Здоров’язберігаючі технології прогресивний метод збереження здоров'я учнів у сучасному освітньому середовищі




Скачати 103.32 Kb.
Дата конвертації16.04.2016
Розмір103.32 Kb.


Здоров’язберігаючі технології - прогресивний метод збереження здоров'я учнів у сучасному освітньому середовищі.

Сучасний навчальний заклад покликаний не тільки задовольнити запити суспільства, але й дивитися на крок уперед. Покладені на школу та вчителя такі, здавалося б не властиві, завдання – піклування про здоров'я учнів, обумовлені наступними причинами. По- перше, дорослі завжди несуть відповідальність за дітей, які знаходяться під їх піклуванням. Це стосується і здоров'я учнів. Тому що в школі, під наглядом учителя, діти проводять значну частину часу і не допомогти їм зберегти здоров'я, було б виявом бездушності і непрофесіоналізму. По- друге, більша частина бажаних і небажаних факторів, які впливають на здоров'я учнів, відбуваються саме у школі. Виходячи з точки зору, що питанням здоров'я повинні займатися медичні працівники, то до кожного класу потрібно прикріпити, хоча б одного лікаря. І по-третє, сучасна медицина займається не здоров’ям, а хворобами, не профілактикою, а лікуванням. Завдання школи інше – зберегти і зміцнити здоров'я своїх вихованців. Отже, головною дійовою особою, яка піклується про здоров'я учнів у начальному закладі, є учитель, який впроваджує та використовує у своїй роботі здоров’язбергаючі та здоров’язміцнюючі технології.

Виходячи з виконання пріоритетних завдань нашої школи - «Школи здоров'я», вчителі початкових класів впроваджують здоров’язберігаючі технології.

Суть здоров’язберігаючих технологій постає в комплексній оцінці умов виховання і навчання, які дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий рівень їхнього здоров'я, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку, проводити відповідні психолого-педагогічні, коригувальні заходи з метою забезпечення успішної навчальної діяльності.

Основна мета цих технологій направлена на збереження, зміцнення, відтворення та передачу здоров'я майбутнім поколінням.

Тому сучасний урок має бути здоров’язберігаючим, здоров’яформуючим, здоров’язміцнюючим, спрямованим на формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, учити культури здоров'я на засадах розвитку життєвих навичок.

Вчителі нашої школи впроваджують здоров’язберігаючі технології таких типів:


Дихальна гімнастика за методикою К.Бутейка та А. Стрельникової. Комплекс спортивних і лікувально-оздоровчих вправ «Чудова паличка.»

Учитель початкових класів, Бутко О.М., знає, що найкраще лікування хвороби – це її профілактика. На допомогу приходить дихальна гімнастика.

Дихальна гімнастика за методиками К. Бутейка та А. Стрельникової стимулює поверхневе дихання, в результаті чого:


  • Відновлюється діяльність легенів і кровообігу.

  • Відбувається насичення організму киснем.

  • Поверхневе дихання рятує від тяги до куріння.

З опорою на дихальну гімнастику за К. Бутейком розроблено комплекс спортивних і лікувально-оздоровчих вправ «Чудова паличка».

  • Спеціально підібрана паличка є індивідуальним тренажером

  • Вправи з паличкою можуть замінити вправи з гантелями, підтягування, з точністю відтворити рухи усіх видів веслування, стилів плавання.

  • З її допомогою виконуються коригуючи та масажні вправи

  • Розвивається гнучкість та координація рухів

  • Її використання не потребує спеціальних приміщень та витрат.

  • Заняття можна виконувати в будь - який час дня, після, або за 1,5-2год. до прийому їжі.

  • Не існує вікових обмежень.

  • Комплекс можна виконувати стоячи, сидячи, лежачи і в русі.



«Творчість на кінчиках пальців»

Учитель Бойко О.В. творчо підходить до використання оздоровчих хвилинок під час уроків.

Видатний педагог К. Ушинський зазначав: «Дайте дитині трохи порухатися і вона знову подарує вам 10 хвилин уваги, а 10 хвилин уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять.»

Учені рекомендують відводити кілька хвилин для відпочинку на кожному уроці, а особливо на третьому і наступних.

Учитель приділяє велику увагу оздоровчій роботі на уроках, використовуючи різноманітні види хвилинок відпочинку.


  • Динамічні

  • Дихальні

  • Зорові

  • Психологічні

  • Ритмічні

  • Віброгімнастика

  • Ігри – шнурівки

  • Пальчикова гімнастика

Пальчикову гімнастику ще називають – творчістю на кінчиках пальців. Дослідження науковців свідчать про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. З’ясовано, що рівень розвитку мовленнєвого апарату в дітей залежить від ступеня сформованості точних скоординованих рухом пальчиків дитини.

Оздоровча гімнастика - фітбол

Вперше впроваджує на уроках фізичної культури оздоровчу гімнастику - фітбол вчитель Громко Р.М. Це заняття на великих гімнастичних м’ячах. Фітбол означає «оздоровлення + м’яч». У чому ж суть фітболу? Основа - це взаємодія коливань м’яча на тіло людини, яке відчувається, сидячи на ньому. Заняття з фітболу ще порівнюють з іпотерапією – лікуванням їздою на конях. Вправи на м’ячі мають оздоровчий ефект, який підтверджений досвідом роботи спеціалізованих медичних центрів Європи.

У Скандинавських та інших країнах Європи, відомих своєю винахідливістю, дитячі заклади та школи використовують фітболи замість стільчиків, допомагаючи при цьому зменшити навантаження на маленькі спинки і уникнути сколіозу. Кругла форма м’яча змушує сидіти рівно і не сутулитися. Бо інакше - злетиш з м’яча. Звичайно постає питання: На що ж здатен фітбол?


  • Вироблення навиків правильної осанки.

  • Зміцнення м'язового корсета.

  • Покращення функцій серцево-судинної,

дихальної системи.

  • Тренування м'язів тазового дна, профілактика патологій сечостатевої системи.

  • Нормалізує роботу нервової системи, стимулює нейропсихічний розвиток

  • покращує кровозбагачення хребта, суглобів, внутрішніх органів.

  • Профілактика і лікування сколіозу.

  • Профілактика розвитку плоскостопості.

  • Розслаблення і релаксація, як засіб профілактики різних захворювань

  • Чудовий тренажер для зняття стресу і покращення поганого настрою.

На фітболі можна виконувати різні види фізичних вправ з різних висхідних положень. Уроки фізичної культури стають веселими, динамічними, психологічно – позитивними. Музичний супровід прикрашає урок. Дитячі фізіотерапевти впроваджують цю методику під девізом « Весело, легко, дуже корисно!»


«Здорова їжа – здорові діти»

Такий девіз вибрала для своєї роботи по впровадженню здоров’язберігаючих технологій вчитель Вищлова В.М. «Ми - те, що ми їмо». Від правильного харчування залежить стан здоров'я кожної людини. Найпоширеніший спосіб подбати про свій організм – це харчування здоровою їжею.

«Здорова їжа – здорові діти.» Під таким девізом впроваджується технологія – здорового харчування.

Коли починалася робота над цією технологією, були опитані всі учні початкової школи. Анкетування проводилося за такими питаннями:



  1. Я знаю, як треба харчуватися.

  2. Та їм, як мені подобається.

  3. Їм те, що потрібно, дотримуючись режиму харчування.

Учителі дізналися, що більшість дітей знає, як потрібно харчуватися, та не всі вибирають здорове харчування. Тому й була необхідність в пропаганді здорового харчування. Робота ця ведеться за такими напрямками:

  1. Організаційно-аналітична робота.

  2. Науково-методичне та інформаційне забезпечення.

  3. Виховання культури харчування.

  4. Пропаганда здорового харчування серед батьків та учнів.

Реалізація впровадження технології здорового харчування відбувається за такими методами та формами:

фітотерапія, сокотерапія, вітамінізація харчування, практичні заняття, бесіди, розповіді, виховні заходи, лекторій для батьків, аромотерапія, хромотерапія.




«Як дитина бігає і грається - так її здоров'я усміхається»


Рухому активність в учнів розвиває вихователь групи продовженого дня Чупир К.О. У народі кажуть: «Як дитина бігає і грається – так її здоров'я усміхається». Відомо, що діти дуже полюбляють рухливі ігри. Ігрова активність учнів сприяє удосконаленню діяльності основних систем організму (нервової, серцево-судинної, дихальної), поліпшенню фізичного розвитку, вихованню позитивних морально-вольових якостей. Рухливі ігри несуть у собі –



  • Оздоровче значення

  • Освітнє значення

  • Виховне значення

Дуже важливим є те, що, крім розвитку рухової активності, спортивні ігри сприяють вихованню у школярів позитивних рис характеру, створюють сприятливі умови для виховання дружніх відносин у колективі, взаємоповаги.


Хореографія – естетичний і фізичний розвиток дитини.
Улюбленими іграми наших учнів є «Спіймай м'яч», «Пелікан», «Вовк у канаві», «Веселі трійки», «Фарби» та інше.
Вчитель Загоровська М.В. на уроках сприяє естетичному і фізичному розвитку.

Танцювальне мистецтво особливо близьке дітям, оскільки вони вже в ранньому віці відчувають потребу в русі. Весела музика, вдало підібрані рухи танцю, невимушене його виконання приносять дітям радість, піднімають настрій, підвищують життєвий тонус.

Метою хореографічного навчання є сприяння естетичному і фізичному вихованню дитини, її всебічному і гармонійному розвитку як особистості.




Казкотерапія. «Криниця життєвої мудрості.»

Більш глибше розібратися в собі, дитині допомагає практичний психолог школи Северіна Л.В. Фізичне здоров'я нерозривно пов’язане із духовним. Що ж у школяра буде дбати про духовне здоров'я, як не казка. « Казка - це дитинство людства і його мудрість». Казкотерапія є одним із найвідоміших психологічних та педагогічних методів. Під терміном казкотерапія ми розуміємо засоби передачі психологічних знань про соціальне становлення особистості за допомогою метафоричних знань.

Мета казкотерапії – зробити дитину щасливішою. Головне завдання – це дати дитині відчути себе Чарівником, здатним змінювати світ на краще.

Структура занять казкотерапії



  1. Розповідь групі нової або відомої казки від 3особи.

  2. Групова розповідь відомої казки всій групі. Оповідачем є не одна людина, а група дітей, кожен учасник по черзі розповідає уривок.

  3. Створення власної казки.

  4. Групове складання казки, де використовується карта казки. Перший говорить фразу, наступний продовжує. Тут відразу видно лідера, того, хто залишається в тіні, хто нав’язує свою думку, хто прагне привернути до себе увагу, а хто прислухається до думки інших.

Діти вчаться визначати чого хочуть, цілі, як це зробити – шляхи досягнення. Отримують цінний досвід, Розвивають мислення, фантазію, креативність. Підтримують віру у власні сили. Тренують самоконтроль. Навчаються бути чуйними, сміливими, дружніми, милосердними. Пізнають свій характер. Формують культуру спілкування.


«Урок у русі.»


Познайомившись з методикою В. Базарного «Навчання в русі» вчителі Ребрій В.В. та Лукінська В.С. впровадили елементи цієї методики в своїй роботі. Доктор медичних наук Володимир Базарний вже більше чверті століття шукає способи, як захистити організм дитини від несприятливого впливу сучасної школи. Він вважає, що головний недолік сьогоднішнього освіти в тому, що діти мало рухаються. Всі шкільні роки вони більшу частину дня сидять, хоча в цьому віці рух необхідний їм як повітря, це їх фізіологічна потреба, від нестачі руху вони погано розвиваються. Саме тому вже в молодших класах у дітей катастрофічно погіршуються зір і постава

Вчений розробив нескладні прийоми, які дозволяють вчителю проводити урок так, щоб діти знаходилися в русі. Наприклад, в класі розташовані парти-конторки, частину уроку учні за ними працюють стоячи. Вони самі визначають, коли їм потрібно стати за конторку. Причому стоять вони в шкарпетках на масажних килимках. Методичні матеріали розташовані в класі так, що дітям доводиться повертатися в різні боки і шукати їх поглядом, або підходити до них. З метою запобігання втомі очей, впроваджується методика Базарного вестибюло- аудіо- офтальмотренажерів , або скорочено сенсорних тренажерів. На стелі намальовані офтальмологічні тренажери, учні, стоячи, час від часу водять поглядом по цих лініях - дають відпочинок очам, голові, шиї.

Одним із видів роботи є письмо вологим пензликом. Прописування вологим пензликом попереджує захворювання нервової системи, серця, оскільки ритм писання збігається з біоритмами нашого серця. Вдосконалює зорово-ручну координацію, а також сприяє економії енергетичних затрат в процесі письма, що є важливим моментом профілактики напруги і стомлюваності учнів. Щоб відпочити від сірого тесту підручника, учні переводять погляди на сенсорні хрести, які від потоків повітря рухаються.



Учителі початкових класів свою роботу спрямовують на те, щоб школа була для учнів – школою здоров’я і радості, для вчителів – школою творчості, а для батьків – школою спокою. Заклад освіти сьогодні – це територія прогресу. Прогрес – це розвиток. Розвиток - це здорові діти, це – здорова нація.

Використана література:


  1. Ушинський К.Д. Твори.- К.,1954.

  2. http://www.lolo.kiev.ua/ua/dance/index.html

  3. Бойченко Т., та інші. Як виростити дитину здоровою: Посіб. – К. Прем’єр – Медіа 2001.

  4. Коростылев Н.Б. Воспитание здорового школьника. М: Просвещение, 1986.

  5. Журнал «Розкажіть онуку» № 8, 2009

  6. Журнал «Розкажи онуку» №4, 2011.

  7. http://fitbol.ru/

  8. Провозюк Г. Г. Гра і здоров’ я. Т. Мальва-ОСО.2005.

  9. Базарный В.Ф. Сенсорная свобода и психомоторное раскрепощение. М., 2009.

  10. Базарный В.Ф. «Зрение у детей. Проблемы развития». Новосибирск. Наука,1991.


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка