Значення вищих спорових рослин у природі та житті людини Мета




Скачати 63.46 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір63.46 Kb.


Тема. Значення вищих спорових рослин у природі та житті людини

Мета: розглянути значення вищих спорових рослин у житті людини та в природі; розвивати вміння учнів працювати з додатковими джерелами інформації, вільно висловлювати свою думку; виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-подорож.

Обладнання: таблиці «Вищі спорові рослини»,презентація «Вищі спорові рослини».

Хід уроку

І. Організаційний момент


Учитель. Діти, які рослини зображено на таблиці?(Вищі спорові)

Які рослини відносяться до цієї групи?

Чому ці рослини відносяться до вищих рослин?

Чому ми додаємо слово спорові рослини?

Сьогодні ми завершуємо вивчення теми «Вищі спорові рослини» і дізнаємось, яке їхнє значення в природі та житті людини. Давайте відкриємо зошити і запишимо тему нашого уроку. Сьогодні ми помандруємо з вами до цікавої країни –вищі спорові рослини. Подорожуючи ми будемо навчатися, виконуючи ризні форми роботи:


  • контрольне запитання (1 бал),

  • допомога під час подорожі(3 бали),

  • перевірочне завдання (8 балів).

Вирушаючи у подорож вам треба придбати квитки, але це незвичайні квитки, а квитки-завдання.

1.Чи вірите ви в те, що в життєвому циклі мохів переважає нестатеве покоління?

2.Які умови необхідні для запліднення вищих спорових рослин?

3.Яке покоління домінує у життєвому циклі хвощів, плаунів, папоротей?

4.Де знайти квітку папороті?

5.Що таке спорофіт?

6.Що таке гаметофіт?

7.Як називаються жіночі статеві клітини?

8.Як називаються чоловічі статеві клітини?

9.Як називаються коренеподібні вирости мохів?

10.Як називається чоловічий статевий орган вищих спорових рослин?

11.Як називається жіночий статевий орган вищих спорових рослин?

12.Що таке ваї?

13.Де утворюються спори у папоротей?

14.Який мох має водоносні клітини?

15.Назва якого моху у перекладі з грецької означає «губка»?

16.Що знаходиться у коробочці зозулиного льону?

17.Чи вірите ви в те, що зозулин льон зазвичай є дводомною рослиною?

18.Які покоління чергуються у життєвому циклі вищих спорових рослин?

19.Як називається одиниця розмноження вищих спорових рослин?

20.Стебло яких вищих спорових рослин галузиться вильчасто (дихотомічно)?

21.Яке покоління виростає зі спори папороті?

22.Яку вищу спорову рослину можна використовувати як перевязочний матеріал?

23.З чого утворюється торф?

(Оцінювання першого завдання-відмітка в контрольній картці.)

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

Учитель. Ми побуваємо на багатьох зупинках, на кожній з них дізнаємось щось нове, цікаве, незвичайне.

А тепер увага! Ми вирушаємо!



Перша зупинка «Медична»

Учитель.Запрошую лікаря-фітотерапевта розказати нам, як використовуються спорові рослини для лікування людей.

Лікар-фітотерапевт. Спорові рослини широко використовують для лікування різноманітних захворювань. Щитник чоловічий відомий як глистогінний засіб, занесений до Державної фармакопеї (список рослин, дозволених для використання в медицині). Висушений сфагнум має знезаражувальні (антибактеріальні) властивості, тому раніше його використовували для лікування ран. Плаун баранець у медицині застосовуютьдля лікування алкоголізму, вироблення відрази до паління та в разі деяких захворювань очей. Слід пам’ятати, що ця рослина досить отруйна і тому самолікування може призвести до тяжких розладів здоров’я і навіть до смерті. Спори плауна булавовидного раніше використовували для виготовлення оболонок пігулок. Хвощ польовий використовується в народній медицині для лікування захворювань видільної системи (як сечогінний засіб).

Друга зупинка «Декоративна»

Учитель. На цій зупинці ми дізнаємось, чи є серед спорових рослин декоративні? Слухаємо уважно «квітникаря».

Квітникар. Папороті - чудові декоративні рослини, вони є окрасою всякого парку та клумби. У культурі найбільш красиво виглядають страусник, орляк, щитник. Є невибагливі види, які чудово почуваються в кімнатних умовах. Це адіантум, нефролепіс.

Третя зупинка «Кулінарна»

Учитель. Ось ми дістались до найбільш «смачної» зупинки, на якій нас із радістю зустрічає «кухар».

Кухар. У Токіо, столиці Японії, щороку споживається в їжу більше 300 тонн папороті орляка, молоді листки якого нагадують спаржу чи маслину.Також кореневище орляка багате на крохмаль і його використовують для виготовлення пива. У деяких місцевостях молоді ніжні спороносні пагони та багаті на крохмаль розширені кореневища «бульби» хвоща польового вживають в їжу.

Четверта зупинка «Будівельна»

Учитель. Мабуть , ми випадково потрапили на цю зупинку тому, що я не можу уявити спорові рослини у вигляді будівельних матеріалів.

Будівельник. Ні, ви потрапили не випадково. Уявіть собі, що торф, який утворюється зі сфагнових мохів, застосовують у будівництві у вигляді пресованих плит як теплоізоляційний матеріал ,а також як ущільнювач під час будівництва саун.

Пята зупинка «Агрономічна»

Учитель. На цій зупинці нас чекає працівник сільського господарства – агроном. Послухаєм, що цікавого він нам повідомить.

Агроном. У сільському господарстві торф використовується як органічне добриво. Але мохи можуть погіршувати продуктивність сільськогосподарських угідь, спричиняючи заболочування земель. Проте вони можуть також сприяти переходу поверхневих стоків води в підземні горизонти, що захищає грунт від руйнівної дії води. А ось хвощі-чудові біоіндикатори грунтів із підвищеною кислотністю.

Шоста зупинка «Хімічна»

Учитель. Ми прибули на найзагадковішу зупинку «Хімічну». Ви тільки почали вивчати цей предмет і не знаєте його таємниць.

Хімік. У хімічній промисловості торф слугує сировиною для виробництва пластмас, фарб, спиртів, кислот тощо. Спори плаунів використовуються для виготовлення феєрверків. Також пластмаси, фарби і лаки виробляють з кам’яного вугілля, яке утворилося з давніх папоротей.

Сьома зупинка «Камяновугільна»

Учитель. На цій зупинці ви дізнаєтесь, як і коли утворилось кам’яне вугілля.

Геолог. Перші папоротеподібні утворилися приблизно 400 млн років тому. Це були переважно дерев’янисті рослини, які займали велетенські площі суходолу з вологим та теплим кліматом. У ті часи рештки папоротеподібнихразом із залишками інших спорових рослин утворили поклади кам’яного вугілля. Тоді відмерлі стовбури потрапляли у воду боліт, заносились мулом та піском і не перегнивали. Поступово, занурюючись углиб, за сотні мільонів років вони перетворювались на кам’яне вугілля. В Україні є великі запаси кам’яного вугілля та розвинена кам’яновугільна промисловість. Кам’яне вугілля використовують як паливо. З нього добувають горючий газ.

Восьма зупинка «Пожежонебезпечна»

Учитель. Нарешті ми прибули до «пожежної частини».

Пожежник. Сфагнові мохи і торф можуть самозайматися, що нерідко стає причиною виникнення пожеж у лісах та на болотах. Гасити таку пожежу дуже важко тому,що торф може горіти не на поверхні, а у товщі його покладів. Рухатися пожежникам по такій місцевості небезпечно, тому використовують гелікоптери. Запам’ятайте: необхідно дотримуватися правил пожежної безпеки, коли ви знаходитесь у лісі або на болотах.

Девята зупинка «Грунтоутворююча»

Учитель. Ось ми досягли останьої зупинки нашої подорожі. Нас запросив до себе в гості «грунтознавець».

Грунтознавець. Ми вже знаємо, що мохи невибагливі до умов довкілля, і вони можуть оселятися там, де немає рослин. Виділяючи кислоти, мохи спричиняють поступове руйнування скель, а відмерлі їхні частинки накопичуються між уламками. Так виникають первісні грунти, на яких згодом оселяються інші рослини. Тому мохи можна назвати першопрохідцями.

За наявності часу можна розказати про ВСР, занесені до ЧК України (таблиці).



Учитель. Завершуючи подорож по країні «Вищі спорові рослини» нам залишилось пройти «митний контроль» і виконати перевірочне завдання «так» чи «ні».

1. Вегетативне тіло вищих спорових рослин-багатоклітинне.

2. Більшість вищих спорових рослин живуть у воді.

3. Давні папоротеподібні рослини утворили вугілля.

4. Хвощі і плауни живуть у воді.

5. Зозулин льон розмножується насінням.

6. Вимерлі мохоподібні рослини утворили торф.

7. Гаметофіт папороті представлений зеленою пластинкою.

8. Сфагнум є представником папоротеподібних.

9.У спорових рослин з’являється квітка.

10. На нестатевому поколінні утворюються спори.

11. В життєвому циклі мохоподібних домінує спорофіт.

12. В життєвому циклі папороті чергуються два покоління: статеве і нестатеве.

ІІІ. Самооцінка виконаних учнями завдань, підрахунок загального балу за урок, виставлення оцінок у щоденники та класний журнал.

IV. Домашнє завдання

1.Прочитати параграф 34;

2. Скласти кросворд «Вищі спорові рослини»;

3. Скласти казку «Подорож країною ВСР».





База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка