Семінар для педагогічних працівників «Статеве виховання – це…» Мета




Скачати 153.79 Kb.
Дата конвертації21.04.2016
Розмір153.79 Kb.
Семінар для педагогічних працівників

«Статеве виховання – це…»

Мета: визначення змісту статевого виховання; ознайомлення з формами, методами, засобами статевого виховання учнів в ЗНЗ.

Завдання: поглибити знання педагогів з питань статевого виховання школярів; надати матеріали для використання в педагогічній діяльності; відпрацювати практичні навички взаємодії в системі «учень-вчитель» в аспекті статевого виховання.

Обладнання: плакат «Інь-Янь»; стікери у формі серця; півватмана з надписами «Чоловік – це…», «Жінка – це…»; ноутбук, мультимедійна дошка для презентації кліпу «Навіщо природі чоловіче і жіноче?»; роздаткові картки із завданнями до вправи «Шкільні ситуації».
План заходу

  1. Поняття «статеве виховання».

  2. Джерела психологічної статі.

  3. Особливості статевого розвитку для різних віків.

  4. Статеве виховання на різних вікових етапах.


Психолог. Тема нашого зібрання – «Статеве виховання – це…» Ось плакат «Інь-Янь», який символізує добро і зло, життя і смерть, чоловіка і жінку.

І. Вправа «Очікування» (3 хв.) На стікерах різного кольору (у вигляді сердець), які лежать перед вами напишіть, будь ласка, що ви очікуєте від цього семінару, ваші сподівання. (Очікування учасників вивішуються на плакат «Інь-Янь»).

ІІ. Слово надається соціальному педагогу (3 хв.). Темою нашого семінару є «Статеве виховання школярів». Заглянувши в педагогічний словник за редакцією И. Каірова, ми визначили, що статеве виховання – це зусилля із забезпечення правильного напряму статевого розвитку дітей, підлітків, молоді з моральної, фізичної та естетичної точок зору.

Укр. педагогічний словник Семена Гончаренка тлумачить статеве виховання як забезпечення правильного статевого розвитку дітей, підлітків, молоді, оволодівання нормами взаємин з особами протилежної статі, а також правильне ставлення до питань статі.

З погляду відомого фахівця у галузі статевої соціалізації І. С. Кона, статеве виховання слід розглядати в широкому і вузькому розумінні. У широкому розумінні воно означає весь процес тендерної соціалізації, тобто всі впливи, які допомагають дитині стати чоловіком чи жінкою. У вузькому розумінні статеве виховання є вихованням сексуальним, спрямоване на підготовку дитини до гармонійного сексуального життя.

Сьогодення показує, що це дуже важлива, але й одночасно непроста тема для розмови. В англ. мові слово «стать» звучить як sex, і з нього слово «секс» перейшло в нашу мову. Однак культура, наука, побутове життя вкладають в це поняття свій зміст. Якщо «стать» – поєднання тілесних, психічних, поведінкових аспектів для продовження роду людського, то словом «секс», як правило, позначають дію. Тобто, воно є синонімом таких понять, як «статевий процес», «статевий акт», «коїтус», «злягання» – все, що називають «займатися коханням». Таке зміщення понять визиває складнощі при розмові на тему сексуальності.

Іншою причиною є сама мова: з одного боку, існує науково-медична термінологія, з іншого – ненормативна лексика. Буває, що «звичайні» слова для розмови про статеві відносини підібрати важко. Мовний бар’єр інколи не дозволяє виразити потрібну думку чи переживання, провокуючи непорозуміння.

Любовна пристрасть та сексуальна розгнузданість ніколи не схвалювалися слов’янською культурою. В культурному спадку українців сексуальна тематика представлена доволі обмежено, що говорить про певні табу на неї. Хоча в укр. лексиці поняття «любов», «кохання» відокремлюються, але при цьому не мають сексуального забарвлення.



Виступ психолога (2 хв.)

Для нас, працівників навчально-виховних закладів, обговорення з дітьми питань із сексуальної проблематики є серйозною проблемою. Найшвидше, це відбувається тому, що секс як такий становить серйозну проблему для нас самих. Ми, дорослі, з непрожитими і невідпрацьованими свого часу сексуальними комплексами одразу «розпізнаємося» підлітками. Якщо розмовам про секс приділяємо занадто багато уваги, отримуємо від підлітків назву «сексуально заклопотаних», або всіляко уникаємо розмов на сексуальні теми, при цьому виглядаємо розгубленими і безпорадними.

Дорослі розуміють, що мусять нести сексуальну просвіту дітям, тому що в противному випадку це робитиме за нас «вулиця», але на глибинному, особистому рівні є не готовими до такої діяльності. І як психологічний захист, починаємо висловлювати сумніви з приводу доцільності розмов з підлітками на сексуальні теми, стверджуючи, що такі розмови шкідливі для дітей, що вони активізують цікавість дітей до сексу, збуджуючи сексуальну їх активність, штовхають їх на аморальні вчинки тощо.

Тому ця тематика потребує від нас елегантності, стриманості, уникнення перебільшень і дисгармонії як в мові, так і в думках, діях, зовнішності. Всі ми не перестаємо вчитися все своє життя, щоб мати право називатися Людиною: Чоловіком чи Жінкою.



Вправа «Чоловік - Жінка» (5 хв.)

Учасники розділяються на дві групи. На окремих аркушах необхідно описати одній групі всі якості, які притаманні жінці, другій групі – чоловікові: «Жінка – це…», «Чоловік – це…». Ці якості озвучуються, вивішуються на дошці. Потім кожний учасник на окремому аркуші відбирає якості, які, як він вважає, відповідають йому особисто або він хотів би їх у собі виховати.



Висновок: будь-яка людина втілює в собі певний відсоток чоловічих і жіночих якостей, тобто, в кожному є й чоловічий, і жіночий початки. «Чисті» якості є псевдотипами.

ІІІ. Виступ соціального педагога (2 хв.). (Психолог в цей час готується до показу Презентації).

Перший крик дитини… І перше радісно-тривожне запитання мами: «Хто в мене, хлопчик чи дівчинка?»

Записуючи біотоки мозку немовлят (новонароджених і дітей перших місяців життя) вчені зафіксували, що мозок хлопчиків і дівчаток вже в цьому ніжному віці працює неоднаково, й у більшості випадків, проаналізувавши взаємодії електричних потенціалів різних областей кори головного мозку. Вони могли з великою ймовірністю сказати, якої статі дитина. Але ж вона тільки-но народилася! Дорослі ще так мало встигли їм дати, ще й не почали їх виховувати, а вони вже такі різні. Вже на першому місяці життя процеси сприймання і аналізу інформації хлопчиком і дівчинкою різняться.

Ми, дорослі, теж діти природи й інтуїтивно відчуваємо різницю в їхній психіці, що тільки зароджується. І трохи по-різному розмовляємо з хлопчиком та дівчинкою, використовуємо різні жести і міміку.

Отже, ось вони перед нами: хлопчики та дівчатка. Спробуємо зазирнути за завісу таємниці, розкрити для себе загадки світу хлопчиків та дівчаток.
(Мультимедійна презентація «Навіщо природі чоловіче і жіноче?»)(4 хв.).
ІУ. Психолог (2 хв.). Оскільки разом з фізичним і соціальним розвитком дітей змінюється їхня статева поведінка, спеціалісти розробили періодизацію вікових етапів психосексуального розвитку дитини, яка допоможе батькам й педагогам уважніше придивитися до статевої поведінки дітей, краще зрозуміти динаміку оволодіння ними статевими ролями.

Соціально-психологічна служба нашої школи підготувала всім учасникам семінару брошурки на тему «Особливості статевого розвитку школярів», де вказана вікова періодизація психосексуального розвитку, особливості статевого розвитку, що характерні для різних віків: молодшого шкільного, підліткового, юнацького.


Слово надається медичній сестрі школи(5 хв.)

Пренатальний етап, період внутрішньоутробного розвитку характеризується диференціацією генів, геніталій і структур мозку.

Парапубертатний (1 -7 років) – вперше проявляється усвідомлення свого статевого «Я» як хлопчика чи дівчинки.

Препубертатний період (7-13 років) – період, що передує першим ознакам статевого дозрівання) характеризується подальшим закріпленням статевих моральних орієнтацій дитини, проявами статевої поведінки в іграх, спілкуванні з ровесниками.

Для пубертатного періоду (12-14 років) характерне формування образу статевого «Я», платонічних еротичних орієнтацій, набуття першого досвіду міжстатевих інтимних контактів, а також онанізму.

У перехідний період сексуальності (15-18 років) відбувається інтенсивне формування моральних статевих установок і орієнтацій, мають місце і сексуальні фантазії, і петинг (еротичні пестощі), і перше романтичне кохання, і початок статевого життя.



Особливості статевого розвитку для різних віків

Вік, років

Хлопчики

Дівчатка

9-10

-

Ріст кісток тазу, округлення сідниць

10-11

Початок росту яєчок і статевого члена

Початок росту молочних залоз. Ріст волосся на лобку.

11-12

Активність простати

Ріст зовнішніх і внутрішніх геніталій. Гормонально зумовлені зміни епітелію піхви.

12-13

Ріст волосся на лобку (спочатку за жіночим типом)

Пігментація сосків. Збільшення молочних залоз.

13-14

Швидкий ріст яєчок і статевого члена. Ущільнення біля соскової області.

Ріст волосся в підпахвових западинах. Початок ментсруації (у середньому в 13,5 років, коливання від 9-17 років). Перші менструації кілька років можуть бути без овуляції.

14-15

Ріст волосся в підпахвовій області, поява пушку на верхній губі. Початок зміни голосу.

Найраніша нормальна вагітність.

15-16

Зрілі сперматозоїди (у середньому в 15 років, коливання від 11-17 років)

Вугрі. Більш низький голос. Регулярні менструації.

16-17

Ріст волосся на обличчі і тулубі. Чоловічий тип рослинності на лобку. Вугрі.

Зупинка росту скелету.

21

Зупинка росту скелету.






Вправа «Продовжити вираз» (7 хв.)

Всім учасникам пропонується продовжити вираз 1-2 словами: «Коли я бачу старшокласників, які цілуються в коридорах школи, я:



  • відчуваю…

  • думаю…

  • роблю…»

Висновок: людина, яка є випадковим свідком інтимних взаємин між людьми, відчуває незручність, почуття провини, наче вона підглядала. Це саме почуття провини змушує педагога робити вигляд, що він нічого не бачив, проходити мимо, не роблячи зауваження. З іншого боку, дуже часто саме почуття провини змушує нас захищатися, ставати агресивними, читати підліткам моралі. Така реакція неконструктивна, адже підлітки схильні сприймати такі зауваження як втручання в особисте життя.
У. Виступ психолога (15 хв.)

Статеве виховання на різних вікових етапах

До засобів виховного впливу при статевому вихованні, відносяться:

- правильна і своєчасна реакція та емоційна оцінка дорослих на взаємини дітей з однолітками протилежної статі;

- виховання на позитивних прикладах. Учителю варто спеціально звертати увагу учнів на позитивні приклади відносин людей різної статті (взаємні прояви любові, уваги, турботи), супроводжуючи їх відповідними коментаріями. Приклади можуть бути узяті з художньої літератури, кіно і т.д. Дорослі не повинні доводити до відома дітей свої конфлікти, не повинні з’ясовувати при них свої відносини.

- повідомлення учням орієнтованої інформації – як у відповідь на їхні питання, так і за власною ініціативою у вигляді спеціально організованих бесід, занять, а також інформації, включеної в зміст різних предметів. Ця інформація може бути донесена як роздільно – по статевій приналежності, так і спільно для хлопчиків і дівчаток.

Інформація, що повідомляється дітям, повинна знаходитися на доступному для їх розумінню рівні, бути природною по характеру, з акцентом на моральну сторону, цікавою і досить вичерпаною, щоб школярі були задоволені і не шукали інших джерел інформації, коректною за формою, навіть якщо запитується що-небудь не цілком пристойне.

При здійсненні статевого виховання молодших школярів (I-III кл.) варто включати такі питання, як поняття родини, місце родини в суспільстві, права й обов’язки членів родини, сімейні традиції, статеві розходження в природі й у людському суспільстві. Необхідно розглянути питання про поділ професії в суспільстві на чоловічі і жіночі, підкресливши, що однією з важливих задач суспільства є збереження здоров’я жінок, їхньої здатності бути матерями і виховувати дітей. З цього випливає, що найбільш небезпечні професії для здоров’я жінок – професії чоловічі. Дітям важливо пояснити, що таке любов як загальнолюдське морально-етичне почуття, що таке кохання між чоловіком та жінкою, з якою метою чоловік і жінка зачинають, народжують і виховують дітей.

В питаннях статей молодші школярі виявляють чисто пізнавальний інтерес. Задаючи питання і вислухуючи відповідь на нього, дитина з’ясовує для себе лише якусь обставину. Іноді вона хоче довідатися значення почутого десь слова, і запитує, не маючи уявлення про те, що це слово означає. Сам факт звертання до дорослого за роз’ясненням почутого, є доказом, що нічого поганого в цьому слові для дитини ні, інакше вона не звернулася б до дорослого. Діти дуже тонко почувають неправду і не хочуть залишатися «у дурнях». У випадку ж, якщо дитина одержала правдиву і для його рівня сприйняття вичерпну інформацію від близької йому людини (батька, учителя), то почувши в дворі цинічний вимисел, вона легко спростує його і доведе істину, тим самим затвердить себе в очах однолітків: одночасно зміцниться довірчий зв’язок між дитиною і дорослим.

При здійсненні статевого виховання молодших підлітків (IV-VI кл.) варто враховувати те, що складності виховного характеру пов’язані з різними проявами негативізму підлітків. Вони нерідко вступають у конфлікти між собою і з дорослими. Спостерігаються вчинки, що нічим не мотивовані.

У дівчаток статеве дозрівання на півтора-два роки починається раніш, ніж у хлопчиків, і саме в цьому періоді педагог фактично має перед собою дві різновікові групи дітей. Це є однією з причин тимчасового відчуження між хлопчиками і дівчинками.

Інтерес до протилежної статі виявляється у своєрідному залицянні: агресивні дії у хлопців і оборонні – у дівчат. Серйозних конфліктів це залицяння не викликає. Відсутність його може у дівчинки викликати почуття «обійденності», своєї непривабливості. Дівчата часто самі провокують хлопців на такий прояв уваги, усіляко жартуючи над ними.

Основною задачею статевого виховання в цьому віці є подолання відчуження і негативних реакцій дівчаток і хлопчиків, розвиток у них потреби в спільній діяльності і здатності взаємно враховувати і поважати їхні статеві особливості. Важливо саме в цьому періоді слід організовувати спільні заходи (походи, екскурсії, спільні роботи в школі і т.д.), що давали би можливість підліткам переконуватися у наявності позитивних якостей в кожного школяра і необхідності рівних дружніх відносин між хлопчиками і дівчатками.

Підліткам необхідно дати інформацію про статеве дозрівання, про його природу й особливості протікання та яку відповідальність ці зміни накладають на нього.

При здійсненні статевого виховання старших підлітків (VII-VIII кл.) варто враховувати той факт, що завершується статеве дозрівання. Збільшується інтерес до протилежної статі, скорочується дистанція у міжстатевому спілкуванні. Поряд зі справжнім захопленням у стосунках дівчат і хлопців дуже багато вигаданого. Ігровий характер підліткових залицянь очевидний. Власні переживання інколи спочатку важливіші, ніж об’єкт прихильності. Закоханості часто нагадують епідемії: варто з’явитись в класі одній парі, як закохуються усі, а в сусідньому класі абсолютно спокійно. Вся інформація сексуального характеру стає актуальною.

Надзвичайно сексуальний потяг є природнім для підліткового віку, часто цей період називають періодом підліткової гіперсексуальності. Важливо, щоб дорослий спокійно й безумовно приймав це новоутворення підліткової психіки і не давав з цього приводу різких і негативних оцінок. Сексуальна активність має характер експериментування. Вибух підліткової сексуальності припадає на той період життя, коли свідомість практично до цього не підготовлена.

При здійсненні статевого виховання старших школярів ( IX-XI кл.) варто враховувати, що саме в цьому віці приходить завершення у формуванні особистості, становлення життєвої позиції. У цей період слід говорити про репродуктивне здоров’я і безпечну сексуальну поведінку, безпечний секс та наслідки ранніх сексуальних контактів. Також слід говорити про хибність поширених серед молоді міфів про користь раннього сексу і шкідливість сексуального утримання. Слід заохочувати дітей до будь-якої активної діяльності, в якій відбувалася б сублімація потужної сексуальної енергії. Зміст сексуальної просвіти старших школярів не повинен обмежуватися лише знаннями з анатомії й фізіології статевих органів. Бажано охопити такі важливі питання, як статева ідентичність, етика і естетика міжстатевих взаємин, шлюб, як культурно-історичний феномен, відповідальність жінок і чоловіків за власне репродуктивне та сексуальне здоров’я.



Вправа «Шкільні ситуації» (20 хв.) На картках записані питання щодо статевого виховання дітей різних вікових груп. Учасники діляться на групи (наприклад, по улюбленій порі року), витягують картку з запитанням, 2-3 хв. Обговорюють і один представник групи дає відповідь. Запитання: 1. На перерві ви заходите до 6-го класу і бачите групу дітей, які із захопленням малюють на дошці непристойну картинку, супроводжуючи це відповідною лексикою. Ваші дії… 2. Хлопчик 2-го класу запитує у вчительки: «Я знаю, що діти ростуть в животі у мами. Такі жінки називаються вагітними, але від чого вони вагітніють?» Ваша відповідь…

3. Після відвідування шкільного медпункту, де був розміщений буклет для профілактики Сніду з написом «Вмій себе захистити! (з малюнком презервативу) учень 3-го класу підійшов до вчительки з запитанням: «Що там намальовано і від чого захищатися? Як саме?» Ваші дії…

4. Мама учня 8-го класу знаходить в особистих речах свого сина декілька упаковок презервативів. Ваші дії…

Наш семінар підходить до кінця. На завершення я пропоную рефлексійну вправу, для зняття напруги, створення позитивного емоційного настрою. Запрошую вас до столу з ватманом і фарбами. Виразіть свої почуття за допомогою засобів мистецтва.



Рефлексія. Вправа «Почуття без слів» (15 хв.)

Колективна робота. На одному ватмані всі учасники семінару одночасно малюють фарбами свій настрій, почуття.



Список використаної літератури


  1. Веленко А. Гендерні стереотипи та їх вплив на формування особистості школяра. Семінар для практичних психологів та соціальних педагогів // Психолог. – 2008. – № 11. – (Вкладка).

  2. Гаркавенко Л. Формування образу «Я». Методика дослідження формування образу статевої ідентифікації «Я - хлопчик» / «Я - дівчинка» у дітей 9-10 років // Психолог. – 2003. – № 33. – С. 15-17.

  3. Гончаренко С. Український педагогічний словник. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

  4. Костина М. Н. Воспитание будущих родителей.

  5. Литу Л. Шлюб. Одруження. Дитина. // Психолог. – 2007. – № 23-24. – (Вкладка).

  6. Маргулян І. Хлопчики та дівчатка – чому вони різні? // Психолог. – 2008. – № 11. – С. 3-7.

  7. Маркова М. В. Стратегічні питання психопрофілактики порушення сексуальної поведінки у молоді // Психиатрия и неврология. – 2007. – (тематический номер).

  8. Мілютіна К. Л. Батьківські збори в 11-12 класах. – К.: Марич, 2009. – 70 с. – (серія «Психологічний практикум»).

  9. Молода сім’я: проблеми та умови її становлення / За ред. проф.. А. Й. Капської. – К.: ДЦССМ, 2003. – 184 с.

  10. Новік Л. Сценарій плану тренінгу «Про це…» // Психолог. – 2005. - № 37-38. – С. 49-51.

  11. Оржеховська В. М., Габора Л. І. Збереження репродуктивного здоров’я неповнолітніх. Навчально-методичний посібник. – Тернопіль: Астон, 2005. – 132 с.

  12. Підлипинп Л. Психотерапія мистецтвом. Програма з основ артотерапії // Психологічна газета. – 2008. – № 5. – С. 10-31.




  1. Петрунько О. В. Актуальні проблеми сексуального виховання підлітків. – К.: ДЦССМ, 2004. – 80 с.

  2. Профілактика ВІЛ/СНІД в учнівському та молодіжному середовищі: Довідник для соціальних працівників, вчителів, шкільних психологів, батьків / За ред. І. Ф. Ільїнської та ін. – К., 2005. – 204 с.

  3. Пульнашенко Н. Репродуктивне здоров’я молоді. Практично-освітній семінар // Психолог. – 2008. – № 18. – С. 9-14.

  4. Северенчук Н. Малолітня вагітність – злочин чи хвороба Психолог. – 2008. – № 4. – С. 24-25.


Міфи на сексуальну тематику

1. Міф про шкідливість і протиприродність сексуального утримання.

Це міф про те, що стримувати статевий потяг, закладений в людині самою природою, протиприродно й шкідливо. Уявлення про шкідливість сексуального утримання для здоров'я нав'язується молоді тими, хто заробляє гроші у сфері сексуального бізнесу. Проте, як свід­чить житейська практика, жодна людина не померла від нестачі сексуаль­них стосунків. Навпаки, вседозволеність та надмірна сексуальна розкутість зіпсувала життя багатьом людям. У свою чергу, як свідчить історія, розпуста й уседозволеність неодноразово призводили до деграда­ції суспільств і народів, спричинювали загибель цілих цивілізацій. Натомість відомо багато прикладів, як цнотливе життя та сексуальне утримання вивільняло духовну й інтелектуальну енергію людини, спрямовувало її на користь служіння людству, давало людині творче натхнення. Уміння володіти собою за всі часи цінилося як найбільша чеснота справжнього мужчини, а однією з ознак особистісної зрілості людини вважається її здатність контролювати власні потяги та поведінку.

Однак украй важливо пояснити підліткам, що сексуальне утримання має бути свідомим, з доброї волі, а не через страх, сором чи почуття меншовартості. Лише свідомо накладені на себе обмеження дають по­штовх до особистісного зростання і не призводять до формування психо­логічних комплексів.

2. Міф про користь дошлюбного сексуального досвіду для наступних сімейних стосунків між подружжям, згідно з яким вважається, що до­шлюбний сексуальний досвід убезпечує від помилок при виборі дружини (чоловіка) і гарантує міцні, гармонійні взаємини між чоловіком і дружи­ною. Саме по собі виникає питання: чи можуть хлопець і дівчина пізнати одне одного без сексуальних взаємин? Можуть, і при цьому значно кра­ще, ніж маючи такі взаємини. Молодим людям слід добре усвідомити, що сама по собі сексуальна досвідченість, набута через численні статеві зв'язки, але позбавлена довіри і любові, не гарантує гарних подружніх стосунків. Вона не лише не забезпечує міцних і надійних взаємин між партнерами, а навіть завдає їм збитків.

Любов – це передусім здатність щасливо жити поряд з іншою люди­ною, здатність поважати її, розуміти, співчувати, бути безкорисливим, а у разі потреби жертвувати собою заради її щастя. Що ж до розхожого поняття про «сексуальну несумісність», то воно штучно вигадане й існує заради виправдання для тих, хто не здатний любити. На відміну від тва­рин, сексуальне задоволення людини міститься не стільки в її геніталіях, скільки в її голові.

Крім того, сексуальні взаємини без шлюбу означають стосунки, позбавлені серйозних

1. На перерві ви заходите до 6-го класу і бачите групу дітей, які із захопленням малюють на дошці непристойну картинку, супроводжуючи це відповідною лексикою. Ваші дії…

2. Хлопчик 2-го класу запитує у вчительки: «Я знаю, що діти ростуть в животі у мами. Такі жінки називаються вагітними, але від чого вони вагітніють?» Ваша відповідь…

3. Після відвідування шкільного медпункту, де був розміщений буклет для профілактики Сніду з написом «Вмій себе захистити! (з малюнком презервативу) учень 3-го класу підійшов до вчительки з запитанням: «Що там намальовано і від чого захищатися? Як саме?» Ваші дії…



4. Мама учня 8-го класу знаходить в особистих речах свого сина декілька упаковок презервативів. Ваші дії…






База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка