Статеве розмноження організмів




Скачати 51.32 Kb.
Дата конвертації21.04.2016
Розмір51.32 Kb.
Урок біології в 10 класі. А.П. Новікова, викладач біології вищої категорії Архангельського професійного аграрного ліцею, Херсонська область.

Тема: Статеве розмноження організмів.

Мета:

Навчальна: розширити знання учнів про розмноження живих організмів; ознайомити зі статевим способом розмноження та його форми; звернути увагу на біологічні й соціальні аспекти регуляції розмноження у людини та на значення статевих клітин в забезпеченні безперервності існування виду.

Розвивальна: розвивати уміння порівнювати біологічні процеси, а саме різні форми статевого процесу: кон’югацію та копуляцію, а також різні форми копуляції: ізогамію, анізогамію та оогамію; пояснювати біологічне значення статевого розмноження та робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до таємниць статевого розмноження організмів у природі.

Наочність: мультимедійна презентація, малюнок яйцеклітини ссавця, натуральне куряче яйце, опорна схема.

Міжпредметні зв’язки: історія, медицина

Базові поняття і терміни: ізогамія, анізогамія, оогамія, поліембріонія, статевий процес.

Тип уроку. Комбінований.

Методи навчання та прийоми: пояснювально-ілюстративні, наочні, репродуктивні, практичні, частково пошукові, інтерактивні , прийом « Інсерт».

Очікувані результати: учні повинні знати: статевий спосіб розмноження та його форми; біологічні й соціальні аспекти регуляції розмноження у людини т значення статевих клітин в забезпеченні безперервності існування виду. Вміти порівнювати біологічні процеси, а саме різні форми статевого процесу: кон’югацію та копуляцію, а також різні форми копуляції: ізогамію, анізогамію та оогамію; пояснювати біологічне значення статевого розмноження та робити відповідні висновки і узагальнення.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Метод « Незакінчені речення» ( слайд № 1)

1. Розмноженням це ( властивість відтворення собі подібних)

2. До форм нестатевого розмноження належать: ( ділення, спороутворення, брункування)

4. Одноклітинні організми розмножують в основному ( поділом).

5. Для грибів та спорових рослин характерне розмноження ( нестатеве)

6. Спорами розмножуються ( гриби, водорості, мохи, хвощі, папороті).

7. Термін «регенерація» означає ( відновлення втрачених частин тіла).

8. Поліембріонія – розвиток кількох зародків із ( однієї заплідненої яйцеклітини).

9. Унаслідок нестатевого розмноження дочірні особини за набором спадкової інформації є точними копіями ( батьківських форм).

Робота з термінами ( слайд № 2)

Фрагментація, невпорядкований поділ,брунькування, партеногенез, вегетативне розмноження.

Щойно ви продивилися фрагмент і зараз я попрошу вас попрацювати з картками – мотиваторами.

Робота з картками – мотиваторами ( прийом « Інсерт» ).

Перед вами інформаційна картка з коротким викладом основних понять теми й таблиця, яку ви заповните після вивчення тексту. Працюємо індивідуально, на роботу ви маєте 3 хвилини.

« Інсерт».

Статевий процес – поєднання в одній клітині двох різних клітин. Він може відбуватися у формі кон’югації або копуляції. Для цього необхідні статеві клітини : сперматозоїди та яйцеклітини. Є особини роздільностатеві, але є й гермафродити. Найпоширеніший спосіб статевого розмноження – амфіміксис його можна вважати тотожним поняттю перехресне запилення комахами. Спосіб статевого розмноження – самозапліднення – називають автоміксисом. Статеве запліднення характерне для покритонасінних рослин. Під час запліднення відновлюється хромосомний набір, притаманний особам певного виду. Юному біологу корисно знати нові терміни та визначення. Поміркуйте, а особисто вам навіщо вивчати дану тему?



Це я знаю

З цим я не згодний!!!

О, це

несподівано!



Хотілося дізнатися більше













Обговорення результатів роботи, формування завдань уроку ( слайд № 3,4)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вивчення статевого розмноження у живих організмів почнемо з покритонасінних рослин, а для цього розглянемо процес, який передує заплідненню – запилення ( робота з опорною схемою).



  1. Статеве розмноження покритонасінних (подвійне запліднення у рослин) (слайд №5,6).

Коротке повідомлення про українського вченого Сергія Гавриловича Навашина, який відрив цей процес. ( слайд № 7).

  1. Будова статевих клітин ( слайд №8,9,10)

  2. Робота в парах: завдання порівняйте будову яйцеклітини різних видів тварин що спільного і відмінного в їх будові? Обговорення проведеного дослідження.

Яйцеклітину часто називають латинським словом ovum, що і означає " яйце". Куряче яйце - яйцеклітина, з якою ми все добре знайомі. На цьому прикладі ви відразу можете побачити, як сильно яйцеклітина відрізняється від інших клітин. Куряче яйце це усього лише єдина окрема клітина. А тепер порівняєте його з клітинами, які настільки малі, що їх можна побачити тільки в мікроскоп. Насправді, живим є тільки мікроскопічна плямочка на поверхні жовтка яйця. Усе інше - просто запас продовольства. Курчаті буде потрібно три тижні, щоб вирости з цієї мікроскопічної плямочки в маленьку істоту, що заповнила собою шкаралупу. Яйце повинне містити усі калорії, вітаміни і мінерали, в яких курча потребуватиме впродовж цих трьох тижнів. У людей(як і у інших ссавців) ситуація дещо відмінна. Яйцеклітина розвивається усередині материнського тіла. Незабаром після того, як запліднена яйцеклітина починає рости, формується орган, відомий під назвою плацента. У плаценті кровоносні судини дитини, що розвивається, дуже близько підходять до кровоносних судин матері. Поживні речовини, вітаміни, кисень - загалом, усе необхідне для підтримки життя - потрапляють з крові матері в кров дитини. Саме таким способом мати годує дитину. (Зверніть увагу на те, що кровоносні судини матері і дитини не з'єднуються. Ніякого змішування крові не відбувається!). Яйцеклітина була описана в 1827 р. К. Бером, а сперматозоїд в 1667 р. А . Левенгуком.

  1. Найбільш поширені типи статевого розмноження ( слайд № 11).

  • Ізогамія;

  • Анізогамія;

  • Оогамія. ( слайд № 12).

  • Поліембріонія ( слайд № 13).

  1. Біологічне значення статевого процесу ( слайд № 14).

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота за комп’ютером, розв’язування тестових завдань.

  2. Робота за комп’ютером, складання пазлів по малюнках до теми.

  3. Виконання завдань по матеріалах ЗНО.

V. Підсумок уроку.

Рефлексія. Метод « Дрід».

Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

§3,4


Окремим учням підготувати:

- стадії гаметогенезу (можна у вигляді презентації);



- що таке гермафродит із грецької міфології?


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка