Зорова сенсорна система. Будова ока




Скачати 54.21 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір54.21 Kb.

Ми з вами живемо в прекрасному світі відчуттів,різноманітності барв,запахів,звуків. І нема в цьому світі нічого постійного,все в нашому житті тече і змінюється. Ми орієнтуємося в цьому світі і дізнаємося про всі зміни за допомогою органів чуття,тобто сенсорних систем




Тема уроку: Зорова сенсорна система. Будова ока.

Цілі: Освітня: розкрити зміст поняття аналізатор, з’ясувати особливості будови на прикладі зорового аналізатора,познайомити з морфологією і функціями ока.

Розвиваюча: розвивати уміння учнів працювати, порівнювати частини ока між собою, знаходити відмінності та головні ознаки; розвивати увагу, пам’ять, мислення.

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого організму.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Обладнання: Таблиці, малюнки, мультимедійний проектор, ноутбук, вологий препарат ока, модель ока.
Основні поняття та терміни: Органи чуттів, сенсорні системи, аналізатор, зоровий аналізатор, кришталик.

Хід уроку.

  1. Організаційний момент.(1 хв.)




  1. Актуалізація опорних знань учнів. (5 хв. )




  1. Які органи здійснюють пізнання навколишнього світу;

Погляньте на екран. Зараз там немає ніякої інформації, а лише білі плями. Це немов незвідані острови в країні Анатомії. І ці острови ми з вами розпочали відкривати.

На столах у вас лежить набір предметів. Дослідіть їх по черзі і визначте, що це таке. Чи мають ці предмети запах? Чи мають вони смак? Які вони на дотик? Учні називають органи зору, нюху, смаку, дотику. На екрані відкриваються « білі плями». Звучить «Вальс квітів» Чайковського. Назвіть органи чуття, за допомогою яких ми чуємо цю музику. Відкривається ще одна «біла пляма»;



2) Як здійснюється взаємодія організму із зовнішнім середовищем;

3) Що являє собою аналізатор (скласти схему на дошці);


4) Завдяки якій сенсорній системі сприймається більша частина інформації.




  1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (4 хв.)

З усіх органів чуттів людини око - найвищий дар і чудовий витвір природи,- говорив німецький вчений Г. Гельмгольц. Поети оспівували його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати йому, як неперевершеному зразку оптичних приладів. М. Горький писав: «Нічого не може бути страшніше, ніж лишитися зору. Це забирає у людини 9/10 світу» це дійсно, тому що 90% інформації дає нам «сонячний орган» -око. Саме по собі око - це шедевр приладобудування. Навіть неозброєним оком людина побачить свічку на відстані 30 км.

Спробуйте, будь ласка, сформулювати тему уроку.

Учні називають «Органи чуття людини». Вчитель повідомляє: поняття «Органи чуття» в значній мірі умовно. Для виникнення суб'єктивного відчуття (відчуття) необхідно, щоб збудження, що виникло в рецепторах, досягло спеціальних відділів кори великих півкуль головного мозку. Таким чином, будь-який з органів чуття є лише периферичним відділом аналізатора.

Повідомлення теми уроку.




  1. Вивчення нового матеріалу.(18 хв.)

1. Обговорення можливостей та значення зорової сенсорної системи.

2. Колективне складання схеми «Значення зору» на дошці і в зошитах.

3. Зоровий аналізатор.

- складання схеми зорового аналізатора.



Аналізаторами називаються складні системи чутливих нервових утворень, сприймаючі і аналізуючі подразнення, що діють на людину; забезпечують пристосовні реакції організму до змін зовнішнього і внутрішнього середовища.

Отже, периферичний відділ представлений рецепторами - чутливими нервовими закінченнями, що володіють виборчою чутливістю тільки до певного виду подразника. Рецептори входять до складу відповідних органів чуття. У складних органах чуття (зору, слуху, смаку) окрім рецепторів є і допоміжні структури, які забезпечують краще сприйняття подразника, а також виконують захисну, опорну і інші функції. Так допоміжні структури зорового аналізатора представлені оком, а зорові рецептори - лише чутливими клітками (палички і колби).

Провідниковий відділ аналізатора представлений нервовими волокнами, які проводять нервові імпульси від рецептора в центральну нервову систему (наприклад, зоровий).

Центральний відділ аналізатора - це певна ділянка кори головного мозку, де відбувається аналіз і синтез сенсорної інформації і перетворення її в специфічне відчуття (потилична доля кори головного мозку).


Обов'язковою умовою нормального функціонування аналізатора є цілісність кожного з трьох відділів.


4. Допоміжний апарат ока.

Висловіть свою думку: чому говорять «бережи як зіницю ока»? Чим захищене наше око? Назвіть допоміжний апарат ока. Визначте роль кожної його частини, для цього зверніться до тексту підручника на сторінці 203 (прочитавши абзац учні називають допоміжний апарат ока: брови, повіки, вії, слизні залози та м’язи ока).


5. Будова ока.

Що ви знаєте про будову ока? (Робота з таблицею «Будова ока», малюнком у підручнику сторінка 201)

- обмін думками;

- складання асоціативного куща.
Чи достатні ваші знання?

- робота в групах за завданням: Яку будову має око? Визначити основні частини ока. (Кожна група вивчає особливості будови і функції різних частин ока).

- представлення схеми з коментарями.

- доповнення кожною групою своєї частини асоціативного куща.


V. Фіззарядка для очей (2хв.)

1. Міцно зажмурити очі на 3-5 сек., а потім відкрити їх 3-5 сек. Повторити 6-8 разів. Ця вправа укріплює м’язи вік, сприяє поліпшенню кровообігу і розслабленню м’язів очей.

2. Швидке моргання протягом 10-15 сек. Сприяє поліпшенню кровообігу.

3. Обертайте очима, прагнучи якомога більше побачити по сторонах. І очі швидко «скинуть» втому.



VI. Узагальнення та систематизація знань учнів (10хв.)

Заповнити таблицю, довести, що будова ока відповідає його функціям


VII. Рефлексія (5 хв.)

Скласти сенкан (вислів, який складається з п’яти рядків):

1. Слово-тема (іменник).

2. Два прикметники.

3. Три слова, які визначають дію, пов’язану з темою.

4. Фраза.

5. Слово-синонім теми.
Око

Орган чуттів

Сприймає, передає, аналізує

Світло перетворює на зображення

Зір.
Підбиття підсумків уроку.
VIII. Домашнє завдання (2хв.)

Вивчити параграф 70 підручника, відповісти на питання до параграфа. У робочому зошиті виконати завдання на сторінках 83, 84.


ЛІТЕРАТУРА




  1. Степанюк А., Міщук Н. Біологія: Підручник для 9 кл. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2009.

  2. Яковлєва Є.В. ВУроки біології: Методичний посібник для вчителів біології 9 клас – Запоріжжя «Просвіта», 2000.

  3. Родигіна І.В. Компетентісно орієнтовний підхід до навчання. – Х.: Вид. група «Основа», 2005.

  4. Методика системи «Розвиток критичного мислення в навчанні різних предметів»: Посібник/Дж. Стіл, К. Мередіт, Ч. Темпл.


База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка