Залози внутрішньої секреції. Мета




Скачати 65.33 Kb.
Дата конвертації19.04.2016
Розмір65.33 Kb.
Тема. ЗАЛОЗИ ВНУТРІШНЬОЇ СЕКРЕЦІЇ.

Мета: вивчити будову й функції гіпофіза, епіфіза, щитоподібної та паращитоподібної залоз, надниркових залоз, знати місце розташування цих залоз, властивості й механізм дії гормонів, наслідки порушення нормальної діяльності залоз і заходи попередження захворювань; розвивати вміння самостійно аналізувати навчальний матеріал, вести тезові записи, складати аргументовану розповідь, робити

висновки; установлювати взаємозв’язок між функціонуванням залоз і факторами, що впливають на їхню роботу, розвинути інтелектуальні та творчі здібності учнів, діалектичне мислення; сприяти вихованню в учнів, вміння організовувати взаємодопомогу при роботі в колективі та відповідальності кожного за всіх і всіх за кожного; сприяти формуванню здорового способу життя. виховати такі людські якості як: сумлінність, доброту, працелюбство.



Обладнання та матеріали: таблиця «Залози внутрішньої секреції».

Поняття: гуморальна регуляція, залози внутрішньої секреції, гормони; адреналін, норадреналін, нейрогормони, тироксин, гіперфункція й гіпофункція залоз, клітина-мішень; гіпофіз, епіфіз, щитоподібна й паращитоподібна залози, надниркові залози.

Тип уроку: комбінований.

Хронометраж уроку.

  1. Організаційний момент – 2хв.

  2. Перевірка домашнього завдання – 8хв.

  3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності – 3хв.

  4. Вивчення нового матеріалу –16хв.

  5. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу –12хв.

  6. Підсумок уроку – 4хв.

  7. Виставляння оцінок та їх мотивація – 2хв.

  8. Інструктаж з домашнього завдання –3хв.


Хід уроку

  1. Організаційний етап

На плакаті надпис девізу уроку:

Праця – це одне з найчистіших і найшляхетніших джерел емоційного стану, радості діяння, творення. Думка, що народжена, збуджена, витончена в праці, стає радісною, оптимістичною.

В.Сухомлинський

2 Перевірка домашнього завдання

Усне опитування

1. Яку роль відіграє ендокринна система в житті організмів?

2. Що таке залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції?

3. Які залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції ви знаєте?

4. Чим характеризується гуморальна регуляція?

5. Яка регуляція більш давня?

6. Чим схожі й чим відрізняються регуляції процесів життєдіяльності тварин і рослин?

3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Обговорюємо разом

Як ви розумієте слова: «Гіпофіз є диригентом у системі залоз внутрішньої секреції»?



Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

4. Вивчення нового матеріалу

Робота в групах

Групова робота з вивчення певної групи залоз.

Перша група вивчає гіпофіз, друга — щитоподібну залозу, третя — надниркову залозу. За результатами роботи заповнюють таблицю й проводять презентацію роботи (взаємонавчання) з наступним взаємооцінюванням та аналізом якості виконання. (Для організації групової роботи використано запропоновані нижче пошуково-дослідницькі завдання.)



Група 1. «Гіпофіз».

1. Хто з вас не зачитувався книгою про дивовижну подорож Гуллівера в країну ліліпутів?! Надзвичайно цікавою є й розповідь про те, як Гуллівер опинився серед велетнів. Як ви думаєте, чи має реальну основу ця фантазія?

2. Ви можете відчути себе Гуллівером, якщо уявите, що стоїте поруч із карлицею Агібе з Єгипту, у якої зріст 38 см. А ким ви відчуватимете себе, якщо уявите, що стоїте поруч із фіном Вайне Міллірине, який мав зріст 2 м 48 см? Чому в людей така значна різниця в зрості?(Додаток 1)

Група 2. «Щитоподібна залоза».

1. Пам’ятаєте, як у казці розгнівана мачуха перетворюється на очах у ненависної пасербиці на відьму — її ніс загострився, очі вилізли з орбіт, обличчя й шия роздулися, мачуха стала трястися. Чи можуть бути подібні перетворення в житті?

2. Поясніть порушення функцій щитоподібної залози. Що таке зоб, мікседема, кретинізм? (Додаток 2)

3. Запропонуйте рекомендації щодо профілактики базедової хвороби.



Група 3. «Надниркові залози».

Розв’яжіть задачу.

1. Яке захворювання описує І. С. Тургенєв в оповіданні «Живі мощі»? Яка причина цієї недуги?

«Я наблизився — і остовпів від подиву. Переді мною лежала жива людська істота, але що це було таке? Голова зовсім висохла, однотонна, бронзова — викапана ікона старовинної роботи, ніс вузький, мов лезо ножа, губів майже не видно — тільки зуби біліють та очі, та з-під хустки спадають на чоло рідкі пасма жовтого волосся». (Бронзова хвороба є результатом атрофічних змін надниркових залоз. Для неї характерне загальне порушення процесів, відсутність апетиту, нудота, блювота, болі в ділянці живота. Хворий швидко худне, наступає виснаження, з’являються темні плями на слизових оболонках губ, ясен, шкіра обличчя й відкритих частин тіла набуває кольору старої бронзи. Уперше бронзову хворобу описав англійський



лікар Аддісон, тому її називають також аддісоновою хворобою. При цій хворобі порушується обмін солей між кров’ю й тканинами тіла.)

2. Поясніть, чому хірург Наполеона висловив таке судження: «Рани в переможців загоюються швидше, ніж у переможених». (Додаток 3)



Після виконання творчої роботи в групах учні складають опорний конспект-схему.

Додатково можна розглянути особливості будови, функції та зна-чення інших залоз внутрішньої секреції (епіфіз, паращитоподібні залози, вилочкова залоза (тимус), надниркові залози, параганглії).



Осмислення зв’язків і залежностей між елементами що вивчаються

1. Проаналізуйте документальні дані про низькорослих, високорослих, худих і повних людей. Чому існують такі випадки в природі й із чим це пов’язано?

У 1940 році зафіксований рекорд зросту серед чоловіків в американця Роберта Водла. Його зріст становив 272 см. Серед жінок у китаянки Сен Уньлінь — 274 см. Зустрічаються випадки худини й повноти. Коли американця Волтера Хадсона в 1987 році спробували зважити на промислових вагах, розрахованих на вантаж до 500 кг, то вони зламалися. Важив Хадсон 545 кг. Найповнішою людиною був Джон Міннюк, який загинув через свою повноту. Його вага досягала 635 кг. Найлегшою людиною у світі булла мексиканка, яка жила в XIX столітті, Люсія Саран. У 17 років вона, маючи зріст 67 см, важила 2 кг 125 г.

5. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

бесіда

1. Речовина, утворена в органі А, передається через кров в орган Б і викликає подразнення останнього, таким чином робота цих двох органів поєднується без безпосередньої участі нервової системи. Як називається такий спосіб регуляції роботи органа Б? Наведіть приклади органів А і Б.

2. Що таке гуморальна регуляція?

3. Які залози називають залозами внутрішньої секреції?

4. Що таке гормони?

6. Підсумок уроку

Гіпофіз разом з гіпоталамусом утворює гіпоталамо-нейросекреторну систему, бо вони беруть участь у процесі нейросекреції — синтезі та секреції нейрогормонів, за допомогою яких здійснюються життєво важливі функції: ріст і розвиток організму, діяльність ендокринних залоз, центральної нервової системи, координує енергетичний баланс, водно-електролітний баланс, тепловий баланс, неспання або сон, кровообіг і дихання, продовження роду

Щитоподібна залоза разом з гіпофізом і загруднинною залозою регулює ріст організму, здійснює регулюючий вплив на функції нервової системи, особливо автономної, на обмін речовин, склад крові. В період вагітності відзначається збільшення залози. Зміни в діяльності щитоподібної залози відбиваються на функції інших ендокринних залоз, і навпаки, зміни діяльності других ендокринних залоз спричинюють функціональні і морфологічні зміни щитоподібної залози.

У мозковій речовині надниркових залоз виробляються норадреналін та адреналін, які підтримують тонус симпатичної частини автономної нервової системи та мають судинозвужувальну дію.

У кірковій речовині утворюються гормони, які поділяють на три групи: глікокортикоїди (гідрокортизон, кортизон і кортикостерон); мінералокортикоїди (альдостерон і дезоксикортистерон); статеві гормони (андрогени, естрогени, прогестерон).

7. Виставляння оцінок та їх мотивація

8 Інструктаж з домашнього завдання

Опрацювати №47 параграф підручника

Виконати задачу

Поставте діагноз за портретом.



Про подібну людину говорять: «Не людина, а клубок нервів». Заводиться з півоберту! Запізніться на зустріч із нею на 5 хв — посвариться з вами на все життя, почастуєте пересоленим супом — запустить у вас тарілкою. Їй не сидиться на місці; бігає з кутка в куток, увесь час щось смикає у тремтячих руках. Одягнена легко, розхристана. Їсть багато, але худне. У неї великі витрішкуваті очі з маніякальним блиском, прискорений пульс, скаржиться на безсоння, слабкість. (Гіпертиреоз — базедова хвороба.)


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка