Петренко Л. Б., заслужений вчитель України Передмова




Скачати 325.34 Kb.
Дата конвертації19.04.2016
Розмір325.34 Kb.
Управління освіти Ніжинської міської ради

Міський методичний кабінет




Затверджено методичною радою міського методичного кабінету, 2003р.


Петренко Л.Б., заслужений вчитель України

Передмова
Останнім часом в усьому світі все нагальніше постає проблема: як навчити людину виходити переможцем із екстремальних ситуацій, цінуючи при цьому власне здоров’я та життя, а також здоров’я та життя оточуючих?

Пріоритетним стала пропаганда здорового способу життя.

Програма гуртка превентивного виховання “Абетка безпеки” передбачає формування творчої, інтелектуально розвиненої, екологічно та валеологічно грамотної, розкутої, незакомплексованої, комунікативної, морально і фізично здорової особистості, яка постійно удосконалює свої здібності та обдарування.

При складанні програми враховувався обсяг знань дітей з предмету основи здоров’я загальноосвітньої школи, вікові особливості молодших школярів, досягнення всесвітньої науки і практики різнобічного спрямування.

Тематичне планування програми, кількість годин є орієнтовними і можуть змінюватися з урахуванням місцевих умов та можливостей, вікових особливостей гуртківців.

Програма авторська, апробована і має практичну спрямованість.



Гурток “Абетка безпеки”

Інформаційна довідка


Восени 2014 року гурток “Абетка безпеки” святкуватиме свій 15-річний ювілей. Колектив був створений на базі ЗОШ І-ІІІ ст. №15 при Ніжинському будинку дітей та юнацтва.

Чому виникла необхідність появи такого гуртка?

Зараз багато говориться про велику увагу, яку слід надавати обдарованій дитині. З цим твердженням неможливо не погодитись. І працювати з такими дітьми одне задоволення! Але що робити зі школярами, яких чомусь не зачисляють до складу обдарованих, та вони й самі не прагнуть брати участь як в шкільній, так і в позашкільній роботі?

Природа не терпить порожнечі, тому й ідуть ці діти в підвали, на пустирі, нишпорять на смітниках, допивають напої в місцевих корчмах.

У соціально незахищених сім’ях завдання батьків одне – нагодувати та вдягти дитину. Більшої мети вони перед собою й не ставлять. А якщо самі батьки ведуть далеко не ідеальний спосіб життя і до власної дитини їм зовсім немає ніякого діла?

Таким вихованцям, як ковток свіжого повітря, необхідний хоча б невеличкий острівець спокою, дитячого щастя і добра, де можна було б забути про всі сімейні негаразди, вільно поспілкуватися з однолітками, не бувши при цьому висміяними краще забезпеченими і навченими однолітками. Цим острівцем став гурток “Абетка безпеки”.

Тут можна здобути елементарні навички туриста, інспектора ДАІ, адвоката, лікаря, фітотерапевта, дизайнера, пожежного, лісника, оратора, артиста, художника, працівника реклами тощо.

“Млявість, інертність, кволість нервових клітин кори півкуль головного мозку дитини можна вилікувати подивом, зачудуванням, як млявість м’язів виліковують фізичними вправами” - доводить В. О. Сухомлинський.

Що це дійсно так, підтверджують і самі вихованці. До гуртка були зараховані схильні до правопорушень третьокласники й четвертокласники. Спочатку крім слів “Не хочу!”, “Не буду!” почути було нічого Допомогла казка, імпровізація, театралізація. На всі правила безпеки колективно вигадувались казки, створювались мультфільми, комікси, діалоги, сценки-мініатюри. З’явилась робота в групах, захист власних ідей. У вихованців засяяли очі і до гуртка потягнулися бажаючі.

Пройшов час і вихованцям стало тісно в стінах гуртка. З’явились перші вистави - лікбез азбуки безпеки, пропаганда здорового способу життя, з якими вони вийшли “в люди”.

Звичайно, те дійство, яке в колективі називають “виставою”, не є такою в повному розумінні цього слова, бо і колектив ні в якому разі не можна назвати драматичним.

Просто діти, проходячи соціальну реабілітацію, навчаючись жити і виживати в цьому світі завдяки елементам театралізації, ведуть пропаганду здорового способу життя; виступаючи перед вихованцями шкіл та дитсадків міста, потроху забувають про облюбовані колись смітники та підвали.

Дивлячись на них, хочеться ще раз погодитися з Педагогом В.Сухомлинським, що неталановитих дітей дійсно не буває.

І з’являється надія, що ці школярики вже не загубляться в бурхливому океані, який носить назву Життя і виростуть справжніми людьми.


ПРОГРАМА “АБЕТКА БЕЗПЕКИ”

(Однорічна)

Пояснювальна записка.

Людство стрімко розвивається: суцільна комп’ютеризація, автоматизація виробничих процесів, новітні відкриття в техніці, медицині, інших галузях народного господарства - все це стало невід’ємним атрибутом нашого життя.

Але в який спосіб подовжити життя і працездатність самої людини? Як боротися зі згубними наслідками екологічних катастроф, інтенсивного забруднення навколишнього середовища, з такими негативними явищами, як наркоманія, алкоголізм, розпуста?

Дитину змалечку навчають писати, читати, рахувати. Так само з раннього віку слід вчити її берегти своє здоров’я та життя, а також здоров’я та життя оточуючих, вести здоровий спосіб життя, дотримуватись гігієнічних норм, правильно харчуватися, усвідомлювати страшні наслідки шкідливих звичок.

Здоров’я - найбільша цінність не лише окремої людини, а й усього суспільства. Але зміцнення здоров’я неможливе без елементарних знань основ безпеки життєдіяльності, тобто знань засад здорового способу життя - порядку життєдіяльності, який би зберігав і навіть примножував здоров’я, а не руйнував його; уміння управляти своїм організмом: і тілом, і душею.

Формування здорового способу життя підлітка - складний, багатогранний процес, який потребує спільних зусиль якнайбільшої кількості людей, передусім, самих підлітків.

І, щоб в “критичному віці” вихователям, батькам і самим дітям не опинитися в скруті, роботу в гуртку “Абетка безпеки” бажано починати з дітьми передпідліткового, тобто молодшого шкільного віку (початковий рівень).

Доведено, що інформація сприймається слухачами таким чином:

-лекція- 5% засвоєння;

-читання- 10%;

-аудіо-відео- 20%;

-наочні засоби – 30%;

-обговорення в групах (дискусії, “мозкова атака”) –50%;

-навчання практикою (рольові ігри, програвання ситуації, дійові ігри, практичні заняття) – 70%;

-виступ у ролі навчаючого – 9% засвоєння.

Тому основна мета курсу – навчити кожну дитину “науці здоров’я”, ознайомити з основними принципами здорового способу життя, надати практичну допомогу щодо їх засвоєння та впровадження.

Учити без примусу, вчити жити, дружити, толерантно спілкуватися, вмінню аналізувати ситуацію, робити висновки, намагатися знайти правильний вихід із екстремальної ситуації.

Учити вчитися, навчаючи інших, здобуваючи при цьому не лише необхідні знання, але й позитивні емоції, яких часто не вистачає дітям, особливо з соціально-незахищених сімей.

Пробудити в школярів інтерес до проблем спілкування, показати необхідність певної лінії поведінки у контактах з оточенням, ознайомити з прийомами та методами самовиховання, допомогти дитині побачити самого себе з боку; розвивати творчі здібності та пізнавальні інтереси кожного вихованця.

Основний зміст роботи: сприяти вихованню в дітей навичок ввічливості, делікатності, навчити школярів безпечному спілкуванню із знайомими і незнайомими людьми, пропагувати здоровий спосіб життя.

Методи: сюжетно-рольові ігри, тестування, тематичні заняття та свята, диспути, зустрічі з фахівцями, навчальні екскурсії, заняття-практикуми, вистави, театралізовані дійства, аналіз проблемних ситуацій. Підсумки роботи проводяться у формі масових заходів.

Кінцевий результат роботи гуртка - соціальна реабілітація дітей “групи ризику”, підготовка вихованців до майбутнього “дорослого” життя, вміння жити в соціумі.

Програма створена для дітей “групи ризику” молодшого шкільного віку на 1 рік навчання. Загальний обсяг курсу становить 144 години.
НАВЧАЛЬНО –ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№/п Тема Кількість Теорія Практика

годин


----------------------------------------------------------------------------------

І. Вступ. Дитина вдома 32 24 8

ІІ. Довкілля 30 20 10

ІІІ. Дитина в школі 20 6 14

ІV. Здоров’я не купиш 22 10 12

V. Навички акторської майстерності

(сценічний рух, заняття технікою

мовлення тощо) 40 10 30 (протягом

року)

УСЬОГО: 144год.



ЗМІСТ ПРОГРАМИ

І. Вступ. Дитина вдома 32 год.

Небезпечні речовини



  1. Наодинці вдома. Знайомство з негативними діями отруйних речовин на здоров’я людини.

  2. Що таке кислота? Сріблясті кульки, що живуть в термометрі. Ліки в твоєму домі.

  3. Чим небезпечні розчинники, горючі та легкозаймисті речовини і матеріали? Отруєння отрутохімікатами.

  4. Поради лікаря Будьздоровченка. Перша допомога при отруєнні випарами ртуті, кислотами, отрутохімікатами. Розваги вдома

  5. Вибір безпечних предметів для ігор. Якими були в давнину дитячі ігри?

  6. Весела ігротека. Чи вмієте ви гратися?

  7. Майстерня Умійка. Виготовлення паперового змія. Знайомство з мистецтвом орігамі.

  8. Екскурсія в поле. Запуск паперового змія.

  9. Про небезпеку тривалого користування комп’ютерною технікою. Найрозумніша з машин. Зарядка перед комп’ютером.

  10. Екскурсія до комп’ютерного класу.



Безпека у побуті

  1. Помічники, які можуть стати ворогами. Як користуватися печами та камінами?

  2. Екскурсія до міської пожежної частини.

  3. Школа лікаря Будьздоровченка. Як себе поводити, коли порізався, опікся, вдарився? Вчимося користуватися зеленкою, йодом, перекисом водню, лейкопластиром, бинтом, ватою.

  4. Екскурсія а міський травмпункт “Швидкої допомоги”.

  5. Довідкове бюро Всезнайка, або звідки з’явилися побутові прилади та інструменти.

  6. Екскурсія на швейну фабрику.

  7. Як користуватися газовою плитою?

  8. Екскурсія до аварійної служби газу.

  9. Як користуватися водопровідною мережею?

  10. Правила користування електроприладами.

  11. Довідкове бюро Всезнайка, або що таке електромережа.

  12. Екскурсія на електростанцію.

  13. Довідкове бюро Всезнайка, або що таке водопровід.

  14. Екскурсія в міськводоканал.

УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Правила поводження з невизначеними та отруйними речовинами.

2.Правила поведінки при виникненні екстремальних ситуацій у помешканні: витоку газу, затопленні, пожежі, вимкненні світла.

3.Правила користування сірниками, електрозапальничками.

4.Про заборону вживання ліків без дозволу дорослих.

5.Правила користування побутовими приладами та інструментами.

6.Про недопустимість довготривалого користування комп’ютерною технікою.

7.Як діяти у разі травмування.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Обирати безпечні предмети та місця для ігор.

2.Визначати речовини за етикетками.

3.Користуватись аптечкою (зеленка, йод, перекис водню, лейкопластир, бинт, вата).

4.Викликати “03”.

ІІ. Довкілля 40 год.

Дорога до школи

1. Пішохідний рух. Види доріг. Що таке перехрестя?

2.Визначення небезпеки на дорозі.

3.Наш помічник світлофор. Хто такий регулювальник? Перехід дороги на нерегульованому перехресті.

4.Ти пішохід.

5.Довідкове бюро Всезнайка, або чи існували в давнину правила дорожнього руху.

6.Екскурсія в ДАЇ.

На відпочинку в лісі

7.Як себе поводити у лісі? З ким можна вирушати до лісу? Небезпека, яка може чатувати в лісі.

8.Якщо вкусила змія. Домедична допомога.

9.Перестороги під час збирання дикоростучих рослин.

10.Дещо про гриби. Ознаки отруєння грибами.

11.Щоб не заблукати, або як орієнтуватися на місцевості.

12.Орієнтування на місцевості.

13. Лісові годинники.

14. Екскурсія до лісу. Пошуки диво-корінців для поробок та ікебан.

15. Майстерня Умійка. Виготовлення виробів із природних матеріалів. Виготовлення ікебан.

16. Пожежа в лісі. Як захистити себе під час пожежі в лісі. Правила розпалювання вогнища. Поради для туристів.

Дія сонячних променів на організм людини

17. Що несе нам сонце. Для чого потрібне повітря.

18. Якщо хочеш бути здоровим - гартуй своє тіло.

19. Для чого потрібна засмага? Чи можуть ударити сонце та тепло? Перша допомога при сонячному та тепловому ударі.



Відпочинок на воді

20. ЇЇ величність вода. Як вода діє на організм людини.

21. Як відносилися до води наші предки.

22. Загартування водою.

23.Чому одному не можна відпочивати на воді? Правила поводження на воді. Чому недопустимо купатись у невстановлених для цього місцях.

24. Відпочинок на морі.



  1. Поради Русалоньки, або як уникнути біди на воді. Перша допомога потопаючому.

Відпочинок на льоду

  1. Правила безпеки взимку.

  2. Як правильно підібрати одяг.

  3. “Весела ігротека”.

  4. Чим небезпечний льодостав? Підводний лов і діти.

  5. Щоб ковзани і лижі приносили лише задоволення.

  6. Чим небезпечний льодохід? Перша допомога людині, що провалилася під лід.

УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Дорожні знаки, дорожню розмітку.

2.Як безпечно переходити вулицю, дорогу, перехрестя.

3.Про методи допомоги та самодопомоги при нещасних випадках в лісі, на воді, під час приймання сонячних чи повітряних ванн, катанні на ковзанах, обмороженні, потраплянні в ополонку тощо.

4.Домедична допомога при опіках, переохолодженні, отруєнні брудною водою, ягодами, грибами, димом.

5.Про позитивний і негативний вплив на здоров’я людини сонця, води, повітря.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Правильно рухатися вздовж доріг, переходити дорогу чи перехрестя.

2.Уміло діяти під час пожежі в лісі, потраплянні на кригу чи в ополонку, при отруєнні.


  1. Правильно поводитися при зустрічах із тваринами.

  2. Не розгубитися під час небезпечної ситуації.


ІІІ. ДИТИНА В ШКОЛІ 30 год.

Безпека у школі

  1. Що можна і чого не можна робити під час перерви.

  2. Заповіді школяра.

  3. Поради міліціонера Правопорядченка, або як навчитись захищати себе.

  4. “Весела ігротека”. Вчимося гратися.

  5. Обережно: знайомі і незнайомі тварини!

  6. Як уникнути сутички з собакою, що втратив почуття гумору.

  7. Кішка - теж звір!

  8. Обережно: шахраї! Як не стати жертвою шахраїв.

Гігієна школяра

  1. Гігієна одягу. Як удягатися, щоб не стати смішним? Як взуватися, щоб почувати себе комфортно. Театр моди “Одяг майбутнього”.

  2. Як стежити за чистотою свого одягу і взуття.

  3. Як пришити ґудзик та вішак.

  4. Вправи для профілактики плоскостопості.

  5. Предмети особистої гігієни. Що можна знайти в твоїх кишенях?

  6. Довідкове бюро школяра, або як одягалися наші предки. Коли з’явилось взуття?

  7. “Майстерня Умійка”. Вчимося плести постоли.

УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Про небезпечні ігри та місця для розваг у школі.

2.Про можливі наслідки зустрічі з шахраями.

3.Про запобігання інфекційним хворобам.

4.Призначення одягу та взуття.


УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Обирати безпечні місця для ігор.

2.Розпізнавати безпечні і небезпечні пропозиції з боку дорослих чи однолітків.

3.Здійснювати догляд за одягом та взуттям.


ІV. ЗДОРОВ’Я НЕ КУПИШ 42 год.

Шкідливі звички

  1. Що таке паління? Дим, який забирає життя.

  2. Якщо твій товариш отруївся нікотиновим димом.

  3. Довідкове бюро Всезнайка, або звідки з’явився тютюн.

  4. Що таке наркоманія?

  5. Що таке токсикоманія?

  6. Що таке імунітет і СНІД?

  7. Як вчасно сказати: “Ні!”

Якщо захворів

8.Коли з’явилися хвороби?

9. Перша домедична допомога хворому. Сам собі Айболить.

10. Чи можна дітям самостійно користуватися ліками?

11. Аптека в лісі. Лікарські трави.

12. Екскурсія “В пошуках лікарських трав”.

13. Дерева та кущі на варті здоров’я людини.

14. Екскурсія “В пошуках лікарських дерев та кущів”.

15.Лікують лісові ягоди.

16.Правила збирання лікарських рослин. Екскурсія до міської аптеки.

17.Поради дідуся Лісовичка. Похід до лісу.

18.Повторення та закріплення вивченого на основі сюжетно-рольових ігор. Компонування вивченого блоками, колективне складання сценарію навчальної вистави “Абетка безпеки”. Створення декорацій, костюмів дійових осіб, репетиції.

19.Виступи з театральними постановками перед вихованцями шкіл та дитсадків.
УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Про шкідливість паління, алкоголізму, наркоманії, токсикоманії.

2.Про лікувальну дію лікарських трав.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Повідомляти дорослих у кожному критичному випадку.

2.Опановувати своїми почуттями під час захворювання чи небезпеки.

3.Уникати вживання шкідливих речовин.

4.Переконливо доводити кожному про недопустимість набуття шкідливих звичок.

5.Пропагувати здоровий спосіб життя.

6.Вільно спілкуватися з оточуючими, мати власну думку, розкуто й сміливо захищати свої ідеї.

7.Уникати конфліктних ситуацій.



*До програми створений авторський навчальний посібник Л.Б.Петренко “Абетка безпеки”(Частина 1.)

ПРОГРАМА “АБЕТКА БЕЗПЕКИ”

(2-3р.н.)

Пояснювальна записка

Відомо, що слово “небезпека” ніколи не зробить життя людини щасливим. Лише безпека в побуті, на вулицях міста, на лоні природи, в стосунках між людьми, при спілкуванні з тваринами має здатність забезпечити людині тривале, щасливе, повноцінне життя і здоров’я.

А здоров’я, як і життя, ні за які гроші не купиш. Їх можна лише сформувати, здобути шляхом цілеспрямованої, напруженої праці над собою і набуття знань про здоровий спосіб життя, який би зберігав і примножував здоров’я, а не руйнував його.

Дана програма „Абетка безпеки” створена для дітей молодшого шкільного віку 9-11 років на два роки навчання. Обсяг курсу становить по 144 години на кожний рік навчання.


НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН 2 рік навчання

№ п/п

Тема

Кількість годин

теорія

практика

І

ІІ

ІІІ



ІV

V


Вступ. Дитина вдома

Довкілля


Дитина в школі

Здоров’я не купиш

Навички акторської майстерності (сценічний рух, заняття технікою мовлення тощо)


14

52

18



20

40


4

40

8



4

10


10

12

10



16

30 (протягом року)



Усього 144 години.
3 рік навчання

з/п


Тема

Кількість годин

теорія

практика

І

ІІ

ІІІ



ІV

V


Вступ. Дитина вдома

Довкілля


Дитина в школі

Здоров’я не купиш

Навички акторської майстерності (сценічний рух, заняття технікою мовлення тощо)


24

34

16



30

40


6

24

6



8

10


18

10

10



22

30 (протягом року)



Усього 144 години

ЗМІСТ ПРОГРАМИ.



ІІ рік навчання

І. Вступ. Дитина вдома. 24 години

Незвичайні ситуації

1. Незвичайні ситуації, що можуть трапитися, коли ти наодинці вдома. Тимчасове вимкнення світла. Як уникнути ураження електричним струмом.

2. Довідкове бюро Всезнайка, або якою була перша лампа. Де народилася свічка? Коли з’явилися сірники?

3. Ознаки ураження електричним струмом. Перша допомога ураженому електричним струмом.

4. Правила користування електроприладами.

5. Екскурсія в РЕМ.

6. Дії під час виникнення пожеж.

7. Коли вогонь стає ворогом? Умови виникнення пожежі.

8.Якщо потрапив у зону пожежі. Як погасити полум’я.

9.Евакуація з приміщень у випадку пожежі. Як викликати рятувальні служби.? Як допомогти людині, що потрапила під дію вогню?

10.Отруєння чадним газом.

11.Перша допомога при отруєнні чадним газом.

12.Довідкове бюро Всезнайка, або як приручили вогонь. Коли з’явилися пожежні?

13.Екскурсія до пожежної частини міста.

14.Підготовка та проведення свята „Друзі пожежних”.
УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Правила поведінки при виникненні пожежі та про профілактику пожеж у домі.

2.Як діяти при появі чадного газу, ураженні електрострумом.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Запобігати отруєнню чадним газом.

2.Правильно користуватись електроприладами.

3.Викликати пожежну охорону, міліцію, швидку допомогу, повідомляти дорослих у разі небезпеки.



ІІ. ДОВКІЛЛЯ 72 години.

Погода

1.Де живеш, там і погода найкраща.

2.Що таке стихійне лихо? Звідки беруться хмари і дощ?

3.Звідки з’являється блискавка? Грім.

4.Як поводитися під час грози?

5.Поради лікаря Будьздоровченка, або якщо вразила блискавка.

6.Як зробити штучне дихання.

7.Чудеса кульової блискавки.

8.Град. Туман: і ворог, і друг.

9.Бурі, урагани, смерчі, буревії.

10.Повені.

11.Суховії, засуха.

12.Снігові замети та снігопади.

13.Землетруси.

14.Прес-конференція „Викрутаси погоди”.

15.Що потрібно знати туристові?

16.Ознаки збереження малохмарної погоди без опадів.

17.Ознаки настання негоди.

18.Заняття-дослідження „Живі барометри”.

19.Пернаті синоптики.

20.Тварини-барометри.

21.Ознаки наближення грози, заморозків.

22.Погода взимку.

23.Підготовка та проведення КВК „У природи нема поганої погоди”.



Ти пішохід

24.Елементи вулиць і доріг.

25.Дорожня розмітка.

26.Перехід дороги з обмеженою оглядовістю.

27.Перехід дороги з недостатньою видимістю та за несприятливих умов.

Ти пасажир

28.Правила користування громадським транспортом.

29.Правила переходу дороги після висадки з транспорту.

30.Правила поведінки на вулиці під час екскурсії.

31.Залізничний переїзд. Правила поведінки біля залізничної колії.

32.Довідкове бюро Всезнайка, або коли з’явилось колесо.



Небезпечні ситуації навколо тебе

33.Небезпечні ситуації, що чатують повсюди.

34.Щоб із твоєї вини не виникла пожежа.

35.Не створи собі пастки.

36.Попередження небезпечних ситуацій.

37.Перша допомога при здавленні частин тіла.

38.Довідкове бюро Всезнайка, або коли з’явився перший ліфт.

На вулиці

39. Зустрічі на вулиці.

40.Правила поведінки при спілкуванні з незнайомими людьми.

41.Поради Королеви Безпеки, або що робити, коли тебе переслідують.

42.Правила поведінки при намаганні сторонніх проникнути в житло.

43.Довідкове бюро Всезнайка, або коли з’явились міліціонери.

44.Аутотренінг „Як побороти свій страх.”

45.Ділова гра „Як уникнути небезпеки.”

46.Диспут „Незнайомці: добрі вони чи злі?”

Небезпечні предмети

47.Знахідка, що може вибухнути.

48.Горючі та легкозаймисті речовини.

49.Довідкове бюро Всезнайка, або що спільного між сірником і феєрверком.

50.Ключі від квартири. Правила безпеки твого дому.

51.Сюжетно-рольова гра „Ключі зникли”.

52.Диспут „Що робити, коли запідозрив когось у крадіжці?”

53.Аутотренінг „Чужі речі ніколи не стануть моїми”.



На відпочинку

54.Мешканець міста у сільській місцевості.

55.Старі будівлі і пожежа.

56.Щоб купаючись, не здибав лиха.

57.Болото-не місце для розваг.

58.Зустрічі з тваринами. Правила собачої ввічливості.

59.Поради лікаря Будьздоровченка, або як діяти, коли тебе вкусили кіт чи собака.

60.Зустрічі з дикими звірами.

61.Чим небезпечні пацюки?

62.Комахи навколо тебе.

63.Поради лікаря Будьздоровченка, або перша допомога при укусах комах. Перша допомога при подряпинах, саднах, порізах.

64.Довідкове бюро Всезнайка, або дещо про бджіл.

65.Чим небезпечні оси, мухи, ґедзі, комарі, блохи та кліщі.

66.Бібліотечне дослідження „Невигадані історії про тварин”.


УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Правила переходу вулиць і доріг, правила поведінки біля трамвайних колій та під час їх переходу.

2.Основні дорожні знаки.

3.Про небезпеку, що може виникнути під час відпочинку на природі, грі з вогнем.

4.Як поводитися, коли загубив чи знайшов ключі.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Надати першу допомогу при опіках, саднах, порізах, укусах.

2.Зберігати і користуватися ключами від житла.

3.Правильно користуватись громадським транспортом, переходити вулиці, дороги, трамвайні колії.


ІІІ.ДИТИНА В ШКОЛІ 18 годин.

Особиста безпека

1.Правила поведінки для кожної дитинки.

2.Дещо про знайомі шкільні речі.

3.Правила дружби.

4.Диспут „Чи обов’язково з кимсь дружити?”

5.Щоб суперечка не перетворилась у сварку і бійку.

6.Диспут „Як уникнути конфліктів?”

7.Формула дружби: мені добре через те, що радісно тобі.

8.Почуття, емоції і здоров’я.

9.Аутотренінг „Як стримувати бурхливі емоції”.

10.Дискусія „Хто кращий: хлопці чи дівчата?”
УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Про способи уникнення конфліктів.

2.Як себе поводити в екстремальній ситуації.

3.Чому потрібно виконувати правила поведінки у школі.

УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Передбачати наслідки порушення правил поведінки.

2.Уникати конфліктних ситуацій.

3.Звертатися за допомогою до дорослих.


ІУ. ЗДОРОВ’Я НЕ КУПИШ 30 годин.

Гігієна харчування

1.Навіщо потрібно їсти? Як і коли їсти. Правила харчування.

2.Дітям без молока, як узимку без кожуха.

3.Хліб та сіль.

4.Що таке вітаміни? На город по вітаміни.

5.Чим можна підкріпитися у садку.

6.Конкурс „Парад продуктів харчування”.

Побутові отруєння

7.Від чого може заболіти живіт?

8.Перша допомога при харчовому отруєнні.

9.Хвороба, що живе в банці з консервами.

10.Довідкове бюро Всезнайка, або хто винайшов перший холодильник. Що їли наші прадіди?

11.Заняття-застілля з елементами етикету „Правила вживання їжі”.



Шкідливі звички

12.Як люди набувають шкідливих звичок. Що таке токсичні речовини?

13.Ознаки токсичного та наркотичного сп’яніння.

14.Рольова гра „Симпозіум науковців „За здоровий спосіб життя”.

15.Аутотренінг „Як навчитися сказати: „Ні!”

16.Вправа „Відмова”. Схема прийняття рішення.

17.Гра „Підбурювач”. Створення плаката-антиреклами „Послання у світ”.

18.Дискусія „Моя особиста позиція”. Створення символу власного життя.

19.Проект „Твоє життя – твій вибір”.

Сторонні предмети

20.Якщо сторонній предмет потрапив у вухо.

21.Як берегти очі?

22.Сторонній предмет у дихальних шляхах.

23.Конкурс „Сам собі Айболить”.

24.Повторення та закріплення вивченого. Створення мальованого мультфільму та коміксів. Постановка вистави „Абетка безпеки”.


УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1Про наслідки вживання алкоголю, токсичних речовин, тютюну.

2.Ознаки харчового отруєння, правила домедичної допомоги при них.

3.Правила допомоги при потраплянні сторонніх предметів у ніс, вуха, дихальні шляхи.


УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Уникати вживання шкідливих речовин.

2.Надати домедичну допомогу при отруєннях, потрапляннях в організм сторонніх предметів.

3.Правильно готувати продукти до вживання.

4.Складати антирекламу на ті товари, які небажані або й шкідливі для дітей.

ІІІ рік навчання

І.ДИТИНА ВДОМА

Наодинці вдома

1.Чим небезпечна незнайома людина?

2.Якщо в двері твоєї квартири подзвонили.

3.Довідкове бюро Всезнайка, або як шукають злочинців.

4.Заняття-дослідження „Що таке дактилоскопія?”

5.Ділова гра „Один вдома”.

6.Зустріч з дільничним міліціонером.

Безпека у побуті

7.Пожежонебезпечні об’єкти. Щоб новорічне свято не принесло біди. Правила поведінки при виявленні пожежі під час свята.

8.Довідкове бюро Всезнайка, або де народилися бенгальські вогні.

9.Як зустрічають Новий рік дітлахи усього світу? Звідки прийшов звичай прикрашати ялинку.

10.Майстерня Умійка. Іграшки “орігамі”.

11.Кухня - обличчя господарів.

12.Що необхідно знати про опіки. Опіки без вогню.

13.Рани. Домедична допомога при кровотечі.

14.Ураження електричним струмом. Коротке замикання електроприладів.

15.Перша допомога при ураженні струмом.

16.Правила користування кухонним, електричним та газовим приладдям.

17.Довідкове бюро Всезнайка, або коли людина почала готувати м’ясо.

18.Піч, каструля, ложка, ніж, тарілка, чайник… Звідки вони? (Історія речей).

19.Бібліотечне дослідження “Від праски до телевізора”.

20.Робота в групах “Як підсмажити курку без вогню?”.

21.Правила юного кухаря.

22.Екскурсія на хлібозавод, завод продтоварів.

23.Конкурс юних офіціантів та кухарів.

24.Заняття - застілля “На гостини до Смачноїжка”.
УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Правила безпечного користування кухонним, електричним та газовим приладдям.

2.Як запобігти нещасним випадкам у побуті.

3.Як себе поводити при проникненні в житло злодіїв.


УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Відмовляти незнайомим дорослим чи одноліткам в незрозумілій ситуації.

2.Володіти своїми емоціями при зустрічі з крадіями, пожежах, затопленнях тощо.

3.Надавати допомогу при пораненнях.



ІІ. ДОВКІЛЛЯ

Дитина і аварійна ситуація

1.Що таке аварія?

2.Перша допомога при отруєнні хімічними речовинами.

3.Засоби захисту органів дихання та шкіри. Правила користування респіратором.

4.Захисні споруди. Правила користування респіратором.

5.Що таке радіація? Правила радіаційної гігієни.

6.Сам собі Айболить, або як лікарські рослини виводять радіацію з організму людини.

Безпека руху пішоходів

7.Правила переходу вулиць та доріг.

8.Перехід дороги в місцях транспортних розв’язок.

9.Дорожні знаки.

10.Регулювання дорожнього руху.

11.Гальмовий шлях транспортного засобу. Щоб не трапилась дорожньо-транспортна пригода.

12.Довідкове бюро Всезнайка, або від карети до автомобіля.

Рух велосипедом

13.Твій друг - велосипед.

14.Дорожні знаки для велосипедистів.

15.Довідкове бюро Всезнайка, або якими були перші велосипеди.

16.Підготовка та проведення свята “Юні помічники ДАЇ”

17.Екскурсія в ДАЇ.



На відпочинку взимку

18.Як підготуватися до безпечного відпочинку взимку. Підготовка льоду для катка.

19.Що таке переохолодження та обмороження. Перша допомога при обмороженні.

20.Як врятувати людину, що провалилася під лід?

21.Якщо ти опинився в ополонці.

22.Чим небезпечні бурульки.

23.Довідкове бюро Всезнайка, або звідки прийшли лижі, санчата, ковзани.

24.”Весела ігротека”. Заняття на свіжому повітрі.

25.Безпека гри в сніжки.

Особиста безпека

26.Пересторога нападів з метою пограбування. Якщо тебе переслідують.

27.Небезпечні знайомства.

28.Довідкове бюро Всезнайка, або якими були перші гроші.

29.Чи небезпечні релігійні секти?

30.Чи варто мітингувати?

31.З чого починається самозахист?

32.Заняття з елементами психоаналізу “Перед тим, як вчитись самозахисту, - навчись дружити!”

33.Тестування “Чи вмієш ти відпочивати?”

34.Довідкове бюро Всезнайка, або де і коли з’явились бойові мистецтва.


УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Групи дорожніх знаків та їх призначення.

2.Правила безпечної їзди на велосипеді.

3.Як поводитися під час аварії на підприємстві.

4.Правила безпеки під час льодоходу, льодоставу.

5.Що може спровокувати напад на людину і як його уникнути.


УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Діяти згідно з рекомендаціями рятувальних служб при виникненні аварії чи нещасного випадку.

2.Свідомо приймати рішення щодо заходів перестороги відносно особистої безпеки.

3.Надавати домедичну допомогу потерпілому.


ІІІ. ДИТИНА В ШКОЛІ 26годин.

Попередження травматизму

1.Правила поведінки під час масових заходів.

2.Чим небезпечна паніка?

3.Громадський транспорт.

4.Метро.

5.Залізничний транспорт.

6.Зустріч із працівниками залізниці.

7.Лікарня Будьздоровченка. Перша допомога при ушкодженнях.

8.Довідкове бюро Всезнайка, або якими були прародичі транспортних засобів.

9.Екскурсія до м. Києва.



Твої права і обов’язки

10.Світова книга прав дитини.

11.Принципи Декларації прав дитини.

12.Твої обов’язки. Знайомство з “Конституцією України”.

13.Диспут “Що таке гідність людини?”

14.Цінність життя людини.

15.Заняття з елементами психоаналізу “Як уникати сварок і конфліктів?”

16.В гостях у психолога: ”Битися чи миритися?”

17.Заповіді праведного життя.

18.Зустріч із Отцем Миколаєм, настоятелем чоловічого монастиря.


УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Правила поведінки під час екстреної евакуації з приміщення.

2.Як цінувати людське життя.

3.Свої права та обов’язки.


УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Уникати паніки.

2.Вміти розсудливо діяти в екстремальних ситуаціях.

3.Уникати сварок і конфліктів.


ІУ. ЗДОРОВ’Я НЕ КУПИШ

Шкідливі звички

1.Чи варто наживати шкідливі звички?

2.Алкоголь - звичайна отрута.

3.Перша допомога при алкогольному отруєнні.

4.Диспут:”Чи можна мати гарний настрій, не використовуючи токсичних речовин?”

5.Проект “Ми - працівники реклами”.

6.Композиція “Дерево мого майбутнього”.

7.Рольова гра “Як розпорядитися власним життям?”



Інфекційні захворювання

8.Невидимі вороги. Чиста шкіра - запорука здоров’я. Як правильно мити руки.

9.Довідкове бюро Всезнайка, або як мились древні.

10.Що таке епідемія і щеплення?

11.Чим небезпечні глисти і воші?

12.Цей надокучливий грип.

13.Туберкульоз.

14.Довідкове бюро Всезнайка, або дещо про віспу, чуму, холеру…

15.Небезпека, що йде від тварин.

16.Неїстівний грибок.

17.Школа лікаря Будьздоровченка, або самостійне виготовлення марлевої пов’язки.

18.Довідкове бюро Всезнайка, або чи були епідемії в Україні.

19.Яка людина вважається красивою?

20.Підготовка та проведення конкурсу краси: “Якщо хочеш бути красивим - бережи здоров’я.”


УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Про шкідливість для здоров’я людини алкоголю, наркотичних речовин, залежність від них.

2.Про профілактику інфекційних захворювань.

3.Як зробити марлеву пов’язку.


УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Піклуватися про своє здоров’я та життя.

2.Використовувати первинні засоби для захисту від інфекцій.

3.Уникати вживання алкоголю, тютюну, токсичних речовин.

4.Володіти своїми емоціями.

*До програми створений авторський навчальний посібник Л.Б.Петренко “Абетка безпеки” (Частина 2, частина 3).
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ І МЕТОДИ ЙОГО ДІАГНОСТИКИ ПО ЗАКІНЧЕННЮ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ.

Програми призначено для роботи з дітьми молодшого віку. Враховуючи це, керівник мусить побудувати свою роботу в доступній для дитячого сприймання формі, широко використовуючи ігрові елементи, заняття-практикуми, роботу в групах, диспути, конкурси, свята, театралізовані вистави, турніри тощо.

Конкурс кулінарів; демонстрація моделей моди майбутнього; гра-переодягання; турнір знавців домашніх тварин; конкурс на краще побажання; цікаві ігри за столом; гра “Ситуація”, “Гра-детектив”, лицарський турнір ввічливості; анкета “Що думають дівчата про хлопців, а хлопці про дівчат?”; диспут “Як здобувати друзів?”; Діалог-бесіда “Косметика… на кухні”; сервірування святкового столу; тести “Як ти спиш?”; сюжетно-рольова гра “Звинувачення цигарки”, “Антиреклама на рекламу”; комунікативна гра “Ввічливі схованки”, аукціон ввічливих слів тощо.

Програма буде успішно реалізована за умови обов’язкового вивчення в процесі роботи особливостей характеру кожного з вихованців гуртка, щоб точніше судити про їх темперамент, ціннісні орієнтації, самооцінку, рівень загального та фізичного розвитку, природні здібності, умови життя в сім’ї тощо.

Керівнику слід формувати доброзичливий психологічний клімат у дитячому колективі, формувати високодуховний стиль взаємостосунків між ними. Все це стає можливим завдяки співробітництву, а також регулярним колективним обговоренням життя в гуртку.

Програма побудована таким чином, що у ході її реалізації вихованці не лише засвоюють подані керівником знання, але й вчаться їх здобувати самостійно (взаємонавчання, самонавчання з використанням послуг бібліотеки, радіо, телебачення, комп’ютера).

Розвиток інтелекту, екологічної та валеологічної грамотності, розкутості, незакомплексованості, комунікативності, здібностей та обдарувань вихованців проходить через виступи з агітбригадами (“За здоровий спосіб життя”, “Природа просить захисту”, “Давайте жити дружно”); постійні участі у всеукраїнських конкурсах малюнків, коміксів, творів та оповідань (Всеукраїнський конкурс малюнка “Правила поведінки біля залізничних колій”; конкурс юних екологів, запропонований радіопередачею “Школяда”, “Правила поведінки в природі”; Всеукраїнський конкурс малюнка “Планета людей”; різноманітні конкурси, запропоновані газетами “Велика дитяча газета”, “Розкажіть онуку”, “Казковий вечір”, “Новачок”; журналами “Пізнайко”, “Барвінок”, “Соняшник”, “Малятко” тощо).

Виховання людяності, бажання завжди прийти на допомогу товаришеві, вміння цінувати людське життя та здоров’я, толерантності, ввічливості, етичних навичок та естетичних смаків проходить невимушено (від заняття до заняття) під час роботи в групах; зустрічей з цікавими людьми (працівниками аварійних служб, інспекторами ДАІ, пожежними, ветеранами війни та праці, учасниками бойових дій в Афганістані тощо); диспутів, конференцій, засідання “Малої академії наук гуртка”, “Школи виживання Міклухи Маклая”, тренінгів.

Вихованці повинні вміти надати першу домедичну допомогу в разі будь-якого нещасного випадку, де б він не трапився; повідомляти про сумнівні вчинки деяких дорослих або своїх однолітків (крадіїв, шахраїв) батькам чи вчителям; вчасно і переконливо сказати:”Ні!” шкідливим звичкам; правильно, швидко, не панікуючи знаходити вихід із екстремальної ситуації (такі навчальні нестандартні ситуації, що можуть виникнути в побуті, на підприємствах, в природі та суспільстві керівник повинен періодично створювати на заняттях з метою більш детального закріплення знань, умінь, навичок).

Методами діагностики прогнозованого результату можуть слугувати тести, запитання та завдання до розділів, ребуси, кросворди, складання усних оповідань до серії малюнків та графічних завдань, запропонованих в навчальному посібнику Л.Б.Петренко “Абетка безпеки” (ч.1; ч.2; ч.3), «Абетка безпеки у віршах», збірці дидактичних матеріалів “Абетка безпеки в коміксах та малюнках”, посібнику «Пригоди Петрика Необережка…» (Харків, «Нова тема», 2010 р.)

БІБЛІОГРАФІЯ

1.Програми для загальноосвітніх навчальних закладів “Основи безпеки життєдіяльності” (1-11кл.), Міністерство Освіти і науки України, К., “Шкільний світ”, 2001.

2.”Програми шкіл допрофесійної підготовки Рівненського міського Палацу дітей і молоді”, Рівне, 2000.

3.”Я познаю мир”, детская энциклопедия в 95 томах, М., АСТ 1998-2003.

4.В. Бичко, “Вибрані твори”, К, “Веселка”, 1982р.

5.М. Пригара, “Вірші та казки”, т.1, К., “Веселка”, 1978р.

6.О. Кононенко, “Азбука”, ж. “Початкова школа”, №9, 1998р.

7.С. Приходько, “Картопелька”, К., “Веселка”, 1983р.

8.С. Заєць, “Абетка загадок”, ж. “Початкова школа” №13, К., 1993р.

9.Т. Бойченко “Абетка здоров’я”, ж. “Початкова школа” №7, К., 1993р.

10.Н. Осипов, “Про гречиху и пшеницу, кукурузу и горчицу”, М., 1977р.

11.М. Івін, “Щоб жити”, К., 1976р

12.“Детское питание”, М., 1957

13.Н. Надєждіна, “І в саду , і на городі”, К., 1976.

14.А. Митяев, “Ржаной хлебушко – калачу дедушка”, “Мурзилка”,1981

15.З. Друзь, “Сходинки до пізнання навколишнього”, ж. “Початкова школа”, 1992

16.Є. Шморгун, “Зелені сусіди”, К., “Веселка”, 1978.

17.І. Носаль “Від рослини – до людини”, К., 1995

18.В. Коробай. “Бесіди для дітей, молодшого шкільного віку про явища природи”, ж. “Розкажіть онуку”, К., 2001р.

19.Н. Красоткіна, “Абетка безпеки”, ж. “Розкажіть онуку”, К., 2001р.

20. В. Понамаренко, Т. Воронцова “Права дитини і валеологія”, ж. “Початкова школа”. №11, 1998р.

21.А. Алатон. “Валеологія”, К., 1999.


ВИСНОВОК РОБОЧОЇ ГРУПИ

Досить часто можна зустріти дорослу вже людину, яка губиться, комплексує в нестандартній ситуації, цим самим ставлячи під загрозу своє життя чи здоров’я, або й здоров’я та життя інших.

В наш час, час швидкого прогресу техніки, панування машин і механізмів, погіршення криміногенної обстановки можливість появи екстремальних, непередбачуваних ситуацій зростає. Зростає і ризик «потрапляння» в них звичайної, пересічної людини чи дитини. Швидко зорієнтуватись, вийти зі скрути переможцем, - стає життєво важливою задачею сучасності. Тому, вважаємо, що гурток “Абетка безпеки” створений вчасно і доречно.

Працюючи за даною програмою, діти не лише набувають теоретичних знань. Всяке поняття чи твердження засвоюються практично, невимушено, в процесі сюжетно-рольових ігор.

На кожному занятті панують співдружність і фантазія, народжуються все нові й нові ідеї. Іншими словами, діти творять: складають казки, комікси, діалоги, пантоміми, сценки, твори-мініатюри, віршики, щоб потім вийти з ними “в люди”, ввівши у виставу чи агітбригаду “За здоровий спосіб життя”.

Вчаться вихованці працювати в Майстерні Умійка: захоплює виставка дитячих картин з тополиного пуху, соломки, солоного тіста, тканини, пап’є-маше…

Очі вихованців сяють бажанням творити, шукати, пізнавати нове і незвідане…

Програма апробована, має практичну спрямованість і заслуговує бути представленою широкому загалові працівників позашкільних закладів.

Завуч Ніжинського Будинку дітей та юнацтва Забродська І.М. (







База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка