Віруси, їх будова та життєві цикли




Скачати 105.9 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір105.9 Kb.
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ М.КОМСОМОЛЬСЬКА




Розробили і провели:

викладач

біології професійного

гірничого ліцею

Славна Лілія Василівна,
викладач інформатики Гарькавий Максим Сергійович

2010 рік

Тема: Віруси, їх будова та життєві цикли

Мета:

Навчальна: вивчити будову, властивості, класифікацію вірусів, ознайомитися з історією відкриття неклітинних форм життя, з’ясувати їх вплив на живу та неживу природу; розглянути специфічний механізм взаємодії вірусу і клітини;

Розвивальна: створювати умови для розвитку логічного мислення учнів, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес при демонстрації різних способів пізнання світу, різних прийомів подачі навчального матеріалу, розвивати самоосвітню компетентність;

Виховна: виховувати в учнів позитивне відношення до навчання через мотивацію учбової діяльності, шляхом розкриття практичного значення теми виховувати потребу у здоровому способі життя.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: бінарний урок.

Методи роботи на уроці: проблемні, ілюстративні, інтерактивні.

Форми роботи на уроці: повідомлення учнів, мультимедійна презентація, відео демонстрація, робота в парах, фізкультхвилинка.

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, диск з презентацією «Віруси», опорні конспекти, буклети «Шляхи запобігання ураження вірусами», відео фрагменти «Неклітинні форми життя», «Комп’ютерні віруси».

Епіграф уроку:

«Відкриття приходить лише до тих,

хто готовий до їх розуміння»

Луї Пастер

Хід уроку

I. Організаційний момент командир подає список відсутніх на уроці учнів, перевірка стану підготовленості групи до уроку.

II. Повторення знань тестовий контроль знань (закритий тест) «Поясни малюнок».

Кожен учень отримує завдання з малюнком окремої фази мітозу чи мейозу, який потрібно коротко охарактеризувати у письмовій формі.



IIІ. Актуалізація опорних знань «Незакінчені речення». Викладач роздає учням запропоновані фрази та окремо відповіді на них. Учні по черзі повинні знайти відповідності в розданих картках. Правильна остаточна відповідь з’являється на екрані (слайд 2).


IV. Мотивація навчальної діяльності

Викладач біології: Чи замислювалися ви над тим, що людству із самого початку його існування загрожували і загрожують серйозні вороги? Ці вороги часто без зброї сіяли смерть. Їх жертвами ставали мільйони людей, які загинули від віспи, чуми, енцефаліту, а зараз від Сніду. Ці вороги невидимі, підступні і з’являються неочікувано (слайд 3).



Викладач інформатики: Велика популярність персональних комп’ютерів разом з розвитком мережі Інтернет, інформаційних технологій сприяла появі великої кількості різних шкідливих програм, які знижують швидкість роботи користувача, пошкоджують файли, знищують інформацію.

Викладач біології: Ви отримали коротку інформацію від викладачів біології та інформатики і тепер, мабуть, здогадалися про що ми будемо говорити на сьогоднішньому занятті? (роздуми учнів).

Викладач інформатики: Так, вірно, про віруси. Як ви вважаєте, ця тема має відношення до кожного з вас? Вона актуальна? (роздуми учнів).

Викладач біології: Саме у зв’язку з поширенням вірусів, зростанням кількості вірусних інфекцій ми і вивчаємо сьогодні тему «Віруси, їх будова та життєві цикли» (слайд 4).



Викладач інформатики: Девізом нашого уроку ми обрали слова Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння». Ми пропонуємо вам зробити сьогодні таке відкриття у процесі вивчення нової теми.
Викладач біології: Ф. Енгельсу належить наступне визначення «Життя є спосіб існування білкових тіл, істотним моментом якого є постійний обмін речовин з оточуючим середовищем», з якого автоматично витікає, що віруси, у яких ніякого обміну речовин немає і бути не може, до живих об’єктів віднести ми не можемо

(слайд 5).




Викладач інформатики: А як же щодо комп’ютерних вірусів?

Викладач біології: Як бачимо…

В нас проблема виникає,

розв’язання вимагає!

Вірус – є речовиною,

чи істотою живою? (слайд 6).

Цю проблему ми повинні вирішити з вами до кінця нашого заняття.



У кожного із вас на столах знаходяться опорні конспекти з якими ви будете працю-вати на протязі уроку, вносячи необхідну інформацію, яку отримаєте на уроці. Цей конспект полегшить вам підготовку домашнього задання

(слайд 7).




Викладач інформатики: Бажаємо вам плідної та цікавої роботи!

V. Вивчення нового матеріалу

Викладач біології: Все має свою історію, а чи мають її віруси?

Повідомлення учня №1: У 1892 р. Д.Й.Івановський визначив типові “прикмети” невидимого збудника різноманітних хвороб, названого пізніше вірусом. Перший відкритий вірус був збудником “тютюнової мозаїки”. Вірус назвали саме так, тому що виявлений він був у тютюні. Івановський вивчав природу хвороби, що вразила тютюнові плантації Криму. Листя на рослині мало жовті плями,не зважаючи на нормальні природні умови. Івановський при пропусканні через фільтр соку рослини виявив, що, коли він вводить його у здорову рослину, вона все одно заражається. Тоді Івановський зрозумів, що існує щось набагато менше за мікроби. Відкриття Івановського вразило багатьох дослідників, хоча не всі його відразу визнали (слайд 8).



Викладач біології: Царство вірусів відкрито відносно недавно: 100 років – це дитячий вік в порівнянні з математикою, 100 років – це багато у порівнянні з генною інженерією. Але в науки немає віку, вона подібно людям має юність, але ніколи не буває старою…

Більшість вірусів було відкрито при встановлені причини того чи іншого захворювання людини, тварини або рослини. Саме це наклало відбиток на відношення до вірусів і до науки «вірусології», яка їх вивчає. Найменші об’єкти, досліджувані цією наукою, назвали однозначно – отрута. Як ви гадаєте чому? (слайд 9).

Віруси – це облігатні внутрішньоклітинні паразити, і поза клітиною не проявляють жодних властивостей (слайд 10).
Віруси – це наші супутники із самого народження. Шкода, яку вони спричиняють, надзвичайно велика. Майже половина усіх захворювань людини на «совісті» вірусів, а якщо згадати, що ці найменші з найменших вражають навіть своїх побратимів по «мікросвіту» - бактерій, то стане зрозуміло, що боротьба з вірусами – одна з першочергових задач. Але, щоб успішно боротися з небезпечними невидимками, необхідно детально вивчити їх властивості та будову. Їм характерні: мала молекулярна маса, відсутність рибосом, проста організація, примітивна будова. Яка ж саме? (відповіді учнів, слайд 11).

Поки вірусів було відомо мало та ще менше знали про них, вчених влаштовувала проста класифікація: віруси тварин, людини, віруси рослин і віруси бактерій. На сьогодні відомо понад 1,5 тисячі видів вірусів. Знання про них нагромадились і класифікація на сьогодні значно складніша. (слайд 12,13).





Викладач інформатики: Історія появи та еволюції комп'ютерних вірусів являє собою досить цікавий для вивчення предмет. Зародившись як явище вельми незвичайне, як комп'ютерний феномен, з 50-х років примітивні віруси поступово перетворювалися в складні технологічні розробки, освоювали нові ніші, проникали у комп'ютерні мережі.

Повідомлення учнів №2. У 1959 р. - на ЕОМ виявлений вірус, який “з’їдав” частину слова. У 1977 р. письменник-фантаст Т. Дж. Райн в одній із своїх книжок описав епідемію, яка за короткий час охопила біля 7000 комп'ютерів. Причиною епідемії став комп'ютерний вірус, котрий передавався від одного комп'ютера до іншого, пробирався в їх операційні системи і виводив комп'ютери з-під контролю людини. Перші випадки масового зараження ПК були відмічені у 1987 р. в США в Лехайскому університеті. У 1988 р. Роберт Морріс в США створив вірус, який пошкодив 2000 комп’ютерів. У кінці 1989 р. в деяких країнах (США, Великобританія, Німеччина) прийняті закони, які передбачають для розробників комп’ютерних вірусів значні строки тюремного ув’язнення (в США до 15 років). Уперше термін “комп’ютерний вірус” з’явився у 1989 р. Про це доповів співробітник Лехайського університету Фред Коен на 7-й конференції, яка відбулася в США. До цього часу єдиного чіткого означення вірусу не було (слайд 14).



Викладач інформатики: Комп’ютерний вірус це - комп'ютерна програма, створена для заподіяння шкоди у роботі комп’ютера: знищення і крадіжки даних, пониження працездатності комп'ютера тощо (слайд 15).



Віруси класифікуються за:

  • місцем існування: мережеві, файлові, завантажувальні, файло – завантажувальні.

  • ступенем дії: не шкідливі, безпечні, небезпечні, дуже небезпечні.

  • способом зараження: резидентні, нерезидентні.

  • особливостями алгоритму: прості віруси, віруси-невидимки, віруси – черв’яки, «троянські коні» (слайд 16).



Викладач біології: Отже, ми з вами розглянули будову біологічних вірусів. Чи дає вона нам можливість розв’язати проблему: живі це організми чи ні? За вашею реакцією я бачу, що іще не можемо. А чому? За якими ознаками живі організми відрізняються від неживих? (пропозиції учнів)

Так, всі живі організми здатні до розмноження. Вірус - неклітинна форма життя. Він досить просто побудований, але розмножується. Розмножуватися вірус здатний лише у клітинах інших організмів і цей процес є багатоступеневий (слайд 17,18 і відео фрагмент).



Саме такі процеси відбуваються в організмі людей, які хворіють на грип.



Викладач інформатики: А які ж можуть бути джерела зараження вірусами? Джерелами комп’ютерних вірусів можуть бути зовнішні носії, на яких знаходяться заражені вірусом файли та комп'ютерна мережа, особливо мережа Internet (слайд 19).

Ознаки зараження комп’ютерними вірусами:

1..Ознаки в роботі з жорстким диском.

2.Ознаки під час запуску програми.

3.Звукові ознаки.

4.На екран виводиться текст.

5.Відео ознаки. (учні наводять приклади).



Нове гірниче обладнання, зокрема і екскаватори, на яких вам незабаром доведеться працювати, оснащені бортовими комп’ютерами. А це означає, що вони піддаються зараженню такими ж вірусами як і звичайні портативні комп’ютери. Тому тема сьогоднішнього уроку актуальна у вашій майбутній професії (слайд 20).



Викладач біології: А зараз я хочу надати слово учням, які підготували повідомлення «Вірусні ураження»

(демонстрація учнівської презентації з відео роликом).




Повідомлення учнів №3.

1 учень: Тут на слайді ці організми гарні, симетричні. Але за їхньою оболонкою ховається підступництво. Нобелівський лауреат Пітер Медовар дав вірусам дотепне визначення: «Віруси - це погані новини в упакуванні з білка». Розрізняються вірусні хвороби рослин, тварин та людини. Більшість із вас зустрічалися з таким вірусним захворюванням як грип. З 1886 року іюдство не розлучається із цим захворюванням. В останні роки з'явилися нові небезпечні віруси - пташиного та свинного грипу, СНІДу. На сьогодні від СНІДу у світі померло близько 28 млн. людей. Вірусні інфекції - поширені скрізь, вони вражають усі види живих організмів.
2 учень: На даний час не існує точної офіційної класифікації комп’ютерних вірусів, однак, коли мова заходить про зараження або пошкодження комп'ютера вірусами найбільш часто, як нам вдалося з’ясувати та відобразити на діаграмі, використовується наступна термінологія:

  • мережеві черв'яки та троянські програми, що являються найбільш небезпечними, оскільки маскуючись під корисну програму руйнують загрузочний сектор і файлову систему;

  • зомбі;

  • шпигунські програми;

  • фітинг;

  • фармінг;

  • мобільні віруси;

  • шкідливі програми.


Викладач біології: Перш ніж ми перейдемо до наступного етапу нашої роботи, проведемо фізкультхвилинку. Я буду називати речення, а ви, якщо погоджуєтесь зі мною – киваєте головою, якщо не згодні – стискаєте плечима (слайд 21).


Запитання

Викладач біології

1. Віруси-це багатоклітинні організми.

2. Віруси – паразити інших клітин.

3. Віруси СНІДу невиліковні.

4. Віруси корисні для людини.

Викладач інформатики:

1. Комп’ютерні віруси покращують роботу комп’ютера.(Ні)

2. Джерелом комп’ютерних вірусів є мережа Інтернет.(Так)

3. Комп’ютерні віруси є творінням природи. (Ні)

4. Комп’ютерні віруси виникли у 17 столітті.(Ні)
VІ. Закріплення знань
Викладач інформатики:

Проаналізуйте ваш опорний конспект. Зясуйте схожість і відмінність біологічних та комп’ютерних вірусів (самостійна творча робота учнів в парах: завдання виконується за допомогою кольорових ручок: червоний колір – схожі, чорний – відрізняються, відповіді учнів).

Викладач біології: Як ви гадаєте,чи можемо тепер ми дати відповідь на поставлене проблемне запитання: Вірус – хто чи що, жива істота чи речовина? (сумісно з учнями проходить обговорення проблемного питання і формулювання висновків).
А зараз ми всі разом складемо синквейн на вивчену тему.

Нагадаю, що синквейн (від фр. cinquains, англ. cinquain) - пятистрочкова віршована форма, що виникла в США на початку XX століття під впливом японської поезії. Цей вірш особливого виду:



1 рядок – тема синквейну (одне слово, іменник);

2 рядок – опис теми в двох словах (прикметники);

3 рядок – опис дії в рамках теми трьома словами (дієслова);

4 рядок – фраза із чотирьох слів, що виражає особисте відношення автора синквейну до теми;

5 рядок – одне слово-резюме, що характеризує суть предмету.

(Викладач сумісно з учнями проводить обговорення синквейну і формулювання висновків).


Учні по черзі виходять і записують на дошці:

1. Віруси.

2. Біологічні, комп’ютерні.

3. Вражають, розмножуються, паразитують.

4. Неклітинні паразитичні форми життя.

5. Отрута.


Аби убезпечити вас від особистого знайомства з вірусами, пропоную вам

Пам’ятку «Знати, щоб не хворіти!», яку підготували ваші одногрупники (учні роздають пам’ятки).
VІІ. Підведення підсумків уроку

Оцінювання учнів, аргументація оцінок.


VІІІ. Рефлексія:

Викладач біології:

Чи сподобався вам урок? У вас на партах є фігурки і коли ви будете виходити з кабінету поставте вашу фігурку на відповідному місці:



  • «Я все зрозумів»,

  • «У мене залишилися запитання».

Таким чином ви поставите оцінку і викладачам.


ІХ. Домашнє завдання (диференційоване)




Викладач біології: Наш урок завершений! І не забувайте, що найбільша цінність у житті людини – це здоров’я!

Викладач інформатики: Дякуємо за співпрацю!


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка