Виховна година для 4 класу Гра- подорож «За здоров’ям до природи» Мета




Скачати 153.64 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір153.64 Kb.


Виховна година для 4 класу

Гра- подорож «За здоров’ям до природи»

Мета: Збагатити знання дітей про навколишнє середовище, показати тісний зв’язок природи i людини. Розвивати уявлення про різноманітність лікарських рослин, розкривати значення рослин для людини. Розвивати мовлення учнів, уміння висловлювати свої думки. Розвивати бажання робити все для того, щоб бути завжди здоровим. Виховувати бажання оберігати природу, вносити свою часточку для збереження навколишнього середовища.

Обладнання: вислови про красу природи, виставка малюнків учнів з теми "Природа – твій дім, бережи його!", гербарій лікарських рослин, малюнки рослин ( ромашки, кульбаби, подорожника, шипшини, калини, берези, дуба, верби, липи, сосни), пам'ятка поводження в природі.
1-й учень. Хто здоровий, той сміється,

Все йому в житті вдається,

Це ж чудово для людини!
2-й учень. Хто здоровий, той не плаче,

Жде його в житті удача.

Він yміє працювати,

Вчитись i відпочивати.


3-й учень.Хто здоровий — не сумує,

Над загадками мудрує,

Biн сміливо в світ іде

Й за собою вcix веде.

Бо здоров’я — це прекрасно,

Здорово, чудово, ясно!

I доступнi для людини вci дороги i стежини!
Здоров’я — це найбільше багатство, яке має людина. А людина — це частина природи. I тому, чим здоровіша природа, тим краще самопочуття у людини.

Ведуча. До чудо-ліків в гості вирушаймо,

Дивинку щонайменшу помічаймо.

Де материнка, подорожник, молочай,

Повинен знати кожен травознай.

Із вдячністю цілющі трави пийте,

Ростіть на славу й здоровійте!

 Отже, вирушимо зараз різними стежками природи i побачимо, як залежить здоров’я людини від здоров’я природи.

Вчитель. Ми з вами зробимо багато зупинок, під час яких обговоримо дуже важливі питания.

1-а зупинка «Природа навколо нас»
4 – й учень.

Мені зірка відкрила секрет

І на вушко шепнула здаля:

Є на світі багато планет,

Та найкраща планета – Земля.

5 – й учень.

Такий цікавий світ безмежний!

Багато в нім загадок є.

Десь лев ступає обережний,

А лось з струмка водичку п'є.
6 – й учень.

Летять метелики на квіти,

Гуде бджолиний дружний рій.

І дивляться на все це діти,

Бо він прекрасний світ такий.
7 – й учень.

Шумить верхами буйний ліс –

Дуби, берези, буки.

Співає сойка, свище дрізд,

І воркотять голубки.
8 – й учень.

Чудова природа, така, як казка.

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи її, будь ласка,

Все в неї гарне і живе.
9– й учень.

Он квітка полум'ям палає,

І ясне сонечко блищить,

Чарівна пташечка співає.

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить!
1. Пояснітъ вислів: «В природі все взаємопов’язане».

2. Що дає людині природа?

3. Що природі дає людина?

2- а зупинка «Людина i рослини»

Ведуча. Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом. Природа дарує людині таку різноманітність «золотих дарів, що їх важко навіть перерахувати. Особливу цінність мають лікарські рослини, які допомагають зберігати і зміцнювати здоров’я людини.У медичних книгах сказано: «Якщо подивитися на природу поглядом лікаря, який шукає ліків,то можна з певністю сказати – ми живемо у світі ліків».

Звірі часто лікуються травами, відшукуючи необхідні серед великої кількості. Людина теж здавна помітила, що деякі рослини виліковують певні недуги.Тому люди почали з покоління в покоління передавати набуті знання про лікувальні властивості рослин. На жаль, не завжди і не всі лікарські рослини можна придбати в аптеках.Тому часто люди самі збирають їх на лузі, у лісі, біля водоймищ. Знання про лікарські рослини необхідні кожній людині.






10-й учень. Є на світі рослин так багато,

Їх Земля віддає недарма.

Бо лікують людей дуже радо,

Й кращих ліків на світі нема.


11-й учень. Пропонують здоров’я нам чудо,

Манять нас походить по росі

Їх відшукують люди усюди,

Ці цілющі скарби на Землі.


12-й учень. Первоцвіт і барвінок, калина,

Звіробій і любисток, і хміль,

Кропива й кульбаба, і ліщина,

Поглядають на нас звідусіль.


13-й учень. Жовтим оком моргає ромашка,

І волошка синіє в росі.

І конвалії крихітні чашки-

Пропонують нам ліки усі.


Ведуча:Тож почнемо подорож у незвичайний, цікавий світ зеленої аптеки.

(На сцені під деревом сидить лікар Айболить, одягнений у білий халат, окуляри.Перед ним стоїть стіл, на якому стоять пляшечки з ліками, журнал для запису хворих, різне медичне приладдя. Діти сидять на стільцях одягнені в костюми лікарських рослин, звірят).
Айболить. Я добрий лікар Айболить,

Я все лікую, що болить.

Лікую звірів і птахів,

Ще й маленьких дітлахів.


(Кульгаючи, виходить Вовк і йде до лікаря).

Вовк.Ой, лікарю, допоможіть,

Вовка бідного спасіть.

Швидко біг я через кладку

Та поранив собі лапку.



Айболить. Сідай, Вовче, я зараз тобі допоможу.

(Кашляючи і тримаючись за голову, виходить Їжачок).

Їжак. Кашель, голова болить,

Як же далі мені жить?

Дайте ліки від простуди –

Їжачок слухняним буде.



(Виходить Лисичка тримаючись за живіт, стогне).

Лисичка.Ох, болить мені живіт,

Зіпсувався апетит,

І не їм я, і не п’ю,

І вночі зовсім не сплю.



(Тримаючись за серце, йде Зайчик).

Зайчик. Болить серце в мене сильно,

І не можу бігать вільно.

Дуже я усіх боюсь,

І ховаюсь, і трушусь.



Айболить. Зачекайте, я усіх вас вилікую, допоможу.

Але спочатку скажіть, що вам краще: гіркі ліки чи духмяний терпкуватий напій із пахучих трав, ягід та плодів?



Звірі. Напій із трав!!!

Айболить. Гаразд допоможе мені вас вилікувати зелена аптека, мої вірні помічники – лікарські рослини.

Гей, друзі, допоможіть, прийдіть на допомогу!



(Під веселу музику вибігають лікарські рослини.Танцюють).

Кропива. Стою, коливаюся,

як торкнеш, то кусаюся.

Ви впізнали мене?

Я, Кропива, займаю у веснянім букеті трав почесне місце і відома кожному з дитинства своїми пекучими «укусами», коли ви необережно торкаєтесь до мене.

Але чи знаєте ви, що я широко застосовуюся в медицині для зупинки кровотечі і покращення властивостей крові?

Також відвар кропиви використовують для зміцнення волосся.

(Підходить до Вовка, дає пляшечку).

Кропива. Випий, Вовчику,

це допоможе тобі зупинити кровотечу.



Подорожник. Я Подорожник,

Тоненьке стебельце біля доріжки,

На кінці його сережки,

На землі лежать листки –

Вам я як хороший друг,

Лікую рани ніг і рук.

Мене можна побачити і при дорозі, і на подвір’ї, і на городі, і в саду, у лісі на галявині, на лузі. Я надзвичайно цінна лікарська рослина, яку люди використовують здавна для загоєння ран, при шлункових захворюваннях, від простуди.

Подорожник. Приклади, Вовче,

його до рани на лапці,

вона швидше заживе.
Кульбаба. Ви мене всі добре знаєте,

Поміркуйте - й відгадаєте.

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле – біле

І за вітром полетіло.

Відгадали? Звичайно ж! Я – Кульбаба!

Мене так і називають – кульбаба лікарська. У народі кульбабу називають «еліксиром життя»: вона допомагає позбутися подагри.Для лікування використовують відвари і настої з листя і коренів кульбаби.



Ромашка. На стрункій високій ніжці

Біля річки у ліску

У косинці – білосніжці

Всім, хто йде, поворожу.

Ось отак собі живу,

Вірой – правдою служу.

Я поширена трав’яниста рослина ще й лікарська. Найчастіше мене можна зустріти серед зеленої трави на узбіччях стежин, у полях, у лісі.Від моїх ніжних квітів світлішає навкруги. Мої квіти запашні, заварюються як чай. Використовуються при застудних захворюваннях, хворобах шлунку.

Ромашка.

Ось, тобі лисичко,мої ліки.

Це допоможе тобі видужати (Підходить до Лисички і дає їй ромашковий чай)

Конвалія. Я – Конвалія.

Цвіту прекрасна, білосніжна,

А квіти – дзвоники малі –

Рядком рівненько, як намисто,

Висять на ніжному стеблі.

А запах ніжний, незрівнянний,

П’янкий, мов чари весняні.

Усі люблять мене за красу та п’янкий аромат. Я рідкісна рослина. Моє ім’я записане в Червоній книзі. У мене є не тільки краса і врода, а й лікувальні властивості. Мене застосовують при лікуванні серцевих захворювань.



Конвалія. Випий, Зайчику, моїх ліків, тобі одразу стане легше.

(Підходить до Зайчика дає ліки).

Суниця. У ряснім зеленім листі,

У краплистому намисті.

Коли цвіла – біліла,

Як спіла - рум’яніла

Тепер зачервонілася,

Між листям зачаїлася.

Смачна хоч невеличка,

А звуть мене суничка.

Усі полюбляють мої смачні запашні ягоди, ніхто не відмовиться покуштувати їх. Мої ягоди не тільки смачні, а й дуже корисні. Їх використовують для покращення складу крові, при хворобах серця. ( Зайчику дає ягоди).

Малина. Хоч росту в чагарниках,

Мене знає кожен птах,

І ведмідь в кущах щоднини

Дуже ласий до малини.

Мої ягоди теж дуже корисні і смачні. З них варять варення, плоди, листки, стебла заварюють як чай і використовують при ангінах, простудах.

Малина. Випий їжачок, мого чаю, це допоможе тобі одужати!

Барвінок. Листочки тугенькі,

Коротка стеблинка.

Ледь – ледь голубенький

Повзучий барвінок.

Встеляю, як килим,

Горби і горбочки,

Збігаю по схилах униз до ставочка.

Моє блискуче зелене листя не в’яне ні влітку, ні взимку. А навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні шанують мене, як вічнозелену рослину. Барвінком прикрашають святковий стіл, із нього плетуть весняні букети. Взимку відвар барвінку п’ють від застуди. Настої з барвінку зміцнюють організм, зокрема серце, загоюють рани, лікують хвороби шкіри.(Відносить свої ліки Зайчику й Лисичці).



Калина.У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляюся у воду

На свою хорошу вроду.

Я є символом краси і здоров’я, символом рідної землі, отчого краю. Люблять мої плоди і птахи, і діти, і дорослі. Чим міцніше мороз їх приморозить, тим вони смачніші. Будь – які застуди можна вилікувати калиновими настоями. Цвіт, ягоди, стебла рослини заварюють як чай і п’ють.(Дає їжачку калиновий напій).

Калина. Випий, Їжачку, не будеш кашляти.

Шипшина. Шпак шипшину не клює,

Й так здоров’я в нього є,

А цілющий чай з шипшини -

Це здоров’я для людини.

Шипшина завжди гарна і корисна. Мої квіти доволі скромні, але милують зір. Восени я приваблюю великими червоними ягодами. Вони взимку рятують пташок від голоду, а дітей від застуди. Збирають мої ягоди тому, що в них дуже багато вітамінів. Шипшиновий напій цілющий і дуже смачний. Раджу вам усім,звірята, пити шипшиновий чай.

Айболить. Ну що, звірята, легше вам?

Звірі.Так!

Айболить. Не пручалися звірята,

Лікувались залюбки.

Вийшли із лікарні

Живі, здорові, гарні.


Рослини. Знайте нас та пам’ятайте:

При потребі нас вживайте.



Айболить. Бо не купиш і за гроші

Ти здоров’я мій хороший.


- Які лікарські рослини ви знаєте?

Земля – це найбільша аптека, а її трави – ліки. Хто на них добре знається, той може вилікувати хвору людину.


14-й учень.

Аптека зелена, зелена аптека!

Від тебе й від мене вона не далеко.

Зелена аптека лежить навкруги.

Зелені горби і зелені луги.

Зелена аптека, що бачим навкруг,-

Це наш помічник і хороший наш друг.
15-й учень.

Зелену аптеку слід кожному знати:

Крушина, фіалка, конвалія, м’ята,

Вільха, деревій, бузина, кам’янці,

Черемха i пижма, шипшина й суниці…

16-й учень.

Зелена аптека — це трави і квіти,

Що в кошик збирають дорослі i діти!
А ось завітала до нас юна господиня.

Господиня. Я хочу додати, що збирають лікарські рослини на початку цвітіння,

корені – восени, кору – навесні, коли сік іде. Збирають рослини у суху погоду, як зійде роса, але не опівдні. Сушать під дахом, але не на сонці.


Ведуча. Діти, користуйтеся дарами матінки-природи, але не зловживайте її щедрістю. Беріть рівно стільки, скільки вам потрібно.

Ведуча. Пригадаємо прислів’я, приказки про природу.

Зрубав одне дерево – посади три.

Доглядай землю плідну, як матір рідну.

Де багато пташок – там нема комашок.

Земля годує, але сама їсти не просить.

Без дощу й трава не росте.

Рослина – землі окраса.

Земля найбагатша, вода найсильніша.



Гра «Відгадай квітку за кольором»

— Я називаю колір, а ви – квіти такого кольору.

Білий ... (підсніжник, конвалія, нарцис).

Жовтий ... (мати-й-мачуха, кульбаба, горицвіт).

Синьо-блакитний ... (пролісок, барвінок, сон).

Фіолетово-рожевий ... (фіалка, ряст, медунка, бузок).



4-а зупинка «Заповідні куточки рідної природи — джерело радості й здоров’я»

1)Для чого потрібні заповідники?

(Щоб зберегти ділянки незайманої природи, вимираючі рослини i тварини)

2)Які правила поведінки у заповідних територіях?

(Не можна рвати, ламати, лякати i годувати тварин і nmaxiв, не розводити вогнище, не смітити)

3) Що ви знаєте про Червону книгу?(923 види рослин i тварин взяті під опіку;

3 сторінки: червона — вид зникає, біла — меншає, зелена — є надія на спасіння)

Ведуча. Учні розкажуть, як треба поводитись в природі. Запам’ятайте ці правила на все життя.

Пам’ятка друга природи

Правило1

Не рвіть квіток, не убивайте,

Життя одне – не віднімайте.

Воно дано їм, як і нам,

Радіти сонцю і вітрам.


Правило2

Не лови тваринку дику,

Її в клітці не тримай.

Щоб не трапилося лихо –

Віднеси її у гай.


Правило 3

Не руйнуй гніздечка пташки,

Не чіпай навіть комашки,

І мурашці не зашкодь,

Тихо лісом ти проходь.

Правило 4

Якшо зібрались на пікнік,

Сміття з собою заберіть.

Природа рідна – наша втіха,

Тож хай вона не знає лиха!

Правило 5

Не лови птахів, не тримай їх в неволі.

Не стріляй птахів, дитино, не стріляй,

Прилетіть їм хочеться в цей зелений гай.

Їм радіти хочеться і пісень співать,

Хай не буде думки в тебе їх вбивать!


Правило 6

Пам’ятай: природа – наш дім,

Тож будь добрим господарем в нім.

Не руйнуй ти того, що довкола,

А примножуй на радість природі.

Учитель.

Вікторина «Зелена апте­ка». Хто правильно відгадає загадки, отримає фішку.

Загадки


1.Запалали в чистім полі,

Наче бантики червоні,

То палає в полі так

Польовий, червоний... (мак).

2.Сонечко в траві зійшло

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

3.Я на сонце дуже схожа —

Золотиста, ніжна, гожа,

Я щоранку розквітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я?.. (Ромашка).

4.Не гаряче, а пече — утечеш.

При дорозі не скубнеш — обминеш.

Дуже злючою бува ця трава.

 Називається вона... (кропива).

5.Корінець пекучий дуже,

Та усім потрібний він.

Ти здогадуєшся, друже?

Ця рослина зветься... (хрін).

6.Я — перша квіточка весни,

Маю блакитно-синій цвіт.

Я пережив зимові сни

І знов родивсь на світ. (Пролісок)

7.На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять.

Мов шматочки неба голубого,

Виграють, виблискують, горять. (Волошка)

8.Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх? Угадай. (Конвалія)

9.У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)



Тест-гра

1. Якщо ви не смітите на вулицях, – сплесніть у долоні.

2. Якщо ви не спалюєте листя надворі, дим якого забруднює повітря

шкідливими речовинами, – почухайте носа.

3. Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх на землю в

траву, в річку, – погладьте себе по голові.

4. Якщо розмовляєте з батьками про екологічні проблеми села, – підведіть обидві руки.

5. Якщо у вас болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану

ялинку, забруднену річку, — покладіть руку на серце.

6. Якщо хочете дружити з природою, жити з нею в злагоді, красі,

мирі, скажіть голосно: «Свій голос віддаю на захист природи!»

17-й учень.

Є у сонячній системі

Планета, що зветься Земля.

І я вам скажу, що кращої

За неї ніде нема.

18-й учень.

Річки й озера синії,

Гори, ліси, поля –

Серед усіх найкраща –

Планета твоя – Земля.

19-й учень.

Вам у походи ходити

І мандрувать любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблині радіти.

20-й учень.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

21-й учень.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

Вчитель. Ну от наша подорож підходить до кінця. Хто, може пояснити значення вислову, записаного на дошці: «Здоров’я природи — здоров’я людини»?

Екологія – це наше здоров'я і довголіття, це наше щасливе майбутнє. Отож, шануйте, любіть природу. Ніколи не знущайтеся над тваринами, не ламайте гілок дерев, не нищіть квітів. І пам’ятайте: щоб наша планета була і надалі такою ж гарною, кожен із вас повинен посадити власне деревце і дбати про нього, виростити свій квітничок і подарувати квіточку найближчій людині.





База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка