Різноманітність водоростей, їх значення в природі і житті людини




Скачати 59.41 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір59.41 Kb.
Обласний семінар

методистів біології

«Навчально – методичне забезпечення, викладання біології для реалізації Державного стандарту»

12 грудня 2013 року



Тема: Різноманітність водоростей, їх значення в природі і житті людини

Мета ( очікувані результати ):

Після уроку учні зможуть:



  • Розширити знання про будову і різноманітність водоростей;

  • З’ясувати роль і місце водоростей у природі та господарській діяльності людини;

  • Розкрити негативний вплив забруднення водойм на життя водоростей, про заходи їх охорони;

  • Продовжувати формування загальнонавчальних умінь і навичок, працювати з підручником, додатковою науково-популярною літературою, робити стислі повідомлення;

  • Узагальнювати вивчений матеріал, робити висновки з теми «Водорості»

Обладнання: Біологія: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / М.М.Мусієнко, П.С.Славний, П.Г.Балан. – К.: Генеза, 2007. – 288 с. : іл., Атлас ботаніки, таблиці «Водорості», глобус, презентація «Водорості», шум води, портретна галерея, морська капуста, мармелад, йодомарин.

Базові поняття і терміни: екологічні групи водоростей, бентос, планктон, нектон, ланка в ланцюгу живлення, «цвітіння води», самоочищення водойми, осадові породи, охорона водоростей, агар, йод.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

«Недостатньо знати, необхідно також застосовувати»

А.Франс

Хід уроку:

І. Організаційний момент, психологічний настрой

Вітаю всіх, хто хоче спілкуватися, хто хоче дізнатися щось нове!

Дорогі діти! Ви сьогодні готові працювати у такому великому складі?

До уроку готові?

Ви розумні і багато чого можете!

ІІ. Актуалізація опорних знань

Поспішаючи на урок, я отримала лист, адресований учням 7-Б класу. Відправник – Барон Мюнхгаузен. Може це не нам?

Давайте познайомимось із змістом листа.

Лист

Одного разу я опинився на безлюдному острові. На цьому острові я зустрів багато цікавого і незвичайного. Але більше всього мене потішили незвичайні живі організми – водорості. У них були великі, міцні корені. На стеблах були розташовані листя, які нагадували листячко кульбаби. Але найцікавішим у водоростей були ніжно-рожеві духмяні квіти й соковиті невеликі плоди, які були основною їжею для всіх птахів, що проживали на цьому острові.

А тепер скажіть, ви зрозуміли текст? У кого виник чи є сумнів щодо правильності викладеного?

Мова йде про організми, які ми вивчали на попередніх уроках. Яку тему ми вивчали? Які помилки допущені? Дамо відповідь Барону Мюнхгаузену?

Помилка перша: водорості не мають коренів взагалі.

Помилка друга: у водоростей немає стебла.

Помилка третя: у водоростей немає листя.

Замість стебла і листя у водоростей є тіло, яке називається слань, або талом.

Помилка четверта: у водоростей немає квіток. Це перші автотрофні організми, які з’явились на планеті, і квіток вони ще не мають.

Помилка п'ята: якщо у водорості немає квітки, то відповідно немає і плоду, так як плід розвивається в квітці.





«Мозковий штурм» робота з термінами

А) вставте пропущені літери




Сл..н..

Ал..гол..г..я

З..г..т..

Б..нт..с


Ф..топл..нктон

Г..м..та


Р..з..їд

З..осп..ри



Б) пояснити

підкреслені терміни

- робота в парах: запитай один одного по 2 терміни з теми «Водорості»

- у кого виникли утруднення?

Наступне завдання:


  1. Місце водоростей в системі органічного світу

Імперія Клітинні форми життя

Надцарство Еукаріоти

Царство Рослини

Атлас стор.46 Еволюційне дерево життя, знайти, де знаходяться водорості.



  1. З якими відділами водоростей ми познайомилися?

  2. Від чого залежить забарвлення водоростей?

  3. Як живляться водорості?

  4. Як розмножуються водорості?

  5. Наука, що вивчає водорості?

  6. Яка водорість утворює яскраво-зелене ослизле жабуриння?

  7. Чашоподібний хлоропласт має водорість – хламідомонада, стрічкоподібний хлоропласт – спірогіра.

  8. Де розповсюджені водорості?

Я бачу, що ви, діти, багато навчилися на попередніх уроках і такі живі істоти, як водорості, не залишили вас байдужими.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Тож сьогодні продовжимо вивчати водорості.

Якщо ми подивимось на глобус – модель нашої планети, то побачимо 2/3 земної кулі належить Світовому океану, у водах якого знаходиться велика кількість водоростей. Їх чисельність та різноманітність і визначає їх велику роль.

Проблема: чи мають водорості важливе значення для природи та в житті людини?

Сьогодні ваші помічники на уроці – підручник із біології для 7 класу, параграф 39 ст 152-155, робочий зошит з друкованою основою (урок 32, стор 42-43), Атлас ботаніки ст 46-51 та бажання пізнавати нове і досягати щоразу нових результатів.



IV. Повідомлення мети, теми, плану уроку

Перегляньте матеріал §39, уроку 32 зошита.

Ваші очікування від уроку? (повторити, закріпити знання з теми…)

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

Використання та перегляд мультимедійної презентації на тему «Різноманітність водоростей, їх значення в природі і житті людини».

Виконаємо завдання 2 уроку 32 стор 42.

Значення водоростей розглянемо, виконуючи завдання 3.

Погляньте на дошку – портретна галерея. Ви впізнали, люди яких професій зображені? Чи можуть вони мати відношення до нашого уроку? Давайте разом з'ясуємо, які професії пов'язані з водоростями? Оберіть, яка професія вам до вподоби. Яке значення водоростей в житті людини?



Повідомлення Катерини Буднік «Хлорела». Хто хоче бути математиком, можете прорахувати, що вигідніше вирощувати хлорелу (без відходів – немає соломи, листків, ніж у звичайних сільськогосподарських рослин).

Отже, ви прослухали повідомлення про хлорелу. Відгадайте загадку: у яких зелених хащах, де немає броду, більше ніж в усіх аптеках, є запасів йоду?

А що вам відомо про ламінарію? Повідомлення Сича Володимира про морську капусту та значення йоду для забезпечення обміну речовин.

Негативна роль водоростей, виконання завдання №5 стор 43 робочого зошита.

Охорона водоростей. Біологічний метод очищення забруднених вод.



  • Забруднення водойм побутовими відходами;

  • Гербіциди;

  • Отрутохімікати;

  • Відходи промислового виробництва;

  • Роль добрив можуть «зіграти» каналізаційні стічні води, планктон розмножується швидше. Як це позначається на життєдіяльності водоростей?

Ми говорили про значення водоростей у природі та житті людини. А хто дасть відповідь на таке запитання: людина в житті водоростей?

VІ. Валеологічна вправа на релаксацію

Звучить шум моря. Діти, заплющіть очі. Розслаблена поза, глибоке дихання. Уявіть тихий шум морського прибою, аромат йоду. Помрійте про літній відпочинок…



VІІ. Узагальнення і систематизація знань

Виконання тестових завдань учнями класу. Здійснення взаємоперевірки.

Сьогодні тренувальні вправи допоможуть вам оцінити свої можливі знання, результат роботи. Сподіваюся, що отримані результати перевищать результати попереднього рівня.

Оцінювання учнів.



VІІІ. Інформація про домашнє завдання

- Опрацювати матеріал §39 підручника та за зошитом стр.42-43;

- «7-9 б.» - скласти конспект-шпаргалку з теми;

- «10 б.» - підготувати повідомлення «Хвилинка-цікавинка», використовуючи різні джерела інформації;

- «11-12 б.» - створити міні-проект або презентацію на тему «Водорості».



ІХ. Рефлексія

Діти, пропоную вам поділитися враженнями, закінчивши речення:



  1. Для мене сьогодні новим було…

  2. Який етап уроку був найважчий…

  3. Мені було корисно…

  4. Для мене достатньо інформації було…





База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка