Тема Охорона тварин




Скачати 150.25 Kb.
Дата конвертації19.04.2016
Розмір150.25 Kb.









Володимирівська ЗОШ

Свіжина Л. Л.

Тема Охорона тварин.


Мета Формувати уявлення про значення тварин у природі та житті

людини, про причини зникнення тварин у природі та шляхи збе

-реження та примноження тваринного світу. Формувати вмін-

ня встановлювати взаємозв’язки в природі між живими організ-

мами , робити висновки, доводити судження. Виховувати пра-

гнення до пізнання тваринного світу, бережливе ставлення до

природи на основі осмислення взаємозв’язків у ній, любов до

тварин.


Тип уроку : усний журнал «Рідна природа» з елементами прес-конферен-

ції.


Обладнання : ілюстрації із зображенням тварин, занесених до Червоної

книги України.



Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Підсумок спостережень за змінами в природі.

ІІІ. Перевірка знань, умінь і навичок учнів.

1. Фронтальне опитування.

- Що є довкіллям тварин?

- Що дозволяє тваринам виживати в довкіллі?

- Як хижі тварини пристосувалися добувати корм?

- Як тварини пристосувалися захищатися від ворогів?



2. Опитування за варіантами.

І варіант

1. З’єднати лініями пристосування здобувати корм і назву тварини.


Хороший зір, гострі кігті і дзьоб. * * Лелека
Міцний дзьоб і довгий липкий язик. * * Щука
Гострі зуби, добрі слух, нюх та зір. * * Орел
Довгі ноги , шия та дзьоб. * * Вовк
Непомітне забарвлення, загнуті зуби. * * Дятел
Довгий липкий язик. * * Жаба
Здатність довго переслідувати здобич. * * Лисиця

2. Дайте відповідь на запитання.

- Які ознаки допомагають тваринам здобувати корм?

ІІ варіант

1. З’єднати лініями пристосування захищатися від ворогів і назву тварини.


Здатність швидко бігати. * * Їжак
Гострі голки. * * Акрида
Міцний панцир. * * Гадюка
Застережливе забарвлення. * * Сонечко
Наявність отрути. * * Зозуля
Захисне забарвлення. * * Черепаха

2. Дайте відповідь на запитання.

- Які ознаки допомагають тваринам захищатися від ворогів?

ІV. Актуалізація знань учнів.

- Яке значення мають тварини в природі?

Тварини запилюють квітки, поширюють насіння, розпушують грунт, рослиноїдні тварини є кормом для хижих, хижаки є санітарами, що знищують хворих тварин, запобігаючи поширенню хвороб. У природі, окрім паразитів, шкідливих тварин немає.

- Яке значення мають тварини в житті людини? Що вони дають людям?

Тварини для людей – це:

*продукти харчування (м'ясо , молоко, яйця, мед);

* вовна і шовк для виробництва тканин, хутро для пошиття одягу, шкіра для взуття (вівці, кролі, шовкопряд, свині тощо);

* помічники людини в роботі (коні, воли, осли, верблюди);

*вірні друзі (собаки, коти, папуги);

*ліки, якими лікують різні хвороби (зміїна і бджолина отрути, мед, прополіс, борсучий жир).



V. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що загрожує тваринам і що потрібно робити, щоб тваринний світ не біднів, а примножувався. Ми поговоримо про охорону природи, які заходи вживаються у нашій країні щодо охорони природи, з якою метою створюють заповідники, дізнаємось про Червону книгу України. Допоможе нам розв’язати ці завдання усний журнал «Рідна природа».Журнал має такі сторінки :

І сторінка – «Заповідники».

ІІ сторінка - «Асканія – Нова».

ІІІ сторінка – «Червона книга України».

ІV сторінка – «Тварини».



VІ.Вивчення нового матеріалу.

І сторінка «Заповідники»



1. Розповідь учителя.

Все потрібне для життя люди дістають від природи. Ми дихаємо повітрям, використовуємо воду для різних потреб. З надр землі видобуваємо корисні копалини і вимовляємо з них різноманітні машини. Люди на річках побудували ГЕС, біля гребель спорудили водосховища – штучні моря. Люди навчились вирощувати культурні рослини, виводити нові породи тварин, обробляти грунт. Проте, своєю діяльністю людина не тільки змінює природу, а й завдає їй шкоди. Запаси природи не безмежні. Запаси корисних копалин відновити не можна . є місця на планеті, де не вистачає води. Прісні водойми забруднюють відходами підприємств та внесенням добрив. Забруднюється повітря вихлопними газами транспорту. Від діяльності людини зазнали шкоди ліси, рослинний і тваринний світ.

Без тварин природа була б збідніла, зникло б багато рослин. Люди втратили б не дише важливі продукти харчування, а й своїх вірних друзів і помічників, радість від спілкування з тваринами. Отже, людина повинна турбуватись про збереження і примноження багатств тваринного світу . проте діяльність дюдей загрожує життю тварин.

- Які дії людей згубно впливають на тварин у природі?

Люди розорюють степи, вирубують ліси, осушують болота, забруднюють повітря, грунт і воду . Тварини не мають де будувати житло, не можуть знайти їжу. Унаслідок цього багато тварин стає рідкісними, а деякі взагалі зникають з лиця Землі.

Причиною зменшення кількості тварин є також хижацьке полювання. Воно призвело до зменшення чисельності багатьох тварин. Серед них: зубр, дрохва, беркут, кіт лісовий,хохуля, журавель сірий, тхір степовий, гадюка степова, лелека чорний, орел степовий, гекон кримський, тритон карпатський, осетер чорноморський, метелики Аполлон та бражник мертва голова тощо. У «Червону книгу України» занесено загалом понад 130 видів рідкісних і зникаючих тварин.

Кожний громадянин нашої країни повинен ставитися до природи по-господарському: дбати, щоб не забруднювалися моря, річки, ставки, повітря, щоб завжди була родюча земля. Потрібно насаджувати і вирощувати ліси, розводити в них корисних тварин.

2. Виступи учнів (заздалегідь підготовлених).

1 учень. «Ми господарі нашої природи, і вона для нас комора сонця

з великими скарбами життя. Не досить скарби ці охороняти

- їх треба відкривати і показувати».


2 учень. «Для риби потрібна чиста вода – будемо охороняти наші

водойми. У лісах, степах, горах різноманітні цінні тварини



  • будемо охороняти наші ліси, степи, гори».

3 учень. «Рибі – вода, птахові – повітря, звірові – ліс, степи, гори.

А людині потрібна Батьківщина. І охороняти природу –

значить охороняти Батьківщину», так сказав про охорону

природи російський натураліст Михайло Михайлович

Пришвін».



3. Продовження розповіді вчителя.

Внаслідок хижацького полювання на диких тварин їх кількість зменшилась, а деякі зникли. Ми все рідше чуємо хвилюючу весняну пісню журавлів. Усе більше відходимо від живої природи, знищуючи менших братів своїх.

Первісний дикий бик - тур колись населяв ліси і лісостепи. Вирубуючи ліси , люди знищили його . така ж доля спіткала й дикого коня – тарпана. Довірливість і беззахисність привели до загибелі й «північного пінгвіна».

За даними Міжнародної спілки охорони природи тепер у всьому світі під загрозою зникнення перебуває близько 600 видів птахів і інших представників дикої флори. Таке становище викликало велике хвилювання за долю диких мешканців планети. Виникла термінова необхідність приступити до рятування рідкісних і зникаючих видів тварин і рослин . щоб зберегти куточки дикої природи , створено заповідники, у яких суворо охороняються рослини, не орються ґрунти , не вирубуються дерева, знаходять захист різні звірі, птахи.



4. Робота над таблицею.

Назва Рік створення Хто охороняється


Чорноморський 1927 дрохва, стрепет, журавель степовий,

тхір степовий


Карпатський 1968 ведмідь бурий, рись, куниця, борсук

кіт лісовий, беркут, пугач, лелека

чорний
Поліський 1968 лосі, козулі, бобри, дикі свині, куни-

ця, видра, лелеки білі, чаплі сірі,

тетереви
«Асканія – Нова» 1921 антилопи, зубри, зебри, олені, стра-

уси, коні Пржевальського, хом’як ,

тушканчик
Кримський олені, козулі, птахи

- У заповідниках забороняється вирубувати дерева, зривати трав’янисті рослини полювати на звірів і птахів, ловити метеликів.

Тут учені вивчають життя рідкісних тварин, щоб дізнатися, як можна збільшити їх кількість.

2 . сторінка «Асканія- Нова»



5. Заповідник «Асканія – Нова» (виступи учнів).

1 учень «Асканія – Нова» - перший приватний заповідник. У 1921

році «Асканію – Нову» проголошено державним степовим

заповідником, на базі якого було створено Український нау-

ково- дослідний інститут тваринництва степових районів

імені М. Ф. Іванова.
2 учень «Заповідник «Асканія –Нова» розташований на півдні Укра-

їни, в Херсонській області. Його рельєф – рівнина з велики-

ми блюдцеподібними пониженнями. Тут жарке довге літо і

коротка малосніжна зима».


3 учень «Чудово виглядає він навесні, прикрашений різнобарвними

килимами червоних і жовтих тюльпанів, темно-фіолето-

вих і жовтих півників. Влітку степ огорнутий сріблясто-

сизою поволокою ковилу. А восени по ньому котяться пе-

рекотиполе» .
4 учень «До заповідного комплексу входять степ, дендропарк і зоо-

логічний парк.


5 учень «Сюди вперше в світі було завезено коня Пржевальського.

Тут виведено зубробізонів, асканійських степових оленів,

одомашнено антилоп канна. З квітня до листопада тварини

пасуться в степу. Взимку бантенги, зебри, африканські буй

воли , антилопи , страуси живуть в приміщеннях».
6 учень «В асканійських парках багато жайворонків, перепілок, зо-

зуль, солов’їв , кропив’янок , сорокопудів, горлиць. Такі

рідкісні птахи, як степовий орел, дрохва, стрепет, журавель

- красавка, сірий журавель, занесені до Червоної книги.»


7 учень «Із екзотичних птахів добре розуміються африканські

страуси, австралійський страус ему , південноамерикансь-

кий страус нанду. Багата колекція фазанів, павичів, гусей,

лебедів, качок. Виводять пташенят чорний лебідь, вінцено-

сні журавлі».
8 учень «Спрямованість наукових досліджень заповідника – аклі-

матизація і розробка методів охорони рідкісних видів тва-

рин, охорона ділянки цілинного типчаково- ковилового

степу».


3 сторінка «Червона книга України»

6. Робота з підручником.

- З кожним роком під впливом діяльності людини все більше видів зникає з лиця землі. Виникла термінова необхідність приступити до рятування рідкіс-

них видів тварин , також зникаючих, і рослин. За їх рятування виступили вчені – біологи, наукові і громадські установи країни. Було підготовлено списки тварин і рослин, яких залишилося дуже мало. У 1980 році було створено Червону книгу України .чому їй дали таку назву, дізнаєтеся зі статті підручника.

(Всі учні читають текст, розглядають на сторінках рідкісні тварини і ті, яким загрожує зникнення), с.149-150.



7. Самостійна робота (в групах).

1 гр. – Які причини зникнення багатьох видів тварин?

2 гр. – Що робиться в нашій країні для збереження рідкісних тварин?

3гр. – Для чого створено Червону книгу?

4 гр. – Чому в заповідниках тваринам живеться краще, ніж в інших місцях?

5 гр. – Яких заходів вживають у нашій країні щодо охорони природи?



8. Гра «Третій зайвий».

Лелека, журавель, ластівка.

Горобець, дрохва, одуд.

Кіт лісовий, олень, тритон.

Зубр, лисиця, вовк.

Беркут, шпак, соловей.

Іволга, боривітер, коноплянка.

Полоз леопардовий, полоз лісовий, змієїд.



9. Прес – конференція.

ІV сторінка «Тварини».



Виступи зоологів.

1 учень. Зубр.

Зубр – наймогутніша тварина. Масивна передня частина тулуба, велика голова. Гострі короткі ноги. Тіло вкрите густою темно-бурою шерстю. Хвіст закінчується волосяною китицею. Рухається легко і швидко. Зубри живуть сім’ями . Давно-давно стада зубрів поселилися в лісах та лісостепах України. Внаслідок хижацького переслідування людиною заради смачного м’яса й шкіри чисельність тварин зменшилась. Частково збереглись в Біловезькій пущі

та на Кавказі. На Україну зубрів завезли в 1956 році. Чисельність цих тварин становить близько 250 особин. І хоч зараз такої небезпеки для зубрів немає, все ж цей вид занесено до «Червоної книги України».

2 учень. Афаліна чорноморська.

Афаліна чорноморська – дельфін, який поширений лише у Чорному морі. Тварина чудово пристосувалася до життя серед морських просторів. Тіло обтічне, мордочка видовжена, голова плавно переходить у тулуб. Шкіра еластична, гладенька.

Живуть афаліни осідло або ж мандрують зграйками. Тримаються прибережної зони. Основний корм дельфінів - риба (камбала, скати). Афаліни найкраще переносять неволю: розмножуються, легко піддаються дресируванню, дружелюбно ставляться до людей.

Із забрудненням Чорного моря, скороченням кормової бази чисельність дельфі-

нів стала зменшуватись. Афаліну занесено до Червоної книги України.

3 учень. Кіт лісовий.

Кіт лісовий мешкає в Карпатах, на Волино-Подільській височині, на заплавах ріки Прут. Кіт облюбовує могутні дуплисті дерева. Як притулок використовує ущелини між скелями , нори хижаків. Добре лазить по деревах, скелях, але полює на землі.

Скорочення чисельності кота спричиняє вирубування лісів, знищення заростей у заплавах ; гинуть вони і під час облав на бродячих котів.

Лісовий кіт значно більший за свійського кота. Голова невелика, коротко морда. Вуха закруглені. Хвіст короткий, товстий.

Полює кіт вночі. Живиться мишами й полівками, не відмовиться й від птахів. Відомі випадки, коли лісові коти нападали на зайців.

У жодному разі не можна допустити, щоб цей вид хижаків зник. Лісового кота занесено до Червоної книги України.

Виступи орнітологів.

1 учень. Журавель.

Журавель - птах великий, маса особини досягає 15 кг. Найпоширеніший сірий журавель або «віщун».так називають птаха за приємний голос, що його він подає, повертаючись з теплих країв. Журавлі летять ключем і чутно їх приємне курликання.

Невблаганно зменшується кількість цих гарних птахів. Нині їх налічується на Україні – 2: сірий журавель і красавка або степовий журавель.

Степовий журавель значно менший за розмірами за сірого журавля. Колись він був поширений у цілинних степах України. Внаслідок оранки чисельність птахів різко зменшилася, нині їх рідко можна побачити на окремих ділянках узбережжя Чорного й Азовського морів.

Обидва види журавлів занесені до «Червоної книги України». Їх захищають і оберігають у різних куточках України.

2 учень. Дрохва.

Дрохва – сильний великий птах. Він поширений у степах. Зимує у південній частині області поширення. На Україні дрохв дуже мало. Взимку вони відкочовують недалеко на південь, лише у степовому Криму мешкають круглорічно, але в незначній кількості. Полюбляють відкриті степові ділянки, поля злакових культур і трав.

Тримаються птахи невеликими зграями. Дуже обережні, людину близько не підпускають. Завдяки своєму забарвленню майже непомітні. Живляться комахами, іноді жабами та ящірками.

Дрохви – цінні мисливські птахи, проте полювання на них заборонено, бо кількість цих красивих велетнів мала і невпинно зменшується. Вони знищують шкідників і є корисними птахами. Занесені дрохви до «Червоної книги України».

3 учень. Орел степовий.

Орел степовий поширений у степовій зоні. На Україні гніздиться дуже рідко. У південних приморських районах степової зони зустрічаються нечисленні перелітні птахи. Улюблені місця – відкритий трав’янистий степ. Тут орел часто

сидить на підвищенні.

Це великий птах, масою до 4 кг. Оперення темно-буре. Рульові пера мають нечіткі тонкі смуги. На плечах є жовтуваті плями.

Живиться орел степовий хом’яками, ховрахами, мишами. Відлітає у теплі краї.

Донедавна цей птах був досить характерним для степової зони. Але за останні роки став рідкісним, зникаючим видом. Саме тому і потребує особливої охорони, занесений до «Червоної книги України».


4 учень. Лелека чорний.

Лелека чорний – поширений поодинокими парами у лісах Карпат і деяких районах Полісся. Старі мішані ліси, річки, озера, болота – улюблені місця для цих рідкісних птахів. Нагадує лелеку білого, але оперення верхньої частини тіла в нього чорне з зеленуватим блиском. Нижня частина грудей і черево білі. Дзьоб і ноги яскраво-червоні.

Лелеки – птахи перелітні. Зимують у Південній Африці і Південній Азії.

Останнім часом цих птахів стає все менше. Це спричиняється осушенням боліт, погіршенням умов гніздування. Як рідкісний птах , лелека чорний потребує охорони. Його занесено до «Червоної книги України».


VІІ. Закріплення нових знань, умінь та навичок учнів.

1.Технологія «Асоціативний кущ».

- У природі кожна тварина має своє значення. Тварини пов’язані між собою ланцюгами живлення. Оберігаючи одних тварин, ви допомагаєте іншим. Наприклад, якщо не знищувати жаб, стане більше лелек, які ними живляться, і буде менше комарів, якими живляться жаби. Отже, тварин потрібно охороняти, приваблювати в сади, ліси, на городи й поля.

- Що можуть зробити діти для збереження і примноження тваринного світу?

* Виготовляти й розвішувати шпаківні.

*Підгодовувати пташок узимку.

*Оберігати гнізда птахів, мурашники й житла інших тварин.

*Не ловити метеликів та інших комах.

*Не ловити й не приносити додому здорових пташенят і малих звірят.

* Поводитися так, щоб своєю поведінкою не завдавати шкоди тваринам, зокрема, і природі загалом.

2. Гра «Не помились!»

-У вас на партах лежать по дві сигнальні картки – червона і зелена.

Позначити червоним кольором те, що згубно впливає на тварин, а зеленим – те, що є для них корисним.

1. Вирубування лісів.

2.Створення Червоної книги України.

3. Бережливе ставлення до тварин.

4. Забруднення водойм.

5. Осушення боліт.

6. Підгодівля тварин узимку.

7. Створення заповідників.

8. Надмірне полювання.

9. Заборона полювання на рідкісних тварин.

10. Застосування отрутохімікатів.

11. Охорона рідкісних і зникаючих тварин.



3.Гра «Допиши, що треба робити для збереження тварин».

1. Дотримуватися правил поведінки в природі.

2. Не вирубувати лісів.

3.Не осушувати боліт.

4. Не розорювати степ.

5. Не забруднювати водойми.

6. Не полювати на рідкісних тварин.

7. Створювати заповідники.



VІІІ. Підсумок уроку.

- Що роблять для того, щоб зберегти й примножити тваринний світ?

В Україні діє «Закон про охорону й використання тваринного світу», цим законом заборонено виловлювати та вбивати рідкісних і зникаючих тварин, знищувати місця їхнього проживання. Для того, щоб рідкісні тварини не зникли зовсім, створюють заповідники, де зберігаються умови для життя рідкісних тварин. Їх розводять у неволі і випускають туди, де вони жили колись.

Оберігати потрібно не лише рідкісних і зникаючих тварин. Часто люди, не знаючи про користь тих чи інших тварин, знищують їх. Це стосується жаб, ропух, ящірок, змій.

- Яку користь приносять ці тварини?

Вони живляться шкідниками сільського господарства (комахами, слимаками, гризунами), знищуючи їх у великій кількості.

- Яких ви ще знаєте корисних тварин? Чим вони корисні?

(Ласка, дятел, зозуля, ластівка, мурашки, їжак, сонечко, куниця).

- Чому в лісі потрібно поводитися тихо, не бігати, не лазити по деревах, особливо навесні та на початку літа?

(Бігаючи лісом, галасуючи і лазячи по деревах, ми турбуємо тварин. Це особливо небезпечно навесні та на початку літа, коли в них починається період розмноження . Багато птахів через це не можуть побудувати гніздо або залишають гніздо , в яке вже відклали яйця).



- Чому, оберігаючи рослин, ми турбуємося про тварин?

(Рослини – це корм для багатьох тварин. Рослини дають притулок тваринам, які серед них ховаються).


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка