Урок узагальнення і систематизації знань. Форма проведення: дискусія в стилі телевізійного ток-шоу




Скачати 197.24 Kb.
Дата конвертації19.04.2016
Розмір197.24 Kb.
Тема. “Що ж мені суджено – щастя чи мука?”(за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»)

Мета: знайти відповіді на питання «У чому краса людських взаємин?»; розвивати творчу уяву учнів, самостійність мислення; виховувати в учнів високі моральні якості, гуманістичні ідеали, любов до природи і бережливе ставлення до неї.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма проведення: дискусія в стилі телевізійного ток-шоу.

Обладнання: текст твору, мультимедійна презентація, відеоролик – уривок із кінофільму «Лісова пісня», уривок із фільму про Лесю Українку.

Епіграф

Сильніше за любов злоба горить,

Сильніше за красу вражає бридь,

Але життя росте лишень з любові,

Лишень краса людей навчає жить.

Д. Павличко




ХІД УРОКУ

І. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
Коли засумував за рідними, напиши листа. Коли на душі радісно, поділися з друзями. А коли захотілося додому, відвідай рідну оселю.

Леся Українка на чужині засумувала за рідним Поліссям. Ця туга вилилася рядками чудового твору “Лісова пісня”. він ніжний, як листя верби, глибокий, як весняне небо, прозорий, як джерельна вода, незвичайний і за формою, і за змістом, і за впливом на читачів. Багато цікавого можна дізнатися з нього, але ми розглянемо на уроці одне важливе питання: про духовне і матеріальне у житті людини. А допоможе нам у цьому літературний твір «Лісова пісня».


ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Література - це підручник життя, його потрібно читати уважно, брати для себе корисне. І сьогодні ми перегорнемо кілька сторінок книги життя.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань заняття
Тему нашого спілкування навіяв сам текст твору “Лісова пісня”:

(Відеоролик) – монолог Мавки «…що ж мені суджено – щастя чи мука?»
(СЛАЙД) Тема уроку – це слова із монологу Мавки, щойно Вами прослуханого: “Що ж мені суджено – щастя чи мука?”Почуття кохання головних героїв – розквіт творчих сил людини чи самозабуття, зречення, пекельна мука душі чи холодний розрахунок. Запишіть тему до зошитів.

(СЛАЙД) А ось зрозуміти, чому вона це сказала, який зміст вклала в ці слова, простежити розвиток конфлікту через аналіз образів та картин, провести навчальну дискусію – завдання сьогоднішнього уроку.

А допоможе нам у роботі опорний конспект, ключові фрази із тексту драми, кадри із художнього фільму Ю.Іллєнка “Лісова пісня. Мавка”.


IV. Актуалізація опорних знань

“Лісова пісня” – прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову і водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття, до миру з власною душею через любов і красу. Тому я і взяла епіграфом до заняття поетичні рядки Дмитра Павличка.



(СЛАЙД) Запишіть у конспектах епіграф.

Це ж утверджує і “Лісова пісня”.


1. Метод «Незакінчені речення»

  • Драматична поема – це ....(жанр, що поєднує ознаки драматургії та поезії, це віршована п’єса, яка синтезує драматичний і ліричний, а також епічний спосіб відображення дійсності)

  • Жанр твору «Лісова пісня» Лесі Українки – це ...(драма-феєрія)

  • Драма-феєрія – це ...(драма – це літературний рід, характерною ознакою якого є розкриття явищ життя й характерів героїв через розмови дійових осіб (діалоги, монологи), драматичні твори призначені для постановки на сцені; феєрія – це театральна або циркова вистава з фантастично-казковим сюжетом, сценічними ефектами й трюками)

  • Темою драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки є.... (зіставлення світу людини й світу природи в їх гармонійних і дисгармонійних взаємин)

  • Ідея драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки –це...(утвердження думки, що краса врятує світ. Краса, яка виявляється у високій, світлій духовності людини, у її гармонії з природою, у жертовній любові й здатності прощати. Така краса очищає й відроджує людину і світ.)

  • В основу «Лісової пісні» лягли спогади...(про дитинство. Відпочинок із сім’єю у Жабориці, Колодяжному, спогади про мавок, гостювання у дядька Лева Скулинського (із листа до матері від 2 січня 1912 року))

  • Твір складається з ...(прологу, 3-х дій)

  • До світу міфологічних істот належать...(Мавка, Лісовик, Перелесник, Потерчата, Русалки, «Той, що греблі рве», Водяник, Куць, «Той, що в скалі сидить»)

  • До світу людей належать...(Лукаш, дядько Лев, мати Лукаша, Килина)

(СЛАЙДИ 4 - 17) 2. Робота в парах Давайте згадаємо зміст твору, а допоможе нам у цьому відео презентація та цитати з «Лісової пісні», до запропонованої ілюстрації доберіть відповідний монолог чи діалог та зачитайте його.

(СЛАЙД) Ключові фрази уроку визначені учнями на попередньому уроці.

“Що ж мені суджено – щастя чи мука?”

“Бач, я тебе за те люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш, хоча душа твоя про те співає виразно – щирим голосом сопілки”.

“Людина тільки може так дивитись”.

“… він до мене звів такий болючий погляд туги й каяття, без надії…”
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

- Сьогоднішній урок ми проведемо у формі дискусії у стилі телевізійного ток-шоу «Я так думаю», на якому я буду ведучою. Попередньо, учні, вам було повідомлено тему дискусії, обрано трьох експертів. Ви повинні були заздалегідь визначитися зі своєю позицією щодо поставленої проблеми, придумати запитання до експертів, які, в свою чергу, мали підготувати додаткову інформацію з теми дискусії.



(СЛАЙД) Словникова робота

  • То що ж таке дискусія? (Дискусія – це суперечка, словесне змагання, в якому кожний відстоює свою думку)




  • Пригадаємо правила ведення нашої дискусії(Слайд)

  • Усі учасники дискусії говорять коротко та конкретно.

  • Надавати слово для виступу може лише ведучий.

  • Ведучий може зупинити промовця, який перевищив ліміт часу.

  • Виступ експертів триває по 1-2 хвилини кожен.

  • Учні ставлять запитання експертам або роблять повідомлення (не більше 1 хвилини).

  • Експерти ставлять один одному запитання.




  • Як ви думаєте, яке людське почуття мала на увазі Леся Українка, вкладаючи до уст Мавки слова «щастя чи мука»? (Кохання).

Чому Леся Українка створила «Лісову пісню», який епізод із її біографії надихнув написати цей величний гімн природі та коханню. Леся довгий час перебувала за кордоном в Єгипті на лікуванні, а потім, повернувшись додому, за 10-12 днів написала «Лісову пісню» , бо просто згадала Жаборинці, Нечемне, Колодяжне та затужила за ними. А ще до написання твору підштовхнули спогади про дядька Лева та його розповіді про лісові істоти: Мавку, русалок, вовкулак, потерчат, про їх звичаї і відносини між собою і людьми.



  • Кохання одному дає безмежну радість, іншому –тугу і сум. На жаль, часто трапляється, що у коханні є так званий «трикутник», який і приносить закоханим смуток та сльози. У «Лісовій пісні» такий «трикутник» складають…( Мавка, Лукаш, Килина)



  • У трикутнику кохання троє персонажів, тому й на нашому ток-шоу присутні троє експертів, які й працюватимуть з нами, аналізуючи три образи-персонажі із «Лісової пісні». Отож, проблемні питання, що розглядатимемо під час дискусії:

(СЛАЙД)


  1. «Образ Мавки - мрія про ідеальну людину, про самовіддане і щире кохання».

  1. «Лукаш - символ духовного падіння та зцілення людини».

  2. «Килина - образ духовно убогої людини, що перебуває у дисгармонії з природою».

- Запишіть проблеми до зошитів. А тепер надаємо слово першому експерту.

(СЛАЙД)

Експерт 1. Усю силу чуття, весь свій поетичний дар перелила Леся Українка в лісову міфологічну істоту — Мавку Її образ є особливим. Героїня "Лісової пісні" має в серці "те, що не вмирає". Це невмируще — незгасимий вогонь кохання, яке в змозі перемогти все, навіть смерть.
Ведучий. Прошу присутніх задавати питання експертові.

Учень. Лісова дівчина красива як ззовні, так і всередині, тобто її зовнішня краса перебуває у гармонії з внутрішнім світом і змінюється відповідно до переживань дівчини. Як ви можете прокоментувати такий момент, чому так показано Мавку у творі, адже насправді у житті це не завжди так?
Експерт 1. Тільки у доброї, душевно багатої людини всі переживання, хвилювання відбиваються не лише морально, у серці, а відображаються на обличчі, поведінці, рухах, тому деякі люди передчасно старіють. Така доля й спіткала наша героїню. Пропоную поспостерігати за такими змінами у її зовнішності. Як змальовує поетеса Мавку в ту ніч, коли у неї прокинулося кохання до Лукаша?

Учень. "Мавка, в ясно-зеленій одежі, з розпущеними чорними, з зеленим полиском косами»; «наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах".

Учень. А Лукаш при їх першій зустрічі сказав: «…як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана не по-наськи…» І звернув увагу на колір очей, які були то сині, то зелені, то карі, то чорні.

Експерт2. Але зі змісту твору ми бачимо, що ніщо людське їй не чуже, наприклад, у другій дії Мавка одягається у буденний одяг сільської дівчини. Де поділася та безтурботна дівчина природи, якою ми бачимо на початку твору?

Експерт 1. Вона змушена це зробити за наказом матері Лукаша.

Учень. Але ж вона й могла цього не робити. Прокоментуйте.

Експерт 1. Мавка виглядає в селянському одязі убого, принижено: «…на ній сорочка з десятки, скупо пошита і латана на плечах, вузька спідничина з набиванки і полинялий фартух з димки…». З вільної лісовички вона перетворюється на покірну служницю, що жне на чужій ниві.

Учень. Чому ж Мавка робить те, від чого відмовляється її душа?

Експерт 1. Все це терпить заради великого кохання до Лукаша, з яким вирішила назавжди поєднати свою долю. Це підтверджує монолог Мавки із Русалкою Польовою.

Аудіозапис (гіперпосилання) - монолог Мавки із Русалкою Польовою

Експерт 3. Але ж Лукаш зрадив коханню! Тоді навіщо ця жертва? Зовнішня краса Мавки в'яне, їй не допомагає навіть пишний одяг.
Експерт 1. Лісова дівчина вірить у кращі людські чесноти, вона не може усвідомити, що хтось здатний на зраду, на підлість, не може змиритися з цим. Бо це суперечить її сутності.
Учень. Але ж врешті-решт дійсно жертва дівчини Лукашеві не потрібна. "Мавка йде назустріч Лукашеві, - йдеться у тексті. – Обличчя її відбиває смертельною блідістю проти яскравої одежі, конаюча надія розширила її великі темні очі, рухи в неї поривчасті і зникаючі, наче щось в ній обривається». Лукаш, побачивши її такою каже: "Яка страшна! Чого ти з мене хочеш?"
Експерт 1. Так, але кохання – почуття жертовне. Тому Леся Українка у фіналі показує Мавку у дивній своїй красі, "спалахує раптом давньою красою у зорянім вінці".
Учень. Як ви прокоментуєте слова Мавки: "Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає."? Яку істину утверджує поетеса такими словами своєї героїні?
Експерт 1. Все високе, благородне, величне — вічне. І ніякі дрібні думки, погані вчинки і тлінні життєві негаразди не здатні знищити його. Насамкінець хочу запитати у присутніх: який висновок про образ Мавки Ви зробили для себе?
Учень. Я зрозумів, що переступивши фізично поріг буденного життя, в якому існують розрахунок, взаємна плата, користолюбство, Мавка не може переступити цього порога духовно.

Учень. Я усвідомив, що незважаючи ні на що, вона до кінця залишається ідеально чистою, незрадливою, щирою, бо саме так розуміє кохання.
Учень. Я хочу звернути увагу на мову Мавки. Переді мною стояло завдання виписати пестливі слова-іменники, що їх вживає Мавка, і коротко пояснити, як це характеризує дівчину.

Відповіді: сестронько, матуся, кучерики, серденько, кубельця, трибки, вітерець, сонечко, ніченька, личенько, стежечки, мережечки, березоч-, ки, сестриченько, вустонька, квітоньки, вербиченько, дядечко, сопілонька, сестриця, листочки, віночок, дідусь, попілець, землиця, вербиця.



Мова сповнена глибокого ліризму і ніжності, тепла і доброзичливості. Це дзеркало душі Мавки, її любов і щире серця. Мелодична і пісенна, вона підносить твір на найвищий рівень світової ліричної поезії.
Учень. А переді мною стояло завдання вибрати з твору цитати - афоризми і пояснити , як вони розкривають образ Мавки.
«Ну, як таки, щоб воля — та пропала?
Се так колись і вітер пропаде!»
«Нічка коротка — довга розлука...
Що ж мені суджено — щастя чи мука?»
«Не зневажай душі своєї цвіту, бо
З нього виросло кохання наше!»
«...Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись.»
«Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає.»
«...Мій жаль спадає, наче мертвий лист...».
Мавка переважає Лукаша не тільки поетизмом своєї душі, а й глибокою мудрістю, якою наділила її природа. Саме тому нас захоплюють і ліризм, і афористичність її мови, сповненої проникливих роздумів про світлі почуття і болючу зраду, про рабське людське і вільне лісове життя.

Ведучий. Дякуємо експертові за надані відповіді. Думаю, що він переконав нас у своїй позиції: Мавка як лісова істота не підвладна жорстокості, зраді, людській жадобі до матеріального.

  • Але чи всі персонажі твору є такими ж? Хто є антиподами Мавки в естетичному та ідейному плані? Які риси втілюють ці персонажі? (Лукаш, мати Лукаша, Килина. Вони звичайні люди, для яких першочерговими цінностями є матеріальні блага)

  • Отож, надаємо слово другому експертові.

(СЛАЙД) Експерт 2. Два світи зіткнулися у "Лісовій пісні" — добро і зло, природа і буденність, й між цими світами — "людський хлопець", відкритий і талановитий настільки, щоб закохати у себе гармонійне породження природи, але й темний, нерозвинений душею настільки, щоб його згубити. Хто ж він такий насправді?

Експерт 1. Погоджуюся з Вами: Лукаш — лагідний, щирий хлопець, з повагою він ставиться до старших, з любов'ю — до дядька Лева. Але ми чітко бачимо, що є щось, що не дає йому змоги зрозуміти значення того нового, що надає його життю зустріч з надзвичайним коханням?

Експерт 2. Звичайно. Це наслідки родинного виховання: нерішучість, залежність від матері, дитяча нерозвиненість душі. Наприклад, коли мати прискіпується до Мавки, Лукаш, спробувавши боронити дівчину, одразу ж поступається.

Учень. Я підтримую експерта. Прикладом цього є й те, що матеріальні цінності здаються йому чимось більш стійким, ніж музика та кохання, які не можна сховати до скрині, зварити в печі та потримати в руках.

Учень. Образ Лукаша в драмі Лесі Українки реалістичний. І мова, і поведінка, і зовнішній вигляд — все це типові риси поліського хлопця, все це відповідало поліській дійсності. Однак Лукаш і не такий, як усі. В чому це проявляється?

Експерт 2. Від природи він наділений поетичною душею, музичним хистом. І це відразу відчула й оцінила лісова царівна Мавка. Але, на жаль, Лукаш не відзначається цільним характером, не зумів надовго зберегти свій поетичний порив. Він має співучу душу, але не розуміє, не вміє зберегти скарбів своєї душі. «А що воно таке?» — питає він Мавку про ті скарби.

Експерт 3. Лукаша називають драматичним образом. Я не зовсім погоджуюсь з цим. Якщо, на Вашу думку, це так, то доведіть.

Експерт 2. Драматизм образу Лукаша — в його роздвоєності, в його нерозумінні самого себе, в неусвідомленні справжнього щастя, мети життя.

Учень. Негативні риси Лукаша перемагають, він зраджує кохання. Як ви розцінюєте його зраду: засуджуєте чи вважаєте, що це звичайна річ і у нього на це були свої причини?

Експерт 2. Засуджувати кого-небудь дуже легко, але завжди потрібно «взутися у чужі чоботи» і оцінити ситуацію з власного боку, хоча зрада загалом – негативний вчинок з усіх сторін. Щодо Лукаша, то однозначно: які б у нього причини не були, вони його не виправдовують, він доросла людина, здатна відповідати за скоєне.

Учень. Чи змінила зрада Лукаша? Якщо змінила, то як?
Експерт 2. Співуча душа Лукаша стала черствою і холодною. Але у мене є запитання до присутніх: як Ви розумієте слова Мавки, сказані Лукашеві, "...не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись"? У чому, на вашу думку, найбільша трагедія Лукаша?
Учень. Я вважаю, що за своєю душевною сутністю Лукаш був добрим, щирим, вірним, але його вчинки під впливом оточення в більшості не відповідали його духовним перлинам.
Учень. Він піддавався саме негативним впливам оточуючих, пануюче зло світу домінувало над добром його душі.

Експерт 2. Скласти «асоціативний кущ» до образу Лукаша.

Лукаш- сільський хлопець- поет у душі- творець чудової музики- не цінує «душі своєї цвіту»і не розуміє голосу своєї сопілки – любов до Мавки – неспроможний урівноважити у собі духовне й матеріальне – не зміг відстояти своє кохання і «своїм життям до себе дорівнятись» - втрата людської подоби - жертовність заради коханої людини



Ведучий. Проблемне запитання: Який образ – Мавки чи Лукаша – ви вважаєте трагічнішим?

(трагічнішим є образ Лукаша. Бо велика біда – не мати злагоди з самим собою. Лукаш зрадив не лише Мавку, а й себе, власними руками зруйнував щастя, зневажив послану йому Долю. Йому навіть немає на кого нарікати, і Лукаш карається пекельною мукою. Трагічність образу посилює епізод з Долею. Наприкінці дії Лукаш з усмішкою на вустах помирає біля Мавки-верби. Поєднавшись з коханою у смерті, він стає щасливішим, ніж за життя, позначеного помилками і тяжкою зрадою)


Ведучий. Нам зрозуміла позиція другого експерта, дякуємо йому.

Повною протилежністю Мавки у творі є вдова Килина, згодом – дружина Лукаша. Про цей образ ми поговоримо з третім експертом. Надаємо слово.



(СЛАЙД)

Експерт 3. Килина у драмі – це розкішна вдовиця, за своєю суттю подібна до Лукашевої матері, говірка, хазяйновита, роботяща жінка, але при цьому груба натура. Наприклад, грубо кокетує з Лукашем: звертається до нього «Не лізь, як слимак! Ото ще верисько!», підбиває його ногою.
Учень. Хто з персонажів твору розгледів справжню сутність вдови і чому?
Експерт 3. Мавка наділена надприродною чутливістю до злого, недоброго, тому відразу відчула, що вдова лукава та хижа. Вона й застерігає Лукаша: «Лукашу, нехай ся жінка більше не приходить – я не люблю її: вона лукава, як видра»… «Нехай вона до нас у ліс не ходить».
Учень. На мою думку, Килина насправді не така вже й погана людина, наприклад, любить допомогти, про що свідчить епізод, коли вона взяла з рук Мавки серпа і вижала всю ниву Лукашевої матері; вміє поспівчувати знову ж таки матері Лукаша.
Експерт 3. Це враження помилкове, Килина не вміє співчувати. До прикладу, коли знесилена Мавка приходить до хати Лукаша, вона її не лише проганяє, а й проклинає. Це говорить ще й про те, що вона мстива і не боїться кари за свої гріхи.
Учень. Ми дійшли висновку, що не тільки Мавка, яка була лісовою дитиною природи, а й людський хлопець Лукаш любили природу. У яких же відносинах Килина перебуває із природою?
Експерт 3. Для неї природа – це ніщо, нежива істота, жодної цінності не має. Цитую: 1. «Я з кодлом лісовим не накладаю так, як твій рід». 2. «Та я б і цілий ліс продати рада або протеребити, - був би грунт, як у людей, не ся чортівська пуща».
Експерт 1. Як Ви гадаєте, чи заслуговує Килина на безапеляційний осуд?
Експерт 3. На мою думку, жінці скоріше слід співчувати. Її життя обмежено суто матеріальними потребами, але так сталося не лише через її характер, а й через обставини. Вона ж насправді не була ініціатором одруження з Лукашем, але скористалася такою нагодою, а потім ще й змушена терпіти байдужість чоловіка та вічні докори свекрухи.
Ведучий. Експерте, Ваша позиція також зрозуміла, дякуємо.
V. Підсумки уроку
Учитель. Підведемо підсумки нашої дискусії – слово для висновків надаємо експертам. Слухаючи відповіді, пропоную скласти сенкан або діаманту за опрацьованим матеріалом.
Експерт 1. Незвичайне змалювання образу Мавки починається зі своєрідного освітлення. Леся Українка опромінює свою героїню полум'яним зоряним ореолом, який супроводить Мавку протягом усієї п'єси. Це огнистее сяйво то розгоряється, то пригасає, залежно від розвитку дії, настрою і стану Мавки. Й в останньому монолозі героїні безсмертя асоціюється з ясним вогнем, вільними іскрами: (Відео) – останній монолог Мавки (гіперпосилання)

Експерт 2. Незважаючи ні на що, Леся Українка не виносить остаточного вироку Лукашеві. Обернений на вовкулаку, Лукаш тужить. Чисті витоки його душі змивають бруд, надають рішучості. Мавка прощає невірного, слабкого коханого. У випробуваннях визріває його душа, мужніє талант. І надією на життя лунає серед зими весняна пісня Лукашевої сопілки. Сопілка (гіперпосилання)

Експерт 3. Залишившись вдовою з двома дітьми, Килина піклувалася перш за все про те, як їх нагодувати, одягнути, як утвердити для них «авторитет» серед людей. І в погоні хоч за якими-небудь матеріальними статками, за найнеобхіднішим для існування своїх дітей вона також розгубила свої духовні скарби, а може, навіть не змогла їх і придбати за тією безперервною турботою про хліб насущний.

Вчитель. Дякую всім за участь у дискусії. Підсумувати вище сказане, дати відповідь на запитання, чим є кохання – щастям чи мукою – допоможе нам діалог Мавки з Русалкою, коли Лукаш проміняв одухотворену Мавку на простакувату Килину. Прослухаємо цей епізод. (Дія ІІ від слів Русалки: “Ти плачеш Мавко?” до слів Мавки: “Так він пролинув.”)

  • Чиї роздуми про кохання – Мавки чи Русалки - ви вважаєте більш слушними? Чому? Обґрунтуйте. (Відповіді учнів)


Інтерактивна вправа «Мікрофон»


  • Для закріплення змісту драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки кожен з вас напише сенкан або діманту, це дозволить у художній формі оцінити вивчений матеріал.. Після написання зробимо взаємоперевірку.


VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання (Слайд)

  • Вивчити напам’ять останній монолог Мавки.

  • У письмовій формі викладіть думку, починаючи “Я пробачаю (не пробачаю) зраду, бо …” (за бажанням).

  • Вивчити біографію Миколи Вороного.


Заключне слово вчителя.

Ось і пролунала для вас “Лісова пісня” Лесі Українки. Кожний почув щось своє, але всі почули, що незнищенна любов, як і незнищенна природа і все, що народилося від добра і краси. Не спокушайтесь на скороминуще, бо розплата буде гіркою і важкою. Живіть так, щоб не зневажити “душі своєї цвіту”, бо «… життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає жить».



Правила дискусія:

1. З’ясуй, що є предметом дискусії.



  1. Під час виступу дотримуйся орієнтовної композиції:

Вступна частина – вказівка на те, про що говоритиме мовець і чому;

Основна частина – виклад власних поглядів на певну проблему чи питання, докази, висновки.

  1. Ретельно продумай те, про що будеш говорити.

  2. Якщо доведена помилковість твоєї думки, май мужність визнати правоту свого опонента.

  3. Пам’ятай про культуру спілкування. Умій вислухати іншого, з’ясуй його позицію, поважай думку співрозмовників; не підвищуй голос, не перебивай того, хто виступає, не роби зауважень, які стосуються особистих якостей учасників дискусії; уникай поспішних висновків; намагайся зрозуміти погляди співрозмовника і хід його думок до кінця. Не вступай у суперечку з ведучим за ходом дискусії.


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка