Розділ І загальні відомості про вчителя




Скачати 273.86 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір273.86 Kb.
Портфоліо

Паталяк Анжели Іванівни

Вчителя початкових класів

Михайлівська ЗОШ



Розділ І

Загальні відомості про вчителя

Паталяк Анжела Іванівна

26 травня 1969 рік

Освіта­ – вища

Стаж роботи – 23

Підвищення кваліфікації – 2011 рік



Розділ ІІ

Результати педагогічної діяльності.








Розділ ІІІ

Науково - методична діяльність.

У роботі використовую новітні освітні технології: «Інтегроване навчання» з використанням інтерактивних методів та методів проектів. Намагаюсь організувати спільний пошук шляхів розв’язання навчальних проблем. Метою інтерактивного навчання є створення комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну досконалість. Основні форми інтерактивного навчання, які впроваджую у своїй роботі: парне та групове навчання, індивідуальне (самостійна робота учнів). Працюю над проблемою «Розвиток пізнавальної активності учнів». Виступаю на засіданнях метод об’єднаннях, на педрадах, районних семінарах вчителів початкових класів.




Розділ ІV

Позаурочна діяльність

2005-2006 Поетика

2006-2007 Жива скарбниця. Довкілля і екологія

2007-2008 Основи дизайну. Жива скарбниця

2010-2011 Логіка. Поетика

Робота з обдарованими дітьми

Всеукраїнський інтерактивний конкурс «Колосок»

Обласна акція «Допоможемо зимуючим птахам»

Участь у предметних тижнях:



  • Цікавий світ математики

  • Мова наша солов’їна

  • Природа рідного краю

  • Тиждень книги




Тема: Тварини - частина живої природи ( природознавство). Закріплення таблиці множення та ділення на 7 ( математика). Виконання тематичної композиції „Тварини" (малювання).

Мета: сформувати поняття про диких та свійських тварин, навчити дітей їх
розпізнавати, познайомити з умовами життя тварин; закріпити таблицю множення і ділення на 7; навчити учнів малювати тварин, виконати тематичну композицію „Тварини"; розвивати пам'ять, мислення, увагу, уяву, логічне мислення, пізнавальний інтерес до навчання, спостережливість, акуратність, мову; виховувати бережливе ставлення до природи, повагу до людей праці, естетичні почуття, інтерес до предмета, природних явищ.

Обладнання: диск «Мелодії лісу» , ілюстрації осені, дерев, овочів, сонця, тварин (дикі та свійські), ребуси, загадки, прислів'я та приказки, виставка книг, зразок малюнку „Тварини", картки для кожного учня, кольорові олівці, заготовки малюнків, приклади на окремих аркушах, таблиця з математичною абеткою.

Хід уроку
I. Організація класу
II. Підсумки фенологічних спостережень

На дошці малюнки осені. Вчитель читає вірш під музику.
Осінь
Висне небо синє,
Синє, та не те,
Світить, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилося поле
Од серпа й коси;
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Здалека під небом,
В вирій летячи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.
Я. Щоголів

- Дітки, про яку пору року цей вірш? (Про осінь)


А яка зараз у нас пора року? (Осінь)
Який місяць? (Жовтень)
Давайте перевіримо, як ви спостерігали за природою на цьому тижні.
Подивіться на малюнок та відгадайте загадку (вчитель показує малюнок сонечка)
Що за гість, що тепло нам дає? (Сонечко).
- Давайте пригадаємо, який стан неба переважав на минулому тижні?
(Вчитель запитує у декількох учнів.)
Молодці, а про що піде далі розмова?
Рукавом махнув - дерево нагнув.(Вітер).
Чи був вітер на минулому тижні?
Розгадайте ребус і ви зразу здогадаєтесь,
про що ми поговоримо далі. (Про дощ) (Додається у зображеннях)
Чи був дощ на минулому тижні?
Подивіться на наступний малюнок, що зображено на ньому? (Дерева)
Далі піде розмова про рослини.
Чи помітили ви якісь зміни в рослинному світі?
Які зміни відбуваються в житті тварин з приходом осені?
Що роблять люди на городі з приходом осені?
А які ви знаєте прислів'я та прикмети про осінь?
Як вересніє, то й дощик сіє.
Хто цілий рік байдикує, той навіть у вересні голодує.
Жовтень ходить по краю та й виганяє птахів з раю.
Листопад зимі ворота відчиняє.
Багато жолудів - на холодну зиму і врожайне літо.
Грім у жовтні - на малосніжну, коротку зиму.
Якщо осінь багата на гриби - зима буде тепла.
Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше прийде зима.
- Молодці, ви всі добре спостерігали за природою. Але не забуваємо, що це треба робити кожен день.
III. Опрацювання нового матеріалу
1. Повідомлення теми та завдань уроку
- А про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці, ви здогадаєтесь самі,
коли розгадаєте цей ребус. (Додається у зображеннях)
1. Хто зображений на малюнку? (Теля)
2. Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами. (Вовк)
3. Я - маленький, я - вухатий,
Попелястий, волохатий.
Я стрибаю, я тікаю,
Дуже куций хвостик маю. (Заєць)
4. Хто зображений на цьому малюнку? (Корова)
5. Вона руденька ще й хитренька,
Невелика й не маленька.
Вона - вовчику сестричка.
Здогадались - хто? (Лисичка)
6. А це хто? (Вчитель показує малюнок свині)
7. А це хто? (Вчитель показує малюнок миши)
- То яка тема нашого уроку? (Тварини)
Сьогодні ми подорожуємо з вами до лісу. Закрийте очі та уявіть, що ми стоїмо посеред лісу. (Звучить музика „У лісі", вчитель читає вірш)
Яка природа! Кращого нема,
Як річка й поле лісом оповиті.
І кращого нема нічого в світі,
Коли людина творить це сама.
Спасибі людям, що зростили ліс:
За всі дуби спасибі, за ялини,
І за красу березових тих кіс,
Що милі серцю кожної людини.
(М. Познанська.)
- Кого ми зустріли у лісі? (Вчитель показує малюнок лося).
Лось хоче розповісти вам про себе, але спочатку він хоче, щоб ви розв`язали його завдання.
Розв'яжіть приклади
28:7+50 =
63 - 63:7 =
7*3+7*6 =
7*5 + 7*2 =
- Молодці, а тепер послухайте, що лось хотів вам розповісти (вчитель читає):
Лось - найбільша тварина наших лісів. У нього довгі ноги, відносно короткий тулуб і важка горбоноса голова. Вуха дуже великі, широкі й рухливі. Хвіст у лося дуже короткий, усього 4-5 см. Самці мають великі розкішні роги. Поки лось старіє, кількість відростків на них все збільшується. Роги починають рости у квітні - травні. Під час росту вони вкриті шкіркою з оксамитовою шерстю. До серпня ріст рогів закінчується; тоді самці труться об дерева й кущі, звільняючи роги від шкірки. Скидання рогів відбувається у грудні - січні. Годуються лосі листям дерев, травами, мохами, соковитими рослинами, а взимку - гілками, корою дерев. Вороги лосів - вовки, рисі та ведмеді.
- Ми ще когось зустріли (Вчитель показує малюнок кабана).
Чи зможете ви розв'язати завдання від кабанчика?
Вставте потрібні числа:

__ * 7 = 42


__ * 7 = 24
7 * __ = 49
7 * __ = 21
Послухаємо розповідь кабанчика.
У кабана трохи витягнута вперед голова та довгі ноги. Дорослі самці виростають завбільшки 2 м у довжину. Тіло кабана має клиноподібну форму
- широке спереду та вузьке ззаду, завдяки чому тварина може легко
пробиратися крізь зарості. Вуха в кабана довгі та широкі, очі маленькі. Хвіст у
кабана тонкий, з пухнастою китичкою. Тіло кабана вкрите щетиною - густими
жорсткими волосинками. Кабан добре відчуває запах, а от зір значно гірший.
Він швидко бігає, та чудово плаває. Поранений або переслідуваний кабан
може напасти на людину. Кабани живуть групами. Кабан - всеїдна тварина.
Тобто він годується трав'янистими рослинами, жолудями, горіхами, ягодами,
комахами, жабами, ящірками, мишами. Єдиним ворогом кабана є вовк.
- А це кого ми зустріли? (Вчитель показує малюнок їжачка)
А яке ж він підготував для нас завдання?
З прикладу на множення складіть два приклади на ділення:
7 * 6 = 42 4*6 = 24
42: 6 = 7 24 : 6 = 4
42 : 7 = 6 24 : 4 = 6
Послухаємо розповідь про їжачка.
За зовнішнім виглядом їжак - одна з найсвоєрідніших тварин, що зустрічається у наших лісах. Спина та частково боки їжака вкриті гострими колючками, товщина яких 1 мм, а довжина 2 -3 см. Згортаючись, їжак розчепірює колючки у різні боки, й вони стають гарним захистом. Собака, наприклад, скривдити їжака не може. А хитра лисиця, навпаки, може - вона скочує їжака у воду, де він змушений плисти, а тому - розгортається. Тоді лисиця дістає змогу вкусити їжака в беззахисне черево. В природі їжаки їдять комах, дощових черв'яків, равликів, жаб, змій, мишей. Винищуючи шкідливих комах, їжаки приносять велику користь, їжак упадає в зимову сплячку з осені до ранньої весни. Він збирає листя, траву, мох і будує з них тепле зимове сховище, в котрому спить, згорнувшись у клубочок.
- Ми ідемо з вами далі по лісу. А хто це такий маленький зустрівся по
дорозі? (Козуля)
Вона теж приготувала вам свої завдання.
У скільки разів число 28 більше від 7 ?
У скільки разів число 49 більше від 7 ?
У скільки разів число 7 менше від 35 ?
У скільки разів число 7 менше від 63 ?

Козуля теж хоче розповісти вам про себе.


Козуля - маленька тваринка, довжина її тіла досягає 125 см. Це граціозна тварина з довгими стрункими ногами. Голова в козулі трикутної форми, на ній вирізняються великі темні очі. Вуха довгі, загострені. Самців можна відрізнити по рогах з трьома гілками, котрі восени ламаються й відпадають, а навесні виростають знов. У самок рогів немає. Годуються козулі трав'янистими рослинами, лишайниками, бруньками та листям кущів. Ворогів у козулі досить багато. Головний ворог - вовк. А в деяких місцях на козуль нападають рисі, лисиці та бездомні собаки.
- Ось і закінчується наша прогулянка до лісу. Закрийте очі, поки ми
виходимо з вами з лісу, подумайте, чи всіх тварин ми зустріли.
(Звучить музика, учні думають над питанням вчителя)
- То кого ми ще могли б зустріти? (Вчитель показує малюнки тварин)
Лисичка, вовк, білочка, ведмідь, заєць, олень.
- А як ви думаєте, всі ці тваринки дикі чи свійські? (Дикі)
А які бувають свійські тварини, ми з вами дізнаємось за допомогою
математичної азбуки.
У кожного на парті лежить табличка. Відповідь приклада буде співпадати з буквою азбуки. Так розв'язавши ці приклади і з'єднавши всі букви відповідей, ми зможемо прочитати назву тварини. (Азбука додається у зображеннях)

7 * 2 + 1 = 7 * 3 + 1 =


28 : 7 + 15 = 35 : 7 – 2 =
7 * 3 = 56 : 7 + 3 =
7 * 1 + 12 = 7 * 4 – 10 =
63 : 7 – 6 = 2 * 7 – 2 =
49 : 7 + 4 =
(Корови, свині)
- Яких ще свійських тварин ви знаєте? (Коні, кози, собаки, коти, кролі)
ФІЗХВИЛИНКА
Гуси - лебеді летіли,
На лужку тихенько сіли, Посиділи, дружно встали, Покружились, подивились,
На місця тихенько сіли.
IV. Закріплення та узагальнення знань учнів
- Чим відрізняються дикі тварини від свійських?
Зараз ми подивимось, яких ви запам'ятали диких та свійських тварин.
У вас на парті лежать картки, на яких написані дикі та свійські тварини. Підкресліть диких тварин.
Дикі та свійські тварини
корова лось
козуля ведмідь
їжак вовк
свиня коза
собака лось
коти лисиця
кабан кінь
заєць білка
Декілька учнів зачитують яких тварин вони підкреслили.
Демонстрація зразка
Молодці! Подивіться у кожного на парті є листочок. Хто зображений
на ньому? (Ведмідь, свиня, заєць, корова). Назвіть з них диких тварин,
свійських. Щоб розфарбувати цей малюнок, які кольори ми використаємо? Яким кольором розфарбуємо ведмедя? Свиню? Корову? Зайця?
Практична робота
- Розфарбуйте цих тваринок.
(Звучить музика, учні працюють)
V. Підсумок уроку. Молодці, ви дуже добре сьогодні попрацювали на уроці.
Куди ми сьогодні здійснили подорож?
Кого у лісі зустріли?
Яких ви запам'ятали свійських тварин?
Чим відрізняються дикі тварини від свійських?
Домашнє завдання. Дома підготуйте розповідь про тварину, дику чи свійську.
Вчитель виставляє оцінки

Тема: Закріплення знань з теми «Споріднені слова. Корінь слова»

Мета: закріпити вміння розрізняти споріднені слова і слова близькі за значенням, визначати корінь у спільнокореневих словах; розвивати розумові здібності учнів,творче мислення,зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного краю,до рідного слова,інтерес і повагу до української культури,традицій,формувати морально-етичні навички.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: віночок,малюнок калини,тестові завдання,картки для роботи в групах,таблиця «Чарівне дерево», плакат « Правила роботи в групах».

Хід уроку

I. Актуалізація і мотивація навчально – пізнавальної діяльності.

1. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок – починається урок.

А який у нас урок? (рідна мова)


  • Рідна мово! Рідна мово!

Як сопілка калинова, Мова наших кобзарів!

  • Рідна мово! Рідна мово!

Пісня неньки колискова,

Шум калинових гаїв.

Вчитель:



  • Сьогодні ми робимо ще один крок в чудову країну,що чекає нас і збагачує нашу мову.

Щоб наше мовлення було красивим і солов’їним продовжуємо відкривати таємниці української мови. Сьогодні ми вплетемо ще одну квітку в наш віночок. А щоб дізнатися яку, відгадайте загадку:

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою червону вроду. ( Калина)

  • Але щоб вплести її треба виконати всі завдання на уроці.

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

  • Темою нашого уроку буде закріплення знань про споріднені слова корінь слова.

Мозкова атака.

  • Пригадайте все т,що ви знаєте про спільнокореневі слова.( відповіді учнів)

III. Актуалізація опорних знань.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Дидактична гра « Нове слово».

  • Щоб вдосконалити навички каліграфічного письма,я пропоную вам цю гру.

а ) утворення слова з данних букв (КАЛИНА);

б ) етомологічна довідка (підготовлений раніше учнівський проект на тему

« Калина – символ України).

Учень. Калина



Я - калина земна краса

Для людей я - лікування

Пташкам завжди корисна і смачна

А ще я - символ поетичний

Кущ у мене пишний

Так, я калина,

З якої починається ненька - Україна.

Калина – символ дівочої краси. Споконвіку любили українці червону калину. Садили її коло хати,у садку,над ставком,на узліссі. У калини гарний білий цвіт,пахучий,рясний. А ще більше милують око ягоди калини. Калина – це символ рідної землі,отчого краю,батьківської хати. Існував звичай: біля щодо зведених осель у першу чергу садили калину. Калина коло хати - здавна найкраща і найзначніша ознака оселі українця. Кущі милують зір білим цвітом рубіновими кетягами восени. Рубінові ягоди калини, за народними уявленнями, здавна символізували мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з ворогами.

Насіння з калини схоже на серце. Непроста ця рослина з маленькими серцями. Вона не тільки символ України, а символ дівчини.

У народі живуть легенди про сміливих дівчат, які заводили у непрохідні хащі загони завойовників Батия, прирікаючи їх на загибель. Саме з крові і їх дівочих сердець зросли калинові кущі.

Запис речення



Без верби і ______________________ нема України. ( пояснення орфограм)

  1. « Криголам»

  • В яку пору року цвіте калина? (весною)

За допомогою прийому «Криголам» в слові калина до кожної букви треба дібрати слова,які можна сказати про неї.

К – красива

А – апетитна

Л – лікувальна, лагіна

И – симпатична

Н – ніжна, налита

А – акуратна

  • На які питання відповідають всі ці слова? (яка?)

  • Що означають вони? (ознаку предметів)

IV. Узагальнення і систематизація знань.

  1. Колективна робота.

Вчитель: Діти,порівняйте,будь ласка,слова двох стовпчиків:

Калина запашна

Калинка червона

Калинова духмяна



  • Які, на вашу думку,з них є спільнокореневими (спорідненими)?

Висновок: ті,що мають спільну частину. Це і є корінь.

  • Визначте корінь в спільнокореневих словах.

( учень виходить до дошки і визначає спільну частину – корінь - калин)

  1. Добір спільнокореневих слів.

  • Де росте калина? ( У садах. Біля хати,річки, на узліссі)

На дошці – таблиця « чарівне дерево».

Завдання: «посадити» у корені дерева корінь слова «сад». Спостерігайте,що з нього виросте. Але виростуть на ньому нові слова тільки з вашою допомогою.



висадити садівник

посадив садити

пересадив

сад садок

  • Молодці! Багато слів ви «виростили». То і калина буде пишною, гарною.



  1. Фізхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

  1. Творча робота з деформованим текстом.

  • Скласти і записати речення.

Невисокий,калина,але,кущ,пишний.

Зацвітає, вона, цвітом, білим, навесні.

Червоніють, восени,важкі, кетяги,і, соком, калини, наливаються.

Шанують, здавна, її, лікувальні,за, властивості, люди.

  1. Робота в групах.

Вчитель: Прийшов час показати в практичній роботі всі знання здобуті на попередніх уроках. Я прошу об’єднатися в групи,залежно від кольору квітки на вашій парті.

(Діти об’єднуються в групи)

На виконання завдання ви маєте 5 хвилин. Але перш ніж ми будемо працювати. Давайте згадаємо наші правила.

Концентрація уваги. Повторення правил роботи в групах.



Правила роботи в групах

  • Перед початком роботи обрати командира групи.

  • Уважно читати завдання.

  • Говорити по черзі, не перебивати одне одного.

  • Дотримуватися відведеного часу.

  • Презентувати роботу може командир групи.

  • Давати можливість презентувати дослідження всім членам групи.

  • Дотримуватися правила піднятої руки.

  • Працювати так, щоб не заважати іншим.

Кожна група отримує завдання:

Скласти нові слова з коренем. Знайти зайве слово. Пояснити, чому?



1 група – ліс Міст, місток, місто.

2 група - мор Вода, водій, водичка.

3 група - спів Літо, літечко, літак, літній.

  1. Презентація роботи в групах.



  1. Тестові завдання.

  • Щоб закінчити нашу роботу я пропоную вам виконати тестові завдання.



  1. Вкажи правильне твердження:

Слова,які мають однакову спільну частину називаються:

а)Спорідненими;

б) Головними;

в) Другорядними.

  1. Вкажи правильну відповідь:

Спільна частина споріднених слів називається:

а) Членом речення;

б) Присудком;

в) Коренем.

  1. Вибери правильне твердження:

Корінь – це…..

а) Головна значуща частина слова;

б)Головна, але не значуща частина слова.

  1. Вкажи правильну відповідь:

Щоб визначити в слові корінь,треба:

а) Дібрати до нього кілька споріднених слів;

б) Визначити спільну частину в усіх словах;

в) Дібрати споріднені слова і визначити в них спільну частину.

  1. Визнач «зайве» слово:

а) Малює в) малий

б) Сльозливий г) розмальовка

6. Підкресли у тексті споріднені слова:

Квітню мій заквітчаний,

Місяць – квітничок.

Виший мені квітню,

Цвітом рушничок.

V. Підсумок уроку.

- Що нового дізналися на уроці?

- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

Вчитель: Молодці! Мені сподобалась ваша робота на уроці. Гадаю, що ми можемо тепер вплести в наш віночок кетяг калини. ( Діти вплітають калину у віночок)



VI. Домашнє завдання.

Повторити правила.

Тема: Повторення ділення багатоцифрових чисел.

Сонячна система.

Мета: Продовжувати формувати в учнів навички письмового ділення і

множення багатоцифрових чисел на одноцифрові і двоцифрові числа;

розвивати вміння розв’язувати задачі; виховувати старанність,

охайність. Формувати в дітей науковий світогляд, виховувати інтерес

до наукових знань.

Обладнання : Малюнок - схема Сонячної системи, ілюстрації до задач

дидактичний матеріал з математики.

Хід уроку



  1. Організаційний момент.

  2. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми вирушаємо у мандрівку . А куди, ви дізнаєтесь, коли знайдете помилки у прикладах. А потім усі відповіді розташуєте у порядку зростання.

3.Актуалізація знань, умінь і навичок.

1.Усний рахунок.

25 ∙3 = 75 18∙4 = 62 (72)

284∙2 = 132 (142) 168:2 = 84

12∙3 = 36 272:2 = 137 (136)

Підпишіть під числами відповідні букви і прочитайте, куди ми помандруємо.

36 72 75 84 136 142

К о с м о с

Отже, ми вирушаємо у мандрівку в космос. При мандрівці в космосі весь час доводиться робити обчислення, щоб визначити місцезнаходження корабля,

його прибуття. А тому в цій мандрівці перевіримо ваше вміння розв’язувати

задачі, логічно мислити, множити і ділити.

Наша математична подорож буде далека і цікава і проходитиме по планетах Сонячної системи. Які планети Сонячної системи ви знаєте? (Меркурій, Венера,Земля, Марс, Сатурн, Юпітер, Уран, Нептун, Плутон) обертаються навколо Сонця, а також навколо своєї осі.

Наша планета Земля має єдиний природний супутник – Місяць, який обертається навколо Землі.

4.А зараз будьте уважні! Нам потрібно зробити правильний розрахунок подорожі на місяць і занести дані розрахунку у таблицю.

Завдання 1. Відстань від Землі до Місяця приблизно 384000км. Швидкість космічного корабля 20 км /с. визначити час, потрібний на мандрівку з Землі до Місяця в секундах, в хвилинах, в годинах.

Завдання 2. Повний оберт навколо Землі Місяць робить за 28 діб. За скільки годин місяць робить повний оберт навколо Землі?

Завдання 3.Земля обертається навколо своєї осі за 24 години. Визначити час обертання Землі навколо своєї осі в хвилинах.

Розрахунок ми зробили правильно і успішно прибули на Місяць. В космічний порт пропускають лише тих, хто правильно вміє розв’язувати приклади.

1.Обчислити. 916: 4 = 229 9150 :3 =3050 705:5 = 141 1236 : 6 = 206

Молодці! Приклади розв’язали добре. Отже ми на Місяці, нас зустрічає житель Місяця, він цікавиться, чи вмієте розв’язувати рівняння.

2.Розвязування рівнянь.

Х ∙ 6 =4506 х : 6 =4506 х - 6 = 4506

Перш ніж продовжити подорож , проведемо фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка.

Продовжуємо подорож. З Місяця ми вилітаємо на Марс, але , щоб вилетіти потрібно правильно порівняти величини.

3.Порівняти.

7т5ц і 7т 50 кг 30км 100м і 31000м 8м 5 дм і 7м 55 см

45ц і 5т 4 ц

При посадці на Марс у командира корабля виникла проблема, йому потрібно розв’язати дві задачі.

4.Розвязування задачі.

Задача 1. Із космодромів Марса і Місяця одночасно вилетіли назустріч один одному космічні кораблі. Швидкість корабля, який вилетів з Місяця, 20 км/с, він пролетів до зустрічі 729000 км, а швидкість корабля, який вилетів з Марсу – 15 км/ с. Яку відстань пролетів до зустрічі корабель, який вилетів з Марсу?

Командиру корабля для успішної посадки на Марс потрібно допомогти скласти задачу.

Б)Складіть задачу за малюнком.

14км/с 58км/с

28000км ?км

Діти, ви добре справилися з завданнями, а тому посадка на Марс здійснена

5.Геометричний матеріал.

Всі будівлі в Марсі виконані у вигляді трикутників і прямокутників. Давайте назвемо кількість трикутників на малюнку.

МN К МАВ МОР АБС , АВК, КВР, РВС, АВР, КВС

-Діти !Ви добре працювали, на уроці ділили множили багатоцифрові числа на одноцифрові і двоцифрові. А тепер проведемо гру – вікторину.

6.Гра - вікторина.

1)Сонце – це планета чи зірка?

2)Сонце – це зірка якої величини?

3)Сонце обертається навколо своєї осі чи не обертається?

4)Планети – це небесні тіла, які світяться власним світлом чи відбитим від Сонця?

5)Скільки планет входить у Сонячну систему?

6)Яка планета найбільша?

7)Чи єдина сонячна система у Космосі?

8)Наша Земля знаходиться на другому чи на третьому місці від Сонця?

VI. домашнє завдання.

Скласти задачу на зустрічний рух.



Рослиний годинник

Дослідження

Ми спостерігали за рослинами і помітили, що одні квіти розпускаються вранці, інші – вдень, а чимало таких, які розтуляють свої ніжні пелюстки лише ввечері, а то й пізньої ночі. Стуляються різні квіти також не водночас.

Квіти дуже чутливі до сонячного світла. Це ми перевірили на простенькому досліді. Ясного сонячного дня на подвір’ї ми полили землю навколо кількох розквітлих кульбабок і накрили їх відром. Через деякий час ми зазирнули до квіток і побачили, що вони стулилися. Коли ми прибрали накриття – кульбаби знову розпустилися.

Ми досліджували як квіти реагують на вологість і температуру повітря. Такі рослини як шипшина, мак, цикорій, кульбаба, льон розкриваються рано – вранці, коли сонце не так припікає. Удень розкриваються теплолюбові рослини, яким необхідне гаряче сонячне проміння. Це такі рослини як водяна лілія, чорнобривці, нагідки, польова гвоздика. Вони стуляють на ніч свої пелюстки, рятуючись від нічної прохолоди. Є чимало квітів, які не страждають від холоду, а навпаки – їх могло б згубити сонячне проміння. Тому їхні пелюстки розтуляються лише вночі, коли підвищується вологість повітря. Це вечірні квіти, що розкриваються увечері.

Ми спостерігали за квітами тютюну духмяного. Вони вдень стулені, а ввечері розкриваються. Їхні білі зірочки дуже помітні в темряві та ще й сильно пахнуть. До вечірніх квітів відноситься матіола, нічна свічка, смілка, тютюн запашний.

Деякі рослини не терплять спеки і яскравого сонця і поспішають позакривати свої квіти. До таких належить козелець. Вранці він прокидається одним з перших і розкриває свої пелюстки ще до схід сонця, на світанку, але о 9 - 10 ранку закриває їх. Приблизно так само поводиться і льон. О півдні закриває свої пелюстки осот польовий. Спостерігаючи за квітами, ми помітили, що мати - й - мачуха не розкривається раніше від кульбаби, а нагідки від чорнобривців.

Рослини володіють відчуттям часу. Кожна з них, підкоряючись ритмові біологічного годинника, прокидається в певний час. Саме схід і захід сонця визначають характер життя і діяльності функціонування всіх рослин.

А поле наче море

Під час цвітіння льонове поле здається синім – синім і нагадує море. А коли піднімається вітер, ніби хвилі пливуть по ньому. З першими променями сонця о шостій годині ранку квіти розкриваються. До сімнадцятої години квіти розкриті. А потім знову починають закриватися. А в дощову погоду не розкриваються зовсім.

Матіола

Що чудеса у ніч бувають



Про це вже всі на світі знають.

Ніби зірочки ці квіточки засвітились,

Від цього дива діти звеселились.

Мак


Мак завжди цінувався в народі, як харчовий продукт. З маком пекли пиріжки, вареники, ним заправляли кутю, посипали бублики, святкові паляниці. З давніх-давен його вважали оберегом від нечистої сили.

Часто доводиться спостерігати за цією рослиною. Її пелюстки розкриваються о п’ятій годині ранку. А надвечір о двадцятій годині починають закриватися.

Мак

Це квітує червоний мак.



Пелюстки в нього блискучі мов лак.

Стебельце його жорстока драбинка,

а серединка схожа на вуглинку.

Весна


Йде весна садами, полями,

застеляє їх зеленими килимами.

Дзюрчать веселі струмочки,

на деревах з’являються листочки.

Розквітають весняні квіти

і радіють цьому всі діти.

Тож веснянки співають,

весну красну вітають.

Нагідки

Жовто-оранжеві квітки –



Це лікарські рослини нагідки.

О дев’ятій ранку розквітають на ганку.

І на сонці ці маленькі квіти

грають весело як діти.

Ці квіти ми збираємо

на зиму заготовляємо.

Настій з них готуємо

та хворих лікуємо.

При простуді та ангіні

вони завжди стають у пригоді.

Кульбаби

На зеленому лузі

квітів цих тут безліч друзі.

Ці ліхтарики золотисті

горять в траві росистій.

Матіола


Ніби зірочки яскраві

ми світимо у темноті:

Можемо ніч на день перетворити

як розквітнемо усі.

Кручений панич

Зупиню погляд на хвилину

на цю квітку, що в’ється по тину.

Буду квіти малювати

цю роботу не буду відкладати

За квітами я завжди спостерігаю

бо любов до них відчуваю

Вже малюнків три альбоми маю,

малюванню моєму нема кінця і краю.

Мій квітник

У нашому дворі

ростуть квіти чарівні:

іриси і тюльпани,

і волошки голубі.

Я за ними доглядаю

і травичку вириваю,

та ще квіти поливаю,

і сама їх саджаю.

Дуже гарні квіти ці

білі, жовті й голубі.

Мій квітник барвистий

і роса на квітах чиста.

Де ночує водяна лілея

На ставу росте біла квітка, яку називають водяною лілеєю. Її квіти великі, правильні. Вони мають багато білих пелюсток і багато жовтих тичинок. Росте квітка у воді. Радісно розтуляє свої пелюстки до сонця. Квіти білої лілеї о сьомій ранку виринають з води і розкриваються. До вісімнадцятої години пелюстки розкриті. А потім лілея знову складає пелюстки й тихо іде спочивати під воду.

Квіти кульбаби

Я прийшла до річки. Зупинилась біля високого пагорба. Яка краса відкрилась переді мною! Зараз шоста година ранку і всі квіти кульбаби розкрили свої пелюстки. І ніби ліхтарики горять вони в росистій траві. І так хочеться мені сплести віночок з цих улюблених квітів.

Водяна лілея

Мають ці квіточки білі пелюсточки

та жовті тичиночки.

На річці їх вмивають,

радісно до сонця розтуляють.

О вісімнадцятій годині йдуть під воду спочивати

бо о восьмій ранку треба їм вставати.

Квіточки у воді сплять здорові

сняться сни їм чудові.

Кульбаба


Весь травень прикрашають пагорби яскраво – жовті квіти кульбаби. Ця квітка схожа на сонечко і тішить вона дітвору своїм лагідним, наче весняне сонечко, цвітом. Дівчатка плетуть із квітів віночки і пускають на воду.

Квіти кульбаби передають дощову погоду – перед дощем вони не розкриваються, а сухої сонячної днини відкриваються між 5 – 6 годинами і закриваються між 14 -15 годинами.

Кульбаба

Сонце посміхнулося здаля

бо розквітла вся земля.

Ці квіточки мов сонечка чудові

прикрасили всі поля і діброви.

Джмелик і дзвоники

Як вертоліт він літає

бо крильця маленькі має.

В нього довгий хоботок

ним нектар дістає із квіток.

Дзвоники радо зустрічають

свого джмелика пригощають.

Водяна лілея

Зранку миє своє личко

бо росте квітка на річці.

Тільки дивну звичку має

пелюстки вона надвечір закриває

і у воду поринає.

Матіола

Сонце сіло за горою



а нам час вставати.

Будем ясно на землі

до ранку блищати.

Квітковий годинник

У рослин з яскравими квітами проявляються добові біоритми. Квітки таких рослин розкриваються і закриваються у певний час доби. Цю здатність рослин люди помітили давно. Так, ще в древній Греції і Римі на квітниках висаджували рослини, за якими можна було визначити час. Працює «квітковий годинник» тільки за ясного, сонячного дня. Якщо сонце закрите хмарами або йде дощ, «квітковий годинник» псується і показує час не правильно. Іноді він «зупиняється» зовсім. Квіти не розкриваються протягом усієї доби.

Відомий шведський натураліст XYIII ст. Карл Лінней на основі періодичності в цвітінні рослин розробив свій «квітковий годинник». Такий годинник ріс у місті Упсале в Швеції. За його прикладом у багатьох країнах створювались « квіткові годинники» із характерних для цієї місцевості квіткових рослин.








Назва рослин

Розкриваються

Закриваються



Козельця лучні

3 – 5 год.

10 год.



Цикорій звичайний

4 – 5 год.

10 год.



Осот жовтий

5 год.

11 – 12 год.



Шипшина

4 – 5 год.

20 год.



Кульбаба лікарська

5 – 6 год.

14 – 15 год.



Картопля

6 – 7 год.

14 – 15 год.



Нечуйвітер зонтичний

6 год.

17 год.



Біла лілея

5 – 7 год.

17 – 20 год.



Безсмертник

7 – 8 год.

14 год.



Мак самосійка

5 – 6 год.

20 – 21 год.



Кислиця звичайна

9 – 10 год.

18 – 19 год.



Дзвоники кручених паничів

7 – 8 год.

17 год.



Чорнобривці

8 год.

15 – 16 год.



Нагідки

9 год.

16 – 17 год.



Польова гвоздика

9 год.

17 год.



Запашний тютюн

16 год.

4 год.



Віслючник двухрічний

21 год.

12 – 13 год.







База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка