, але неминучим продуктом будь-якої людської діяльності.

З огляду тверджень старої філософії життя, запропонуйте свої пункти нової філософії життя.

(Учні намагаються висловити свої твердження з цього приводу, вчитель коригує їх та скорочено записує на дошці)

Нова філософія життя:

- Визначення незаперечного факту обмеженості природних ресурсів.

- Життєва цінність – це не проста сума наших загальних банківських рахунків.

- Вартість будь якого проекту – це, в першу чергу, екологічні збитки, вартість погіршення людського здоров’я й стану екосистеми.

- Ми повинні знати і розуміти природні процеси, співпрацювати з природою, враховуючи її закони.

- Ми – невід’ємна частка природи. Всі інші живі істоти – такі ж рівно- правні члени біосфери, як і ми.

- Відходів не повинно бути взагалі.

- Настав час духовно-раціонального існування з природою.

Нова філософія життя має навчити нас поважати природу, Землю, екосистеми і поводитися в довкіллі так, щоб не шкодити нормальному функціонуванню біосфери, щоб життя на планеті Земля продовжувалося і розквітало.



IV. Підсумки

V. Домашнє завдання

Диференційоване завдання :



Малюнок на природоохоронну тематику або твір «Я відповідальний за мою планету».

Додатки







База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка