Регуляторні системи організму людини




Скачати 29.67 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір29.67 Kb.
Біологія 9 клас Дата __________

Тема: регуляторні системи організму людини

Мета: ознайомити учнів із регуляторними системами організму людини, принципом нервової, ендокринної та імунної регуляції, порівняти принципи нервової і гуморальної регуляцій фізіологічних функцій; розвивати вміння порівнювати, робити логічні висновки; продовжувати формувати здоров’я зберігаючі компетентності.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиці до теми, зошит, підручник

«Хто не знає куди прямує,

дуже здивується, якщо потрапить не туди»

М.Твен

Хід уроку

І. Організація класу

Психологічна розминка «Посмішка»



ІІ. Актуалізація опорних знань:

Вправа «Вірю – не вірю».

(Вчитель або учень зачитує певне твердження, якщо учень згідний з ним, то він піднімає праву руку, якщо ні, то плескає в долоні)

Н а п р и к л а д:

1. Орган – це частина тіла, яка має певну форму і будову. Виконує одну або кілька специфічних функцій (Так).

2. В організмі виділяють лише 4 фізіологічних системи. (Ні)

3. Поняття «фізіологічна» система можна замінити «функціональна» (Ні) і т.д.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

-         Чи всі  фізіологічні системи в організмі людини працюють узгоджено?

-         Звідки вони «дізнаються» як саме їм працювати? Хто «пише» їм правила роботи?

ІV. Повідомлення теми і основних завдань уроку

-         регуляторні системи організму;

-         нервова регуляція;

-         гуморальна регуляція;

-         порівняння нервової і гуморальної регуляції.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Нервова регуляція.

Розповідь учителя

Нервова регуляція – це координований вплив нервової системи на клітини, тканини й органи, один з основних механізмів саморегуляції функцій цілісного організму. Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервових імпульсів. Нервова регуляція є швидкою й локальною, що особливо важливо при регуляції рухів, і стосується всіх систем організму.

В основі нервової регуляції лежить нервовий принцип. Рефлекс є універсальною формою взаємодії організму з навколишнім середовищем, це відповідна реакція організму на подразнення, що здійснюється через центральну нервову систему й контролюється нею.

Структурно – функціональною основою рефлексу є рефлекторна дуга – послідовно з’єднаний ланцюжок нервових клітин, що забезпечує здійснення відповіді на подразнення. Усі рефлекси здійснюються завдяки діяльності центральної нервової системи – головного та спинного мозку.

2. Гуморальна регуляція

Розповідь учителя з елементами бесіди



  • Чим гуморальна регуляція відрізняється від нервової?

Гуморальна регуляція – це координація фізіологічних і біохімічних процесів, здійснювана через рідкі середовища організму за допомогою, біологічно активних речовин, гормонів, що їх виділяють клітини, органи й тканини в процесі їхньої життєдіяльності.

  • Як ви вважаєте, яка регуляція виникла раніше в процесі еволюції організмів?

Гуморальна регуляція виникла в процесі еволюції раніше, ніж нервова. Вона ускладнювалася в процесі еволюції, унаслідок чого виникла ендокринна система.

3. Імунна регуляція

Робота з підручником на ст.31-32

4. Порівняння принципу дії нервової і гуморальної регуляції (Метод «Мозковий штурм»)

- Чи можна стверджувати, що гуморальна і нервова регуляції діють автономно?

- Як пояснити той факт, що коли людина знаходиться в приміщенні, де збільшений вміст вуглекислого газу, то частота дихальних рухів збільшується.



VІ. Рефлексія

Скласти  кросворд, де б ключовим словом було слово регуляція. (Можна використовувати поняття і терміни, що вивчалися не тільки на даному уроці, а й на попередніх.)



VІІ.Підсумок уроку

Бесіда:


  • Який принцип лежить в основі нервової регуляції?

  • Що таке рефлекс і рефлекторна дуга?

  • Як імунна система виконує регуляторні функції?

  • Як регулюється інтенсивність імунної відповіді?

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати   параграф 9. Завд. на ст.32


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка